Annons:
Etikettsex-och-samlevnad
Läst 6158 ggr
Kurre97
2/23/14, 10:33 PM

Att ha sex när man är underårig

Hej. Tycker ni att det är finns en rättighet att en minderårig har sex? Jag tycker inte det, fick precis veta min 14 åring plast syster har sex med sin kille och hennes kille är bara 13 år. Jag tycker låter rätt så sjukt, dem är barn forfarande plus att hon kan bli gravid. Eftersom jag kan inte göra åt något detta, inte ens hennes mamma kan hindra de. Helst vill hon att ska vänta med att ha sex, hon kan ingenting utav de. Hon vet inget om könssjukdomar som man få när man har sex och hur man får det, hon har inget kunskap av det. Men som sagt jag kan inte hindra henne att ha de. Fråga är vad tycker ni? Tacksam för svar!

Annons:
[Tilde]
2/23/14, 10:37 PM
#1

Det är ju såklart upp till dem om de vill ha sex, men det är föräldrarnas ansvar att informera sina barn om eventuella sjukdomar och konsekvenser.

Cahira
2/23/14, 10:37 PM
#2

Är man inte mogen att ta hand om ett barn ska man inte heller leka med elden.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Yen-Chan
2/23/14, 10:41 PM
#3

barn är barn, tycker inte man ska hålla på med "vuxen saker" då - min åsikt.

Sajtvärd SydKorea Ifokus

[Tuulikki]
2/23/14, 10:43 PM
#4

Är kluven. Tycker det är rätt individuellt.. Man hör ju ofta "det är ok om båda är med på det, vissa mognar tidigare" och JA _vissa_ mognar tidigare. Men hur många 12-14-åringar har inte tänkt att de är mogna nog, och några år senare insett att det var de inte alls?

CupcakeGod
2/23/14, 10:45 PM
#5

13 åringar borde inte ha sex. Det känns helt fel. När jag var 13 så lekte jag med hamstrar och möss, visste inte ens vad sex var.

molam
2/23/14, 10:46 PM
#6

Man blir byxmyndig vid 16 av en anledning…

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Kurre97
2/23/14, 10:52 PM
#7

Hon är inte så jätte mogen för sin ålder iallafall har hon inte visat mig. Jag tror inte att hon förstår detta är ingen lek, att man ska ta detta på allvar. Hon behöver inte tänka på sånt nu men det är upp till henne. Men jag har fått reda på att några tjejer från hennes klass sex, så vet inte om hon har fallit för grupptryck.

[Tilde]
2/23/14, 10:52 PM
#8

#6 15 är det väl ändå? :)

Kurre97
2/23/14, 10:53 PM
#9

Har"

molam
2/23/14, 10:53 PM
#10

#8 Kanske xD Men det är inte 14 iaf :p

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Kurre97
2/23/14, 11:05 PM
#12

Men forfarande är dem barn det var en annan femma om dem var över fjorton. Även dem är tonåringar finns "typ" inget rätt att dem får har sex. Det är därför dem har satt lagen att man måste vara 15 för att sex.

[Tilde]
2/23/14, 11:06 PM
#13

#12 Det finns ingen lag på att man ska vara 15 för att ha sex. Man får ha sex i vilken ålder som helst. Dock får ingen över 15 ha sex med någon som är under 15.

Annons:
[MrDiabolic]
2/23/14, 11:08 PM
#14

Jag tycker dig borde lära du skillnaden mellan "de" och "dem".

Kurre97
2/23/14, 11:10 PM
#15

Aha tror du jag bryr mig vad du tycker, låt mig skriva hur jag vill.

[MrDiabolic]
2/23/14, 11:14 PM
#16

Och snart förstår ingen vad någon annan skriver, för alla använder sin egen grammatik.

Cahira
2/23/14, 11:22 PM
#17

#14 "Jag tycker dig borde lära du…"

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Scorpio97
2/23/14, 11:37 PM
#18

Jag är sexton, och tycker många i min klass är för omogna för att ha sex. Så att trettonåringar har sex tycker jag helt klart är tokigt. När jag var tretton så pratade vi lite om sex och så, men det var fotfarande en vuxen-grej liksom. Även om man kanske tycker att man är mogen själv, så är det ju inte säkert att man faktiskt är det. 

Vi fick info om könssjukdomar och liknande när vi gick i sexan (samt i åttan), har inte alla det? I så fall borde hon ju kunna det grundläggande i alla fall, om hon inte missat sexualkunskapen (eller helt enkelt inte lyssnat). Sen är det ju inte säkert att det fastnar, eller att man tänker "men det där händer ju inte mig" (vilket skrämmande många i min ålder verkar göra).

Du kan ju alltid prata med henne och försöka informera om sjukdomar och så..? Det hade jag gjort, om exempelvis min kusin (som dock är femton, men skrämmande okunnig ändå) hade haft sex. Eller prata med förälder, och påpeka problemet.


//Jessie

Nerdysiamese
2/24/14, 12:47 AM
#19

I ärlighetens namn så är sex något våra kroppar faktiskt är gjorta att klara av, även om jag som vuxen kan känna att det är lite skumt att någon så ung har sex så "funkar" ju egentligen allt i den åldern och många onanerar långt innan det, så lusten finns ju där.
Så ja, jag tycker att dom borde få ha sex om dom vill MEN det är viktigt att dom är införstådda med riskerna och den absoluta vikten av att andvända skydd.
och har dom börjat ha sex så är det ju lite hugget som stucket med vad ni tycker, det ändrar inget, hon kommer fortfarande kunna ha sex hur mycket hon vill och då är det väl viktigare att ni är där och stöttar och lär dom viktiga saker om sex, risker med graviditet och sjukdommar, att våga sätta gränser och krav, osv.
sätt dig och snacka med henne kolla om hon vill hänga med till ungdomsmottagningen och kolla på preventiv-medelsalternativ och se till att hon har ett gott förråd med kondomer.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Cazzos
2/24/14, 9:40 AM
#20

Jag håller med #19!

Istället för att säga att hon gör fel (eller vad du nu tycker om det), uppmuntra henne som en vän istället att ha säkert sex, med preventivmedel, med tanke på att hon (och han) är så ung.


Annons:
[MrDiabolic]
2/24/14, 10:00 AM
#21

#17 Det var en avsiktlig felskrivning, i syfte att förlöjliga felanvändningen av ordet "dem". Men nu skiter vi i detta, åtminstone i den här tråden, då den  handlar om något helt annat.

Wellcraft
2/24/14, 11:01 AM
#22

Håller med #19

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[hejhejhej!]
2/24/14, 1:27 PM
#23

Dock är det olika, vissa 13 åringar är väldigt mogna, beter sig som 18 åringar men föräldrar borde informera de.

thenewbreed
2/24/14, 1:35 PM
#24

16+ tycker jag. Det är väldigt få undantag där båda parterna är tillräckligt mogna och kunniga för sex innan den åldern enligt min egna erfarenhet. 

Jag förlorade min när jag var 16 men nu i efterhand kan jag tycka att jag lika gärna kunde väntat tills nu, nu när jag är 18 och har en riktigt fin pojkvän.

Medarbetare på bildredigering! :)

VeronicaKahlbäck
2/24/14, 1:47 PM
#25

Ta tillfället i akt och passa på att informera henne om hur saker fungerar, som någon nämnde åk till UM och låt dem hjälpa till med preventivmedel.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

m2studio
3/19/14, 12:48 AM
#26

Rätt av min erfarenhet skall en tjej ha sex för första gång då måste hitta en kille som kan mycket inom detta. D.v.s. killen ska kunna håller sig och inte trycka sig in med våld eller på en gång. Killen ska tänka att den här gången är hennes och inte jag. Killen ska ha mycket mjuk och långvarig förspel i ca: 1 timme till tjejen känner sig redo och då börjar lite i taget och inte köra upp hela j….la pinan i. Medel skall användas och killen ska avsluta när tjejen bestämmer och inte när han blir färdig. Om du tjejen hittar en sådana gentleman då direkt hoppa på honom för att han kan ge dig ett upplevelse att inte skadar din sexlust i framtiden.

Killar en sådana uppförande ger tjejen trygghet och då tjejen kommer att älska dig långt efter det och kommer att springa efter dig också. Tyvärr en sådana uppförande hittar ni hos äldre killar tyvärr.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Fialialej
3/19/14, 3:42 AM
#27

Hur kommer det sig att när man är ung ska man lära sig att sex är dåligt, skadligt, farligt och hemskt - och i vuxen ålder lider många av problem med sexlivet för att de inte vågar leva ut och testa sig fram. Hur hade det sett ut om man inte skrämde unga så himla mycket hela tiden? Ja, man kan bli gravid och Ja, man kan bli smittad av jättehemska könssjukdomar. Men det tycker jag är försäkdrars ansvar att se tilla tt deras barn vet INNAN de kommer in i puberteten. Alla vuxna bör ju veta att sexlusten drar igång nån gång precis när som helst när puberteten kommit igång. Om det nu skulle handla om att folk som har sex ska vara mogna nog att förstå konsekvenserna vore det kanske lämpligt att tillåta sex först runt 40-årsåldern, för folk innan dess kan ju ha det lite hur som helst med konsekvenstänket. Vill man ligga så gör man det, tycker jag. Utan att skämmas. Däremot ska man vara noga med att veta att man ALLTID också har sin fulla rätt att säga nej.

"På natten är alla katter svarta"

Annons:
Cazzos
3/22/14, 8:57 AM
#28

#27 Man blir ju "könsmogen" som människa mellan 10-18 års ålder för att toppen på fertilitetsskalan är vid 20-25. 

Visst håller jag med om den här byxmyndighetslagen och den här mognadsgrejen men egentligen så är det ju för att det är norm att mellan 20-30 år så ska man resa, upptäcka världen, arbeta osv.
Efter att industrin och möjlighet att resa sprakade igång ordentligt så har det typ blivit så.. Då har man inte tid för barn.


Facie
3/22/14, 9:37 AM
#29

Jag förstår din oro, måste kännas jobbigt. Du kan iaf glädja dig åt att hon valt en kille i samma ålder, hade varit värre om hon valt en äldre kille (vilket jag förstår är ganska vanligt).

Pretty wise //

Gur4m1
3/22/14, 12:40 PM
#30

JAg visste garanterat vad sex var som 13åring men det var inte SÅ intressant att jag hade det- men jag vet många som började ha ett sexliv när de var 13. Så ja, jag tycker att de kna ha sex, och är problemet att de inte vet något om könssjukdommar (som förmodligne ingen av dme har då de kanske båda r oksulder?) och graviditeter och föräldrarna inte kan hindra dem- då får ni hjälpa dem att få reda på den informationen så de kan skydda sig.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

hhejlollo
4/2/14, 11:09 PM
#31

Jag var 13 år när jag blev av med oskulden och då tyckte jag att jag var stor osv. Nu när min syster är 14 och börjar prata med killar inser jag hur ung och liten jag var! Det jag gjorde när jag i högstadiet skulle jag aldrig vilja att hon gjorde! Då skulle jag låsa in henne ;)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Gur4m1
4/3/14, 5:36 AM
#32

#31 haha det är så föräldrar ofta känner inför sina barns debuter! ;)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

hhejlollo
4/3/14, 10:50 AM
#33

#32 Haha ja;)

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

iwantthis
4/3/14, 12:00 PM
#34

Jag förstår din oro 100%!

Jag tycker så här att du ska prata med dina föräldrar om detta så att dom kan kan prata med henne om sex och killar! Hon måste veta om könssjukdomar och graviditet och om preventivmedel och det är föräldras ansvar att snacka om sånt här (:

Annons:
[Mintassen]
4/3/14, 1:21 PM
#35

Jag tycker själv inte att man ska ha sex innan man är byxmyndig och vet om preventivmedel och könssjukdomar nej. Jag började faktiskt själv ha sex vid den ålder jag är nu 17. Jag har själv p-stav som preventivmedel 🙂

Idakarrlsson
4/3/14, 9:46 PM
#36

Tanke från en 13:åring. Jag är själv 13 (14 i år) och skulle själv inte kunna ha sex nu. Jag känner mig inte redo och jag tror inte att nån är det vi 13 års ålder om man tänker efter. Vi tjejer snackar om det men ingen om direkt sugen på att förlora oskulden än, så vitt jag vet. Min klasskompis förlorade dock oskulden redan vid 12 år ålder. Vilket jag kan tycka är för ungt. Jag tycker att man ska tänka ordentligt innan man gör ett beslut oavsett ålder. Ifall du känner dig redo, inte gjort ett förhastat beslut och att du verkligen älskar den personen du ska ha sex med, får jag säga att det är fritt fram enligt min åsikt. Sen tycker jag det kan vara bra att berätta för en förälder, kanske bara jag får som skulle tycka det var lite mer befriande. #5 Vill bara säga att tiden utvecklas och allt drar sig ner i åldrarna. Bara för man har hamstrar och möss är man inget barn ;). Man kan inte alltid räkna med sin uppväxt, mycket kan förändras på några år. Ta inte illa upp för det var inte illa menat :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Idakarrlsson
4/3/14, 9:49 PM
#37

Självklart i detta fall din syster inte ha så bra kunskap om sex, borde man upplysa henne om risker som t.ex könssjukdomar.

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

[tralala Livi]
4/4/14, 8:19 AM
#38

#36 det är upptill var och en när man är redo.. men man kanske ska tänka efter 110 gånger innan man kommer framtill att man är redo eller inte. Jag var 13år och förlorade oskulden till mitt ex som då var 14år. Jag ångrar mig inte, absolut inte. Att jag hade sex med just honom var nog det smartaste valet jag kunde gjort. Han betydde massor för mig då och gör det fortfarande. Jag växte otroligt mycket genom att ha sex med honom, det gjorde mig ansvarsfullare. För jag blev tvungen att hålla reda på ev. graviditeter osv.. Så är man redo och vet att man inte kommer ångra sig.. ja men kör på då

lydds
4/5/14, 11:49 AM
#39

Jag förlorade oskulden när jag var fjorton med en kille som var sju år äldre. Oavsett hur olagligt det är och alla rekommendationer hit och dit, så var jag med på det och absolut redo. Jag kände då att jag var redo redan något år innan och nu när jag är äldre (17) och har pratat med folk som är 13-14 som har sex, så ser jag inte alls det som något konstigt. 

Man kanske ska försöka lägga sexualkunskapen i årskurs 6 istället för i 8-9:an i grundskolan. Som många andra skrivit så är sex något naturligt och ingenting man bör göra till något negativt, istället bör vi lyfta upp det, förklara och göra ungdomarna mer förstådda av vad sex egentligen innebär samt riskerna.

Vi får inte heller glömma att denna generation gör mer än allt för att verka större och mognare än vad dem är. Jag ser tolvåringar på stan som ser ut som 17-18 eftersom majoriteten av dem klär upp sig, sminkar sig osv. Väldigt många av dem är otroligt mogna för sin ålder också.

[Majbot]
4/5/14, 12:01 PM
#40

Tar man ansvar - både parter självklart - så att man inte blir gravid, så visst. Men att vara oansvarig och bli gravid som ung när man inte ens kan försörja sig själv och ännu mindre ett barn (när man själv är ett!) blir jag så knäpp på. 

Se till att du har ett redigt arbete och fast inkomst, då kan det vara dags att fundera på barn, om man nu vill ha barn.

[tralala Livi]
4/5/14, 5:49 PM
#41

#40 ja men bara för att man har sex betyder det inte att man vill ha barn. Och låt säga att man inte har kondom utan har sex ändå, vad spelar det Dig för roll? Om det inte drabbar dig? Det är väl ändå upptill var och en?

Annons:
Fridaaaa
4/5/14, 5:53 PM
#42

#41 Idioti om man inte ska ha barn, varför inte skydda sig? Riskera att behöva göra abort istället? Nej finns flera p-medel: anser att man inte tar ansvar om man kör oskyddat sex om man inte vill ha barn. Sunt förnuft. Nej kanske inte påverkar andra men man måste tänka sig för

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[tralala Livi]
4/5/14, 6:05 PM
#43

#42 ja men det klart att det är. Men jag tänker på t.ex en som jag kände.. hon o hennes kille hade oskyddat sex p.g.a att kondomerna var slut. Bussarna gick 2ggr om dagen. Hon bodde mitt ute i ingenstans i princip.. så hon fick "hoppas på det bästa"..

Fridaaaa
4/5/14, 6:07 PM
#44

#43 För mig är det ingen anledning till att köra utan skydd, annat än då om man ska skaffa barn, inte annars. Bättre att låta bli att ha varginal sex i så fall.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Majbot]
4/5/14, 10:09 PM
#45

#41 Det är till att vara oansvarig tycker jag att inte skydda sig om man är underårig och sedan låter föräldrarna ta smällen i form av att ta hand om ännu ett barn. Det tär både psykiskt och ekonomiskt. 

Det drabbar inte mig nej, men att vara oansvarig stör mig. Det är inte alltid att man har någon som kan backa upp en, i detta fall föräldrar eftersom vi snackar om underåriga. Har man inget jobb eller utbildning för den delen så har man ingen bra grund för att skaffa barn i min mening. Hur ska du har råd att betala för all mat/blöjor/kläder osv?

#43 Att inte vilja ha barn, men sen ha oskyddat sex för att kondomerna var slut är ett bra exempel på att vara oansvarig. Om det hade det hade varit jag i den situationen så hade inte haft sex alls.

[hasselmusen]
4/6/14, 9:45 AM
#46

Jag är 13år och ingen jag känner är redo för sex. Dock är det indevidelt och olika från person till person

[gossi15]
4/6/14, 9:49 AM
#47

#45 lr så kan man räkna sina dagar ist. o undvika ha sex dagar man har ägglossning. ellerhur?

Fridaaaa
4/6/14, 9:52 AM
#48

#45 Det är absolut ingen säker "metod", inte på långa vägar. Många som blivit gravida på det sättet

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Majbot]
4/6/14, 12:39 PM
#49

#47 Som Frida säger är det ingen säker metod till 100%. Det fungerar att räkna grovt ja men du kan aldrig vara riktigt säker. Av olika anledningar kan man få en oregelbunden mens och hur ska du veta det i förväg?

dicaprioswf
10/19/14, 1:19 AM
#50

Jag tycker iallafall det är okej SÅLÄNGE båda är informerade om preventivmedel, skydd, risker osv osv. Att de vet vad de håller på med och faktiskt skyddar sig! Kan de ta ansvar och är mogna för sin ålder ser jag faktiskt inget fel med det, 13 kan jag tycka är lite för ungt men 14 tycker jag är helt okej. Däremot är det oftast så att man känner sig pressad och inte kan stå emot när man är så ung, jag själv förlorade oskulden när jag var 14 och det var faktiskt inget jag var redo för egentligen. Jag gjorde det mest med min dåvarande pojkvän för att mina vänner hade "gjort" det och jag mådde inte speciellt bra efteråt. Men så behöver det inte alltid vara, vissa är redo och vissa är inte redo.

IceTee
10/19/14, 1:29 AM
#51

Nu tycker jag det är okej. Så länge båda är i puberteten och är med på det. Dock bör nu prata med henne om skydd, könssjukdomar och graviditeter! Att sitta ner och skälla på henne och förbjuda sex kommer leda till att hon blir jätte arg och fortsätter ha sex likförbannat. Förklara istället för henne, eller ännu bättre: ta henne till ungdomsmottagningen! Där får man oftast gratis kondomer också!

Medarbetare på Skor iFokus

Idakarrlsson
10/19/14, 8:24 AM
#52

#38 Självklart är det inte jag här som sitter och pekar med en pinne och bestämmer vilka som är redo för sex och inte ;) Ber om ursäkt ifall du tog det så! :) Det var bara mina tankar.

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Nelley
10/19/14, 2:05 PM
#53

Jag är fjorton, vill ha sex. Har någon några invändningar?😂

[VampireGirlElvira]1
10/19/14, 2:12 PM
#54

Jag är gammalmodig av mig, och jag tycker att man ska ha sex när man är femton år, alltså byxmyndig. (Snälla, inga dåliga kommentarer till mig tack.)

Kadoor
10/19/14, 5:19 PM
#55

Vet man ingenting om risker, könssjukdomar etc så ska man inte ha sex. Punkt slut. (enligt mig då heh)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Annons:
[EmmiieErixon]
10/20/14, 4:49 AM
#56

åh jag är kluven på detta…hade min debut väldigt tidigt (märkt på senare att jag inte är den ända) men tycker att om båda är med på det, skyddar sig! så borde det väl vara okej? Aa om det inte är världens åldersskilland för det är ju lite tokigt…

*lägger till att det finns vuxna människor som inte har en susning om vad vissa sjukdomar är och vilka problem som kan uppstå av oskyddat sex…och även dem som skiter i det! Och att det då också finns de unga som har full koll och är jätteduktiga med skydd! Så det är en svår fråga!*

Kadoor
10/20/14, 7:16 PM
#57

#56 Fast det är ju lag på att man inte får ha sex med en som är under 15 år. Och det är ju till för att skydda barn mot övergrepp osv! Så har man sex med en som är över 15 och man själv är under 15, kan personen över 15 bli anmäld för övergrepp. Bara så att man har koll på det också! ;)
Och stora åldersgränser när man är väldigt ung tycker jag inte är ok, men är man äldre så spelar det ingen roll! Bara man litar & respekterar varandra så. :)

Sedan finns det självklart unga som vet om alla risker, och då tycker jag att det kan vara helt okej. Är man mogen för sin ålder och kan ta konsekvenserna så! :)
Personligen tycker jag att det är fel att ha sex redan vid 12-13 års ålder, just för att man är så ung, men det är min åsikt. ^^ det viktigaste är dock att kunna skydda sig på ett bra sätt och att ta ansvar.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

hahael
10/20/14, 7:55 PM
#58

Från individ till individ, skulle lätt kunna rada upp både killar och tjejer i min klass (endast ett exempel) som inte är redo eller har den kunskapen för att ha sex.
Jag tycker dock att jag är redo och dem gånger jag har haft det har jag varit extremt noggrann med kondom vilket är det enda skyddet som är säkert mot könssjukdomar. Det har känts bra för mig och om jag tvekat minsta lilla så avbryter jag bara, man ska alltid lyssna på sig själv.

Låt folk ha sex om dem vill, det viktigaste är att det känns ok för båda parterna. OM man dock får på sig eventuell graviditet elr könssjukdom får man ta ansvar själv och förstå att kille som tjej är du en del i att se till att skydd tillkommer. 

Om du nu vill lägga dig i tycker jag att du ska uppmuntra henne till säkert sex istället för att få henne att skämmas, det kan skada henne mer än man kan tro och hon kan känna stor skam och skuld.

Klart att laxen ska ha en jolle

Nelley
10/20/14, 8:51 PM
#59

#58 Och du är tretton? :)

[EmmiieErixon]
10/21/14, 12:54 AM
#60

#57 jag sa inte att det va okej! läs igen och tro mig jag har jävligt bra koll på detta så du behöver inte föreläsa mig något! Kom igen när du blivit tvingad till skit du inte vill innan du dömer!

cookiedough101
10/21/14, 3:57 PM
#61

Vi blir könsmogna av en anledning, för att ha sex och kunna föröka oss som en art. Nu för tiden har man inte ett behov att föröka sig som förr, men som sagt så fanns det antagligen 14 åringar på Stenåldern som hade sex Så länge man använder skydd och är väl informerad så tycker jag att man kan köra på. Man ska också veta att alla har olika uppfattningar om sex och att det kan betyda väldigt mycket för någon, och inget för någon annan. Själv är jag en 13 årig kille och mycket informerad om det. Och ja jag vill ha sex, men kommer inte ha det förrän jag är i ett seriöst förhållande. Inte nu iaf. Men det är upp till personen själv att bestämma, ingen annan. Man har rätt till sin egen kropp och andra ska inte läga sig i så länge det inte innebär något negativt för den som har sex.

cookiedough101
10/21/14, 3:57 PM
#62

Edit: Oops… Råka posta kommentaren 2 gånger :)

Annons:
Kadoor
10/22/14, 7:58 PM
#63

#60 Whut? Ta det lite lugnt va.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Kadoor
10/22/14, 7:58 PM
#64

Har dessutom inte dömt någon, så chilla lite. Trodde att det var okej att skriva sin åsikt men tydligen inte.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

[EmmiieErixon]
10/22/14, 10:45 PM
#65

#63 #64 tagga inte dina åsikter mot mig då är du snäll för jag har inte bett om dem…läs igen ist. Chilla själv när du gått i mina skor…

hahael
10/24/14, 6:22 PM
#66

#65 Dock om du skriver i en tråd som tydligt är en fråga som folk har olika åsikter om och diskuterar kring, kan du inte förvänta dig att personer kommer "strunta" i att ta diskussionen med just dig. Folk kommer alltid kommentera vad du gör, även om du vill det eller inte.

Klart att laxen ska ha en jolle

[EmmiieErixon]
10/25/14, 11:50 AM
#67

#66 men vad var så himla fel med mig då eftersom alla går på mig?! Jag orkar seriöst inte!…

Wellcraft
10/25/14, 12:34 PM
#68

#67 iFokus är ett diskussionsforum, på diskussionsforum diskuterar man.
Det är precis det folk försöker göra med dig. Ta inte taggarna utåt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[EmmiieErixon]
10/25/14, 1:36 PM
#69

Jag orkar inte nu…om ni visste hälften om varför jag ''har taggarna utåt'' så skulle ni inte gå på såhär…jag tänker inte skriva något mer här jag svarade bara på TS men visste inte att min kommentar så så fruktansvärt fel att alla va tvungna att gå imot mig…

Annons:
hahael
10/25/14, 6:32 PM
#70

#69 Jag har själv svårigheter, djup depression, ibland extremt lättirriterad pga att jag har stora sömnproblem. Man kan dock inte förvänta sig att en främling på internet vet det eller hur? Dessutom tycker jag att tex säga "jag är deprimerad så de är därför" (nu sa du inte det men liknande) är ett extremt vagt argument. Lixom okej bara för att du mår dåligt osv betyder INTE att du har en anledning till att vara otrevlig mot folk, glatt liv eller inte man har ingen anledning att vara otrevlig mot människor som inte gjort något.

Om du nu inte "orkar med" att folk tydligen "går på dig" varför skriver du då i trådar? Håll dig utanför om  du bryr dig så mycket om det vilket du verkar göra eftersom du får en så kraftig reaktion på motargument, är man med i leken får man leken tåla lite^^

"om ni visste hur jag har det skulle ni inte gå på mig" Så du vill att du ska bli särbehandlad pga att du har det svårt i livet? Åh om jag hade fått som jag ville varenda gång jag hade det jobbigt skulle livet varit bra enkelt, jag blir inte särbehandlad pga att jag har ärr längst handleden och tycker inte att oavsett hur man "har det" ska särbehandlas om inte detta är någon typ av psykiskt problem.

Klart att laxen ska ha en jolle

jela96
10/25/14, 6:37 PM
#71

Jag tycker det är olika beroende på hur mogen man är, jag själv tappade oskulden vid 14 år vilket jag ångrade men om man är mogen, kan ta ansvar och skydda sig så tycker jag inte att det är några problem, allt ligger i mognaden.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

[EmmiieErixon]
10/25/14, 6:47 PM
#72

glöm att jag sa nått och att allt jag säger ät fel…men du är inte jag och jag skiter i dina ärr lika mycket som du skiter i mig…jag har sagt mitt jag mena inget illa egentligen ville bara säga vad jag tyckte och egentligen va inte min åsikt så konstig…men så är det väl jag är väl konstig och fel…jag drar nu

hahael
10/25/14, 6:58 PM
#73

#72 va bra att du skiter i mina ärr för de är just de jag vill :) Vill inte bli särbehandlad pga dem. Nej en åsikt kan inte va fel pga att det är just en åsikt. Och när sa jag att jag skiter i dig, du verkar överdriva mitt motargument till att jag har något emot dig. Sa heller aldrig att din åsikt var konstig eller hur? Om jag gjorde det vill jag gärna att du citerar var jag gjorde det :)
Ha de bra hoppas du mår bättre snart

Klart att laxen ska ha en jolle

[EmmiieErixon]
10/25/14, 7:04 PM
#74

låt detta och mig bara vara…och nej jag kommer aldrig må bättre

hahael
10/25/14, 8:03 PM
#75

#74 Jag sa hejdå vilket avslutade konversationen :) Jag meddelade alltså att jag skulle va Dock drog DU upp det igen^^

Klart att laxen ska ha en jolle

jela96
10/25/14, 8:56 PM
#76

72# Jag vet hur det är när man inte mår bra och att man kan bli känslig och sur men försök hitta andra saker att göra. Väldigt onödig komentarer om att du skiter i hennes ärr. Jag tycker iallafall inte det är ok att kasta sånt på andra. Det kan du gott hålla inom dig. Sen ser jag inte att hon nämnt att hon skiter i dig? Och du vet inte hur du mår om kanske fem år, allt kanske kommer kännas bättre. Alltid bra att söka hjälp hos en psykolog om man mår dåligt. Jag själv mår dåligt och går på tabletter och mår idag mycket bättre än för 2 år sen då jag var säker på att jag aldrig skulle må bra, så håll hårt i hoppet!

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
Kadoor
10/25/14, 10:08 PM
#77

#72 Jag menade inget illa med min kommentar, och hoppas inte du tog illa upp på något sätt. Detta är dock ett forum där man diskuterar med andra, om sina åsikter osv. Så jag gjorde egentligen inget fel!
Att man mår dåligt ger en inte anledning till att vara otrevlig mot andra som inte har gjort något och dessutom inte har någon aning om hur du mår eller vad du gått igenom.
Hoppas för din skull att du mår bättre snart, jag själv har det inte lätt… Jag skiter inte i hur andra & du mår heller, men jag orkar verkligen inte diskutera med folk som inte kan ha en trevlig ton i trådarna.
Ingen är emot dig. Det är ett forum där man diskuterar, kan du inte ta det så tror jag tyvärr inte att trådar som denna är den rätta platsen för dig. I detta fallet så vänder du på allt så att det ser ut som att folk skriver taskiga saker, men det gör vi inte. Vi bara diskuterar med en vänlig ton och svarar på ett snällt sätt. 

Förstår inte hur du fick för dig att jag var emot dig eller vad jag gjorde för fel. Det enda jag gjorde var att skriva min åsikt. Helt ärligt förstår jag inte hur detta hänger ihop. Du ska få skriva åsikter utan att folk kommenterar det du skriver, men jag fick inte skriva min, med tanke på att du blev du skitsur på mig utan anledning?
Kan tillägga att jag inte menar något illa med någonting jag skriver, men du får ta det hur du vill. Jag blir inte sur för att du skriver det du tycker, bara du har en trevlig ton och inte tar ut din ilska på andra här som inte ens har gått på dig.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Fridaaaa
10/26/14, 9:20 AM
#78

Snälla släpp det nu eller ta det via PM istället

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

bellanova
11/17/14, 11:54 AM
#79

Det är väl upp till var o en Man har väl sex när man känner för det o är mogen för det och det är väl olika från person till person Ålder är ju bara en siffra

Upp till toppen
Annons: