Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 522 ggr
nykanin
4/24/14, 4:44 PM

Börja med P-piller

Idag har jag fått p-piller för första gången Men problemet är att idag så tog min mens precis slut å då är frågan Kan jag börja med p-pillret nu eller ska ja vänta en månad tills nästa mens?? (Glömde såklart fråga barnmorskan då jag var där) :|

Mvh Linnéa

Annons:
Aleya
4/24/14, 4:47 PM
#1

Vänta tills nästa mens och ta pillret på mensens första dag.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Scorpio97
4/24/14, 4:48 PM
#2

Mina p-piller skulle jag börja ta på första mensdagen, så jag fick vänta typ tre veckor innan jag började.


//Jessie

Articia
4/24/14, 4:49 PM
#3

Egentligen ska man börja med sina p-piller på mensens första dag (då är du skyddad från dag ett) Men du kan även börja nu. Men tänk på att det tar en till två veckor innan p-pillerna börjar skydda dig mot graviditet.

Scorpio97
4/24/14, 4:52 PM
#4

Är det alltså bara för skyddet man ska ta dom första mensdagen? Så om man äter för någon annan anledning, och inte har sex oavsett, så spelar det ingen roll när man börjar?


//Jessie

Fridaaaa
4/24/14, 4:53 PM
#5

Jag har alltid fått veta att man ska ta första mensdagen.
Och tar någon vecka även då innan det är fullt skydd. Men hör med ungdomsmottagningen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Älskamig]
4/24/14, 6:38 PM
#6

På umo.se står det att man kan ta p-piller utan mensens första dag, men att det är risk att mensen då blir allt mer oregelbunden. Så det är rekommenderat att ta det på mensens första dag. ☝️

Annons:
nykanin
4/25/14, 6:12 PM
#7

Då får ja nog vänta en månad då :)

Mvh Linnéa

[134643]
4/25/14, 6:48 PM
#8

Det kan vara smart att vänta, men jag började med mina piller på mensens 3e dag. Så inte sista, eller första, men nästan haha. Det gick finfint :3

JossiMelon
4/25/14, 7:05 PM
#9

Jag har hört att det är mindre risk för biverkningar om man börjar på mensens första dag. Så det är som sagt rekomenderat att man ska börja då. :)

Upp till toppen
Annons: