Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 995 ggr
Wellcraft
8/29/14, 1:40 PM

Jaktfrågor

Hej på er! Jag kommer här ställa några frågor ang. jakt, till ett skolprojekt då.

Du som väljer att svara på frågorna får gärna skriva din ålder & om du bor på landet eller i stan.

Det är i princip bara ja/nej frågor men tar tacksamt emot motiveringar till varför du just tycker som du gör.

1. Föredrar du kött från produktionssvin eller vildsvin?

2. Tycker du jakt med hund är etiskt?

3. Tycker du de godkända jaktmetoderna i Sverige öht är etiskt?

4. Tycker du rovdjursjakt (skyddsjakt m.m) ska fortsätta i Sverige?

5. Är du rädd för att med misstag bli skjuten/få husdjur skjutet när du går i skogen under jaktsäsong?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Fridaaaa
8/29/14, 2:45 PM
#1

1. Föredrar du kött från produktionssvin eller vildsvin?
Vildsvin

2. Tycker du jakt med hund är etiskt?
Tycker det är OK om det görs på rätt sätt. Finns ju olika "varianter".

3. Tycker du de godkända jaktmetoderna i Sverige öht är etiskt?
Inte superkoll på olika jaktmetoder.

4. Tycker du rovdjursjakt (skyddsjakt m.m) ska fortsätta i Sverige?
Beror på. Tycker de skjuter för mycket och skyller på rovdjuren

5. Är du rädd för att med misstag bli skjuten/få husdjur skjutet när du går i skogen under jaktsäsong?
Nej. Har synliga kläder samt att de får inte skjuta mot stigarna heller. Ser ungefär när jägarna kör ifrån skogen också om jag ör hemma. Är det älgjakt är jag inte i skogen de 2-4 dagarna de är där.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

molam
8/29/14, 3:32 PM
#2

Tycker inte Jakt är ok What so ever.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Carrosh
8/29/14, 8:29 PM
#3

#2 Får man fråga varför?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Wellcraft
8/29/14, 8:33 PM
#4

#1 Tack för svar!
#2 Onödigt svar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Bodin99
8/29/14, 8:42 PM
#5

1. Vildsvin 2-3-4. Ja som vi gör det iaf. 5. Inte särskilt mtp hur glesbefolkat det är, men det finns väl alltid där.

Bodin99
8/29/14, 8:43 PM
#6

Ska ge ett bättre svar sen, men är lite seg nu..

Annons:
molam
8/29/14, 10:41 PM
#7

#3 För att jag avskyr att djur ska dödas

#4 Du skulle sätlla frågor Ang jakt du fick ett svar Ang Jakt

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Tuulikki]
8/29/14, 10:50 PM
#8

1. Föredrar du kött från produktionssvin eller vildsvin?
Vildsvin

2. Tycker du jakt med hund är etiskt?
Om det görs på rätt sätt av rätt människor. 

3. Tycker du de godkända jaktmetoderna i Sverige öht är etiskt?
Har inte jättebra koll på dem men jag avskyr tjuvjakt öht. Görs det på rätt sätt och djuren inte lider är det OK.

4. Tycker du rovdjursjakt (skyddsjakt m.m) ska fortsätta i Sverige?
Ja, om man behöver minska på tex varg så fine, gör det. Men inte i onödan.

5. Är du rädd för att med misstag bli skjuten/få husdjur skjutet när du går i skogen under jaktsäsong?
Nä, går inte i jaktmarker

molam
8/29/14, 11:45 PM
#9

1. Föredrar du kött från produktionssvin eller vildsvin?

Inget, äter inte fläsk

2. Tycker du jakt med hund är etiskt?

Nej, ingen jakt alls är etisk

3. Tycker du de godkända jaktmetoderna i Sverige öht är etiskt?

Samma som ovan

4. Tycker du rovdjursjakt (skyddsjakt m.m) ska fortsätta i Sverige?

NEJ! Ta tex Vargar dom kommer dö ut inom en snar framtid endast för att dom får Skiten för vad Jakthundar/förvildade hundar gör med Boskapen, visst viss 

5. Är du rädd för att med misstag bli skjuten/få husdjur skjutet när du går i skogen under jaktsäsong?

Skjut hellre mig än det stackars djuret, så Nej, är inte rädd för döden och därför inte rädd om jag går i skogen under jakt säsong, Djuren tar jag inte med ut i jaktmarkerna

#4 därav Svarade jag som jag gjorde, mycket mer kortfattat än detta.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Persifone
8/30/14, 6:42 AM
#10

#9 Och sd som vill minska antalet vargar… 🤫

Ursäkta TS för att mitt inlägg är OT, kunde bara inte låta bli.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Bodin99
8/30/14, 12:47 PM
#11

#10 hahahahahah +1 ;')

molam
8/30/14, 1:20 PM
#12

#10 Länka gärna vart de står JAg har läst igenom hela deras sida både en och 2 och 3 gånger nu under morgonene och hittar inget sådant, i fortsättningen håll dig till tråden och ta sådana saker privat istället för att förstöra andra trådar.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Wellcraft
8/30/14, 1:35 PM
#13

Tack för bra svar som de flesta gett!

Vargarna kommer in dö ut, knappast. Kanske i Sverige, men det är ingen utrotningshotad art alls.

Ni får gärna skriva ålder & vart ni bor(stad eller landet), det är en ganska viktig del i undersökningen, men självklart frivilligt :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
molam
8/30/14, 1:42 PM
#14

#9 20 år, Västernorrland

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Fridaaaa
8/30/14, 1:43 PM
#15

#13 (#1) 24 år (snart) Blekinge

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tuulikki]
8/30/14, 9:57 PM
#16

19, Halland

Sugar Mist
8/30/14, 10:15 PM
#17

1. Föredrar du kött från produktionssvin eller vildsvin?
Produktionssvin, viltkött i all ära, men jag klarar inte av smaken.

2. Tycker du jakt med hund är etiskt?
Ingen åsikt, inte insatt.

3. Tycker du de godkända jaktmetoderna i Sverige öht är etiskt?
Ingen åsikt, inte insatt

4. Tycker du rovdjursjakt (skyddsjakt m.m) ska fortsätta i Sverige?
Ja

5. Är du rädd för att med misstag bli skjuten/få husdjur skjutet när du går i skogen under jaktsäsong?
Lite.

#13 Bor delvis i Södra västra götaland men främst i värmland, är 16 år.

-

NordicSunset
8/30/14, 10:44 PM
#18

1. Föredrar du kött från produktionssvin eller vildsvin? Gillar inte fläsk alls men om jag ska välja mellan produktionssvin och vildsvin blir det nog produktions. 2. Tycker du jakt med hund är etiskt? Har ingen riktigt åsikt om det egentligen! Är inte heller så insatt i det. 3. Tycker du de godkända jaktmetoderna i Sverige öht är etiskt? Har infen åsikt om det heller. 4. Tycker du rovdjursjakt (skyddsjakt m.m) ska fortsätta i Sverige? Nja, om det är nödvändligt liksom. Inte "bara för att vargar är ett farligt djur" typ. 5. Är du rädd för att med misstag bli skjuten/få husdjur skjutet när du går i skogen under jaktsäsong? Ja, faktiskt så är jag det! Jag är 13 år och bor i Göteborg. :) Lite "tråkiga" svar kanske, men valde att svara ändå.

Be the best version of you.

  • Zoella
[peter54]
8/31/14, 12:25 AM
#19

1. Föredrar du kött från produktionssvin eller vildsvin?

Vildsvin

2. Tycker du jakt med hund är etiskt?

Ja, det finns bra regler, exempelvis att man inte får använda långbenta hundraser för rådjursjakt.

3. Tycker du de godkända jaktmetoderna i Sverige öht är etiskt?

Ja, både etiskt och moraliskt. När jakten inte uppfyller kraven beror det inte på metoderna, utan på "skit bakom styret".

4. Tycker du rovdjursjakt (skyddsjakt m.m) ska fortsätta i Sverige?

Absolut. Annars har vi snart björn och varg inne i samhällena och letar mat i soptunnor. Då kommer det att ske överrumplingsmöten där rovdjuret blir rädd och olyckan lätt är framme.

5. Är du rädd för att med misstag bli skjuten/få husdjur skjutet när du går i skogen under jaktsäsong?

Aldrig.

Whippetgerbilen
9/1/14, 3:27 PM
#20

1. Föredrar du kött från produktionssvin eller vildsvin?

Inget eftersom jag är vegetarian

2. Tycker du jakt med hund är etiskt?

Nej

3. Tycker du de godkända jaktmetoderna i Sverige öht är etiskt?

Nepp!!

4. Tycker du rovdjursjakt (skyddsjakt m.m) ska fortsätta i Sverige?

Nej det tycker jag inte! Vi har för lite rovdjur i det här landet.

5. Är du rädd för att med misstag bli skjuten/få husdjur skjutet när du går i skogen under jaktsäsong?

Ja det är man väl självklart, och det är många som tar fel på min hund och ett rådjur…

Jag är 14 år och bor i Stockholm

Dogs is my world ♥

Annons:
Emshify
9/1/14, 9:04 PM
#21

1. Föredrar du kött från produktionssvin eller vildsvin?

Föredrar vildsvin eftersom de haft betydligt värdigare liv än produktionssvin. Dock är det svårare att få tag på vildsvinskött än kött från produktionssvin vilket gör att det oftast blir att jag köper det sistnämnda.

**2. Tycker du jakt med hund är etiskt?
**

Detta hör ihop med nedanstående punkt tycker jag. Används hundarna exempelvis till drevjakt eller grytjakt är jag skeptisk eftersom det kan orsaka stress hos bytesdjuret. Sedan finns det ju jakt med hund som inte påverkar bytet alls, som till exempel apport av dött byte, och då ser jag inget fel givetvis eftersom det inte påverkar djuret alls. Och sen har vi ju jakt där hunden hjälper jägaren men inte påverkar bytet nämnvärt såsom ställande hundar och stående fågelhundar gör, vilket jag inte heller ser något fel i. Så det beror ju på vad man menar med "jakt med hund."

3. Tycker du de godkända jaktmetoderna i Sverige ö.h.t är etiska?

De jaktmetoder jag är skeptisk mot är skallgång (d.v.s drevjakt), grytjakt och fällfångst eftersom de kan orsaka stress/lidande hos bytesdjuret. Däremot vaktjakt/smygjakt ser jag inget som helst fel i eftersom det, korrekt utfört, inte påverkar djuret innan skottet avlossas.

4. Tycker du rovdjursjakt (skyddsjakt m.m) ska fortsätta i Sverige?

Ja. Jag tycker absolut att vi ska ha rovdjur i Sverige (varg, lo, björn osv) men stammarna måste hållas inom kontroll. Folk som påstår att man ska låta rovdjursstammarna växa fritt har uppenbarligen inte spenderat någon längre tid på en bondgård eller liknande och fått sina husdjur dödade av rovdjur. Och de har heller inte upplevt det kaos som uppstår när vilda djur letar sig in i städerna… Farligt och tragiskt för både människor och djur.

5. Är du rädd för att med misstag bli skjuten/få husdjur skjutet när du går i skogen under jaktsäsong?

Nej, inte alls. För det första går jag väldigt sällan i jaktmarker. För det andra är det ju inte så att en jägare skjuter hej vilt på allt som rör sig. Det krävs en enorm precision för att lägga skottet rätt och innan man hunnit sikta bra har man garanterat upptäckt att det är en människa/ett husdjur man siktar på.

17 år och bor i Västmanland.

Måste bara tillägga att jag inte förstår hur så många människor helt kan motsätta sig jakt och sen skriva att de inte ens är insatta?

[peter54]
9/1/14, 9:55 PM
#22

#21 Bra talat.

Att blankt avfärda något som oacceptabelt utan att ha minsta aning om vad det egentligen innebär är inte särsklit gångbart i något sammanhang, inte heller när det gäller jakt.

Jag glömde att berätta att jag inte är tonåring, men har tonåriga barn och vi bor i nordvästra Uppland.

Scorpio97
9/1/14, 10:54 PM
#23

16 år, tjej, Hälsingland

1. Föredrar du kött från produktionssvin eller vildsvin?
Har aldrig ätit vildsvin, men om jag får välja äter jag hellre viltkött i allmänhet. 

2. Tycker du jakt med hund är etiskt?
3. Tycker du de godkända jaktmetoderna i Sverige ö.h.t är etiska?
4. Tycker du rovdjursjakt (skyddsjakt m.m) ska fortsätta i Sverige?
Ej insatt överhuvudtaget, så jag har ingen åsikt om dessa tre punkter. 

5. Är du rädd för att med misstag bli skjuten/få husdjur skjutet när du går i skogen under jaktsäsong?
Har aldrig varit orolig för mig själv. Hunden har man varit lite orolig för. Men vi vet ungefär vart jägarna brukar hålla till, så vi låter helt enkelt bli att gå där under jaktsäsong.


//Jessie

Upp till toppen
Annons: