Annons:
Etikettkänsliga-rummet
Läst 5577 ggr
PartyPinglansParty
2015-01-17 22:59

han tog på mig..

har inte vågat skriva det här förrns idag.

i fredags så tog en av killarna i min klass på mina bröst och rumpa och när jag försökte ta mig loss så skrattade han bara. berättade för min lärare som bara sa 'dom är killar, det går inte att göra något åt det'

är rädd att han ska göra det igen på måndag.. vad gör jag?

Annons:
[lenniiis]
2015-01-17 23:02
#1

Fyfan vilken skitlärare. Vågar du berätta för dina föräldrar? I så fall tror jag garanterat att de kommer att skälla på läraren. Och ringa hans föräldrar. Om han tar på dig igen ska du ryta ifrån gå till en annan lärare och berätta. Skolsköterskan kanske?

[ÍllCapítano.05]
2015-01-17 23:04
#2

Du anmäler honom.. Polisen lär inte ta det jätteseriöst mer än att han får be om ursäkt men du markerar för honom att det INTE är okey !

Cahira
2015-01-17 23:05
#3

Prata med dina föräldrar, sexuellt ofredande är INTE okej!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Saffran0Spice
2015-01-17 23:06
#4

Anmäl killen för sexuellt ofredande och läraren för försumlighet i tjänst!
Det är inte ok beteende av varken killen eller läraren.

Semper_Solus
2015-01-17 23:11
#5

Riktigt dålig lärare och en riktigt j*vla dålig kille/människa som gör sånt.. Säger som de andra här, anmäl både läraren och killen till rektorn eller polisen samt prata med dina föräldrar, han förtjänar inte att komma undan med något sådant och läraren förtjänar att få skit för att ha sagt så.

/Robin | Medarbetare på Tonåringar iFokus 
No one is weird or "not normal", because what's weird to one person is normal to someone else.

Triccia
2015-01-17 23:16
#6

Klart det går att göra nåt åt! Gå till en annan lärare, eller rektorn!! Det du beskriver är sexuella trakasserier och det är saker man som personal måste ta tag i! Jag jobbar inom skola ibland och vet att går att göra något åt! Det är inte bara "såna är killar", det är fel. Har du ingen lärare du litar på går du direkt till rektorn. Alternativt säg till dina föräldrar att prata med skolan.

Säg OCH istället för MEN... :)

Annons:
PartyPinglansParty
2015-01-17 23:27
#7

 mamma finns inte med i bilden och pappa jobbar mesta av dyggnet. träffar inte honom så ofta eftersom han kommer hem efter att jag gått och lagt mig

jag kommer prata med en annan lärare på måndag eller med rektorn

vet inte om jg vågar anmäla honom men om han gör det igen så kommer jag göra det

PartyPinglansParty
2015-01-17 23:27
#8

*jag

Saffran0Spice
2015-01-17 23:30
#9

#7 En gång är en gång för mycket - och din pappa får helt enkelt ta sig tid att hjälpa dig vid en anmälan. Det finns inget som heter ''hade inte tid'' när det kommer till att barnen behöver stöd och hjälp.

Och vänta inte på att de händer igen - nästa gång kanske det inte är du som råkar ut för detta, tänk om din bästa vän eller liknande blir nästa offer?

Cahira
2015-01-17 23:52
#10

Om killarna inte får konsekvenser för tafsande så kan dom mycket väl få för sig att det är okej att våldta. Anmäl anmäl anmäl anmäl!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[lenniiis]
2015-01-18 10:57
#11

#7 Hur gammal är du? Låter jobbigt att inte träffa sin pappa under dagen. Äter du själv under kvällsmaten? Lagar du alltid din egen mat?

[BudgiesBird]
2015-01-18 12:21
#12

Slå till honom mellan benen om han gör det igen. Anmäl och säg till lärare :)

maskrosbarn1312
2015-01-19 20:59
#13

anmäl eller prata med "äldre" kompisar som kan prata med han!

Annons:
[Murvel]
2015-01-19 21:48
#14

Du ska absolut prata med en annan lärare. Det är inte ett ok svar du fick från den första. Om några år är det hela straffbart, och gör han det på en arbetsplats kan ha bli avskedad eller anmäld för sexuella trakasserier.

Det fungerar inte att låta pojkar tafsa på tjejer fram tills de är 17 år gamla "för att de är pojkar " och ett år senare kan de bli juridiskt ansvariga för samma sak och riskera straff. Givetvis ska en lärare komma in i bilden och säga till honom att det inte är ok. Han är skyldig dig en ursäkt. Tjejers kroppar är inte allmän egendom, även om man är under 18.

PartyPinglansParty
2015-01-19 21:58
#15

#11 jag är 17 men har en lillasyster som som jag tar hand om annars hade jag bott hos min pojkvän men jag klarar mig har varit såhär i flera år nu

jag har anmält honom hos rektorn som sa att hon skulle prata med honom men då hotade jag med att gå till tidningen om inte något alvarligare gjordes en att prata med honom. så nu är han avstängd i en vecka

Ikajo
2015-01-19 22:06
#16

#14 Man är straffmyndig från 15år… han är redan juridiskt ansvarig för sitt agerande.

#15 Det är i alla fall något 🙂 Modigt! Testa och se om du kan prata med elevråden på din skola, de kanske kan hjälpa till att se till att något liknande inte händer igen. Det bör också finnas en jämställdhetssamordnare på skolan som ansvarar för den här sortens frågor.
Du kan också vända dig till DO i liknande frågor. Skolan har en skyldighet att förhindra sexuella trakasserier enligt lag.

Men som sagt, ta hjälp av elevråd och liknande. Då minskar risken för att liknande saker händer igen.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Kokburra
2015-01-19 22:27
#17

Nämen usch! Tycker du ska anmäla honom! Det är inte okej att ta på någon som inte vill! Kommer ihåg att killarna i min gamla klass började tafsa på oss oss när vi bara var tolv år vare sig man ville eller ejDem hade fått för sig att tafsa på alla tjejer som "såg bra ut nog" ,så himla respektlöst! Kommer ihåg att det var en tjej som skvallrade för lärarna om vad det var som pågick, hon blev utfrusen av killarna i klassen efter det! Vissa killar (samt tjejer) kan vara riktiga svin!

Love Lejonhuvadekaniner
2015-01-20 19:24
#18

Vår lärare säger exakt likadant " dem är killar, dem är som dem är" Varje gång på idrotten när vi skulle ducha kom dem in eller kolla genom nyckelhålet:/ så typ alla killar i klassen såg oss nakna någon gång:/ men tillslut struntade vi i att ducha men då vart läraren as sur på OSS!:/

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

OlgaMaria
2015-01-20 19:35
#19

#15 GRYMT BRA! :) Hoppas det räcker för att få honom att tänka till.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Murvel]
2015-01-20 21:00
#20

Att de är sjutton år gamla gör  lärarens reaktion ännu värre. Det finns INGEN ursäkt för en sjuttonårig kille att hoppa på och tafsa på en tjej. Jag minns när killarna tafsade när jag var yngre - då var de typ tolv år gamla.  Inte ens då är det ok att säga att "ja men det är killar dem gör så" men det är i alla fall lite mer förståeligt. På gymnasiet är det inte ens förståeligt. 

Starkt av dig att tala med rektorn TS :)

Annons:
Cahira
2015-01-20 21:05
#21

Jag önskar att folk kunde börja uppfostra killar att det INTE är okej att ta på andra sådär! Dom säger "boys will be boys" men nog fan är dom smarta nog att lära sig att man får inte ta på andra sådär!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Ikajo
2015-01-20 21:18
#22

#21 Det finns en orsak till att jag är feminist…

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Cahira
2015-01-20 21:21
#23

#22 Jag med. Jag tycker det är absurt att det ska vara så j*vla svårt att lära sin son att respektra andra. Ja alla sina barn såklart. Alla är kapabla att lära sig rätt och fel. 

Män kunde vara gentlemän förr, folk verkar ha glömt det.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Ikajo
2015-01-20 21:31
#24

#23 Nu finns det ju en feministisk sajt på iFokus. Jag tyckte den saknades så jag startade den.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

PartyPinglansParty
2015-01-20 22:26
#25

han har bett om ursäkt och hans föräldrar blev kontaktade när han blev avstängd

tror han har lärt sig det nu, men några av killarna har slutat prata med mig :(

Cahira
2015-01-21 00:27
#26

#24 Jo har kikat in ibland men det är ett topic som gör mig väldigt upprörd och med min hälsa så måste jag undvika stress.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Ikajo
2015-01-21 00:40
#27

#26 Har vi många sådana… det är ju jag som lägger upp de flesta ämnena…

#25 Skit i dem. Du vill inte umgås med dem i alla fall. Kan de inte acceptera att han gjorde något fel är de inga att bry sig om. Att de agerar som de gör kan vara en indikation på att de kan ha gjort något liknande eller kan tänka sig att göra det.
Strunta i dem, bry dig inte om dem. Om de försöker konfrontera dig, ifrågasätt dem. Be dem förklara varför de tycker det är okej att han tog dig på brösten. Tvinga dem att förstå att skulden ligger hos killen, och hos dem, inte hos dig.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
PartyPinglansParty
2015-01-22 02:24
#28

jag tycker det här har varit jättejobbigt! killarna har börjat snacka skit om mig bakom min rygg och bitchblickar mig hela tiden nu… vet inte om jag vill fortsätta gå till skolan när dom håller på såhär. ångrar att jag gjorde något åt saken

Galenidjur
2015-01-22 07:59
#29

#28 du har absolut ingen skuld i detta. Det är han som tafsade som har gjort fel och det är bra att du sa ifrån så att han fick sitt straff. Visst, jag förstår att det är jobbigt att de snackar skit om dig, men det betyder bara att DE gör fel, inte du. Unga killar ska inte få bete sig hur som helst "bara för att de är killar" så du har agerat helt rätt. Ignorera dem eller skratta åt dem bara,för sättet de håller på är idiotiskt. Har du ingen vän som kan stötta dig i detta?

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

OlgaMaria
2015-01-22 11:44
#30

Fy vad arg jag blir. Och jag kommer inte på något smart att göra heller. Men försök stå på dig i alla fall. Det är så fel av dem att behandla dig på det där sättet. Du hade all rätt i världen att prata med rektorn. Det killen gjorde mot dig var fel. Du har inte gjort något fel!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

PartyPinglansParty
2015-01-22 15:26
#31

Jag har en kompis som jag berättade det för och hon stöttar mig

men killarna håller på något förfärligt och kallade mig idag efter skolan för jävla hora och slampa.. jag har redan gått igenom det här i min förra skola och byte för att få ett normalt liv.. men nu faller det ihop igen

Ikajo
2015-01-22 15:37
#32

Du måste anmäla till skolan, inte nog med att även de killarna gör sig skyldiga till sexuella trakasserier så är här på väg att utvecklas till mobbning. Skolan måste göra något åt det. Om den inte gör det, vänd dig till barn- och elevombudsmannen för att få hjälp. I värsta fall kan skolan anmälas. Jag förstår om det känns jobbigt men du måste göra något åt situationen där du är, med skolans hjälp. Det kan kännas lockande att byta skola men ofta är det redan försent och samma sak händer igen. Jag har själv erfarenhet av mobbning. Det är särskilt viktigt att något görs nu, innan det har hunnit bli större. Jag förstår om du tycker det är jobbigt och svårt men jag lovar att det kommer bli bättre. Om du inte litar på din lärare, vänd dig till en annan vuxen som du litar på. Det är killarna som gör fel, inte du. Glöm inte det. Inte ens för en sekund. Hjälp finns att få!

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Birkis
2015-01-22 16:33
#33

Du kan prata med skolsköterskan eller kurator. Själv skulle jag ha pratat med sköterskan för jag gillar inte riktigt vår kurator och tyvärr har jag inte nog med förtroende för mina föräldrar att prata med dem!

// Birkis

PartyPinglansParty
2015-01-25 23:11
#34

kommer inte gå på månda. hatar det hära. har pratat med rektorn igen och han säger att han inte kan göra något åt det när det är så många som gör det. "han kan ju inte stänga av alla"

Annons:
Ikajo
2015-01-26 06:44
#35

Han har en skyldighet att göra något åt det. Det spelar ingen roll om det är en eller om det är många. Enligt skollagen måste han genomföra ätgärder när en elev blir kränkt och just nu så är det vad som händer. Hör av dig till barn- och elevombudsmannen och hör av dig till skolverket. Din rektor bryter mot lagen genom att påstå att han inte kan göra något. Det är hans skyldighet enligt lag att åtgärda situationen. Som sagt barn- och elevombudsmannen och skolverket är de två instanser du ska vända dig till först. Du ska inte behöva hantera det här ensam. Om inget annat händer, gör det du varnade honom för. Gå ut i media.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

PartyPinglansParty
2015-01-26 23:16
#36

Har sovit mesta av dagen och hela natten. tror jag är deprimerad. har ingen matlust alls och vill heller inte prata med någon.

får se om jag orkar gå imorgon, annars får det vara.

Ikajo
2015-01-26 23:34
#37

Du har inte gjort något fel! Du måste komma ihåg det! Tro mig, om det här inte ska utvecklas till fullskalig mobbning så måste något hända nu. Ju längre tid du väntar, desto mer tid har det att gro. Det finns hjälp att få från alla möjliga håll, tyvärr kan ingen av oss här på iFokus hjälpa dig. Den du skulle kunna vända dig till är en förälder men det verkar inte finnas någon i din närhet.
Jag förstår om det är jobbigt! Jag förstår extremt väl. I mitt bagage finns åratal av mobbning som påverkar mig än i dag. Men just därför får du inte låta det fortsätta. För din egen skull!

Du har inte gjort något fel! Du har gjort allting rätt och skolan agerar i nuläget fel. Det ska du komma ihåg vad som än händer. Men! Du kan inte låta det ta över just nu. Risken är allt för stor att det utvecklas till något ännu värre. Du måste prata med någon! För att få riktig och konkret hjälp!

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

MissClue
2015-01-27 01:38
#38

#0 Riktigt äcklig inställning den läraren har, fy! Den ska skämmas och bra att du tar du inte lät det vara efter den kommentaren utan skrev här och förhoppningsvis vänder dig till en annan vuxen med sundare förnuft. mönster måste brytas för att beteende ska ändras

I love not man the less, but Nature more…

J0554N
2015-01-27 18:08
#39

TA HAN PÅ NÅGOT KÄNSLIGT STÄLLE. 👍

Strong people don't put others down, they lift them up. 


Inezzz
2015-04-19 18:55
#40

BLIR SÅ ARG NÄR FOLK SÄGER '' killar är killar '' '' det är bara för att han är en kille'' DET ÄR VÄL INGEN URSÄKT ELLER???

[EllenAlicia]
2015-04-19 19:12
#41

hur har det gått TS? :(

Annons:
PartyPinglansParty
2015-09-24 03:31
#42

det har gått okej, han har inte gjort det igen

Upp till toppen
Annons: