Annons:
Etikettkänsliga-rummet
Läst 2041 ggr
[Siffran2]
2014-10-10 17:54

Är man född med det?

Alla människor har olika fetischer som man tänder på. Man blir alltså sexuellt upphetsad av vissa saker. Tror ni att sådant är medfött?

Annons:
[Siffran2]
2014-10-10 18:02
#1

Jag själv är Urofil. Något som jag skämts för i hela mitt liv. 

 Ända sedan jag var liten har det intresserat mig och redan när jag var 10 så fick jag en orgasm just på grund av det. I den åldern visste jag inte ens vad sex och orgasm var. 

 Nu är det något jag använder mig av väldigt ofta för att få en orgasm men det har varit min lilla hemlighet. Dock insåg jag ganska snabbt att jag absolut inte är ensam om det, vilket lugnade mig. Men eftersom detta har intresserat mig ända sedan jag var i dagisåldern tror jag att det är medfött, precis som hetro, homo och bi, men att man faktiskt kan lära sig att tända på det då min kille inte tände på det men har börjat göra det eftersom jag gör det. 

Många tror jag är konstig och annorlunda på grund av det, men jag är en vanlig tonåring precis som alla andra, jag kan kontrollera detta och tänder inte på detta när jag inte vill, och när det är olämpligt, som när ett barn har kissat på sig tex. Man lär sig att kontrollera det. Ibland kan det även vara så att det är avtändande, vissa saker inom detta område håller jag mig undan från att antingen titta på eller fantisera om, tex som att få det i munnen. 

Jag har turligt nog en underbar pojkvän som accepterar mig för den jag är och bryr sig inte om vad jag tänder på, han vill ha mig för den jag är och det är jag glad över. 

Vad man nu än tänder på så ska man inte skämmas. Vissa saker är olagliga men man ska fortfarande inte skämmas även fast de inte ska utföras, man kan ju använda fantasier. 

Men jag är nyfiken och tänkte fråga, är någon mer som jag här?

kanina90
2014-10-10 18:14
#2

…och vad är "urofil" då?…

[Siffran2]
2014-10-10 18:22
#3

#2 Sök på urofili på google, då får du en bra beskrivning :)

The Fame
2014-10-10 20:15
#4

Svarade annat eftersom jag tror att det kan variera jättemycket från person till person. Vissa kanske är födda med sin fetisch, andra kanske fick den ur någon händelse i barndomen eller på något annat sätt.

[EllenAlicia]
2014-10-10 21:13
#5

tror de är både och :)

kanina90
2014-10-10 21:29
#6

nej inte medfödd, tror det kan vara att man är med om nått som barn. Behöver inte ens vara nån händelse man kommer ihåg sen.

Annons:
[Tilde]
2014-10-10 21:40
#7

Jag tror att vissa saker kan vara medfött medan andra saker är sånt man utvecklar.

[Twiggys]
2014-10-11 11:06
#8

Jag tror att det är medfött sen kanske man inte vet om att vissa saker finns och när man väl får reda på det så tänder man på det.. Tror jag iaf :)

Cindy S
2014-10-11 12:25
#9

Det beror på. Man kan "lära sig" att tycka om något.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[Siffran2]
2014-10-11 12:48
#10

#7 & #8 Håller med er. :) 

#9 Ja, det håller jag med om. Min fetish var ju liksom inte min pojkväns. Men nu tycker han om det för att jag gör. :)

Lia
2014-10-11 14:12
#11

Tror både medfött och miljön ^^

Skogsraah
2014-10-12 01:38
#12

Förstår inte hur en sexuell fetish ska kunna vara medfödd. Som spädbarn har man ju ingen åsikt om någonting! Känns helt orimligt i min värld 😮

Att man sedan kan upptäcka speciella saker man tänder på tidigt, som innan yngre tonåren eller där i kring, det är en sak. Det tror jag.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

[Twiggys]
2014-10-12 01:45
#13

#12 tror inte att man menar att man som spädbarn går igång på ngt när man säger medfött ^^ . Man kan ju inte ens säga om de är homo/hetero för det är ju en läggning man föds med och inget man lära sig med tiden.

Annons:
tarantass
2014-10-12 01:49
#14

#12: resten av vuxensexualiteten finns väl inte heller hos spädbarnet. Eller den vuxnas förmåga att tänka, förstå saker och klara sig i världen. Vi får väl ändå anta att när de sakerna väl utvecklas sker det inte helt på inlärning, utan även enligt mönster som redan finns i oss.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Skogsraah
2014-10-12 01:51
#15

#13 Nej det tror inte jag heller. Men man formas ju som människa utefter sin omgivning, vart i världen man är född osv. Ett barn som föds i en stam i Afrika kanske inte har så lätt att "födas med" en fetish på lack och piskor då sådant inte finns i deras liv. 

#14 Mönstret kan jag hålla med om till viss del. Men jag tror det handlar uteslutande om omgivningen, miljön och intrycken av diverse media.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

cookies
2014-10-12 17:26
#16

Jag tror mer att man beroende på tillfälligheter/händelser "blir sån som man är". Vissa har säkert med från födseln medan andra får det till sig senare. Såg nåt tv-program, en tjej hade blivit sexuellt övergripen av en man i 10 årsåldern (under en liten period), därav blev hon lesbisk och "vågade" inte vara med killar, kunde inte lita på dom. Sen tror jag att man bara tycker vissa saker är sexiga utan att man vet varför. Tycker ingen sexuell läggning är konstig (visst när man kommer in på "gore" och liknande så har jag vissa tvivel), men annars så finns det alltid någon med samma fetisch. Vissa är mer vanliga, vissa mindre :)

tarantass
2014-10-12 17:56
#17

#16: hur vet man att hon (eller någon annan med samma öde) har blivit lesbisk efter övergrepp eller inte bara lättare upptäckt att hon var lesbisk då, eller redan hade en lesbisk sida som hon kunde så att säga fly till? Blir alla tjejer lesbiska efter övergrepp i ung ålder? Nej, det blir de inte. Blir alla lesbiska tjejer lesbiska efter övergrepp? Inte heller.

#15: Predispositioner (inre läggningar eller tendenser) kan givetvis ta sig olika uttryck efter den kultur man lever i. Men det är inte samma sak som att skillnaderna inte finns där från början. Så länge inte alla som tidigt får kontakt med, till exempel, heterosexuell vaniljmiljö eller BDSM-miljö blir heterovaniljare respektive BDSM:are måste vi nog anta en ärftlig komponent.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Kadoor
2014-10-19 22:16
#18

#16 Ett övergrepp gör inte att man blir lesbisk. Och bara för att man litar mindre på killar kan man inte gå över till tjejer för det. Sedan tvivlar jag inte på att hon insåg att hon var lesbisk, det är inte det. Men det som störde mig med det du skrev är att du verkar påstå att man kan "bli" lesbisk, bi, hetero etc någon gång i livet, alltså att man helt plötsligt byter sexuell läggning. För så fungerar det inte.. Man brukar ju ofta inse senare i livet att man kanske har en annan läggning än den man trodde man hade. Men det är en helt annan sak!
Jag personligen tycker att man föds med sin läggning(eller sina). Dock tror jag att ens miljö osv kan påverka hur man ser på saken och hur tidigt eller sent man inser vad man har för läggning. Även vad som händer en i livet(det påverkar alltså inte vilken läggning man har, utan hur man tänker & ser på det!). Läggningar där man tänder på saker är det nog individuellt, vissa lever på ett sätt och andra på ett annat och det spelar nog in en del när det gäller att tända på "konstiga saker"(menar inte så men jag visste inte hur jag skulle formulera mig).

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

IceTee
2014-10-19 23:11
#19

Tror man är född mer rätt mycket, men vissa saker utvecklar man!

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: