Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 6098 ggr
[Airo]
8/18/12, 2:45 PM

Vilka betyg?

Börjar 9an nu på tisdag. Funderade redan under 7an och 8an vilken linje jag skulle välja.

Jag har nu bestämt mig för vilka linjer jag kan välja mellan som jag helst vill gå.. mark och anläggning (murare, målare eller något sådant), media (foto eller bild - typ.. serietecknare eller något).. eller natur (veterinär).

Min fråga är dock, någon som vet vilka betyg man behöver i varje ämne för att komma in på natur? har hört att det är rätt höga där, men är inte säker..

Tacksam för svar.

Annons:
ebzi
8/18/12, 2:50 PM
#1

Undrar också vad man behöver för betyg! Sorry om jag "snor" din tråd lite nu men kändes onödigt att göra en ty tråd. Någon som vet ungefär vilka betyg man behöver för att komma in på Sam -Beteende? ^^

[Airo]
8/18/12, 2:52 PM
#2

#1 Haha, det är lugnt :) använd den så mycket du vill ;D

[WickedAlly]
8/18/12, 5:53 PM
#3

Bättre att försöka så gott man kan i alla ämnen än att försöka balansera på gränsen, man söker ju på sin totala "poäng" och ju högre desto enklare är det ju att komma in. (Eller har jag blivit gammal?)

Dessutom så kan det ju vara att det krävs 160 för att komma in i år men nästa kan det vara 200 eftersom snittvärdet på de som går vart högt.

Natur brukar ligga kring 240 poäng tror jag, om det inte har ändrats sen jag sökte. Fast det är lite olika från skola till skola också beroende på hur många som söker.

[Airo]
8/18/12, 6:05 PM
#4

#3 Tack för svaret. Det är ju klart att man ska försöka så gott man kan.. men man vill ju helst veta vad man behöver ha för att komma in på det, så man kan se hur långt man har att nå ifall att.

Dock har de ju ändrat systemet, så man får ju som i USA osv, med A, B, C, D, E och F i betygen.. men kan ju vara samma som tidigare i sådana fall.

Har 157.5 poäng (min skola är rätt.. konstig. De sänkte betygen fast de sa något annat.).

Tänkte på vad man var tvungen att ha i betygen, t.ex A i något visst, C i något osv.

[WickedAlly]
8/18/12, 6:08 PM
#5

#4 Glömde bort att de ändrat fast A är fortfarande 20 väl? Mvg för oss var 20 så poängen bör väl inte vara så stor skillnad på förutom då att kraven kanske sänkts då jag hört att det är svårt att få A?

Och ja, förstår att det är skönt att ha någon sorts koll. Är likadant med högskolan sen, enklare med lite konkreta mål uppsatta istället för bara "så högt som möjligt i allt" :)

Hur då sänkte? De måste väl ha samma som alla andra skolor då man sen på gymnasiet går med folk från andra delar av Sverige i många fall och då behöver ju alla ha samma villkor.

[WickedAlly]
8/18/12, 6:12 PM
#6

När jag gick på högstadiet så var det bara ens poäng som räknades, inte enskilda betyg men det kan ju ha ändrats.

Annons:
[Airo]
8/18/12, 6:14 PM
#7

#5 Jo, det är så.

Hade "utvecklingssamtal", läraren sa att jag hade C (vg) i alla so ämnen, samt svenska. Men när jag fick betygen dagen då skolavslutningen var, så hade jag bara E på so ämnena men C i svenska. "Du har varit sjuk så mycket", sa hon på sommarlovet när jag frågade varför jag fick E istället för C, när jag inte var sjuk någon gång alls efter att vi hade utvecklingssamtalet.. då säger man väl inte att man ska få det betyget då? Dålig stil..

Tycker det är dåligt att dom säger en sak men skriver något annat. Folk tappar ju hopp på att ens försöka bättre när de inte får de betygen de förtjänar.

[WickedAlly]
8/18/12, 6:25 PM
#8

Be henne visa din frånvaro för tiden efter samtalet svart på vitt, kan hon inte det så är hon ju tvungen att ge dig C ändå eftersom det tydligen var vad du låg på. Fast, du har en fördel eftersom du fortfarande kan ändra ditt E till ett C eller högre, på gymnasiet kan man ju inte ändra efter man avslutat en kurs och man börjar ju om när man läser nästa mattekurs t ex så att man får flera betyg i matte tillslut :)

Ja, klart man tappar lusten.

gaabriellaaa
8/18/12, 6:34 PM
#9

Jag har inte läst alla svar och läste bara ditt inlägg snabbt också - men natur är inte svårt att komma in på. Det är få som söker så man behöver inte ha några toppbetyg alls för att komma in Gladmen natur är en tuff linje som ställer höga krav. Man ska bara välja natur om man vet att man klarar av det.

[WickedAlly]
8/18/12, 6:37 PM
#10

#9 Oj, vad ändrat det blivit då

[WickedAlly]
8/18/12, 6:39 PM
fotogymnast
8/18/12, 6:56 PM
#12

Har inte läst vad alla har skrivit så kanske upprepar nåt.

Men intagningspoängen beror helt och hållet på skolan! Bor du i Sthlm t.ex. har du oändligt många skolor att välja mellan, allt från Kungsholmen där du kan behöva 315 poäng till skolor kanske alla kommer in på, oavsett poäng. Men oftast brukar det vara natur-natur som har högsta intagningspoängen på varje skola som har det. Men kämpa på och håll tummarna att det räcker!

Lycka till! :)

southdakota
8/19/12, 8:40 PM
#13

När jag sökte till natur förra året behövde man 180 poäng för att komma in, men det varierar ju massor från olika skolor.

Det bästa är nog att du pratar med studievägledaren (de brukar ha tillgång till antagningsstatistik) om vilka poäng det har varit på den skola du vill söka till, om du tittar på vilka poäng det var typ 2012 och 2011 lär det nog vara ungefär samma poäng när du ska söka (2013). Glad

Om veterinäryrket är den enda anledningen till att du vill gå natur får jag nog varna dig lite dock, det räcker tyvärr inte med att gå natur för att bli veterinär, man måste gå ut natur med toppbetyg. Jag ville precis som du bli veterinär när jag sökte till natur men har insett att det nog nästan är en omöjlighet, att få höga betyg på natur är svårt. Jag fick till exempel bara E i kemi 1 fast jag hade MVG i kemi på högstadiet.

Hade 280 poäng på högstadiet och nu på gymnasiet har jag ett snitt på 15.0 (motsvarar C i allting), vilket väl inte är dåligt men inte tillräckligt bra för att bli veterinär, läkare, psykolog och andra utbildningar som kräver toppbetyg.

Annons:
emmaap
8/19/12, 9:18 PM
#14

vilka poäng som krävs för att komma in på naturlijen är jätte olika från skola till skola. Nu vet jag inte vilket utbud av gymnasieskolor du har, men om det finns flera att välja på är det som jag upplevt det och förstått svårare att komma in på de populäraste skolorna medans i stort sätt alla kommer in om man väljer en mindre skola som alla kanske inte känner till lika väl.

Vet du vilken skola du vill gå på ska du kunna gå in och se förra årets intagningspoäng. Men tänkt på att det kan variera sig stort från år till år (men oftast håller det sig runt samma).

Men som många tidigare nämt är det tufft att gå natur (ska börja mitt tredje år på naturlinjen imorgon). Visst kanske inte skulle säga att man har massor av mer arbete om man går natur jämfört med ex samhälle. Den stora skilnaden är enligt mitt tycke är att när man läser natur ämnena måste man verkligen fårstå allt och kunna tillämpa det, du måste förstå varför sin2x/cos2x = tan2x (matte D ^^) och sedan på visa prov på att du förstår hur det fungerar. Om du läser ex samhälle räcker det oftast med att förstå (eller hur man nu ska förklara det). Du kan läsa i en bok om att sverige är en monarki och sedan skriva det på provet. Det jag försöker säga är att du i inte bara kan läsa dig till kunskapen i en natur linje, du måste förstå hur allt fungerar. Det är det som är tufft.

(ledsen om det blev rörigt ovan, skriver från mobilen = rörigt ^^)

Hälsningar Emma! :)

Upp till toppen
Annons: