Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 2094 ggr
NordicSunset
2014-07-24 00:52

Gå i skola i USA

Hej! Jag såg en grej där man kunde ansöka om attåka till USA och gå i skolan där i en termin för en kostnad, och jag vill deet. (Har inte pratat med mina föräldrar än, så det är absolut inte säkert eller någonting) utan jag bara undrar. Om jag åker dit och går i skolan där i en termin, tror nid et kommer vara svårt för mig? Och vad händer när man ska tillbaka sen efter en termin ? fortsätter man som vanligt i skolan eller vet någon hur det går till? :)

Be the best version of you.

  • Zoella
Annons:
Cahira
2014-07-24 01:39
#1

Storsta tipset jag har ar valj en delstat med den temperatur och det vader som du gillar. Till exempel sa passar Minnesota mig perfekt for jag alskar alla fyra arstider, vatten och fin natur. Har bade riktiga vintrar, riktiga varar, riktiga somrar och riktigt fin host. :)

Utover det ar det inte mycket jag kan hjalpa med eftersom jag inte studerar. Men det ar SJUKT mycket pappersarbete bara for att fa stanna i landet sa rekommenderar att om du ska plugga, vanta tills du gatt klart gymnasiet.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

NordicSunset
2014-07-24 10:46
#2

#1 Ja det är smart, jag tror att Kalifornien skulle passa mig bäst eftersom det är varmt där nästan året runt. :) Men när jag funderar på det kanske england passar bättre! Det är både närmare och inte lika stort som USA. Men om jag ska gå i high scool (tror jag?) där, alltså börja andra terminen i 8an där. Tror du/ni att det är svårt? Alltså jag kan ju inte flytande engelska så kommer det göra att mina betyg sänks mycket? Jag är verkligen sugen på att gå i skolan i antingen USA eller England.. typiskt att jag inte kan flytande engelska xD

Be the best version of you.

  • Zoella
teddykaniner
2014-07-24 11:00
#3

Tror att det är bättre om du väntar tills du går i gymnasiet eftersom du är såpass ung ännu, iaf här är det ingen som studerar utomlands i grundskolan en termin, sånt börjar de flesta med under andra eller tredje året i gymnasiet :)

Med vänlig hälsning,
Jenny

NordicSunset
2014-07-24 11:03
#4

#3 Ja, det har du rätt i! Men jag känner att jag verkligen vill bort fårn skolan här i Sverige.. åhh. :( Men ändå så vill jag inte orsaka problem för mig själv, vem vet hur det går att gå i skolan där liksom

Be the best version of you.

  • Zoella
[Tilde]
2014-07-24 11:36
#5

High school i USA är motsvarighet till gymnasiet här, fast de börjar skolan tidigare så de är yngre när de börjar high school än vad vi är under gymnasiet.

Jag tror att om du pluggar i USA måste du ta reda på vilka ämnen du kommer att läsa, för du måste med största sannolikhet plugga upp några av de svenska ämnena för att kunna börja skolan i Sverige igen, utan att gå om. Kanske kan du studera exempelvis Svenska på distans? Kan tänka mig att man läser mycket matte och sånt i USA (trots att de flesta amerikaner man stöter på inte är så begåvade, haha).

NordicSunset
2014-07-24 11:55
#6

Vad motsvarar då.. högstadiet? xD Alltså det låter väldigt jobbigt och komplicerat. Så jag kanske kan vänta ellr prata om någon som kan mycket om det. Sedane n sak, om man då får bo hos en värdfamilj - är det säkert att det är en bra familj och att de inte är kidnappare typ? rätt töntig fråga men tänk det inte ät en bra familj..

Be the best version of you.

  • Zoella
Annons:
Nelley
2014-07-24 12:13
#7

Det är extremt dyrt, tiotusentals kronor. Så börja samla… jag gissar från 40.000-100.000 beroende på hur länge du ska stanna. Och träna din engelska, det kommer bli 10x svårare på klasserna om du inte förstår vad dem säjer.

[Tilde]
2014-07-24 12:45
#8

#6 Junior high school är som högstadiet :)

Alla familjer har blivit intervjuade och man kan alltid kontakta föreningen som anordnar resorna om man skulle få problem med familjen. Då ska man kunna byta.

NordicSunset
2014-07-24 12:53
#9

#7 Jag är medveten om det, jag bara frågar och det är ens inte bestämt att jags ka åka dit. Haha! :) #8 Jaha! :) Okej.. Jag ska prata med mina föräldrar och med någon som kan berätta lite mer om det xD men tror inte det blir av egentligen

Be the best version of you.

  • Zoella
Inaarah
2014-07-24 16:13
#10

Jag kan tänka mig att det kan bli svårt med språket, eftersom du nu precis gått ur sjuan (om jag förstod rätt?). Även om vi över lag är duktiga på engelska i Sverige, så är det ändå skillnad. Du ska kommunicera med värdfamilj, skola, lärare och vänner på engelska och behärska språket i undervisningen. Jag går på gymnasiet och har all undervisning på engelska - och tro mig - det är många helt nya termer man ska lära sig! Och då tror jag det är viktigt att man har en grundtrygghet i språket och är säker på att uttrycka dig och använda det. Därför tänker jag att det kanske är bättre att vänta lite. Kanske att åka mellan högstadiet och gymnasiet? :)

Jojaton
2014-07-24 18:58
#11

Jag har några vänner och bekanta som pluggat utomlands (två i USA och en i Japan) under gymnasiet. De gick ettan på gymnasiet i Sverige, åkte utomlands när de skulle börja tvåan och gick sedan om tvåan när de kom tillbaka.

Johanna - Instagram

fridanordqvist
2014-07-25 23:56
#12

http://www.ef.se/highschool/destinations/great-britain/exchange-year-in-great-britain/
http://www.ef.se/highschool/destinations/usa/exchange-year-in-usa/
http://www.sts-education.com/sweden/hs/lander/storbritannien/
http://www.sts-education.com/sweden/hs/lander/usa/

Tror dom sidorna även ska ha info om hur det går till med att komma tillbaka, annars kan du ju alltid ringa dem och fråga, alt. prata med din syv då skolan börjar igen ^^

Upp till toppen
Annons: