Annons:
Etikettreligion-och-samhälle
Läst 4152 ggr
Gaiezza
2014-07-21 18:14

Burka eller inte?

Jag fick en liten fundering.. Varför är det okej att gå in i en affär i heltäckande burka där det bara är ett sträck så att ögonen synd, men inte okej att gå in i vad som helst annat som är heltäckande? Och vad anser ni om att muslimska kvinnor bär burka?

Bacon, svaret är bacon. 

Annons:
ChristineL
2014-07-21 18:22
#1

Var står det att det är okej att gå i burka men inte annan heltäckande klädsel?

Scorpio97
2014-07-21 18:24
#2

Har aldrig varit med om att någon ifrågasatt om man har andra heltäckande kläder på sig i affärer och liknande?

Jag har ingen direkt åsikt gällande kvinnor som bär burka. Jag tycker det är synd om dom gör det för att dom känner att dom måste/blir tvingade, men så länge dom gör det för att dom vill och tror på det, så är det som vilket klädesplagg som helst.


//Jessie

Onslow
2014-07-21 18:44
#3

Man får även ha burka och liknande på pass osv, eftersom det är en religiös klädnad. 

I övrigt har jag aldrig hört talas om att man inte skulle få ha heltäckande klädsel på offentliga områden.

Muslimska kvinnor, och alla andra människor också för den delen, ska få bära vad de vill bära, enligt min åsikt.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

viktoria91
2014-07-21 19:11
#4

För några år sedan var det uppe om att gå in så på tex en bank pga rånrisken då man inte kan identifiera personen med "förklädnad".

[RedHood]
2014-07-21 19:20
#5

Om jag ska vara ärlig så tycker jag det är läskigt. Men det har inget med religionen eller något utan jag tycker det är läskigt och skrämmande med människor som inte visar sitt ansikte. Jag kan tycka att solglasögon ibland kan vara skrämmande men då blir allting värre när någon går med burka då de inte visar någon identitet alls.

Gaiezza
2014-07-21 21:53
#6

Jag har HÖRT i många butiker att man ej få gå in förklädd (med något som "täcker" huvudet), vilket så blir väldigt konstigt då man får gå in med burka men inte med något annat. Det är tydligen för stöldrisken, rån osv. Enligt mig, så tycker jag att burka och slöja är HELT fel.

Bacon, svaret är bacon. 

Annons:
silverfiisk
2014-07-21 22:04
#7

Jag vill inte låta rasistisk eller så, men jag tycker inte att man ska använda burka eller slöja om man bor i Sverige. Om jag skulle flytta till tex Dubai så skulle antagligen de som bor där tycka att det var fel och respektlöst om jag inte använda burka/slöja, så man skulle väl mer eller mindre vara tvungen att "ta seden dit man kommer". Så, varför kan inte invandrarna i Sverige ta seden dit dom kommer och ta av sig slöjan? Jag tycker att det är väldigt obehagligt när man bara ser ögonen på någon..

ChristineL
2014-07-21 22:08
#8

#7 - För att Sverige är ett öppet land där vi har religionsfrihet och yttrandefrihet tex, det finns inte i Dubai.

[Lupse]
2014-07-21 22:24
#9

Jag har inget emot att folk går i heltäckande kläder så längre man ser ansiktet på personen :)

NordicSunset
2014-07-21 22:47
#10

Det enda jag undrar är om de inte kokar över på sommaren.,

Be the best version of you.

  • Zoella
Inaarah
2014-07-21 23:08
#11

Det är en svår fråga. Personligen tycker jag det är jobbigt att inte kunna se mer än ögonen - men det har inte med religion eller dyl. att göra, utan enbart för att det gör det svårt att avläsa personen (tänker på t.ex kroppsspråk). Samtidigt värnar jag om religionsfriheten och de mänskliga rättigheterna, och anser att ingen bör avgöra vad som är rätt eller fel att klä sig i. 

Som svar på frågan - jag har ingen åsikt om muslimska kvinnor som klär sig i burka. Det är upp till dem och ingenting jag anser mig ha rätt att tycka eller tänka något om.

thenewbreed
2014-07-21 23:37
#12

Jag får lätt social ångest ner jag inte kan läsa av människor. Jag blir alltså rädd av att vara nära en person som täcker sig själv. Det spelar ingen roll om en kompis står med ett lakan över sig eller om det är en kvinna med burka ute på stan. Jag finner det riktigt otäckt att inte kunna se en människa som jag vet finns där. 

MEN jag tycker att det är okej ändå. Det är deras val och det har inte jag något med att göra. men personligen skulle jag inte vilja ha någon sådan i min bekantskapskrets just för att jag får så mycket ångest och rädsla av att inte kunna läsa av en människa.

Medarbetare på bildredigering! :)

[Tuulikki]
2014-07-21 23:50
#13

Jag tycker att #11 har ett vettigt svar :)

Annons:
Gur4m1
2014-07-22 00:12
#14

Det finns knappt 300 burkabärande personer i HELA sverige, sådetta är vekrigen ett ickeproblem anser jag själv. Därmeot förstår jag inte i #7s resonemang. Vad har slöja med burka att göra?

Slöjor har även Svenskar använt- Dvs huckle och andra huvudbonader som svenska kvinnor använde när de blivit kvinnor (dvs gifta och bäbisfabriken satt igång!)- Som en annan mans kvinna, en ägodel, så ansågs amn som lämpligast att dölja sitt hår i sjal, huvudbonade osv. Detta är alltås i Kristna Sverige flr knappt 100 år sedan. Min egen mor berättar historier om gamla kvinnor som fortf bar dessa huvdbonader i norra Sverige när hon var ung, pga kristen religion.

Så att påstå att invandrare ska behöva ta bort sina slöjor bara för att de kommit till Sverige….finner jag som inte ett så genomtänkt och rätt så historielöst resonemang. En slöja döljer inte heller en person identitet.

Däremot ä jag helt för att Burka ska vara förbjudet inom yrken. Det är ett plagg som hindrar ett av de viktigaste som sker bland människor- uttryck och kroppsspråk. Jag vill inte bli vårdad av en person där jag enbart kan se ögonen, t.ex.

Däremot har jag inga som helst problem med att kvinnor vill dölja sitt hår under en slöja. Det är ett religiöst plagg, ett kulturellt plagg. Det handlar inte om att ta seden dit man kommer, för man är inte på något sätt otrevlig eller respektlös mot svenskarna genom att bära detta plagg. "Ta seden dit du kommer" kan man inte kasta runt när det kommer till religion- då Sverige har religionsfrihet, och inga förbud mothuvudbonader senast jag kollade. Kanske något för SD att bita tag i? 😂😂🤪

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Tilde]
2014-07-22 00:46
#15

I 7eleven på stationen här får man inte ha heltäckande kläder, så som mössa/luva, solglasögon, osv. Det är dock för de har blivit rånade minst två gånger. Vet inte hur de skulle reagera på burka och liknande dock… Det bor väldigt många invandrare på andra sidan stationen så jag kan inte tänka mig att de vägrar släppa in burkabärande kvinnor. 🤔

[Twiggys]
2014-07-22 19:43
#16

Jag såg en rolig grej, det var ett par ,tror jag,gubben hade shorts och t-shirt, hans fruga hade heltäckande klädsel samt burka. Undra vem som led i värmen!

[Thiah]
2014-07-22 19:51
#17

#16 troligtvis han eftersom det faktiskt är svalare att vara helt täckt än att visa hud (beroende på materialet i tyget). 

Sen angående burka så är jag kluven. Jag vill se ansikten och jag vill  är tveksam till att varje person bakom burkan verkligen valt det själv..

Larissa
2014-07-22 20:07
#18

Förlåt, men asså? Fattar inte varför ni bryr er, det rör inte ens er vad någon annan bär för plagg?

Vad gör det er om någon har burka eller inte? Om det är så läskigt att titta på dem, så kolla bort då. Det är som sagt väldigt få kvinnor i sverige som bär burka så det är inte direkt att ni inte vågar gå utanför dörren för att det finns så många kvinnor med burka ute.

Jag har respekt för era rädslor, men alla får gå klädda som dem vill!

Om det är något dem vill ha på sig, då ska dem ha det. Vill dem inte ha på sig det, DÅ tycker jag det är fel att dem har det, för ingen annan ska bestämma vad man ska ha på sig och inte ha på sig, sålänge det inte är olagligt typ.

Arthedain85
2014-07-22 20:09
#19

Jag har sett förbudsskyltar på bensinmackar mot att bära b.l.a. mc-hjälm. Jag tycker att människor ska få ha på sig vad dom vill så länge det inte innebär en hälsorisk för dom själva eller en säkerhetsrisk för omgivningen.

[Tilde]
2014-07-22 20:13
#20

#18 Jag bryr mig för jag är feminist. Varför ska kvinnor täcka sig för att inte 'frästa män' medan männen får visa sig? Mer än så är det inte för mig. Folk får ha på sig vad de vill, men jag hatar anledningen bakom "traditionen".

Annons:
[Thiah]
2014-07-22 20:18
#21

#18  Den stora poängen är väl att alla inte valt att bära burka utan är tvingade. DET är ett stort problem. Vad jag förstått så står det inte i koranen att kvinnan ska vara täckt så det är något mannen hittat på och varför ska vi tolerera sånt? 

VÄLJER kvinnan fritt att  bära burka så är det okej för mig trots att jag vill se ansikten på de jag möter.  Vill en kvinna gå runt naken, en man naken eller en man i burka anser jag samma sak.  Därför bryr sig folk om vad andra bär för plagg, speciellt ett så laddat plagg som burka.

[Tilde]
2014-07-22 20:25
#22

#21 Håller helt med dig!

Spöket
2014-07-22 20:28
#23

Om man redan sen barnsben får höra att man ska bära burka och om alla kvinnor/tonåringar gör det så hade man förmodligen gjort detsamma . Att annars får man skylla sig själv eller att familjen får skylla sig själv om ngt skulle inträffa…för det är ju alltid kvinnans fel om hon blir våldtagen :( (ironi)

Multi vad?

[Thiah]
2014-07-22 20:44
#24

#23 det är precis det jag tycker är problemet. Hade jag hört från födseln att jag borde vara blond för blond är så bra och rent så hade jag  nog vid 9-10 års ålder haft svårt att sluta vara blond… speciellt när alla i min omkrets är blonda…

Gur4m1
2014-07-22 21:54
#25

Jag vet en svensk kvinna (född av svenska föräldrar, uppvuxen  i svenska traditioner) som faktiskt VALT att bära burka- vad säger ni "feminister" till henne om det? Att hon inte är vuxen/kvinna nog att göra sina egna val här i livet?  Men ja, jag tycker traditionellt tvång är förkastligt, oavsett från vilket land det gäller, eller vilken religion. 

Många väljer absolut att bära t.ex slöja för "alla andra har det" för det är ett traditionellt plagg- även om kornanen inte säger det, så är slöjan något som visar en tillhörighet. Man kan jämföra slöjan fören muslimsk kvinna som korset som många kristna bär runt halsen. Sen här därjag bor finns många muslimer och jag har sett olika variante,r Somaliska kvinnor har gärna kroppstäckande, stora slöjor (Chado), andra har Hijab och Shayla eller vad det heter. Jag har sett EN kvinna med burka (svenska) och en kvinna med Niqab som i princip är samma sak som burka, men man kan se ögonen. Burka täcker _allt_, även ögonen med en tunn väv. Så det är som sagt väldigt få som bär burka i Sverige, och niqab…har jag fortfarande inte sett många bära. Att folk som vuxit upp i ett kulturklimat fortsätter att bära dem även i Sverige, får man nog respektera.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Spöket
2014-07-22 22:08
#26

#25 är hon gift med en muslim? Jag känner själv till en Svenska som började använda sig av huckle/sjal och slutade äta griskött för hennes man ville det. Hon anpassade sig efter honom. Jag kan inte förstå hur man vill begränsa sig så, frivilligt, men det är hennes val. Religon och tradition kan vara väldigt farligt, tänker på sekter osv. (Och ja, även Svenska sådana)

Multi vad?

[Thiah]
2014-07-22 22:45
#27

jag kan som motpart berätta att jag känner en muslimsk tjej som motsatt sig slöja trots påtryckningar och som skilt sig, skaffat 2 barn med en annan man + har separerat från honom och hon lever livet, men äter ändå itne fläsk :p

Annons:
Gur4m1
2014-07-22 23:51
#28

#26 jag ser inget konsitgti att man anpassar sig lite efter sin partner när man lever ihop så länge det inte är något man själv tycker "är en stor sak". T.ex när jag var vegetarian så åt min pokjvän vegansk mat med mig, han krävde inte att jag skulle laga två mål, eller var bråkig på det viset- han åt samma som mig. Många fmailjer gör så- om en är glutenallergisk t.ex så äter alla glutenfritt. För en muslim och en del andra religioner är just griskött något viktigt att inte äta. En dle är redo att ta till sig en ny religion för kärlekens skull. Men håller med, just sekter ogillar jag, för där är det mer att det är slutet för omvärlden och de skapar egna regler och ibland går deras beteende emot landets lagstiftning. T.ex månggifte, övergrepp, eller en sån enkel sak som att alla barn ska gå i skolan och få läkarvård. osv.

Men då är det ju värre i USA.

#27 det där med at tinte äta fläsk sitter väldigt djupt :D Hos de muslimer jag mött. Men ajg känner också muslimska tjejer som valt att inte bära slöja, även en muslimsk mamma från Somalia som själv bär slöja, men hon tyckte det var självklart att hennes barn själva väljer när/om de vill bära slöja. Hon kunde själv tänka sig att inte bära slöja om slöan skulle innebära hinder för att få ett jobb. Hon har varit i Sverige i över tio år. Hennes yngre väninna som bara varit här i 3 år, för henen var slöja och att få en make det VIKTIGASTE. Så  folk får gärna påminna sig om att även muslimska kvinnor är individer. Precis som svenska, kristna kvinnor så gör man olika val, motiverade av olika saker- inte minst av kulturella eller sociala orsaker. Många muslimer är precis som "svenskar" genrellt, de går inte till någon "kyrka" och ber inte varje dag, men de gör "typiskt" muslimska saker som att ha Ramadan (precis som Julen är självklar för de flesta svenskar trots att de inte ber böner eller går i kyrkan, fan knappt läst bibeln, men ändå kallar sig för kristen ;)

"Kulturell muslim/Kulturell kristen". Men en kulturell muslim skulle nog aldrig bära en niqab eller burka. Även bland muslimer anses burkabärare som "extrema".  Så de som är oroliga, behöver inte vara det. Burkor och niqab kommer alltid att vara ovanligt i Sverige, hur många muslimer vi än får in i landet, vågar jag lova.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Spöket
2014-07-23 19:39
#29

#28 jag förstår att man pga att nån är allergisk eller inte vill äta en speciell typ av kött anpassar sig och gör sådan mat som alla ifamiljen kan äta, men att helt avsäga sig ifrån en viss typ av föda pga av nån annan förstår jag inte,. Tex blev din pojkvän vegetarian för din skull? Just det att bli vegetarian tycker jag är ett stort steg (fisk klarar jag mig inte utan ;) ) men det är beundransvärt i mina ögon :) Tur för alla grisar iaf , att de slipper blöda till döds.

Multi vad?

[Yllhilda]
2014-07-23 20:06
#30

Där jag bor blev det för några år sedan lite otrevligt med en man som i sin frus burka försökte begå terrordåd. Efter några andra mindre trevliga händelser med samma grupp män förbjöds burkan i hela landet. Slöja och hijab går däremot bra.

Gur4m1
2014-07-23 20:08
#31

#29 vi behöver inte förstå eller tycka samma. Att välja bort griskött är lika ok som att välja bort kött (som många veganer och vegetarianer gör?) Det är en kulturell grej, som förmodligne sitter i att förr i tidne innebar griskött = många farliga sjukdomar. Det var alltså en risk att äta griskött. Precis samma sak som är orsak till traditionen att omskära pojkar i många religioner- så var det en praktiskt orsak i början. Varför ska de i vårt rika land, inte kunna välja bort griskött?
Jag blev vegetarian för min pojkväns skull.

Sen måste inte Halal vara mer plågsamt än hur vi slaktar djur. Slaktkna vara vedervärdigt, men det beror mer på det landets syn på djur än på att det är Vanlig slakt eller halal. Men ja, jag ser inte problemet med att folk väljer bort en viss typ av mat- på grund av traditioner eller övertygelser och etik.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Spöket
2014-07-23 20:32
#32

#31 nu hänger jag inte med, du skrev ju att "T.ex när jag var vegetarian så åt min pokjvän vegansk mat med mig, han krävde inte att jag skulle laga två mål, eller var bråkig på det viset- han åt samma som mig" då var det du som var veg och inte han?

Multi vad?

Gur4m1
2014-07-23 21:08
#33

Jo men det var två olika pojkvänner- den första jag tog upp var den jag var med när jag blivit vegan. Sen kom jag på att jag blev faktiskt vegetarian när jag träffade pojkvännen innan honom :) Den pojkvän jag först pratade om blev inte vegetarian för min skull men han åt enbart vegetariskt när han var med mig- för min skull, för att han brydde sig mer om vad jag tyckte än om vad han tyckte om att behöva äta vegetariskt. Jag hoppas du förstår poängen. Jag förespråkar inte förbud mot någonting, jag förespråkar att vi alla har fri vilja att avstå från det vi vill. Vet att i Sverige är attityden "finns det/bjudes det griskött/kött öh. då tackar man inte nej- de tär ohyffsat, det är som att bete sig som om man är bortksämd/rik/bättre än andra" osv.  Som att den enda orsaken som gör det är okej är matallergi- som att religion, kultur, traditioner eller helt enkelt att man t.ex inte gillar köttindustrin- inte räcker för att man ska kunna göra det valet själv? 

Jag peronslige finner t.ex ansiktstatueringar och piercingar som nästan MER störande och läskigt än en niqab eller hijab. Men det är inom vissa västerländska kretsar mer "accepterat" och symboliserar revolt, frihet, individualitet och bla bla- och då är det okej att bränna, skära, punktera. Men att göra valet att visa eller dölja håret…det är en JÄTTESTOR grej. Jag har lite svårt att förstå hur blinda folk är inför hur deras egen kultur och miljö påverkar hur de ser på andra och andras val.

Ja, folk vill ibland inte anställa en slöjbärande kvinna. De flesta tycker "mäh….de tär inte så märkligt" men det blir ramaskri när en tjej med en massa piercingar i ansiktet inte får jobba i ett restaurangkök/reception ;) (jag tycker själv att samhället ska acceptera båda för inget av de ingreppen påverkar jobben utom möjligen piercingar + mat inte är en hit).

Jag säger: ät vad fan du vill, se ut hur du vill. Muslimer och många andra väljer att äta lamkött istället, t.ex. Att äta specialslaktat kött och inte vilja äta gris är något som Islam har gemensamt med t.ex judendom? Både Islam och Judendom är besläktade med kristendom…så ja… Känns som "skit samma" :P

http://www.mimersbrunn.se/Matkulturer_1129.htm

Man får kanskeäven minnas att många muslimer kommer från länder där staten är muslimsk. LAgar och regler baseras mer eller mindre på religionen, till skillnad från Sverige som mer eller mindre är sekulariserat idag och varit det en tid.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Spöket
2014-07-24 20:42
#34

Jag säger: ät vad fan du vill, se ut hur du vill. Muslimer och många andra väljer att äta lamkött istället, t.ex. Att äta specialslaktat kött och inte vilja äta gris är något som Islam har gemensamt med t.ex judendom? Både Islam och Judendom är besläktade med kristendom…så ja… Känns som "skit samma" :P Ja det är ju ok att hänga djuret i benen och skära halsen av den och sakta se den dö.. , för det tar ju längre tid för den att göra det Det är ju rent och fräscht och specialslaktat. Nä fy sjutton ! Man ska sträva efter mer effektiva slaktmetoder, inte ålderdomliga bara för att det är tradition .

Multi vad?

Annons:
[..$Dog$..]
2014-07-24 22:13
#35

Hum måste bas säga en historia när min lillebror och jag gick till en affär, då kom det in en människa med burka och min lillebror viskade " kolla en rånare!" Hehe han var bara 4 år så ..

Gur4m1
2014-07-25 00:18
#36

#34 som sagt, det finns specialslaktat kött som inte innebär djurplågeri. Dessutom är det "LAG" i religionen när man halalslaktar att djuret ska erbjudas mat och vatten innan slakt- vilket det inte är t.ex för ett djur i ett svnskt slakteri. I Svenska slakteri så använder vi slaktmask, dvs förlamar djuret, sen skär vi upp den. Så görs även i Halal. Ett bedövad (hjärndött) djur lider inte av att bli tappad på blod. Jag är själv helt emot att tappa medvetna djur på blod. Tycker att de flesta slakterier hanterar djur rätt gräsligt.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Arinya
2014-07-26 13:03
#37

Min bror jobbade på MediaMarkt i Stockholm för några år sen och en kvinna med niqab kom in och ville byta en vara, en dyr vara. Hon skulle då lämna fram legitimation, på bilden såg han hur hon såg ut men han kunde ju inte veta att det var hon eller hennes legitimation. Hon fick inte lämna tillbaka varan för att hon vägrade visa sitt ansikte och bevisa att det var hon. Hon blev även erbjuden att gå in i ett privat rum med en kvinnlig försäljare men nekade även det.

I sånna här fall tycker jag att man inte ska förvänta sig att man ska slippa visa sig, pga säkerhetsskäl så måste ju försäljaren göra rätt i att och inte erbjuda pengar tillbaka eller tillgodokvitto.

Jojaton
2014-07-26 18:00
#38

Jag läste lite tidigare i tråden att det är okej att bära burka och niqab på pass, och det är det inte! Jag har flugit rätt mycket, bland annat i Dubai som är till största delen muslimskt. Där är kvinnor som bär burka och niqab tvungna att visa sitt ansikte för en passkontrollant.

#37 Det låter mycket märkligt, att inte vara villig att legitimera sig?!

Johanna - Instagram

Gur4m1
2014-07-26 22:26
#39

#37 just i det fallet var det förmodligen en bedragare, självklart kan en del utnyttja detta. En med niqab/bura har ingen anledning att inte kunna visa sig utan, i ett rum, där enbart kvinnor visat t.ex. De har inga problem att visa sig inför andra kvinnor, det är männen som är ett problem. Där kan säkert även ett missförstånd uppstå så kvinnan hellre avstår helt än att riskera att en man ser henne utan burka? Eftersom det var en man hon talade med först. Men det kna ju ha varit ett försök att lura försäljaren :) Det är ingen som sagt att de aldrig ska behöva visa ansiktet, bara att man inte heller kan kräva av dem att göra det. De kan säga nej och ta konsekvenserna av det- t.ex bli utan jobb, eller inte få byta in en vara, eller stiga på ett plan. Självklart måste de kunna identifieras, men det ska ske med respekt för deras tro och religion, precis som vi förväntas behandlas med respekt och hänsyn.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

vallhund
2014-07-27 00:34
#40

#34 Det enda som skiljer halalslaktat kött från annat är att en slaktaren  skall vara muslim o läsa en bön samt att djuret skall vara vänt mot mecka. All fågel anses halal.

Bultning eller slaktmask dödar inte djuret, det gör djuret medvetslöst. Avblodning är det som dödar djuret.

Vad som anses vara halal respektive kosher varierar en del beroende på var i värden man befinner sig.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A4ktning_%28slaktmetod%29

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

dermot
2014-07-27 01:07
#41

Jag läste gurka i rubriken and that's why I came here.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Annons:
Arthedain85
2014-07-27 10:06
#42

#33 Jag tycker det är tvärt om, Jag har aldrig hört något ramaskri där tatuerade/piercade individer nekats jobb. Däremot har jag mer än ofta både läst och hört om kvinnor som nekas jobb för att dom bar slöja.

Vad är det med piercingar som gör att man inte kan jobba med mat enligt dig? Tror du att dom ska ramla ner i maten? Eller ser du dom bara som generellt ohygieniska?

Gur4m1
2014-07-27 10:40
#43

#42 förutom att det alltid blir ett flertal artiklar om just det? :P Däremot blir det inget ramaskri bland vissa generationer kan jag tänka mig.  Men nu tänkte jag bland t.ex ungdomar/solk som accepterar tatueringar och piercingar- i moderat mängd, vilket ändå är ganska många i min generation och neråt.

Det ä inte enligt mig, det är väl enligt livsmedelsverkets regler att man inte t.ex får bära smycken när man hanterar mat. Är väl ändå självklart. Jag ser smycken som man bär runt hela tiden, kring mat, som generellt ohygieniska, ja. Att en som hanterar slaktkött/chark eller lagar mat i köket har t.ex en navelpiervcing struntar jag i. Precis som att folk som handskas med mat, iaf på flera ställen där jag varit, inte får bära nagellack osv för att kunna se att man är ren under naglarna, helst vårdade, kortklipta naglar för där samlas bakterier.

Handlar väl både om risken att man kan tappa dem i maten och att allt som kan komma i kontakt med maten, inte ska samla på sig bakterier. Jag kna tycka ansiktssmycken ser ofräsht ut och man kan inte garantera att personen som bär dem inte är infekterad/att hålen är bra läkta?

-Synlig piercing är också olämpligt
http://www.sundsvall.se/Global/Nya%20Sundsvall.se%202010/Projekt/Stimulansmedel/V%C3%A5rdhygien.pdf

Sen kan jag själv tycka att piercingar är sexigt, snyggt, tufft osv. Men jag tog det mer som ett exempel på hur samma grupp människor kan blunda för den ena och hejja på den andra. Dvs tycka att "självklart ska v i få vara individer och göra vad vi vill med våra kroppa och ändå ses som likvärdiga människor och bemötas med respekt….vi kan jobba precis som alla andra----försök se bortom våra slöjor/piercingar/Tatueringar".

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Arthedain85
2014-07-27 11:10
#44

#43 Aha okej då förstår jag. :)

[Twiggys]
2014-07-27 17:56
#45

Jag skulle inte vilja bli serverad av ett troll med ansiktet fullt av piercingar lika mycket som av dessa spökplumpar till kvinnor.

Upp till toppen
Annons: