Annons:
Etiketthusdjur
Läst 4187 ggr
linn8
10/13/13, 10:27 AM

Häst vana?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Hur många här är häst vana? Vilken storlek? Svara i tråden oxå.

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Annons:
linn8
10/13/13, 10:28 AM
#1

Jag har mycket häst vana. Jag sköter hästar mellan 98-150 cm höga.

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

VilmaKristina
10/13/13, 10:29 AM
#2

Förstår inte frågan riktigt.

  • Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.


linn8
10/13/13, 10:29 AM
#3

#2 är du van vid att hantera och umgås med hästar? Förlåt om jag var otydlig.

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

VilmaKristina
10/13/13, 10:32 AM
#4

#3

Menade storleks frågan, men antar du menar hästens höjd?

Jag har ridit i flera flera år så är väl väldigt hästvan antar jag, jag rider en 1,52 häst men i stallet så har vi olika höjder.

  • Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.


linn8
10/13/13, 10:34 AM
#5

#4 ja hästens storlek

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Revolt
10/13/13, 10:39 AM
#6

Jag tog "jättemycket".

Hållt på med hästar nästan så länge jag kan minnas och har egen häst och haft häst privat måånga år :)

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

Annons:
[rumelle]
10/13/13, 10:40 AM
#7

Nja litegrann. Fem år på ridskola när jag var 8-13, men det räknas väl knappt som ordentlig hästvana. Sen har jag ridit lite sporadiskt vid de stall min syster har hjälpt till på. Hästhöjd har väl helst varit någonstans 170 cm. Tycker dock att det är roligare att pyssla om hästarna och städa omkring i stallet än att rida. :)

linn8
10/13/13, 10:41 AM
#8

Jag rider inte men ska börja. Jag har tidigare tagit hästar från/till hagen, gett dom mat och pysslat med dom. Så dom hästarna är vana vid att jag är i stallet.

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

VilmaKristina
10/13/13, 10:42 AM
#9

Lägger till att jag ridit i 10 år.

  • Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.


[JollyJustin]
10/13/13, 11:01 AM
#10

Varför gjorde du en ny tråd?

linn8
10/13/13, 11:05 AM
#11

#10 för visa får inte skriva på barnens och visa är inte inne på tonåringar

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

[JollyJustin]
10/13/13, 11:07 AM
#12

Får de inte skrva att de är hästvana? ;)

linn8
10/13/13, 11:08 AM
#13

#12 på barnens är det under 15 som gäller:)

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Annons:
[MinIda]
10/13/13, 11:32 AM
#14

#13 Är det inte under 16 ;)

[MinIda]
10/13/13, 11:35 AM
#15

Men nu ska jag svara.

Förr vid cirka 7 års ålder höll jag på med hästar mycket. Då min gudmors och gudfars barn är finlands bästa ryttare, Stephanie Storhannus. Och hon hade en häst som var sjuk, vilket innebar att hon inte kunde rida på den då hon vägde för mycket. Så jag började sköta om den hästen. Hoppade faktiskt även, vilket jag inte fattar hur jag vågade. Högst var 80 cm. Det var ju en tävlingshäst så enkel att styra var den ju. Bra tränad m,m. Men ja. Nu iår så kom hästintresset fram fast mina föräldrar är ännu inte riktigt med i den versen. Men ska nog klura ut hur jag ska få dem övertalade 😉

Fridaaaa
10/13/13, 11:37 AM
#16

Ridit på ridskola i 8 år, men fick sluta pga att det kostar på tok för mycket.
Var medryttare på en häst men fick sluta med det pga studierna.
Saknar hästlivet men finns inte tid för det som det ser ut nu eller ekonomi till eget, så får vänta.

Ridit hästar och ponny i olika storlekar, ner till b-ponny (dock inte b-ponny regelbundet pga längden men enstaka gånger)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Lupse]
10/13/13, 12:00 PM
#17

Jag har ridit i 8 år men pga pappas sjukdom har vi inte längre råd att betala. Ingen ville ha mig som medryttare pga att jag är under 18. Jag slutade i vintras och önskar att jag kunde fortsätta. Jag har bara ridit och tagit hand om hästar med mankhöjd från 160 cm - 185 cm :)

JustMySelf
10/13/13, 12:18 PM
#18

Jag tog jättemycket, då jag har ridit i ungefär 10 år och har egen häst. Min häst är 164 cm men är van vid hästar mellan 90-175 cm.

Afturelding
10/13/13, 1:45 PM
#19

Håller inte på med hästar just nu pga halvdålig ekonomi, men jag har alltid hållit på med hästar annars. Min mamma hade häst när jag föddes så första gången jag var i stallet var jag bara några veckor gammal 😉

Men jag har väl minst 10 års aktiv erfarenhet i alla fall. Har arbetat med hästar i många storlekar och former, från ponnyer som barn till enorma kallblod som vuxen. I nuläget lånar jag mammas islänning ett par gånger om året när jag ändå hälsar på (min familj bor 25 mil bort).

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Retrieversaga
10/13/13, 2:40 PM
#20

Jag tog mycket, Har ridit i runt 5 på ridskola. Rider alltså fortfarande. Kanske inte låter mycket men gud vad jag har lärt mig. Jag gick från ponnys till hästar i somras bara för att jag började bli för lång på ponnys enligt mig och jag kände att jag vill ha lite mer "utmaning".
Har vart på X-antal läger.

Storleken varierar men mest runt C-D ponnys och runt 167-176 på hästar som jag ridit.

Annons:
CorneliaAndersson
10/13/13, 4:42 PM
#21

Har ridit för instruktör i 7 år (är själv snart 16 år)
och i dagsläget hanterar jag hästar i storlek från shettis till hästar på 175 (ca) cm, och rider hästar som är 135/140-155/170 :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

CorneliaAndersson
10/13/13, 4:43 PM
#22

Oj det ska stå 165/170 i #21

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Zorro_Tiger
10/13/13, 5:14 PM
#23

Har ridit i 5 år (behövde dock tyvärr sluta i våras 😭) och är van vid allt från shettisar till D-ponnyer :)

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

Moalinn
10/13/13, 11:34 PM
#24

Hästvana har jag så det räcker och blir över. Hanterat och ridit hästar från 85-160 cm. Just nu rider jag en varmblods travare och en islandshäst yay 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

dermot
10/14/13, 12:01 AM
#25

Har ridit/haft hand om hästari 10 år och haft egen häst. Så mycket :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




FritZzJävel
10/14/13, 1:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Jag valde jättemycket eftersom jag har haft egen häst (ibland en, ibland två) sen jag var åtta år och är 23 i år (alltså egen häst i ca 15 år) idag har jag en pensionerad tävlingsponny på 144,7 cm som jag tidigare har tävlat la+5 (115 cm) med jag har även ett halvblod på ca 165 cm som jag tävlar 120 cm med som endast var grund riden när jag fick hem henne. Jag är i stallet dagligen och rider minst en häst om dagen 5-7 dagar i veckan om jag inte skulle vara sjuk :)


 ~ ♥  fritzzjavel.blogg.se   ♥~ 

dyoxide
10/14/13, 2:24 PM
#27

Har växt upp på en hästgård, mest med rätt stora hästar, vi har dock haft 2 ponnyer också 🙂 har ridit rätt mycket och hanterat hästarna en hel del så jag kan väl säga att jag är rätt hästvan!

Annons:
Josse5233
10/14/13, 3:47 PM
#28

Jag har älskat hästar länge men har dessvärre alltid varit allergisk mot dem. :(
Jag har dock upptäckt att jag tål American Curlys så jag ska få testa att rida på en American Curly i B-ponny storlek (större). :D 😃

Ha en trevlig dag! 

Cazzos
10/14/13, 4:25 PM
#29

Lite vana! Kan inte rida felfritt men har ridit vid några få tillfällen, är väl bättre på att sköta om hästar osv. Inget jag gör regelbundet men har hänt :) Hästar är väldigt stora och starka djur så jag har respekt för dem ^^ De är inte på min topp 5-lista iallafall, tyvärr.


Frosstis
10/14/13, 4:43 PM
#30

Rider varje vecka och har ridit i 2-3 år, men svarade ganska mycket :) ponnysar och häst!

Emmetem
10/14/13, 4:53 PM
#31

Äger häst själv, stora hästar :)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

[Lillmatten]
10/14/13, 5:42 PM
#32

Lite vana, har väll ridit några gånger och hjälpt till i stall med kompisar mm men jag har aldrig varit så jätte intresserad av hästar.

Jojaton
10/14/13, 6:30 PM
#33

Började rida på ridskola när jag var knappt fyra år gammal tills att jag började gymnasiet. 

På min första ridlektion fick jag rida den största hästen i stallet (tror dock inte att han var mycket högre än 160), och har sedan hanterat hästar allt från 100 cm till över 180 cm.

Johanna - Instagram

Nebulosa
10/15/13, 6:33 PM
#34

Har ridit i lite mer än två år på ridskola. Rider 1-2 gånger i veckan. Tog mycket för jag tycker det stämmer in ganska bra. Men man kan ju alltid lära sig mer 😂(både ponnysar och häst men mest C och D-ponny)

Skulle vara superkul att vara medryttare på någon snäll häst/ponny men är ganska svårt att hitta eftersom jag är under 18 och stallet måste vara ganska lättillgängligt :(

~Rabbits for Life~

Annons:
[MiniPim]
10/15/13, 10:18 PM
#35

Red förut, men inte längre xD gillar inte riktigt att sitta på själva hästryggen, men älskar att bara hålla på i stallet osv

LLLINN
10/15/13, 10:59 PM
#36

Red i åldern 9-14, men slutade pga tidsbrist :(. Red nästan bara avdankade travhästar, ända från början. En del nordsvenskar o en del varmblod! På de tre ridläger jag hann åka på red jag dock bara ponnys, B-D! 

Älskar fortfarande hästar och ridsport och vill återuppta det så fort jag kan! Vill också sätta mig in i natural horsemanship, tror 100% på det :)

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Wezza
10/16/13, 12:07 PM
#37

Valde jättemycket. Har haft egen häst sen jag var pyttepytteliten. Själv har jag haft 3 shettisar, en B-ponny, en C-ponny, en D-ponny och en storhäst. Nu har jag två av shettisarna och storhästen (Lisa, Hot Shot/Totte & Valentino) Är 14år :)

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

imsuchadiva
10/16/13, 3:06 PM
#38

Jätte mycket. Är uppvuxen med hästar. Fick min första när jag var tre år. Jobbar hos Stina Lillje och Lotta Björe. Ridit hästar dom varit alltifrån 85cm till 185 cm.

Ove-D
11/9/13, 1:58 PM
#39

Jag har ridit 1982-2009, egna hästar 1984-2007 (mankhöjd 91-155 cm, men ridit större).

smellcaramell
11/10/13, 8:46 PM
#40

ridit på ridskola en gång i veckan i minst 6 år, sen medryttare o ridit två gånger i veckan de 2.5 senaste åren. hanterat allt från shettis till hästar med en mankhöjd på ~170. ponnyn jag rider nu är 140-150 och jag valde "mycket" :)

Jessicahagstrom94
11/10/13, 9:13 PM
#41

Jag red i 14 år, ponnys till en början och gick sen över till häst. Så.. Mycket hästvana.

Annons:
viktoria91
11/10/13, 9:51 PM
#42

Svarade jäätemycket, har egen ponny sedan 8 år tillbaka. Hon är 45 cm i mkh. Har även ridit till en del hästar och ponnyer och hjälp till med hanteringen.

Zevzi
11/22/13, 9:25 PM
#43

Har ridit i 6 år.. dom första 2 åren hade jag skkötar häst.. var där mer eller mindre varje dag de va en shettis och ibland red jag en fjording, sen började jag på ridskola, och där brukar de ju alltid vara blandade hästar, men oftast rider jag typ "normala" haha men alltså inte ponnysar men inte jättestora så typ mittemellan hästar:P

MsSallylover
11/22/13, 9:31 PM
#44

Tog mycket. Jag rider på ridskola i gång i veckan, och har gjort det i sex år. Jag har även en medryttar häst som jag rider två-tre ggr i veckan, och har gjort i ca ett år.

Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!

[Ympulse]
11/23/13, 11:38 AM
#45

Skulle väl säga att jag har mycket hästvana då jag skött och ridit hästar av olika typer och storlekar under sju års tid. Har dock tagit en smärtsam paus nu p.g.a plugg :(

Jamie+Engla
11/23/13, 1:23 PM
#46

Har haft häst sedan jag var 3 år, storhäst sedan jag var 7 :) Hjälper till på 2 stuteri också så hästvanan är HÖG haha =)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

[RC1393]
11/23/13, 1:39 PM
#47

Har haft häst sedan jag född vart, har just nu en 4-åring som jag själv fött upp. Hade tidigare hennes mamma men tyvärr fick vi ta bort henne för snart 2månader sedan. 

Ändå blev jag ganska nervös när jag skulle hämta en häst i våras. "hon kan studsa till" sa medryttaren till hästen. Jodå, studsbollar har jag inget emot men när de är över 180cm stora är de ganska läskiga😃

Rider i dagsläget lektion 1ggr/vecka och rider privat hemma 3-4 dagar/vecka. Skolan tar mycket tid och så har jag kaniner, men ungponnyn mår inte dåligt av att få ledigt och vila hjärnan någon dag i veckan🙂

lisora
11/23/13, 2:31 PM
#48

Ridit sedan 2004, rider nu lektion 1 gång i veckan + hoppträning en gång i veckan + lite när jag vill. Rider en häst på ~174 som har gått 150 i hoppning men nu är han hela 24 år så han har gått i pension! Dock har han ett jäkla humör men tror det beror på ont i ryggen eller liknande, sparkas och bits gör han så man får lite blåmärken då och då haha.. 

Annars har jag hjälpt till mycket i stallet också där de föder upp New Forest, så mycket unghästhantering har det blivit. :)

Annons:
[zandra0520]
11/25/13, 2:57 PM
#49

Vi har haft häst hemma sen jag föddes :) Jag rider just nu en c-ponny och en d-ponny och har en unghäst som håller på att lära sig att bli riden! :)

Sugar Mist
11/25/13, 5:05 PM
#50

Jag valde ganska mycket. Var skötare till ett pensionerat travsto i 1 och ett halvt år, red hoss en vän i några år och ridit privatlektioner hos en vän. Efter en incident som hände min vän för ett par år sedan blev jag rädd för att leda hästar, rida är no problems men att leda är läskigt.

-

Underbarn
11/26/13, 12:52 AM
#51

Jag har egen häst (Dponny) så det säger väl sig självt hur pass stor vana jag har :) haft Cponny förr

BeccaTilda
11/26/13, 8:12 AM
#52

Tar lektioner på ridskola och rider privat hos en kvinna med hästar som behöver hjälp med ridning ibland! Hästarna på ridskolan är 155-175 i mank. Privat är hästarna lite mindre, 135-150 tyvärr. Rider gärna höga hästar.

Roonja
11/26/13, 8:46 AM
#53

Hade häst sen jag föddes tills jag fyllde 6, sen red jag på ridskola i 3 år. Sen skaffade vi häst igen för 1 och ett halvt år sedan och nu rider jag även på ridskola. Min egen häst är min lilla prins. ;)

[134643]
11/26/13, 12:51 PM
#54

Jag valde mycket tror jag c: Jag red ett par år på ridskola, men slutade då jag inte tyckte om det :3 Nu är jag medryttare till en liten dryg ponny 😉 Just nu rider jag honom 1-2 dagar veckan, men är ute och myser och promenerar och leker lite och så också :3

happygirls123
11/26/13, 3:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Har häst gård hemma har ridit sen jag va 2 år ("ridit") fick min första ponny när jag va 3 och det va en shettis på 3 år;) är 14 nu och håller på med ponnytrav och hoppning ;) har 2 travshettisar, 1 maxa c ponny och en liten stor häst som nu är halt :/ + massa anra hästar och unghästar ;)

Annons:
Kristall
11/27/13, 7:17 PM
#56

Jag har ridit i elva år och bland annat haft medryttarhästar, tränat ridskolehästar och haft foderhäst i ett par år, men nu har jag tagit en paus efter att foderhästen åkte tillbaka till ägaren.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Nattramn]
6/19/15, 11:02 PM
#57

På gården har jag 2 tinkrar (144 cm hög och hennes knappt 1 månad gammalt stoföl) samt 2 minishetlandsponnyer (89 cm hög resp. 79 cm hög) :)

Jag jobbar även på ridskola där minstingen är en shetlandsponny på 101 cm och största är ett svenskt halvblod på 163 cm :)

Sen så har min svärmor en shire på 180 cm i mankhöjd :P

Victoriastel
6/20/15, 1:46 AM
#58

Ridskola i x antal år. Varit skötare i ett stall, har lite ung hästvana, fick möjligheten att vara med på lite inridning osv med en av tjejerna. Har alltid velat ha egen häst men ikke;( jag blev dock kär i en utav unghästarna som sedan såldes och flyttade:( får se om det blir ngn häst när jag blir äldre:)

Wenniz
6/20/15, 8:16 PM
#59

Antar att jag har ganska mycket hästvana, har utbildat samt ridit in hästar, ridit i över 15 år (är 18) och har hållt på med olika hästar samt hästsporter. :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Jazmin1e
6/20/15, 8:48 PM
#60

Jag har haft 4 egna hästar. Gick på ridskolan från jag var 7 år till 15 år. Slutade rida när jag var 16 år.  Jag är 20 år nu.  Så jag hade mycket hästvana, men kan inte säga jag har det längre eftersom glömt bort en hel del.

[EmmiieErixon]
6/20/15, 9:00 PM
#61

Vuxit upp på hästgård, haft egen häst samt foder ponny och medryttarhäst. Ridit på diverse ridskolor i okänt antal år. Är 18 nu och satt på häst redan som liten knodd.

[MARWAKE]
6/20/15, 11:43 PM
#62

Vår familj har 2 egna hästar. Men jag inte så hästintresserad så jag är inte den som rider på de, dessutom är de så gamla (21 och 26), r så vi brukar inte rida på de. Men visst är jag väl lite hästvan ;) Har dock ingen aning hur höga våra hästar är, den ena är en Shetlandsponny pch den andra en Nordsvensk :0

Annons:
Mysan_
6/21/15, 9:18 AM
#63

Har hållit på med hästar sedan jag var 4-5 år och håller fortfarande på, så jag är väldigt hästvan. Hannibal är C-ponny och Tirona och Bailey är båda D-ponnys.

[mitzylinnea]
6/21/15, 4:22 PM
#64

Har en egen häst på 153. Ridit sen jag var 5 år (är 15 nu) så jag har jättemycket hästvana :)

liptongillisskytt
10/2/15, 5:33 PM
#65

tog mycket då jag tycker att man aldrig blir helt 100,

umgås, hanterar och rider(/ridit) hästar mellan -100 till 170+

Cornelia

powerade
10/2/15, 6:01 PM
#66

tog mycket, har hållt på med hästar 9 år kanske, var skötare på en shettis (vet ej mankhöjden) i början, sen har jag ridit på ridskola.
Nu är jag halvfoder på en nordsvensk ( vet ej hans mankhöjd xD)

[Zachapacka]
10/2/15, 7:57 PM
#67

Jag är väldigt van, är medryttare på två islandshästar och har ridit regelbundet på ridskola när jag var yngre. Det här med mankhöjd har väll ingen betydelse? Min erfarenhet säger nog snarare att större hästar är snällare, liksom en shettis går ju aldrig och lite på xD.

[Hästhoven]
10/2/15, 8:33 PM
#68

Hästvana, både små & stora hästar. Kört ponnytrav, ridit på ridskolor & haft medryttarhästar under en längre tid, har varit medryttare på norska kallblods travare, araber, C-ponnys & varmblod sedan innan. I framtiden ska jag ha en egen häst, men när det blir det får vi se :-) Skulle vilja ha en viktbärande islänning eller kallblod, men rasen är inte det viktigaste, utan främst att hästen ska duga för det jag har tänkt göra, samt klicka med mig såklart.

Birkis
10/2/15, 10:08 PM
#69

Hästen jag hjälpte till med fram till att jag började gymnasiet var 1,65m i mankhöjd ungefär så hon är skapligt hög, gammal travare är hon också så när hon rymde blev det spännande.

// Birkis

Annons:
E love S
10/3/15, 8:30 AM
#70

Har ingen hästvana alls ;)

Feliiciia
10/3/15, 9:17 AM
#71

Har lite hästvana, en nära släkting har 15 hästar så där rider jag ibland och många kompisar har hästar så då rider vi en del.

imsuchadiva
10/5/15, 2:27 PM
#72

#69 165 är en väldigt normal höjt på en häst :) om hästen rymmer ofta bör säkertheten så som i hagar och stall ses över.

Ravynsfair
10/5/15, 6:39 PM
#73

Valde Jättevan. 
Lärde mig som 7åring rida på mammas nordsvenskar och varmblod, som 11åring blev jag skötare till en Shettis, jag var enda envis och liten nog att rida henne, hade hästpaus från 13-18, blev fodervärd på fjordsto och här är jag än idag. 
ALDRIG satt min fot på en ridskola mer än som sällskap till vän.

Ridit ponnyer från 98cm i mkh till hästar på 184cm (polsk vagnshäst). 

Bjuder in er på en tur med mig och min Tilda, klicka HÄR🙂
(Första gången vi red utrustningslöst ever)

Sommaren 2013

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

matildapsvensson
10/5/15, 9:55 PM
#74

Bor på hästgård med två egna hästar och har dessutom växt upp med hästar :).

Elsaharr
10/6/15, 4:57 PM
#75

Är van vid de flesta storlekar, förutom väldigt höga då jag inte stött på en sån stor häst. Så 1 m - 165 :)

Zingo ;D

axa
10/6/15, 9:06 PM
#76

9.5 år på hästryggen, tar hand om och rider tre fina hästar ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: