Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 884 ggr
ennycc
2014-10-24 22:54

Grupparbeten..

Bara jag som hatar grupparbeten? De vänner jag har i skolan som jag alltid blir i grupp med är inte alls seriösa med plugget och det slutar med att jag får göra allt. Idag blev det ett bråk mellan oss för att jag sa att jag hade gjort allt på en uppgift. De sa riktigt taskiga saker och även fast jag vet att jag gjorde rätt och att jag faktiskt har gjort allt så är jag ändå ledsen nu och blev sårad och har ont i magen. 

Rolig fredagskväll. Varför låter jag dem förstöra min dag?

Annons:
Vovisch nr2
2014-10-24 23:06
#1

Håller med dig till stor del! Det är A och O om det blir ett bra och roligt arbete. Beror helt på "arbetskompisen"! Har också varit i samma sits att man får göra allt själv, inte kul! 😕 Har hittills på detta läsår haft tur med mina grupper och hamnat med de personer jag själv hade valt.

Lycka till med plugget och hoppas det löser sig!🤗

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

ennycc
2014-10-24 23:08
#2

Skönt att du håller med mig! Tycker att läraren aldrig ska tillåta att man själv får välja grupper. Det blir skitbra för vissa i klassen och för resten sämst (för mig). Mina enda kompisar är de som är oseriösa och skolkar och det påverkar ju jättemycket, suger

panini
2014-10-24 23:59
#3

Jag hatar också grupparbeten, jobbar bäst för mig själv. Dock så vill jag bara jobba med mina vänner och inte resten av klassen för ja dom, dom är som dom är. Så jag gillar när man får välja arbetskamrat själv :)

Flöffo
2014-10-25 00:01
#4

Jag känner igen mig. Jag har en kompis som jag är hyfsat bra vän med i min klass men hon gör aldrig någonting. Alltid jag som gör jobbet och sen får hon också cred för det bara jag har gjort. Resten i klassen vill inte ens vara med mig. Det är sällan någon lyssnar på mig i dom grupperna, känns som att prata med sig själv. Jag föredrar att jobba själv. Hatar grupparbeten.

//Flöffo

Moalinn
2014-10-25 00:36
#5

Har jag hamnat i en grupp med folk som inte ville göra ett skit så gjorde inte jag heller ett skit, vilket bidrog till oftast ett av dessa tre alternativ

1. Folk var tvungna att göra något

2. Läraren lade sig i

3. Jag gjorde arbetet på egen hand

Problem solved!

Man ska aldrig låta någon annan ta cred för det man själv har gjort. Jag skulle samarbeta med min klasskompis men så blev det lite komplikationer och hon hade skrivit en halv uppsats medan jag fortfarande satt med en liten del av uppsatsen, så jag helt enkelt gav henne den delen jag hade skrivit och gick min egna väg. Samma med ett arbete i 9an, vi var en grupp på 4 pers och hade samlat ihop fakta men jag var sjuk 4 av 5 dagar så jag klarade inte av att vara kvar i gruppen även om de sa "äsch, det går bra ändå. du har ändå varit med på ett litet hörn".

Förstår inte folk som ens har mage att låta någon annan göra ens arbete. Jag förstår om man typ ska diskutera, man är delaktig, bollar idéer och att någon annan skriver men att få någon annan att skriva en hel uppsats eller göra ett helt arbete som egentligen skulle delats mellan en grupp är bara helt sjukt.

Bara skit i det. Varför ska du bry dig om de andra inte bryr sig? Jo, du vill ha betyg men det är då man testar gränserna. Man bryr sig inte och ser vad som händer, händer det inget och läraren inte heller gör något så bara gå därifrån.

Ofta är grupparbeten frivilliga, även om de säger att "detta är ett grupparbete" så kan man i slutändan kringla sig ur och göra det på egen hand. Vissa grejer är såklart samarbete som krävs men då måste man också få hjälp av läraren om det är några som inte gör det de ska, eller så gör du bara din del. Har ni inte löst arbetsuppgifter och liknande så ta den del du vill och lämna resten till de andra. De andra kan rent generellt inte få betyg för något du har gjort, och du kan inte få betyg på vad de har gjort.

Många ord men jag klarar inte av folk som ska ha allt på ett silverfat.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

ennycc
2014-10-25 00:41
#6

Håller med, förstår inte alls de som tror att de ska kunna glida på en räkmacka genom livet/gymnasiet. Jag tröstar mig själv med att jag är mognare och kommer komma längre i livet än dem.

Tack för tipsen, men det är lättare sagt än gjort. Blandar man in läraren blir dem sura och tycker jag "skvallrar och skyller på dem" och ber jag om att få jobba ensam känner jag mig liksom mobbad. Om det är grupparbete som ska redovisas inför klassen, ska alla stå tillsammans och redovisa och jag vara den enda som står framme själv? Diskussioner? Önska jag kunde skita i vad andra tycker och göra det som är bäst för mig, samarbetar gärna om alla hjälper till men så är det sällan. Ugh, jobbigt

Annons:
Moalinn
2014-10-25 00:49
#7

Har aldrig redovisat ett grupparbete själv inför klassen för det är i princip omöjligt. För du kan inte göra ett grupparbete själv, det är därför det kallas grupparbete - för att det ska göras i en grupp. Jobbar du själv så måste det bli mindre och inte längre vara ett grupparbete. När folk har jobbat själva under ett grupparbete och sen gått upp och redovisat har jag personligen sett dem som starka och fruktansvärt duktiga snarare än mobbade och dåliga. Beroende då på vad de har för resultat men oftast är resultatet mycket, mycket bättre enskilt än vad det är i grupp.

Det är svårt. Är det grundskolan det handlar om? Grundskolan var jättesvårt tycker jag. Gymnasiet var mycket bättre då det blev lite mer individuellt.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

ennycc
2014-10-25 00:56
#8

Det är gymnasiet jag går i nu som jag tycker är svårare än grundskolan. Älskade och trivdes i min klass. Klassen jag går nu i gymnasiet har jag inte kommit in i och har ingen att vara med, hänger mest efter "mitt gäng". Ingen har någonsin redovisat själv när det varit grupparbete, om någon gjort det innan skulle det varit lättare men nu har ju ingen det. Och jo det är jättestarkt att redovisa själv, men jag känner på mig vad alla skulle tänka - och det skulle inte vara att jag var modig och stark, utan att jag inte hade nåon att vara med helt enkelt.

Moalinn
2014-10-25 01:11
#9

Ska man ta sig genom gymnasiet så måste man skaffa ett självförtroende som heter duga. Jag har inget självförtroende och hade inte heller under gymnasiet men jag var ändå fast besluten vid att ingen skulle få ta mitt arbete för det är mitt. Mitt är mitt, inte ditt.

Egentligen borde det väl inte vara så jobbigt att sätta dig med din del av arbetet (för alla måste ju göra en liten del av arbetet, man kan inte alla göra allt tillsammans) och om de andra inte har gjort sin del så är det deras fel. Det påverkar inte ditt betyg på något sätt (ska inte göra iallafall).

Gymnasiet ska fungera på det sätt att du gör din del av arbetet, aldrig någon annans. Samma om det är redovisning och en i gruppen är sjuk, så ska ingen av resterande gruppmedlemmar läsa/visa upp det den, som är sjuk, har gjort.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

ennycc
2014-10-25 01:27
#10

Oj, verkar som vi har det väldigt olika! I mitt gymnasium ska alla samarbeta och det står på typ alla papper att om någon är sjuk så ska man kunna dens text också. Antagligen för att de inte vill att alla bara ska ta sin del utan ska kunna alla andras också. Det är jätteviktigt i min skola och lärarna blir arga om man skippar någons del för att den inte är där.

Moalinn
2014-10-25 01:30
#11

😮

De tre år på gymnasiet fick jag lära mig att man har sin del. Dessutom förstår jag inte hur lärare ska kunna bedöma dig genom någon annans arbete. Hm, intressant det här tycker jag.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

ennycc
2014-10-25 01:32
#12

Håller med. Mitt resultat påverkas av någon anann. Om den inte vill och struntar i allt, kan jag inte göra någonting. Går ju inte att tvinga. Så antingen får någon annan göra dens del eller så blir hela gruppens resultat dåligt.

Moalinn
2014-10-25 01:44
#13

Fast det är ju ett grupparbete. Om grupparbetet på tre pers inte fungerar, varav två totalt vägrar och en annan vill ha bra betyg. Betyder då detta att allt hamnar på den sistnämnda? Det låter ju jättefel.

Jag förstår om någon "hoppar ur" och man blir färre i gruppen, helt okej, men ett grupparbete ska inte göras ensam.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
nadilda
2014-10-25 08:05
#14

Jag kan också ogilla grupparbeten, älskar att kunna planera och strukturera själv.

Sedan så tror jag att lärare märker mer en vad man tror 0m vilka det är som jobbar och vilka som inte gör det,  och sätter betyg därefter. Min mamma är gymnasielärare och att någon drar hela lasset i grupparbeten ser hon hela tiden, det har hon väldigt svårt för och pratar alltid med de personerna som "latar sig". Även om inte alla lärare gör så, så är jag nästan helt säker på att de flesta märker det.

Stortroll
2014-10-25 10:33
#15

Håller med dig

Kommer alltid i samma grupp som de jobbiga i min klass och så där…

Titta gärna in här ---> Min blogg

panini
2014-10-25 10:50
#16

Om dom har sagt taskiga och kränkande saker till dig så ska du direkt säga till en lärare eller förälder. Det är aldrig okej att kränka och få någon att må dåligt, det är endån din arbetsplats och du ska må bra och vara trygg på din arbetsplats! Om dom nu blir sura så är det ju deras problem, men man ska aldrig låta dom tro att det är okej! (var med om samma sak nu i veckan. Vi har ett grupparbete i musiken och jag hamnade i en grupp med mina två bästa vänner och en annan tjej. Vi har haft tre musik lektioner och jag har endast varit med på en av dom då jag har varit sjuk/varit hos tandläkaren de andra två. Då tyckte denna tjejen att jag inte har engagerat mig (jag kan ju inte engagera mig om jag inte är där, ellerhur) och det ena ledde till det andra och det resulterade i att jag blev hotad att hon skulle slå mig, jag skulle bli dödad, blev kallad fitta och som grädde på moset blev jag spottadpå. Jag vet fortfarande inte riktigt vad jag har gjort då hon kom med såå många anledningar. Jag själv vågade inte säga till lärarna och då har jag den turen att ha jättefina vänner som berättade för lärarna. Det här blev då en liten utredning osv. Dock så hatar vi inte varandra nu utan vi kan ju prata lite och så då jag inte tänker vara sur på hennes för det som hände, känner att saker bara blir värre då. Lite lång historia..)

panini
2014-10-25 10:54
#17

Dessutom så visar detta att du är hundra gånger mognare än dom, ni går ju endån på gymnasiet och då borde man ju kunna ta ansvar för ett skolarbete.

NordicSunset
2014-10-25 10:59
#18

Säg till dina lärare, om dom inte lyssnar så kan du gå till rektorn. Vissa människor arbetar bara när det är absolut nödvänligt, men när de vet att det finns en person som sköter allt i gruppen så tänker dom ju "varför ska jag jobba när en annan sköter om det?". Igår pratade mina kompisar med våran lärare om just detta att folk inte jobbar i deras grupp och då sa min lärare att hon märker det. Sedan tar hon in små häften efter varje lektion där man har fått skriva privat hur det har gått i gruppen, om någon är mindre delaktig och andra frågor. Det är riktigt bra, för lärare är ju inte dumma (de flesta iallafall). Dom fattar om en person har skrivit att allt går jättedåligt och den andra att det går jtätebra. Då håller hon/han koll på gruppen lite extra! Du kanske kan ge det som exempel till din lärare? Folk kan för hällvete(mjölipåsen) inte förvänta sig att man ska göra allt och de bara ska sitta vid sina mobiler och dessutom sedan kalla dig för dumma saker!!! Blir arg!

Be the best version of you.

  • Zoella
[EmmiieErixon]
2014-10-25 14:06
#19

usch hatar med grupparbeten…först fryser de ut mig ur gruppen, sedan är de dryga för att jag inte förstått arbetet(konstigt…) och sedan får jag dåliga betyg för att jag för det första måste jobba ikapp själv och för att jag inte kan redovisa lika stor del som de andra… 

Men du borde ta upp det med lärare de kan hjälpa dig åt rätt håll då! om din/dina lärare vet hur det ligger till så kommer det flyta på lättare för dig!

Upp till toppen
Annons: