Annons:
Etikettsex-och-samlevnad
Läst 21523 ggr
Anonym
Anonym
2011-11-09 22:04

får inte in tampong?

Hej!
Är 16 år, oskuld. Jag får inte in en tampong, inte ens minsta storleken (mini). Får in den cirka 1 cm, sen gör det ont och svider. De svider sen i ca 1-3 timmar. Vilket gör att jag tycker det är jobbigt att prova eftersom det efteråt gör så ont.

Jag brukar aldrig få speciellt mycket mens, brukar ha den i cirka 2-3 dagar max.

Har provat med flera olika saker, men inget hjälper.

Är rädd för att ha sex.. Vad ska jag göra?

Annons:
[marion69]
2011-11-10 06:55
#1

Du kan ju prova med att smörja en bit av toppen med salva. Man kan också smörja in med lite salva på utsidan av vaginan.

Cassii
2011-11-10 17:54
#2

#1 varför är tråden låst?


[marion69]
2011-11-10 18:53
#3

Jag funderar på att låsa upp den igen. I början var jag inte beredd på att det kunde bli frågor av rätt grov karaktär.. iallafall enligt mig och kanske andra mammor Glad men sexfrågor hör ju tonåren till..

Det vart lite tjafs om huruvida man skulle få ställa såna frågor eller inte. Men jag testar låsa upp den. Jag tror det är helt ok för alla tonnisar, men vi får se vad föräldrar säger och hur dom reagerar. Måste ju tänka på båda grupperna :)

Cassii
2011-11-10 19:51
#4

#3 Ja det är ju sant :)


Cazzos
2011-11-10 20:31
#5

#3 Det här är ett forum för tonåringar. Visst är föräldrar välkomna men det finns nog inte många stammisar här Tungan ute

TS, du säger att du får in den 1 cm och då börjar det att svida. Har du testat att trycka in den ännu längre? Vaginan är ju "böjd" på mitten och om tampongen sitter där så kanske det är därför det gör ont och svider. Den ska nämligen längre in.

Men om det gör skitont att fortsätta att föra in tampongen så kan du annars välja binda?

Och det här med sex, det är ingen fara. Jag är också oskuld och tänker att jag inte kommer att bli kåt nog men jag tycker att det redan är pirrigt när man kramas och gosar Cool


[sessa922]
2011-11-10 20:41
#6

Ställ dig med ena benet på toasitsen så kanske du kmr längre in och i en annan position som gör att det inte svider. Annars testa med glidmedel på tampongen och i underlivet. Funkade prima för mig när jag var nybörjare och i samma sits! :)

Annons:
Anonym
Anonym
2011-11-10 20:44
#7

Sitter den bara 1cm in så gör det ont ja, dels blir det sjukt obekvämt och dels svider det som du säger. Tampongen är ju till för att suga upp blodet, så sitter den för långt ut så börjar det svida eftersom den suger upp all flytning och sitter och skaver mot torra slemhinnor istället. Testa att smörja in tampongen med ex. vaselin innan, och se om du får in den längre.

Om jag är för långsam när jag sätter in en tampong kan den suga sig fast lite och då svider det, men det är bara att trycka upp den längre. Man har ju ingen känsel längre in, så det kommer inte fortsätta svida så som det kan kännas först. Glad

[marion69]
2011-11-10 21:15
#8

Fast om man smörjer in hela tampongen med vaselin, så tar den inte upp vätska. Man kanske kan ta glidmedel istället som en sade, för det är väl vattenlösligt.

Anonym
Anonym
2011-11-10 21:24
#9

#8 Nej, det har du rätt i, jag var lite otydlig! Jag syftade på att man kan smörja in den helt bara för att öva på att få in tampongen. Har man väl fått in taktiken så går det ju lättare sen Glad

Cazzos
2011-11-10 22:14
#10

#7 Nu fick jag en helt annan bild av tamponger..

Så man suger vaginan torr med tamponger eller? Det låter lite så. Oavsett hur långt in eller ut man har den? Obestämd


Anonym
Anonym
2011-11-10 22:26
#11

#10 Torr och torr - när du har mens är det ju blodet den suger upp. Blöder du väldigt lite eller inget alls så torkar den ut slemhinnorna istället, vilket är anledningen till att man inte ska använda tampong ex. mot rikliga flytningar. Då blir det istället för torrt.

Sweelin
2011-11-10 23:53
#12

Använd Menskopp Flört

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

ladymiss
2011-11-11 00:27
#13

om man har VÄLDIGT lite mens ska man nog inte använda tampong för då brukar det svida å så väldigt mycket å man får torra slemhinnor

www.strangegirlyouknow.blogspot.com

Annons:
Anonym
Anonym
2011-11-11 00:42
#14

#13 Precis Glad

ladymiss
2011-11-11 00:47
#15

oj, nu såg ja att du hade skrivit det där om slemhinnorna (A) men det är bra om fler inflikar det ;D

www.strangegirlyouknow.blogspot.com

[marion69]
2011-11-11 09:20
#16

Ja jag kan hålla med om att man inte ska använda tampong om man bara blöder väldigt lite, så då torkar det ut slemhinnorna och så rubbar man ph-balansen när det blir torrt och då kan man få svamp eller bakterier.

Cazzos
2011-11-11 15:58
#17

Så tampong är inte för alla? Tyst


[marion69]
2011-11-11 17:35
#18

Om man blöder så lite att det blir torrt och svårt att föra in den, då kan det ju bara vara skadligt för slemhinnorna tror jag.

Anonym
Anonym
2011-11-13 21:15
#19

#10 Jo man skulle kunna säga så, där av att det inte är bra att använda tampong när man inte har mens (vissa använder det p.g.a. sina flytningar, vilket är dumt) Jag kan ex. inte ha tampong sista och nästsista mensdagen för då blöder det för lite för att tampongen ska vara bra, det orsakar bara jobbiga besvär för mig - rubbad ph-balans (det "kliar" bl.a.) Gick t.o.m till barnmorskan för att det pågick i flera dagar, fick ett medel som skulle återställa ph-balansen.

Jag kunde inte heller använmda tampong när jag var oskuld, inte ens mini. Funka inte med vaselin heller - så jag använde binda fram tills jag förlora oskulden. Men om du verkligen inte vill använda binda är ett tips att vara avslappnad och inte spänna dig, sen ska du trycka in den så långt upp tills du inte känner den när du böjer dig eller går osv. Ett bra tips är att köpa tamponger med "puscher" (ser ut som super långa tamponger, men istället för att trycka upp tampongen med fingret finns det en "överflödig" bit som man för upp tampongen med, det blir oftast enklare då.

Upp till toppen
Annons: