Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 962 ggr
emiliaolsson
9/2/14, 8:11 AM

Akut hjälp

Hej. Jag är en 13 årig tjej som är i akut behov av hjälp. Jag får jättemycket ångest när jag ser i min garderob. Jag har inte ett enda par byxor som passar. Har ett par smutsiga som inte blivit rena i tvätten, ett par för korta och ett par för stora som är för stora och inte sitter kvar. Jag skäms att ha gått i små kläder till nya skolan i två veckor i såna kläder och jag skäms för hur jag ser ut. Jag vill inte att det ska bli som på min gamla skola. På min gamla skola tyckte många att jag var konstig som inte kunde klä mig i normala kläder som passar. Jag har sagt till mamma och pappa i flera månader men dem har inte lyssnat. Jag ringde till pappa när mamma inte svarade och han sa att det bara var trams och att jag ska gå till skolan. Jag ska gå till skolan nu egentligen men jag har inga kläder att ha på mig och har inte borstat håret, tänderna eller satt i linser för att jag har stått och rotat i garderoben en halvtimme och sen blivit utskälld av pappa för att jag skäms och har ångest i en kvart. Jag försökte gå till skolan, men jag gick bara utanför dörren så fick jag jätteont i magen och ångest, började gråta och fick näsblod lite senare för att jag gråtit och skrikit så mycket. Man säger ju att man inte ska döma efter kläderna men många gör det ändå. Jag vill bara gömma mig under täcket och aldrig komma fram 😣

Annons:
Surpan
9/2/14, 8:23 AM
#1

Ta ett par leggings då kanske? Och sno en T-shirt från din pappa och sätt ett skärp i midjan, och släng på dig ett par converse eller nått.

Alla har perioder då man hatar sin garderob. Så är det bara. Då gäller det att bli kreativ! :) Har du en långklänning kanske?

Och när du har ångest och mår dåligt, tänk på att dte verkligen bara är kläder. Och använd ett gammalt knep som jag brukar använda mig av:

Tänk dig vad du gör om 25 år. Hur gammal är du? Har du barn? Vart bor du? Sen funderar du på om du kommer minnas den här dagen om 25 år. Kommer du stå där och tänka "om jag bara hade haft bättre kläder i högstadiet"? Är svaret nej så försök släppa det och tänka på att du har ett helt liv framför dig, vad spelar en dålig kläddag för roll? :)

/Surpan

[rumelle]
9/2/14, 8:59 AM
#2

Skaffa ett par benvärmare, brukar inte kosta mycket, så spelar det ingen roll att byxorna är korta.

Rumblebee
9/2/14, 9:17 AM
#3

Men varför vill dom knte hjälpa dig att skaffa kläder som passar? Det behöver ju inte alls vara dyrt. Vet inte om du har tillgång till en symaskin, för då kanske du kan prova att sy om de byxor som är för stora? Går nog utan symaskin med men det kommer ju ta ett bra tag… Om dina föräldrar inte vill lyssna på sig så kanske du kan prata med skolkuratorn eller någon lärare om hur du mår. Hur gamla är dina föräldrar? Konstig fråga kanske, undrR bara I och med att det kanske var väldigt länge sedan de var ungdomar och att folk inte brydde sig på samma sätt om någons kläder då som idag.

emiliaolsson
9/2/14, 11:50 AM
#4

#3 Ja, jag har en egen symaskin, ganska gammal dock. Men nålen har gått isönder och jag har inte hunnit köpa en ny än. Mamma är 36 och pappa 35. Ganska unga jämfört med mina jämngamla vänner. Det är lite svårt att ta det med skolkuratorn eller lärare eftersom vi precis börjat ny skola och jag har lite svårt att lita på dem jag inte känner så bra. Mamma är ensamstående med två barn och jobbar som sjuksköterska på landstingets, så hon har lite snålt med pengar. Hon har kvar 10 år gamla skor och kläder för att hon inte har råd att köpa nya. Jag har pratat med både mamma och pappa nu och dom verkar äntligen förstå. Tydligen krävs det att man ringer en halvtimme innan skolan med panikångest och gråter och stressar upp sig så man gråter för att dem ska förstå. Mamma är den som förstår mest. Men mamma är den som inte har råd. Pappa har råd med tycker inte att det är lika viktigt. Mamma och pappa är jätte petiga med att det som vi för av mamma/mammas släkt stannar hos mamma och det som vi får av pappa/pappas släkt stannar hos pappa. Det vi köper för egna pengar får vi ta fram och tillbaka hur vi vill. Pappa gick med på att jag kunde få lite pengar av honom att köpa kläder att ha hos mamma, sålänge det var kläder till mig. Har svårt att köpa byxor då jag har ganska långa ben och är smal som en blomsterpinne. #2 Tack för tipset! Jag trivs kanske inte så bra i det, men det är bra att ha hemma ifall ifall. #1 Tack för tipsen! Har lite svårt att tänka så. Jag försöker att leva nu. Inte blicka bakåt hela tiden, och inte titta framåt för långt. Absolut tänker jag att om jag t.ex. skolkar kommer det att påverka mig senare. Och jag minns dem fina minnena. Men mest energi lägger jag på nuet.

[Tuulikki]
9/2/14, 12:10 PM
#5

Har du svårt att hitta byxor som passar kan du fråga personalen så hjälper de dig :) Och hittar du ett par som passar bra så kan du kolla storleken så får du ett hum om hur långa ben du har och vilken storlek du har i midjan :)

Upp till toppen
Annons: