Annons:
Etikettkänsliga-rummet
Läst 7263 ggr
Liikea
11/14/14, 3:02 PM

Klä av sig inför läkare :(

Är det bara jag som hatar att ta av sig byxorna så man bara står i trosor inför läkare. Jag hade ont i svanskotan och var tvungen att ta av mig byxorna och lägga mig på mage på en bänk typ. Sen var jag tvungen att ta och böjs mig medan han undersökte min svanskota. Han vikte ner mina trosor och kollade. Jag kände mig ärligt talat illa till mods. Jag vet att han bara ville undersöka men jag kände mig så, ja… försvarslös typ… :( Jag vet att jag är löjligt men jag mår typ illa eller vad man ska säga pågen av det här. Någon annan som känner igen sig eller haft liknande upplevelser kanske kan lugna ner mig lite. Dessutom fattar jag inte varför det bara ska vara män som undersöker mig?! Hade kännts mycket bättre om en kvinna gjort det! (Om inlägget är i fel kategori etc kan någon ändra/säga till.

Haringenregnbåge :(

Annons:
Whippetgerbilen
11/14/14, 3:17 PM
#1

Samma här 🤦‍♂️

Dogs is my world ♥

ChristineL
11/14/14, 3:18 PM
#2

Är det just pga av att det är manlig läkare så har du rätt att byta till en kvinnlig om det finns tillgänligt.

Liikea
11/14/14, 3:22 PM
#3

#2 oftast när jag ska undersöka nåt så är det en typ engångsbelopp och vet inte om det är en manlig eller kvinnlig läkare än.

Haringenregnbåge :(

ChristineL
11/14/14, 3:22 PM
#4

#3 - Då kräver du kvinnlig läkare när du bokar tiden :)

vallhund
11/14/14, 3:47 PM
#5

På de flesta ställen jag känner till så finns en kvinnlig personal närvarande i rummet om en manlig läkare skall undersöka en avklädd patient, ofta även om läkaren är en kvinna. Detta för att bl.a. skydda läkaren från anklagelser om oegentligheter.

Hur hade du tänkt dig att en läkare skall kunna undersöka dig utan att du tar av dig byxorna?

Däremot är det viktigt att patienten är avslappnad o bekväm med situationen vid undersökning av rörelseapparaten.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Liikea
11/14/14, 3:56 PM
#6

#5 jag vet att man måste ta av sig byxorna när man undersöker men det känns så obehagligt när personen måste böja och sära på benen för att kolla om vissa saker gör ont osv men JAG mår typ dåligt av att visa för mycket. Liksom pinsamt att han ska vara där nära och hålla på. Tror inte ens jag skulle tyckt det var okej om nån kille som jag skulle vara tillsammans med gjorde det. Det kan man ju inte veta men jag tycker inte det känns okej om en manlig lärare kommer in såser bara "i mitt privat liv" liksom. :/

Haringenregnbåge :(

Annons:
Liikea
11/14/14, 3:59 PM
#7

Skiver från mobilen så det blir lite konstigt i texten. Förlåt

Haringenregnbåge :(

ChristineL
11/14/14, 4:00 PM
#8

Som sagt kan du fortfarande kräva kvinnlig läkare. Och berätta att du tycker hela situationen är obehaglig, bara det brukar göra att det känns bättre.

Scorpio97
11/14/14, 10:35 PM
#9

Kräv en kvinnlig läkare om det känns bättre. Det är förmodligen rätt vanligt, så jag tvivlar på att det är något dom tycker är konstigt. Precis som #8 säger kan det även vara bra att säga till läkaren att man tycker det känns obehagligt. Dom kan bland annat förklara mer ingående vad dom ska göra så att du är förberedd.

Själv har jag faktiskt inte så stora problem med det. Det är ju inte direkt roligt, men jag tycker inte det är jobbigt heller. Sen är jag lite udda, för jag tycker det känns bättre med en manlig läkare än en kvinnlig, trots att jag är tjej. Har dock ingen riktig anledning till varför.


//Jessie

Lia
11/14/14, 10:48 PM
#10

#9 Första gången jag var hos en gynekolog var för 4 år sen. Jag var då tvungen att åka en timme till den lite större stan för att få gå till en kvinnlig. Men vi insåg snabbt att jag kommer behöva gå hos gynekolog flera gånger om året. Så därför fick jag ta mod till mig och åka in 20 minuter till den närmsta stan och gå hos den enda gynekologen som finns där, en man.

Nu har jag som sagt gått hos honom i 4 år, och anledningen till det är att det kändes mycket bättre att gå dit än till den kvinnliga, konstigt nog. Så jag håller med dig, och tycker inte alls du är udda! 🙂

Scorpio97
11/14/14, 10:58 PM
#11

#10 Gällande gynekologer har jag faktiskt hört flera som föredragit manliga framför kvinnliga. Min mamma upplever att männen är mjukare och försiktigare, men det beror ju självklart mycket på personen.

Men jag är hos läkare väldigt ofta, och har även fått byta läkare många gånger, och då har några frågat om jag tycker det är okej med en kille. Och när jag har svarat att det är helt okej eller att jag föredrar det, så har dom flesta kollat lite underligt på mig. Så lite udda är det nog (:  Rent allmänt så trivs jag bättre med killar/män så jag antar att jag helt enkelt är så.

Förlåt för OT!


//Jessie

Larissa
11/16/14, 4:12 PM
#12

Kan hålla med lite..

Jag har problem med ryggen och knäna, ingenting som syns på något sätt men jag var hos en årlig kontroll hos en läkare förra veckan och då skulle jag ta av mig både byxorna och tröjan inför honom :/ 

Det var väldigt obekvämt i början, jag hade typ string och stod rakt upp med ryggen emot honom och han satt ner på huk och tittade/kände på min rygg så hans ansikte var typ framför min rumpa och det var väldigt obekväm och då ville jag bara sjunka genom jorden haha.

Men jag stod ut och aa nu bryr mig inte längre haha :)

Det var även det sista besöket för mig där då jag har växt klart, så behöver inte stå ut med det igen:)

Men be om en kvinnlig läkare nästa gång du bokar tid :)

[trazy]
11/16/14, 4:36 PM
#13
Annons:
GemTwist
11/16/14, 4:50 PM
#14

Jag har fått klä av mig 2 gånger på hela överkroppen för att ta EKG. Man fick itne ha bygel, och jag hade det i min bh. Första gången hade jag en kvinna. Och hon frågade om en som hade typ prao där kunde få kolla hur hon gjorde och jag sa visst. Tog av mig kläderna som hon sa, men hon verkade inte bry sig ett dugg över hur jag såg ut eller något och sa varje gång hon rörde så jag kände mig mycket bekvämare efter det. nästa gång så hde jag en kille som läkare och pga hur min andra läkare hade gjort visste jag exkt och från att knappt våga till att inte bry mig.

Be om en kvinnlig så du känner dig bekväm :)

catcult
11/16/14, 7:58 PM
#15

Oh ja, jag avskyr det! Jag tycker personligen det är lika illa vare sig det är en man eller kvinna som utför undersökningen.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Kadoor
11/16/14, 8:01 PM
#16

Tycker också att det är obekvämt/obehagligt… Har inte behövt klä av mig särskilt många gånger, men det känns lika obekvämt ändå. :(

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Sånggfågelnn
12/18/14, 10:48 PM
#17

Samma här, doktorer är läskiga

nadilda
12/19/14, 7:48 AM
#18

Här varit otroligt mycket hos både läkare och sjukgymnaster med mitt knä. Tycker väl inte riktigt det är obehagligt att inte ha byxor för vet att de bara gör sitt bästa för att hjälpa mig, där i mot kan jag inte slappna. Känner mig helt lugn, men mina muskler fortsätter att vara spända. Sedan ett litet tips, ska ni magnetröntgas och vill slippa klä av er så ha på er leggings och sportbh.

Upp till toppen
Annons: