Annons:
Etikettövrigt
Läst 6278 ggr
loln
9/30/14, 5:09 PM

P-piller mot finnar, yasmin eller diane???

Har under senaste tiden fått problem med finnar som har blivit väldigt jobbigt. Ingenting fungerar, så tänkte ge p-piller en chans, men vet inte om jag ska ta Diane eller Yasmin?  Så ville veta era erfarenheter och vad ni tycker att man ska välja?!

Annons:
Roxie
9/30/14, 5:36 PM
#1

Hej!

Under den senaste tiden? Innebär det flera år, månader veckor? :) Hur gammal är du och vad har du provat?

Jag har haft svåra problem med acne sedan 16 års ålder (är idag 26år) och har provat flera olika p-piller utan direkta resultat (follimin, neovletta, yaz). Jag fick börja med Diane då jag kände att acnen blev för jobbig och den försvann under denna tid men kom tillbaka efteråt. Dock ska man veta att Diane är klassat som acneläkemedel och inte p-piller i Sverige, vilket innebär att det är något man kan behandlas med i ungefär 6mån-1år, inte längre än så.

Därefter har jag provat kopparspiral för att se hur min hy fungerade utan hormoner. Ingen skillnad.

Tog därefter kontakt med en privat hudläkare som ordinerade lite olika lokala acnemedel (differin, propylenglykol mm.) Fungerade inte heller. 
Fick efter det prova antibiotika (Tetralysal) i ett år, funkade bra under denna tid men acnen kom tillbaka så fort jag slutade med behandlingen.

Nu äter jag roaccutan (eller som det idag heter; Isotretinoin), är inne på min fjärde månad av totalt sex och jag har aldrig någonsin haft så fin hy som nu. Äter yasmin som p-piller nu också, inget med acnen att göra dock.

Anledningen till denna långa kommentar är att allt är individuellt och det finns olika typer av acne som kräver olika typer av behandling,  ingen kan säga vad som är bäst utan man får helt enkelt testa sig fram.

// Sofia

[Udoon]
9/30/14, 9:33 PM
#2

jag fick mycket bättre hy när jag började med yasmin, men i utbyte fick jag massor med svampinfektioner och problem med gallan, så kändes sjukt ovärt :/

[134643]
9/30/14, 9:40 PM
#3

Jag äter yaz. Hade mycket småfinnar och sådär innan jag började med dem, och jag tycker att min hy är mycket renare nu. Kan dock inte säga om det är p-pillren eller något annat såklart, men det började förbättras samtidigt som jag började med yaz i alla fall 😃 Kan inte säga något om de andra sorterna du skriver om då jag inte testat någon av dem c: Funderat på att kolla upp det hos en hudläkare? ^^

Honestyisdead
9/30/14, 9:42 PM
#4

Jag åt diane en tid i tonåren.  Blev bättre för stunden har jag för mig men kom tillbaka igen.

Upp till toppen
Annons: