Annons:
Etikettövrigt
Läst 3547 ggr
Whippet
9/8/14, 9:58 PM

(X) Salt and ice challenge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Jag har nu gjort detta, i fredags… Jag var dum nog att göra det.. Jag ångrar det sjukt mycket!! Kan jag göra något åt det? Är så ledsen, att jag var så dum :(

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
jossan...
9/8/14, 10:02 PM
#1

det är nog det mäst korkade man kan göra skulle jag säga innan jag såg vad du skrivit… och det är så korkat just för att man får ärr för livet:((

Gud vad bra jag stavar…

Whippet
9/8/14, 10:04 PM
#2

Men det är ju typ något i mitten, där bubblorna är, eller blåsorna, typ mörkblått ör det blåmärke? Är det bara det runt omkring man kommer ha kvar? :((

I'm out Vilar huvudet i handen

Wellcraft
9/8/14, 10:07 PM
#3

Det är ett brännsår. Det kommer sjunka ihop & blir mindre synligt med tiden, kanske försvinna helt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Whippet
9/8/14, 10:09 PM
#4

#3 vet du ungefär hur lång tid? :(

I'm out Vilar huvudet i handen

Cindy S
9/8/14, 10:09 PM
#5

Jag googlade ice salt challenge treatment of fick några resultat, och hittade några grejer som kan hjälpa https://www.askmehelpdesk.com/medical-conditions-diseases/how-cure-salt-ice-frostbite-645890.html  , men det är nog bäst du ringer vårdcentral imorgon och frågar om du behöver komma in. Du kan ju ringa apoteket med och fråga vad de rekommenderar.

Köldskador brukar ju behandlas då och då. Du kan ju googla på det med.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Wellcraft
9/8/14, 10:10 PM
#6

#4 
Skulle gissa på några veckor, beroende på hur bra din kropp är på att läka & hur du sköter såret.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Whippet
9/8/14, 10:17 PM
#7

Jag hade bara på osnuten i ungefär 20-25 sekunder, Ska ta sopa och vatten på det imorgon sen cortison, ska man ta något över, ett bandage eller ? Ska det vara luftigt? Detta var bog den dummaste sak jag någonsin gjort! :(

I'm out Vilar huvudet i handen

Cindy S
9/8/14, 10:19 PM
#8

Det är nog bäst att ha luftigt, i fall du är osäker.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Portie
9/8/14, 11:20 PM
#9

Spricker blåsorna så tror jag dock att det är bäst att täcka för, men ring och rådfråga läkare om du är osäker.

Lia
9/8/14, 11:25 PM
#10

Ha på ett plåster nu i början för att inte stöta in i något, så att blåsorna inte spricker. Men se till att det får andas. Spricker de så bör du låta det vara och läka ifred. Tvätta dock med alsollösning om det vätskar sig.

miine
9/9/14, 7:59 AM
#11

Det kommer försvinna med tiden! Men var noga med att ta hand om det :) så ska det nog gå bra, lycka till!

[JeanetteK]
9/9/14, 11:19 AM
#12

Borde inte aloe vera funka? Det är ju bra mot "vanliga" brännskador.

Whippet
9/9/14, 5:10 PM
#13

#12 Var kan man köpa det?

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
Whippet
9/9/14, 5:10 PM
#14

Jag har en aloe vera växt ..:P

I'm out Vilar huvudet i handen

miine
9/9/14, 5:30 PM
#15

Aloe vera kan man väl köpa på vanliga mataffärer? Ingen aning men du kan ju kolla :)

[JeanetteK]
9/9/14, 5:49 PM
#16

#13 Jag vet att man kan "filea" aloe vera-blad och lägga på direkt. Alltså ta bort det hårda skalet. Annars finns aloevera-produkter på bland annat apoteket.

Medaljjägaren
9/9/14, 5:53 PM
#17

Är det bara jag som är dum eller är det kanske så att det bara är jag som inte vet vad Salt and ice challenge är?

YEY, INSIDER!

[JeanetteK]
9/9/14, 5:55 PM
#18

#17 Nej, jag visste inte utan jag googlade så jag är minst lika dum i så fall. 😉

Medaljjägaren
9/9/14, 5:56 PM
#19

Då känner jag mig mindre lite mindre dum och efter.

YEY, INSIDER!

miine
9/9/14, 5:57 PM
#20

#16 Ja det kan ju också funka

Annons:
Whippet
9/9/14, 6:00 PM
#21

Jag ska prova det med att filea aloe vera bladen, la precis på cortison, får, göra det ikväll eller imorgon

I'm out Vilar huvudet i handen

Medaljjägaren
9/9/14, 6:03 PM
#22

Bara för att fråga, och förlåt för att jag hoppar ur ämnet, hur gör man det där? Det kan ju vara bra att veta så man inte råkar göra det…

YEY, INSIDER!

Whippet
9/9/14, 6:06 PM
#23

#22 man tar salt och sedan lägger man på is och trycker, lova mig att aldrig göra det, snälla du!:(

I'm out Vilar huvudet i handen

Whippet
9/9/14, 6:08 PM
#24

Jag gjorde det där aloe vera grejset, Det ser ut som en vattenblåsa på den, tror det är det, ska man spräcka den eller låta den vara kvar?

I'm out Vilar huvudet i handen

[JeanetteK]
9/9/14, 6:11 PM
#25

#24 Det är säkert en blåsa. Tror att det är bra om du försöker låta den vara. Ibland spricker den av sig själv, annars sjunker den ihop och torkar ut.

Whippet
9/9/14, 6:12 PM
#26

#25 okej, tror ändå inte att jag hade kunnat spräcka den, den gör lite ont 🤢

I'm out Vilar huvudet i handen

Arinya
9/9/14, 6:14 PM
#27

#24 Man ska aldrig spräcka en blåsa (vanliga blåsor). Blåsan blir till för att skydda det "nya" ömtåliga under. 

Nu vet jag dock inte hur det är med andra blåsor.

Annons:
Whippet
9/9/14, 6:15 PM
#28

Det ser ut som om blåsan håller på och sjunka ner på ett ställe, Är det positivt?

I'm out Vilar huvudet i handen

[JeanetteK]
9/9/14, 6:17 PM
#29

#28 Den kan nog höja och sänka sig lite tills det lagt sig. Försök att låta aloe veran ligga på och låt det vara. Förstår att det gör ont. Aloe veran är lite smärtdämpande just vid brännskador.

[TooLoover]
9/9/14, 8:19 PM
#30

Jag gjorde det för några år sedan, det dummaste jag gjort, Ts det kommer gå över, om några veckor, men fortsätt att sköta om det, så ska det nog gå bra..:)

jossan...
9/9/14, 8:35 PM
#31

det läker väl fortare om man är liten också?

Gud vad bra jag stavar…

[TooLoover]
9/9/14, 8:38 PM
#32

#31 det kan stämma, Vet inte hur gammal ts är, men det brukar läka, på alla om man inte gör så värst mycket dock..

Lia
9/9/14, 8:54 PM
#33

#27 Ja, det gäller alla blåsor, för att skydda den nya sköra huden samt hindra infektioner ^^

Whippet
9/9/14, 10:19 PM
#34

Jag är 13 , blåsan ör helt platt, så jag tror set börjar bli bättre?

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
Lia
9/9/14, 11:30 PM
#35

Lägg upp en bild till :)

Jag tycker för övrigt inte att det såg speciellt farligt ut från början, så det kan nog bara bli bättre!

Portie
9/10/14, 1:31 AM
#36

Som sagt, man ska aldrig spräcka en blåsa med flit! Och det är helt normalt om den blir platt också, sålänge det inte gör mer ont så är det ingen fara. Har själv en brännskada på armen nu och blåsorna går upp och ner eller vad man ska säga och dom är även buckliga. Så det är helt normalt.

Whippet
9/10/14, 8:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Så här ser det ut nu

I'm out Vilar huvudet i handen

thea_thea
9/10/14, 8:29 AM
#38

Varför gör man detta? Blir man typ "taggad" eller utmanad? Fundersam… :/

[rumelle]
9/10/14, 8:52 AM
#39

Låt det bara vara så kommer det att läka av sig själv. Men ett tjusigt ärr lär du nog få.

Medaljjägaren
9/10/14, 5:52 PM
#40

#23 det ska jag aldrig göra. Om man kollar bilder från google bilder ser det hemskt ut… Blähhh.

YEY, INSIDER!

Whippet
9/20/14, 11:18 AM
#41

Kan bara säga att det har blivit mycket bättre, det är helt "plant" alltså inga sår, skorpor eller bubblor

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
molam
9/20/14, 11:49 AM
#42

Vad Fasiken är Salt and ice challenge? o,e HAr hört talas om Water bucket Challenge eller vad den heter men inte denna och varför ska man ens köra dom? för att skämma ut sig och/eller bli Sjuk? Eller vadå

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Rebornbabyn
9/20/14, 1:14 PM
#43

#42 Salt and Ice challenge är att man häller salt på exempel armen. Sedan trycker man en isbit mot saltet. Då gör det jätteont! Själv skulle jag aldrig göra det för det typ fräter på huden.

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

molam
9/20/14, 2:01 PM
#44

I seeee, bara för att skämma ut sig å skada sig alltså.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Cindy S
9/20/14, 7:12 PM
#45

#42

ALS Ice bucket challenge är för att främja medvetenhet och välgörenhet om/för sjukdomen ALS. Ett av symptomen för det är något som liknar när man får isvatten dumpad över huvudet, så det är därför man valde det.

Jag gjorde det för att det var en kul grej.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

MsSofieG
9/20/14, 7:40 PM
#46

#44 Många gör det för att visa att de är "cool" för att de klarar av smärtan. Så det är inget att rekomendera. Tillför inte något att utsätta sig själv eller andra för en sån dum utmaning.

[mitzylinnea]
9/20/14, 10:08 PM
#47

KOPIERAT FRÅN WIKIPEDIA

Den salt och is utmaningen är en YouTube- fenomen där deltagarna häller salt på sina kroppar, oftast på armen och is placeras sedan på saltet. [ 1 ] [ 2 ] Detta orsakar en "brännande" känsla, och deltagarna tävlar för att motstå smärta under längst tid. Utmaningen registreras och läggs ut på YouTube eller andra former av sociala medier . [ 2 ]

Innehåll

  [ hide ] 

Säkerhetsrisker [ redigera ]

Blandningen av salt och is sänker fryspunkten för vatten från värmen i lösningen som i hög grad kan minska temperaturen i blandningen. Detta kan snabbt leda andra och tredje gradens skador liknande till köldskador . På grund av den bedövande känsla av kyla och eventuella nervskador under stunt, deltagarna är ofta omedvetna om omfattningen av eventuella skador som uppkommit under utmaningen. Missfärgning av huden från utmaningen kan finnas kvar efter att utmaningen har slutförts eller misslyckats.

miine
9/21/14, 6:04 PM
#48

#41 Vad bra att det har blivit bättre! :)

Annons:
Medaljjägaren
9/22/14, 5:20 PM
#49

#48 det tycker jag med.

YEY, INSIDER!

Upp till toppen
Annons: