Annons:
Etikettövrigt
Läst 51794 ggr
Splitter
2013-10-17 14:11

13:åring - Längd o Vikt

Nu har jag tre frågor här. Hur lång är normalt en 13:årig tjej? Jag är väldigt kort till skillnad av de andra tjejerna i min klass, men de kanske är långa, inte vet jag… Sedan undrar jag oxå hur mycket man borde väga om man är 1.48 lång, 13 år - och är man kort då? ;D

Never look down on someone unless you're helping them up ~

Annons:
zatanica
2013-10-17 14:19
#1

Var ungefär i den längden själv när jag var 13 år, tror det tillomed var 145 eller lite kortare. Vägde väll inte allt för mycket, men det mins jag inte nu.

Själv växte jag som en raket mellan åttan och nian och slutade på 163 centimeter över jorden, vilket skolsyster aldrig trodde.

Så skulle tro att du är fullt normal och kommer växa en bra bit till.

Sedan är det lite smart att titta sig omkring i släkten hur långa folket är där.

Själv är min mamma, morfar och mammas faster väldigt korta 155 cm och kortare. Men min pappa, farmor, farfar och fastrar långa. Så anade att jag inte skulle bli superkort som min mamma. Är väll normalt typ att man blir någonstans mitt i mellan eller så.

Arinya
2013-10-17 14:19
#2

Sluta jämföra dig med andra. Du ska se ut som du gör och du är inte färdigväxt än. Vikt har inget med saken att göra, vissa kan va smala men väger mycket, pga muskler.

zatanica
2013-10-17 14:20
#3

Kom på en sak, hör med skolsyster, där har de ju någon form av kurva de tittar på och ser hur man ligger till om man räknas som normal eller ej och hon kan nog även svara på hur det ser ut med medel längd o vikt för tjejer i din ålder nu.

VildaVittra
2013-10-17 14:25
#4

I den åldern växer alla väldigt ojämnt. När jag var tretton var jag runt 170 cm lång och hade haft mens i 2 år, min vän var kort och fick inte sin mens förrän hon var 18. Idag är vi nästan jämnlånga. 

Sen ser vi alla olika ut, det finns fördelar och nackdelar med alla längder. Jag når sakerna på översta hyllan i skåpen, men slår huvudet lätt i luckor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

BunnyHope
2013-10-17 14:44
#5

Jag är 13 år och är 167.5 cm o väger ca 45 kg.

Hälsningar Lova & Kaninen Harry
Du är saknad...
Edward 31/8-11 5/7-12

cookies
2013-10-17 15:51
#6

1.48 är inte alls speciellt kort för 13 år tycker jag :) min lillasyster är typ 158 och ungefär den åldern. Många växer en del i gymnasiet :)

Hade en klasskompis i 1an på gymnasiet, han var skitkort :O sen i 2an så insåg jag, han är ju lika lång som alla andra… Tror han växte 13cm på ett år ;) Hur mycket du bör väga är olika. Har en klasskompis som är 1.80 och väger 60kg och jag själv väger ca 90. Han har inte så mycket muskler eller fett medan jag är lite "grövre" än han samt jag har lite mer muskler och lite fett, men är fortfarande normal till kroppsstorlek :) Alla är olika så går inte säga "du ska väga" :)

Annons:
[Tilde]
2013-10-17 17:01
#7

Jag var 149 cm lång i 4:an och var 20 cm längre när jag var 13. 😃 Fanns dock massa som var både längre och kortare än jag. Alla växer olika och det finns ingen längd man "ska" vara. - Dock finns det ett längdschema för vad som är normalt och det är detta de kollar upp när man mäter och väger sig hos skolsystern.

[Sweetmimo25]
2013-10-17 17:06
#8

Jag är 13år 155 och väger 34kg

Splitter
2013-10-17 17:19
#9

Okej! Tack allihopa :)

Never look down on someone unless you're helping them up ~

Tokyo
2013-10-17 18:54
#10

Jag är 12 (fyller dock 13 i början av januari, men whatever), 162 cm och väger ca 50-51 kilo. Jag känner folk i åttan som är 140-150 cm långa så du är inte alls kort för din ålder, alla är olika och det finns många i din ålder som också är lika långa - eller kortare - än du själv.

Som några redan sagt, there's no need to jämföra dig med andra, (svengelska for the win :D) och tjejer växer oftast mycket runt din och min ålder, det gör iallafall jag och i princip hela min klass, haha.

Och när det gäller vikt är det alltid olika, som Arinya sa finns det dom som är smala men väger mer än andra pga muskler. Så det där med vikt är alltid individuellt! :)

conadrie
2013-10-17 19:12
#11

När jag var 13 så var jag runt 165cm lång och vägde ca 45-50kg. Nu när jag går första året på gymnasiet (16 år alltså) så är jag 170-172cm lång och väger 55kg :) så har inte växt sådär jätte mycket om man egentligen tänker efter. Alla personer ser ju olika ut, så jämför dig inte med andra, för det blir bara galet då!

[Taxie]
2013-10-18 11:20
#12

Jag var kanske 162 cm lång och vägde 48 kg när jag var 13 år. Jag slutade växa när jag var 14 år… Nu är jag 18 år och är 164 cm lång och väger 50-52 kg. Fick mensen vid 11 års ålder och efter det växte jag knappt något, brukar bli så för många :)

Tokyo
2013-10-19 10:35
#13

#12 Fick också mensen då jag fyllt 11, antar att jag inte kommer växa så supermycket mer. Fick den på påsk 2012. ^^

Annons:
Djuralex
2013-10-19 12:50
#14

Är 12 år och 172 cm…😉

TrettonåringVillHaSvar
2017-04-07 14:59
#15

Är 13 år, ungefär 155 cm lång och väger 40 kg men ibland 41-42, har hållt samma vikt i flera år (kommer inte riktigt ihåg hur många, hehe…) men jag har riktigt stora benmuskler, läkare säger att ungefär 4 kg ligger på benens muskler å så. Sen är jag benig och inga kläder sitter tajt på mig, som linnen, som blir som en båge i axelbanden när jag sitter å så… Men jämför dig absolut inte med andra! Du är bäst som du är, ok? Maaassa kärlek till dig❤️❤️

Sims3horzien
2017-04-07 21:34
#16

Jag är 13 år och är ganska så kort gämfört med de andra i klassen. Vissa tjejer är upp till 170 cm långa och vi går bara i 6an. Jag är själv 155 cm och väger 37 kg :)

Linn Is The New
2017-04-08 09:51
#17

Är 178 cm och väger 63 :)

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

NyfikenTonåring
2017-04-15 12:37
#18

Hej! Jag är 13 år, 160 lång och väger 38 kg. Jag tycker att din längd är normal, jag känner många som är i din längd. Jag själv är svårt underviktig för min längd, ingen ätstörning eller nått sånt utan har bara allmänt väldigt svårt att gå upp i vikt men kämpar varje dag. Du ska vara glad för den du är, för det är skitsvårt för mig att vara så smal som jag är. Folk undrar varje dag om jag inte äter mat… Men du är fin som du är!<33

elsabergs
2017-04-22 21:11
#19

Fyller 13 i augusti :) är 150 och väger ca 136 kg <33

Rosisa00
2017-05-01 07:28
#20

Jag är 13 (snart 14) Jag väger 46kg och är 1,72 sist jag kollade. Mrn jsg rör mig gandka mycket också, går till skolan 3km istället för buss osv. Men jag tycker inte stt du sks jämföra dig med andra, i värsta fall så kan sånt leda till en ätstörning

Annons:
elsabergs
2017-05-02 14:20
#21

#19 menade såklart 36kg

[Shia]
2017-05-15 22:58
#22

Är 178 å 60 kg tung… Har ätstörning men är inte smal enligt mig. Fast, de i klassen tror jag ska dö😨😝 en kille i klassen å jag diskuterade vikt, han är "grövre" å 165 lång å han vägde 55, (menar inte att alla är grövre då men han är sp uppbygd iaf) när jag sa jag vägde 60 kg-vart han chockad. Han trodde typ jag vägde 40… Blir dock jämförd som anorektiker..

JuliaMG
2017-05-17 12:03
#23

Åh herregud… Jag skrev det här inlägget för mer än tre år sedan på min gamla användare. Jag kom inte ens ihåg att jag gjorde ett sådant här inlägg. Lite komiskt är väll att jag nu snart är 17 år och bara blivit två centimeter längre än mitt 13åriga jag. Jösses, vad gammal jag känner mig just nu. Dock minns jag inte hur mycket jag vägde, men väger säkert betydligt mer än jag gjorde då - och även om jag inte är nöjd med min vikt eller mitt utseende hela tiden så är jag ändå nöjd med den jag är. Till mitt trettonåriga jag: Att vara 150 cm lång är faktiskt väldigt skönt. Man får kommentarer om att man är kort, visst, vilket är sant, men med den kommentaren följer ofta att man är "gullig", "perfekt längd att krama" osv osv. Jag gillar att vara kort. Det är också en fördel när man ser en snygg kille i affären - det är bara att fråga om de kan hjälpa till att ta ned något från en av de högre hyllorna, och vips, man har startat en konversation (något som trettonåriga jag troligen inte hade sett som något positivt, kärlek var för "tjejigt" på den tiden ;)). Till er alla andra som varit snälla nog att svara (även nästan… fyra år senare… omg jag är så gammal :P)! Ni är perfekta precis som ni är! Så länge ni är nöjda med er själva och inte mår dåligt på grund av eran vikt (varken fysiskt eller psykiskt), så behöver ni absolut inte ändra på er själva eller jämföra er med andra! Jag hade svårt med det då, och jag har även svårt för det nu, men alla är vi fina människor precis som vi är. Jag tror att jag är så kallad "normal" i vikt, med lite mer "fett" på kroppen än vad som är nödvändigt, och jag skulle absolut inte ta skada av lite mer motion och träning, men jag är ändå nöjd med mitt utseende. Om jag skulle börja träna mer skulle det inte vara för att "gå ner i vikt" eller "tappa fett", då skulle det vara för att helt enkelt må bättre i kropp och själ. Vår utsida definierar inte vår insida, och det är insidan som räknas. Alla ni är underbara människor, oavsett om ni är underviktiga, "normal" viktiga eller överviktiga. Om ni mår bra psykiskt och fysiskt, då får ni inte låta någon säga till er att ni behöver göra si eller så, för ni är perfekta precis som ni är! Love you all och tack för att ni hjälpte mitt trettonåriga jag till en bättre självkänsla! <3

Jag återkommer när jag har något bättre att skriva.

tixEntry
2017-05-18 10:29
#24

Ja du, för ett par år sedan(typ sexan) skämdes jag över min vikt och ville inte riktigt säga den till andra, men nu har jag accepterat att det är så här det är. Var vid 13 års ålder ungefär 1,60 lång och vägde runt 55 kg, nu är jag ungefär 1,65 och väger nog någonstans vid 67-68 kg. Jag borde kanske väga mig lite oftare än typ en gång i halvåret, hehe 

Dock försöker min mamma fälla små diskreta kommentarer om att jag inte ska äta så mycket, försöka träna mer osv, trots att jag inte har särskilt mycket fett på kroppen, däremot har jag mer muskler än många i min ålder.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

1
#25

Jag är 12 år,169 och väger 61 kg det är helt beroende på vilka gener man fått,vad man äter,hur man växer och när mensen kommer hur lång man blir.
Så länge man mår bra fysiskt och psykiskt så behöver man inte oroa sig över sin längd och vikt.

Mvh//Välmående tonåring

anonymtjej07
2022-07-15 09:44
#26

jag var 168 cm lång när jag var 13 och har typ inte växt sedan dess. har dock en pappa som är 186 och mamma som är 167.

hej bonjour hello buongiorno hallo hei שלום halo 你好 sveiki こんにちは नमस्ते

Upp till toppen
Annons: