Annons:
Etikettövrigt
Läst 11623 ggr
Gerro
4/21/13, 11:43 AM

Tips - Hur du blir bättre på Eng

Hej!

Jag har ganska bra betyg i Engelska. Har C vilket är lixom mitt emellan. Dock så tycker jag inte att jag är duktig..

Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi ger tips om hur vi kan bli bättre :)
Mitt mål är att få iaf B i Engelska när jag går ur nian.

Här är mina tips:
- Jag och min kusin brukar skriva på engelska till varandra, mezz & allt. Ibland brukar vi även prata engelska. (Dock inte så seriöst haha..)
- Se på många engelska filmer utan eller med engelsk text.

Haha inte så många…
Men dela gärna med er av era tips!


Annons:
nottheonly
4/21/13, 11:50 AM
#1

Läs böcker på engelska, det är bra träning 🙂

[Lewwi]
4/21/13, 11:51 AM
#2

Jag brukar kolla på film på engelska med svensk text och sedan ser man om den med engelsk text. Och i min familj har vi en engelska dag som vi bara pratar engelska med varandra, haha.

[Tilde]
4/21/13, 12:05 PM
#3

Titta på film med engelsk undertext! Superbra träning! :)

Ta kontakt med engelska människor på internet och skriv mycket med dem. Då lär du dig nya uttryck och kan få hjälp med ord och grammatik.

Thildalulu
4/21/13, 12:37 PM
#4

Eftersom så mycket på internet är på engelska läser/hör jag de hela tiden typ, jag behöver inte direkt tänka på att det för de mesta är ändå på engelska. Jag fick a i engelska i skolan, de är mitt enda bra betyg typ ^^


[MikeW]
4/21/13, 12:39 PM
#5

Min lärare säger att mitt utal är perfekt :)

Jag använder eng varje dag hela tiden nästan, jag kollar på filmer utan svenskt tal, jag tänker på eng, jag läser på eng jag gör nästan allt i eng.

Förstår man inte några ord då använder man google translate :D
It's awesome <3 :D

Cazzos
4/21/13, 12:40 PM
#6

Jag har B/A i engelska, mest B, har alltid haft lätt för engelska av någon anledning, men youtube är ett bra tips, jag kollar mycket på humorklipp, vlogs, random faktaklipp.. That's all 👋


Annons:
Gerro
4/21/13, 12:45 PM
#7

#5

Oojaah! Google translate asså :* <3


Lavèn
4/21/13, 12:55 PM
#8

Jag hade E i slutbetyg Nu i 8:an höstteminen, och för några veckor sen fick jag B i ett prov i engelskan. Detta fick jag för att jag kollar på Youtube och engelska filmer utan text. 

Att läsa är inte min grej, för äckel dyslexin så där kan jag inte ge dig några tips ^^

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Fridaaaa
4/21/13, 1:14 PM
#9

Jag har svårt för engelska hur jag än gör 😉
Är helt enkelt inte duktig i andra språk mer än svenska 😛 Franskan gick sådär haha

Men bra tips!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gerro
4/21/13, 1:16 PM
#10

Haha engelska är det ämnet som jag har bäst betyg i…
Suger i alla andra språk inklusive svenska 😉
Haha klarar mig exakt.. XD


Elsa98
4/21/13, 1:54 PM
#11

Jag har A/B i engelska. 

Jag är lite som MikeW, gör ALLT på engelska. 😃Tänker på engelska, pratar med mig själv på engelska, pratar med min hund på engelska, skriver på engelska, har "låtsatsintervjuver" med mig själv på engelska, tittar på engelska filmer (utan text, eller med engelsk text), läser engelska böker, är inne på engelska hemsidor osv.

broccoli, hockey, longboard, astronomi & mat Hjärta

Gerro
4/21/13, 2:37 PM
#12

#11

Hahaaha samma här faktiskt 😂


Jojaton
4/21/13, 4:16 PM
#13

Jag läser mycket engelska bloggar och tittar alltid på film utan svensk text, ibland med engelsk text ibland helt utan.

Johanna - Instagram

Annons:
[Tilde]
4/21/13, 4:24 PM
#14

Vad kul att höra att ni tänker på engelska, osv.! xD 

Jag har alltid haft lätt för engelska (är en språkmänniska, så har lätt för de flesta språk) och hade MVG i skolan - var t.om. bättre än läraren vi hade i 2:an på gymnasiet! Sambon och jag använde engelska i början för att kommunicera och använder det fortfarande ibland på skoj. Han är ju uppvuxen i Hong Kong och Singapore så han har alltid pratat engelska.

Min spansklärare sa alltid att för att bli riktigt duktig på ett språk så ska man "duscha" i det! Musik, film, böcker - allt ska vara på det språket man vill lära sig!

Fridaaaa
4/21/13, 4:26 PM
#15

#14 Tror personligen att mycket hänger på varje individ med 🙂 Alltså hur lätt man har för språk osv oavsett hur mycket man "duschar" i det så att säga 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
4/21/13, 4:30 PM
#16

#15 Fast ingen lär sig om man inte öser språket över sig. 😉 Man blir van att höra det och kan då lättare uttala det och förstå grammatik och sammanhang. Så även om man har svårt för språk så tror jag absolut att det hjälper att ha språket runt sig hela tiden :)

Fridaaaa
4/21/13, 4:37 PM
#17

#16 Jodå, det finns det, som lär sig utan att ösa språket över sig ;)
Jag har svårt för engelska men jag tittar mycket på engelska filmer osv, men inte hjälper det.Alltid haft svårt för att läsa engelska böcker t.ex,fattar itne ens hälften osv. Så tja, mig hjälper det ej på att ha det runt ofta/hela tiden i alla fall 😉 Och vet som sagt dem som fått höga betyg i engelska, franska mm utan att ens anstränga sig, alltså utan att ösa det över sig 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
4/21/13, 4:47 PM
#18

#17 Självklart! Jag har aldrig behövt plugga massa utan har naturligt lätt för språk, men jag vet folk som har det mycket svårare och som blir bättre genom att kolla på många filmer där de talar språket, osv. :) Men har man det riktigt svårt är det nog bäst att ha en person som hjälper till. 🙂

Hoshi99
4/21/13, 5:15 PM
#19

Jag gör typ också allt på Engleska XD
Ibland så säger pappa "Det går att prata svenska också" XD
Just nu har jag ett B i Engelska men jag försöker med allt för att komma upp till det där A betyget! Min lärare har till och med sagt att jag kan få A bara att jag måste visa mer på lektionerna att jag kan Engelska. Jag måste väll sluta vara lat på lektionerna XD
Jag har ju en Engelsk kompis och vi pratar ju Engelska hela tiden (DUUH!) Jag har varit så bra på engelska så förut tog jag både min årskurs engelska och årskursens över engelska o_O
Jag ÄLSKAR bokstavligen Engelska XD

En sak som jag och mina kompisar är att vi brukar rollspela på Engelska det tycker jag är jätte kul :3 Testa!

Nandor99
12/16/14, 7:21 PM
#20

Jag har F i engelska och min pappa säger att det är dåligt att titta på film

Annons:
Scorpio97
12/16/14, 7:26 PM
#21

Jag brukar ha film på en flik, medan jag håller på med något annat i en annan flik. Jag hör då bara ljudet.

Läsa engelska böcker är också bra, och om man vill träna lite extra kan man läsa högt. Så får man både läsningen, ordförståelse samt uttal. Jag brukar göra det ibland (känner mig dock lite löjlig när jag gör det). Läsa engelska böcker gör jag ofta, just nu läser jag mest Stephen King (som dessutom är ännu bättre på engelska)

Har C/B i engelska


//Jessie

Fridaaaa
12/16/14, 7:29 PM
#22

#20 Varför skulle det vara dåligt att titta på film? Instämmer verkligen inte med honom.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Mathildaqdt]
12/16/14, 7:43 PM
#23

Jag har A i engelska. Jag har alltid varit väldigt duktig på engelska och det kan vara för att jag lyssnar på väldigt många engelska låtar och tränar in texterna ^^

hahael
12/16/14, 8:15 PM
#24

Omge dig med det, jag själv har A i engelska och möter det dagligen i sms, videos/filmer och lektioner såklart. Jag har bett min mamma att prata engelska med mig i både sms och hemma, byt språk helt enkelt och om det är ett ord du inte förstår. Lär dig det genom en snabb googling.

Klart att laxen ska ha en jolle

[Nothronychus]
12/17/14, 6:12 PM
#25

Kolla på youtubers och skaffa internetvänner eller gå in på tumblr, skulle säga att allt det har hjälpt mig med engelskan.

Flöffo
12/17/14, 6:49 PM
#26

Läsa böcker och se filmer/serier på engelska och översätta och hitta synonymer till ord man inte kan.

//Flöffo

lalaz4
12/17/14, 7:37 PM
#27

Läs, läs och läs, allt från grammatik, ord, stavning och uttal (om du läser högt) tränas när man läser på engelska. "Riktiga" böcker rekommenderar jag, men alla texter är bra träning. Prata engelska med kompisar och familj, kanske bestäm en dag i skolan då du och dina kompisar måste prata engelska med varandra. Filmer och musik med engelskt tal är även bra sätt att höra hur orden uttalas och nya ord.

Annons:
nadilda
12/18/14, 9:12 AM
#28

Jag har svårt för engelska :-( Läser mycket, ser på film m.m.. Kan dock inte lyssna på musik, tyvärr. Tror det är mitt självförtroende som spökar, har liksom bestämt mig för att jag suger. Får panik av att prata i klassen. Och då älskar jag ändå att hålla föredrag i både svenska och tyska, är en väldigt muntlig person. Gick ändå ut nian med ett starkt C, men enbart för att jag pluggar så mycket. Här liksom klump i magen innan varje lektion. Här ändå en sjukt snäll klass, så beror inte på det.

Upp till toppen
Annons: