Annons:
Etiketthobby-och-fritid
Läst 3410 ggr
Galenihundar
7/31/14, 10:17 AM

Gymnasiet: Ska era föräldrar följa med?

Ska era föräldrar följa med första dagen på gymnasiet? :-) Tillägg: Nu menar jag inte att föräldren/föräldrarna är med hela dagen, bara de första minutrarna.

Annons:
Fridaaaa
7/31/14, 10:19 AM
#1

Mina föräldrar var inte med.
Pappa var med på infomötet som var innan sommarlovet (alltså inför gymnasiet) men inte första dagen var ingen med. Kändes inte nödvändigt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Grace2009
7/31/14, 10:21 AM
#2

Min pappa körde mig bara till skolan första dagen så jag kunde se var busshållplatsen var och kolla när jag bör trycka på stop-knappen. Jag hade inte varit så mycket i den staden jag gick gymnasiet i innan så kändes tryggast så =)

Challa86
7/31/14, 10:21 AM
#3

No offense, men du lär bli retad om du tar med dig föräldrarna.

challameow.wordpress.com 

Fridaaaa
7/31/14, 10:22 AM
#4

#3 Varför skulle man bli det?  Finns de som haft det och som inte blivit retad. Idioter de som retas för en sådan sak.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[rumelle]
7/31/14, 10:23 AM
#5

Det var ingen som hade föräldrar med sig när jag började gymnasiet.

Grace2009
7/31/14, 10:27 AM
#6

#3 När jag började gymnasiet var det många föräldrar där så jag tror det är ganska olika.

Annons:
Inaarah
7/31/14, 10:30 AM
#7

Nej, mina föräldrar var inte med när jag började. Såg ingen annan som hade med sig sina föräldrar heller.

Calcifer
7/31/14, 10:53 AM
#8

Min mamma följde med, inga problem med det. Man får göra som man själv vill. Jag led av depression och panikångest så jag kände att jag verkligen ville ha henne med, ingen kollade snett eller retade mig. Angående #3 så är det rena löjan att skriva sådär, retad kan man bli för i princip vad som helst och skulle man alltid tänka "oj oj oj, jag kan bli retad för detta" så skulle man ha ett tomt och rätt tråkigt liv där man i princip måste leva isolerad för evigt…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Olärd]
7/31/14, 10:59 AM
#9

Jag åkte dit själv, visste inte ens vart skolan låg förens 20 min innan jag stod i uppsamlings salen för oss nya elever, ingen hade med sin föräldrar.

Men är man osäker av sig och inte har en "skitsamma det löser sig och jag har sociala skillen för att ta mig fram ensam" attityden jag fötts med så är det helt klart att man kan ta med sin mamma/pappa bara så man kommer fram rätt.

Ni är ju inte vuxna ännu, ni tar ett stort kliv mot självständighet, eget ansvar och personliga val som kommer forma era livsutsikter men det klivet kan vara rätt stort för 16 åringar… (är man 16 när man börjar gymnasiet? ^^ Tog studenten 2008 så minns inte :P)

Kadoor
7/31/14, 11:01 AM
#10

#9 Japp, man är 16, eller ja.. Man fyller ju 16 samma år om man inte gjort det redan :P

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Scorpio97
7/31/14, 11:20 AM
#11

Ingen i min klass hade med sig föräldrar.

Mamma följde med på infokvällen (som man går på när man ska välja gymnasiet), dessutom hade jag varit där tidigare några gånger eftersom mina syskon gått där, så jag visste ungefär vart jag skulle och så. 

Jag skulle nog inte vågat ta med mamma. Även om jag inte brukar bry mig vad folk tycker, så vill jag helst inte utmärka mig som den udda ungen redan första dagen.


//Jessie

[oroligkaninägare]
7/31/14, 2:53 PM
#12

Mamma följde bara med till bussen sen gick jag till bussen med lärare typ 6 gånger om inte mer nu fattar jag galoppen själv :)

Kadoor
7/31/14, 3:05 PM
#13

Jag tror inte mina ska med, isåfall får jag bara skjuts till skolan men sen är jag nog själv. Vet ju vart det ligger och hur man kommer dit med bussen så det ska nog inte bli några större problem! Har dessutom varit där innan ett par ggr så jag vet hur det ser ut, skolan är rätt liten så det är lätt att hitta allt osv. ^^

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Annons:
Miniland
7/31/14, 3:08 PM
#14

Mina föräldrar följde aldrig med första dagen på gymnasiet. Såg ingen annan som hade med sina föräldrar heller.

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~

molam
7/31/14, 3:20 PM
#15

Mina föräldrar följde inte med… vilket Resulterade att mitt lokal minne tog över, jag gick vilse och kom 3 timmar försent till första skoldan och fick världens utskällning av mina mentorer första skoldan och därför funderar jag skarpt på att ta med mig mamma och pappa nu när jag ska börja i folkhögskolan efter sommarn x3

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Michaela-N
7/31/14, 4:01 PM
#16

Nej absolut inte, mamma följde inte med alls och det hade hon inte ens fått om hon frågat, men om du vill ta med dig dina föräldrar så låt dom följa med dig på vägen men inte mer än så, för ja, du kommer bli retad/anses som konstig som behöver ha föräldrarna med om du är 15/16 år.

[Twiggys]
7/31/14, 4:45 PM
#17

Om jag inte hade hittat dit själv så hade jag bett min mamma att visa var det låg. Jag har alltid varit en stor och stark gosse så ingen hade nog vågat retas med mig på allvar, men lite får man bjuda på :)

CupcakeGod
7/31/14, 4:47 PM
#18

Sist mina föräldrar följde med mig till skolan var när jag slutade 2an… Lågstadiet alltså.

Halvdansken
7/31/14, 6:30 PM
#19

#18. Tänkte säga detsamma. Min mamma följde mig en vecka i första klass. Sen har jag lyckats själv.
Herregud, ska de följa er till ert första jobb också? Det kan ju också vara svårt att hitta till….

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Moag
7/31/14, 7:31 PM
#20

#19 Du låter otroligt trångsynt. Alla ungdomar är olika, och behöver således mer eller mindre stöd i sin väg mot ett självständigare liv. Om TS vill ha med sig sina föräldrar, ska h-n givetvis känna att det är okej. Det är inget som helst fel i det.

Annons:
Wellcraft
7/31/14, 8:17 PM
#21

Håller med #19, trist med trångsynta personer som inte ser till individers olika behov.

Jag gick själv, men en klasskompis hade sin mamma med sig, knappast någon man retas för. I gymnasiet är alla mer mogna och låter bli sådant skit (i majoritetsfall)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Halvdansken
7/31/14, 8:39 PM
#22

Ok, kanske var vi mer mogna när jag gick i gynmasiet, för det var då verkligen ingen som hade föräldrarna med sig då. Mer än möjligen att de släppte av en med bilen, men det berodde nog mest på att det var 3 mil dit, från där vi bodde till skolan.

Och om jag är trångsynt så är det andra som är det också, för det är inte bara jag som reagerat på det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fridaaaa
7/31/14, 8:40 PM
#23

#22 Fast handlar ju inte om mogenhet om man har förälder med första dagen på gymnasiet eller ej.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Duvethon
7/31/14, 9:10 PM
#24

Nej, jag skulle aldrig ta med mina föräldrar till gymnasiet (börjar ettan), tror det är mer ovanligt än vanligt att man har med dem..

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

[sessie98]
7/31/14, 9:28 PM
#25

Jag känner två som ska börja samma skola (men inte samma linje) så vi har bestämt att gå tillsammans och lite på skämt har vi sagt att om någon av oss blir utmobbade så äter vi varje lunch vi kan tillsammans ;P Jag har varit mobbad tidigare så JAG VET att det inte är något att skämta om bara så alla där ute inte behöver skriva det.

Kadoor
7/31/14, 10:17 PM
#26

#22 Jag tycker att man ska få ha med sig sina föräldrar om man vill. Man behöver inte alls vara "omogen" för det, utan man kanske behöver extra stöd i början om man känner det. Alla är helt olika individer, vissa känner sig säkrare & andra inte! 

Btw: det är väldigt onödigt att man ska behöva bli retad för en sådan sak, och även att folk här ska skriva att man kommer bli retad.. Låt folk göra som de vill. Det är deras val och jag tror inte att det är en så stor grej egentligen. :)
Förstår till viss del hur många tänker, men vill de så vill de!

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Halvdansken
7/31/14, 10:19 PM
#27

Det är väl en bra sak att ha en kompis man kan söka stöd i, mitt i allt det nya och förvirrande. Helt normalt, och så fungerar det även när man blivit betydligt äldre ("vet du nåt om…?", "vad tror du…?", "kan vi inte mötas…?", "vi kan väl sitta ihop…") när det är nåt nytt på gång i tex arbetslivet eller så.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Kadoor
7/31/14, 10:26 PM
#28

#27 Jo det är ju klart! 🙂

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Sugar Mist
8/1/14, 12:14 AM
#29

Ja. Introduktionshelg startar min skola med, så föräldrarna bor i lägenheterna medan vi elever sover i hundstallet. Så ja, min mamma kommer iaf vara med.

Bör kanske tilläggas att jag kommer börja på en skola 30 mil ifrån mitt nuvarande hem ehehhe

-

Wellcraft
8/1/14, 12:25 AM
#30

#29 Vilken skola blir det om man får fråga? Antar att du börjar hundgymnasie?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Tuulikki]
8/1/14, 3:33 PM
#31

Första gången jag började på gymnasiet körde mamma mig för vi var nyinflyttade och jag har kasst lokalsinne och hade ingen aning om vart bussarna gick🤪

Andra gången, när jag bytt skola, så körde pappa mig första dagen för jag hade inte koll på hur bussarna gick dit heller😇

Tredje gången (!!) jag bytte skola började jag på en folkhögskola 3 mil hemifrån men med krånglig väg att åka kollektivt och jag hatar att pendla så jag tvingade mamma att köra mig första veckorna och visa exakt vart  bussarna gick, vart jag skulle byta, vilket tåg jag skulle ta osv.

Men nej, de har aldrig fått följa med mer än att släppa av mig utanför. Det är bara åka-dit-biten jag har svårt för, resten fixar jag själv.

Aleya
8/1/14, 11:45 PM
#32

Hade inte med min mamma. Jag åkte med min kompis som skulle gå samma klass. Och det gick bara prima. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

kigon
8/2/14, 12:28 AM
#33

Har extremt svårt för sociala situationer och skulle säkert varit tryggare med mamma med första dagen, men hade inte det & höll mig mest till mig själv. Såg några andra som hade deras föräldrar med dock hela början av dagen i min klass och de blev aldrig retade för det.

Djurstallet ligger en bit från skolan & jag var för osäker för att gå dit själv och hitta, så mamma eller pappa skjutsade mig dit en lååång tid innan jag vågade gå själv, och skjutsade mig till och från skolan varje dag då jag inte vågade ta bussen 🤪

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Wenniz
8/3/14, 10:44 PM
#34

Nope då mina jobbade och de tyckte det var bra att jag skulle träffa nya människor själv som jag hatar. :P Men de var med på infomötet :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Annons:
Sugar Mist
8/5/14, 3:23 PM
#35

#30 ForshagaAkademin :)

-

nadilda
8/5/14, 5:01 PM
#36

Nu jobbar min mamma på samma skola, men den är typ gigantisk så lär inte behöva träffa henne. Men hon sticker innan mig och jag kommer inte ens se åt hennes håll. Mina föräldrar fick inte ens gå med mig till skolan när jag började skola i ett nytt land i sexan, så det får de knappast nu heller :P

Upp till toppen
Annons: