Annons:
Etikettövrigt
Läst 2560 ggr
Hippieelsa
11/26/14, 8:46 PM

Behärska sig?

Hej! Jag har ett problem. Jag blir verkligen jätteirriterad ibland och gör saker utan att tänka mig för, nästan utan anledning. T.ex. om någon kittlar mig blir jag så sjukt arg och slår ofta till personen. Jag bara gör det utan mening. Mina kompisar har börjat tycka det är kul och kittlar mig jättemycket. När någon kittlar mig känner jag en känsla som jag inte kan beskriva men jag hatar nästan personen som kittlar mig i den sekunden.  Idag höll mina kompisar på och skämtade om att jag var senil eftersom jag glömt bort en grej jag gjort för några minuter sedan. Plötsligt blir jag jätteirriterad på den bredvid mig och häller ut hela mitt mjölkglas på henne. Det har hänt flera gånger att jag råkat kasta mat på folk och slagit folk så de fått blåmärken. Jag vet inte vad jag ska göra och jag vill verkligen inte skada någon. Jag har ingen som jag kan prata med eftersom min mamma inte förstår sig på mig och om jag skulle gå till typ kuratorn skulle mina föräldrar behöva veta det. Någon som kan hjälpa mig?

Kram Elsa<3

Cillaandersson.weebly.com

Annons:
Honestyisdead
11/26/14, 8:53 PM
#1

Dina föräldrar behöver inte vara att du går till kuratorn.

Hippieelsa
11/26/14, 9:09 PM
#2

 #1 Men om jag ska gå till kuratorn skulle jag väl ändå göra det på skoltid och då måste min lärare veta det och då kommer mina föräldrar veta det. Om jag skulle säga till någon att jag ville gå till kuratorn skulle de säkert säga att jag skulle prata med mina föräldrar först

Kram Elsa<3

Cillaandersson.weebly.com

Honestyisdead
11/26/14, 9:16 PM
#3

#2 Varför skulle dina föräldrar få veta det bara för att din lärare får veta?

Gå annars till ungdomsmottagningens kurator.

Moalinn
11/26/14, 9:20 PM
#4

Be om att få en tid på en rast? Eller efter skolan?

Det finns ingen som måste veta att du går till kuratorn. Kanske att du måste nämna något när du lämnar klassrummet, jag sa bara att jag skulle iväg och kommer tillbaka om 20-30 min vilket var okej.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Hippieelsa
11/26/14, 9:31 PM
#5

#3 Jag vet inte men det känns så…

#4 Det låter ganska enkelt men jag tror inte att mina lärare skulle tycka det var okej… Fast jag kan nog inte ha någon alls för jag vill inte att mina klasskompisar ska få reda på det och de kommer undra var jag går.

Kram Elsa<3

Cillaandersson.weebly.com

powerade
11/26/14, 9:37 PM
#6

men glr det något om din mamma får veta att du går till kuratorn då? om hon inte förstår sig på dig så måste du ju hitta någon annan att prata med. inget konstigt alls!

Annons:
[Tuulikki]
11/26/14, 10:03 PM
#7

Klart lärarna tycker det är okej! Kuratorn är ju där av en anledning.

Moalinn
11/26/14, 10:11 PM
#8

Jag gick hos kuratorn under ett år och ingen lärare (förutom min mentor men han var helt underbar och sa inte ett ord till någon annan) visste att jag gick dit, mina föräldrar visste inte, mina klasskompisar visste inte. Det finns ingen som helst anledning för dem att veta om du inte vill att de ska veta.

Oftast la kuratorn tid på raster, efter skolan eller 5 minuter innan lektionen slutade just för att det inte skulle störa undervisningen. När klasskompisen frågade vart jag skulle så sa jag att jag skulle på ett möte men kommer snart tillbaka. Till lärarna sa jag att jag behövde gå lite tidigare.

Behöver inte alls vara komplicerat. Men det är inget pinsamt, jobbigt eller vad du nu känner som stoppar dig att gå till kuratorn. Alla behöver vi prata med någon någon gång här i livet och kuratorer finns just för den anledningen.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[Tilde]
11/26/14, 10:16 PM
#9

Det där med att man slåss när man blir kittlad kan ju vara en "reflex"… Jag har råkat sparka sambon i revbenen när jag blev kittlad… blir som ett självförsvar! 🤐

De andra sakerna var inte helt lika lätta att försvara. Låter som du har problem att hantera din ilska. Tycker som de andra att du bör prata med någon. Det låter ju som att du mår dåligt över detta. :/ Sen vill vi ju inte att du ska råka göra något riktigt illa på grund av ilskan som bubblar upp - så det är bäst att ta tag i det!

Hippieelsa
11/27/14, 6:40 AM
#10

#6 Jag tror att min mamma skulle säga att jag skulle prata med henne istället om hon visste och det vill inte jag…

#8 Mina kompisar kommer inte nöja sig med svaret att jag ska på möte men det gör kanske inget om de får veta egentligen.

Fast egentligen tror jag inte att jag kommer våga prata med kuratorn… jag  vet liksom inte hur jag skulle säga till min lärare

Kram Elsa<3

Cillaandersson.weebly.com

00eme05
11/27/14, 5:11 PM
#11

Har samma problem, blir lätt irriterad och eftersom jag slutat vara så väldsam, så vet jag att den perioden när man är så sjukt irriterad och vill slå folk är svår ensam. Och kuratorn är en bra ide, du kan prat ut om dina problem, och kuratorn har tystnadsplikt. Tro mig, gå till kuratorn och prata, och efter be dina kompisar att sluta säga vissa saker du kanske faktiskt tar illa upp för, sen skaffa en stressboll som du slår/kramar, andas tio gånger och försök låta bli att slå någon, men kittlar dem dig så får du skrika sluta för det är verkligen obehagligt. Folk brukade kittla mig jätte mycket förr och idag är jag rädd när någon försöker kittla mig.

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

Hippieelsa
11/27/14, 7:46 PM
#12

#11 tack!

Idag försökte mina kompisar "hjälpa" mig att inte slå de genom att kittla mig. Jag sa åt de att sluta men de skrattade bara och fortsatte. Jag tror inte att de förstår hur det känns för mig…

Kram Elsa<3

Cillaandersson.weebly.com

00eme05
11/28/14, 4:36 PM
#13

#12 det är riktigt frustrerande, men säg till på skarpen, säg att dem borde ha mer respekt för att du inte gillar när folk kittlar dig. Respekterar dem inte de så hade iallafall jag blivit arg och slutat prata med dem. Det låter som du har en fobi för att bli kittlad vilken fol Bör respektera. Säg även att få dig att lida igenom kittling kommer inte få dig att sluta slåss, du måste ta det lugnt och få bort allt som stör. Om dem inte respekterar eller lyssnar på nåt du säger så be dem lägga sig ner och bli kittlade i fem minuter utan något stopp, sedan efter det berätta att så känner du dig hela tiden. När dem kittlar dig och du kan inte göra nåt än att slåss för att ta dig loss.

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

Annons:
Hippieelsa
11/29/14, 2:01 PM
#14

#13 jag ska försöka säga till de på måndag

Kram Elsa<3

Cillaandersson.weebly.com

Upp till toppen
Annons: