Annons:
Etiketthobby-och-fritid
Läst 917 ggr
00eme05
2014-08-30 13:34

Lära mig ett instrument

Jag har alltid viljat lära mig ett instrument, men är inte musikalisk nog… När jag var liten var en av mina största drömmar att kunna spela gitarr, jag önskade mig en jätte länge och fick en till jul. Nu har det gått några år och jag tycker det är skit jobbigt med musik. Det är kul och så men i sexan till sjuan blev allt lite sämre. Jag stängde alltid av keybordet när vi spelade för jag kunnde inte takten, jag låtsades spela på gitarren för jag kan inte byta ackord… Vår musiklärare sjunger på scener varit med i idol och en massa, han är jätte bra men jag blev lite nervös för någon vecka sedan sa han att vi skulle göra en egen låt och jag kan ju ingenting. Helst vill jag lära mig gitarr… Och jag kan inte börja på något… Men jag vet inte hur man stämmer en gitarr… Om någon här läser detta så var det mest för att skriva av mig men har någon ett tips på vart man ska börja?

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

Annons:
Halcyon
2014-08-30 13:54
#1

Allt handlar om att öva, öva och öva lite till. Du har ju världens chans nu när du har en gitarr hemma! Nu var det så flera år sen jag började spela gitarr men jag minns att jag kollade mycket på ackord på internet och spelade till låtar. ultimate-guitar.com är en jättebra hemsida om du vill öva. Du väljer en låt du vill spela till, skriver in på google typ "Justin Bieber baby chords" och sen väljer du den som går till ultimata guitar. Om du klickar på ett av ackorden kan du se hur du ska hålla och sen försöker du att hänga med och byta. Ge inte upp, det är svårt i början men du lär dig med mycket övning!

we're always chasing that paradise

00eme05
2014-08-30 18:38
#2

Okej :) tack, ska försöka!

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

Calcifer
2014-08-30 19:14
#3

Det går i princip alltid att lära sig tekniskt sett att spela ett instrument, men sedan finns det ju egenskaper som underlättar eller försvårar. Jag kan spela piano hyfsat bra men har ingen inbyggd taktkänsla så får kämpa som ett djur för att det ska låta bra. Och då har jag spelat piano av och till i 21 år nu. Gitarr var jag tvungen att ge upp då min hjärna inte alltid skickar signaler till rätt kroppsdel - dvs jag kan planera att flytta två fingrar till andra positioner för att byta ackord men fingrarna gör på eget vis och flyttar till helt andra ställen. Det strular ibland när jag spelar piano också men inte lika starkt av någon anledning. Det är t:ex varför jag är fruktansvärt dålig på spel som guitar hero. 

Sen är det extra störigt då jag har otroliga öron för musik och nästan alltid kan spela hela låtar utan att ha några ackord framför mig utan tar ut allt på gehör på typ fem minuter och jag hör alltid om det blir minsta lilla fel. Men vad hjälper det när ens fingrar lever eget liv… -.-

Men försök på du, något du kanske måste jobba på är självförtroendet också, så du vågar satsa även om det blir fel ibland!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

ScreamingPony
2014-08-30 21:59
#4

Jag håller med de ovan om dehär med övning osv. Du skrev att ni ska göra en egen låt… Du kan ju börja med att kanske gå runt ensam i skogen eller sitta med några kompisar eller hur du nu vill och bara börja nynna på någon liten melodi. Ta det första som kommer upp i huvudet och nynna på den om och om igen och gör om den lite om den inte låter bra. Sedan kan du fråga någon som du vet kan ta ut låtar på gehör att ta ut din lilla melodi åt dig. Hen kanske sedan kan lära dig melodin på något instrument alt. hen skriver ner på noter och någon annan lär dig och då har du ju kommit igång och kan spela din helt egna låt! Visserligen lär du dig inte instrumentet, men det kan få dig att komma igång och bli lite inspirerad ;)

Life is about finding people who are your kind of crazy! :D

Min blogg och min We♥It

Caf_Roy
2014-08-31 11:13
#5

När man lär sig tex boxas eller så har man ett par rörelser som man nöter till förbannelse tills de sitter. Gör samma sak. Såga en träbit och limma på hårda ränder på bredden och spänn snören på längden så den ser ut som en gitarrhals eller vad det heter. Se till att göra den tillräckligt lång för att du ska få plats att hålla den med andra handen men tillräckligt liten för att du ska kunna ta med den överallt. Skriv ner eller lär dig ett par - tre ackord och använd övningsplattan till att träna på att byta snabbt mellan dom, så du sätter rörelsen i ryggmärgen. Var noggrann med att det blir perfekt och gör det så långsamt det behövs för att rörelsen ska bli perfekt. Alltså, gör den snabba rörelsen där du byter alla fingrar samtidigt men så långsamt att den blir perfekt. Allteftersom när dina fingrar lär sig rörelsen kan du öka tempot. Ta ett ackord i taget tills du kan byta snabbt mellan alla du kan innan och den nya. Sen lägger du på ett i taget och hux flux kan du spela gitarr! Ta varje sekund du får över till att träna på plattan. Vänta på bussen, stå i kö, tittar på film, närhelst dina fingrar är fria och det inte är respektlöst mot någon annan. När du tränat ett tag kan du öva mer diskret i luften också när du inte kan ta upp plattan. Sen kan du träna på din riktiga gitarr hemma också och se hur mycket du har lärt dig. Det är som de säger, om man lägger 10 000 timmar på att lära sig en färdighet blir man grymt duktig.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

00eme05
2014-08-31 14:31
#6

Okej tack alla, jag kan ackord till en låt jag fick förra terminen, men kan inte byta, har dock ingen i min närhet som kan stämma gitarrer, vet nån här hur man gör?

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

Annons:
Caf_Roy
2014-08-31 16:33
#7

#6 Be din musiklärare. Skolans gitarrer måste ju bli stämda på något sätt. Enda sättet för för oss vanliga människor utan överjordisk kontroll över våra fingrar att lära oss byta ackord är att öva. Mycket, ofta och länge.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Caf_Roy
2014-08-31 16:33
#8

#6 Be din musiklärare. Skolans gitarrer måste ju bli stämda på något sätt. Enda sättet för för oss vanliga människor utan överjordisk kontroll över våra fingrar att lära oss byta ackord är att öva. Mycket, ofta och länge.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Tokyo
2014-08-31 19:37
#9

#6 När jag stämmer min gitarr söker jag på "stämma gitarr" på youtube och stämmer med hjälp av första videon som kommer upp. Annars kan du ju köpa en stämmare.

00eme05
2014-08-31 19:53
#10

#9 okej ska kolla :)

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

Upp till toppen
Annons: