Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1230 ggr
Cochon
1/26/15, 8:06 PM

Trött

Hej hej, jag vill mest kolla läget lite. När jag slutar skolan så brukar jag vara så trött att jag kan ta en tupplur på en timme varje eftermiddag, trots att jag har sovit 8 timmar natten innan. Jag gör inte så mycket iheller under dagen, sitter mest med mobilen eller i mina egna tankar och lunkar runt i min egen lilla bubbla. 

Funderar på ifall detta beror på min ADD eller om det är likadant för er andra? 🙂

//:Cochon

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
JonnaCecilia
1/26/15, 8:15 PM
#1

Tycker att du ska kolla dina värden på vårdcentralen, kanske du har järnbrist eller något som gör dig extra trött?

neasfotografier
1/26/15, 8:16 PM
#2

Jag skulle säga att du sover för mycket och därför är du trött! Låt bli att ta den där tuppluren varje eftermiddag och se om det blir någon skillnad 🙂

Har haft perioder då jag sovit 8-12 timmar varje natt och blivit som en vandrande zombie för att jag är så trött.
Då testade jag alltid att sova 7-8 timmar istället och då är jag pigg som en lärka!

Värt att testa i alla fall 🙂

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

neasfotografier
1/26/15, 8:17 PM
#3

Kan även vara som #1 säger att du har brist på något 🙂
Jag skulle dock prova att skippa den där tuppluren först för att se om det gör någon skillnad. Prova en vecka eller nåt, funkar det inte så hör av dig till VC.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Flöffo
1/26/15, 8:27 PM
#4

Kanske du ska testa att sporta och röra på dig mer? Man blir mer trött och hängig om man slöar och inte gör någonting :)

//Flöffo

Cochon
1/26/15, 8:28 PM
#5

#1 hur funkar sånt, går man bara dit eller något? 😛

#2 Nja, detta är inte som tröttheten man får av att sova för mycket, om man sover för mycket upplever jag det som att man går och är trött hela dagen och aldrig vaknar riktigt. Jag vaknar till och är vaken hela dagen, vid halv tre brukar jag bli lite trött och sedan vid fem så är man super trött och kan sova när som. Brukar dock undvika tuppluren då jag tycker att det är sorligt att jag ska behöva sova redan då. xP Och när jag då skippar tuppluren, då lägger sig tröttheten till slut, men hjärnan går och lägger sig och man duger inte till så mycket och har väldigt svårt att börja på något. Brukar bara bli att man sitter och väntar på att få och gå och lägga sig. 
Idag tog jag dock en tupplur på 25 min och nu är hjärnan i alla fall vaken den också, vilket är skönt, har lite läxor som borde göras. :P

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Cochon
1/26/15, 8:32 PM
#6

#4 Tanken har slagit mig, men det blir aldrig riktigt av… x/ Vet att jag borde, för har fått höra att det ska hjälpa på koncentrationen. Men men, dock kan jag inte minnas att det hjälper jätte mycket på tröttheten, har sprungit lite innan. Upplever mer det som att man lättare somnar sen när man väl går och lägger sig. :)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
neasfotografier
1/26/15, 8:42 PM
#7

Då tycker jag att du ska ringa till vårdcentralen, beskriv ditt problem om att du är trött och vill kolla så du inte har brist på något :)

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Cochon
1/26/15, 8:50 PM
#8

Ok, men så detta är alltså inte normalt att man är så trött? 

Tack för svar allihopa! 🙂

#7 Fast nu när jag tänker efter så tycker jag det låter lite konstigt om jag skulle ha järnbrist, har p-stav så har ingen mens eller blödningar. Fast sånt spelar kanske ingen roll, men kan ha brist ändå? 🤐

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Kadoor
1/26/15, 9:00 PM
#9

Det kan ju ha med årstiden att göra också. Jag själv har varit sjukt trött de senaste veckorna, men det är ju så mörkt, man får inte alls lika mycket solljus nu under vinterhalvåret och har lätt för att få D-vitaminbrist. Har du funderat på om det har med det att göra? Har inte läst igenom svaren så noga utan skummade bara igenom så någon kanske har nämnt det redan…
I alla fall, det kanske är värt att testa att äta D-vitamin tillskott? Borde bli bättre på det själv haha!

Sover du bra under nätterna?

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

[Tilde]
1/26/15, 10:33 PM
#10

Jag behöver minst 9 timmar per natt annars blir jag också trött under dagen och katt lätt sova om eftermiddagen. ☺️ Tonåringar framför allt behöver extra mycket sömn så jag tycker inte det låter konstigt (såvida du inte sover flera timmar efter skolan).

Idakarrlsson
1/26/15, 10:49 PM
#11

Du är exakt som mig. Förrut var jag bara tvungen att sova en timme efter skolan, jag orkade inte resten av eftermiddagen kändes det som. Men ändrat min livsstil. Har själv bla mkt hög ämnesomsättning vilket gör att jag måste vara extra noga med att jag får i mig mat regelbundet så mitt blodsocker inte åker bergochdalbana. Började röra mer på mig, dvs träna för att förbruka all engeri i kroppen, istället för att sitta inne hela eftermiddagen. Så: × Sova ordentligt på natten. (Behöver inte alltid räknas i timmar utan hur BRA du sover) × Äta/få i sig näring regelbundet, hålla blodsockret stabilt. × Röra och aktivera sig. Så blir jag piggare. Sedan som det står ovan kan du även har brist på något. Vanligt är järnbrist framförallt vid mens.

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Idakarrlsson
1/26/15, 10:50 PM
#12

Missade totalt inlägg #8 så skippa det jag skrev om järnbrist haha :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Ellen Thomé
1/27/15, 1:07 AM
#13

Jag har också ADD, jag brukar inte sova på eftermiddagen efter skolan men känner mig mer eller mindre konstant trött. Man blir lättare psykiskt trött när man har ADD då det går åt mer energi år att koncentrera sig på saker, hålla reda på saker, börja och avsluta något man håller på med och komma ihåg saker. Just nu är jag så mentalt trött att jag bara orkar gå till skolan som mest en gång i veckan. Även sociala kontakter bli ofta påfrestande. Det skulle vara troligt om din trötthet till stor grad beror på ADD:n :)

Annons:
[134643]
1/27/15, 1:04 PM
#14

Jag blir så trött om jag har slarvat med maten, och blodsockret gått mycket upp och ner. Äter du ordentligt, och regelbundet? 🙂

Wenniz
1/27/15, 1:36 PM
#15

Kan vara D-vitaminbrist som spökar. :) Väldigt vanlig under hösten och vintern här i Sverige. :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
NordicSunset
1/27/15, 2:03 PM
#16

Blev så för mig när jag hade jätnbrist. Kunde sova över 10h men vara trött ändå. Tycker fu ska gå till vårdcentralen och kolla upp. :)

Be the best version of you.

  • Zoella
Cochon
1/27/15, 3:45 PM
#17

#9 & #15 Tror inte det beror på D-vitamin, för jag har samma problem om sommaren. :/

#10 Ok, kanske lite individuellt då, men känner att jag är ändå 19, så känns som tolvårsperioden börjar nå sitt slut. Tyst 

#11 Jag har också hög ämnesomsättning så kan nog ligga något i det du säger. Fast jag får mat regelbundet… :S 07:30 - frukost, 11:30 eller 12:00 - middag och 16:30 eller 17:00 - kvällsmat. Syftar du på att man bör äta oftare, eller bara hålla fast vid rutinerna? 
Minns dock att jag under en period under sommaren så var jag så trött på att känna att man aldrig ens vaknade, tyckte det var hemskt. Så jag började gå upp kl. sex, halv sju och springa en runda på morgonen och det höll en tämligen vaken hela dagen, men även där tog energin slut vid omkring 10 timmar efter att man har gått upp. Alltså när klockan nådde fyra var man helt slut ändå. 

#13 Ja, om det inte är järnbrist (vilket jag tvivlar något på efter som jag inte har mens) så är det nog ADD:n som är boven. Vet att det behövs mängder med energi för att koncentrera mig, börja på saker och vara social under dagen m.m., men brukar liksom inte lägga särskilt mycket energi på det och ändå är jag trött! Känns lite sorligt… och tråkigt att höra att du inte orkar mer än en dag i veckan. 😕Har du provat medicin, om det hjälper? Har läst någonstans att den skulle hjälpa till att fördela energin mer jämnt. 

#14 Bor på internat och får tre måltider serverade om dagen, så äter regelbundet och lite större än normalstora portioner. 

#16 Tror jag ska göra det. =)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

[Tilde]
1/27/15, 4:51 PM
#18

#17 Jag är själv 23 men behöver fortfarande massa sömn 😂 Om det stör dig är det bäst att gå till VC och kolla alla värden, utifall. Kan som andra har sagt vara för du har brist på något utan att veta om det.

[Murvel]
1/27/15, 4:53 PM
#19

Jag är likadan, har ingen diagnos på något. Oavsett om jag suttit hemma en hel dag eller har varit på en aktivitet under dagen, så blir jag trött på eftermiddagen och vill vila. På natten är jag däremot (oavsett om jag vilat eller ej!) pigg väldigt länge. Mitt dygn är konstruerat för att ha en liten"siesta"

Har du kommit fram till något som funkar för dig?

Idakarrlsson
1/27/15, 5:31 PM
#20

#17 Syftade på att äta regelbundet och äta rätt. Tänk på matcirklen när du äter. Så du får dig allt du behöver. Sen det där med träning. Hmm, det fungerar mig. Du förstår lite tanken med vad jag skrev, att röra på sig och inte sitta inne hela dagarna. Har ingen erfarenhet av ADD men kan nog ligga bakom detta. Besök VC för att vara på den säkra sidan :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Annons:
Cochon
1/27/15, 7:18 PM
#21

#18 Jaha 😛, men ja, får försöka pallra mig dit. =)

#19 Nja, jag känner inte riktigt att det är som så att jag vaknar till när det blir natt, utan jag vill väldigt gärna sova då. 😛 Trotts att jag ibland kan ha svårt att somna. 

#20 Då förstod jag vad du menade! 🙂 Ja, asså jag äter rätt flitigt med kolhydrater, lite dåligt med protein och grönsakerna är lite olika beroende på om det finns någon god sallad. Vet inte riktigt om det är att följa kostcirkeln… 😛🤐 Men ska försöka pallra mig till VC och så om det är någon brist som spökar eller om det helt enkelt bara är min ADD. tack för ditt svar i alla fall! 🙂

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Michaela-N
1/27/15, 7:36 PM
#22

Låter lite onödigt att gå till vårdcentralen för detta så länge det inte är något du lider av eller som stör dig. med största sannolikhet så har du bara ett större sömnbehov. prova att sov längre under natten, kanske 10 timmar, och skippa tuppluren och se om du mår bättre. Se över dina kostvanor, rör på dig minst en halvtimme och gärna mer.

Cochon
1/27/15, 7:40 PM
#23

#22 Varför skulle det vara onödigt? Har stört mig på detta i flera år, vissa perioder lite mer än annars. Och att sova 10 timmar hjälper inte, det är för länge, och som jag skrev innan så brukar jag skippa tuppluren. Och har rört mig regelbundet innan och det hjälpte inte för att ge mig energi nog för hela dagen ändå.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

NordicSunset
1/27/15, 7:51 PM
#24

#22 Det är verkligen inte onödigt. Tänk nu om hon "lider" av järnbrist - det kan vara farligt!

Be the best version of you.

  • Zoella
Idakarrlsson
1/27/15, 8:48 PM
#25

#22 Tycker inte heller det låter onödigt. Ifall TS ändå gör en tråd och ber om hjälp och tips så är det ju något hon har funderat på :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Portie
1/27/15, 8:54 PM
#26

Hade det också så en period. Jobbade 9-17 och när jag kom hem var jag oftast helt slut och var tvungen att vila. Tror dock det berodde på att jag det året haft mycket problem med infektioner och åt väldigt mycket penicillin så antar att det var som någon biverkning av det. Alla värden var bra och jag sov tillräckligt om nätterna.

Tog väl några månader innan det gick över, kan ha vissa dagar nu också som man är onormalt trött men det är nog inget konstigt. Kan lätt jobba 11 timmars pass nu utan att vara helt slut, innan skulle det nästan vara en omöjlighet.

Ellen Thomé
2/10/15, 5:05 PM
#27

Ja, det är ju lite orättvist att bli så trött av saker andra kanske inte alls blir trötta av. Jag tror att du lägger ner mer energi än du tror under dagen, det kanske inte känns som att du försöker vara jätte social och försöker koncentrera dig hela tiden. Men undermedvetet tror jag att mycket energi går åt bara av att vara i skolan och allt som hör därtill. Tyvärr får jag inte ta medicin för min mamma, hon tycker att det är onödigt då det påverkar aptiten tydligen :(

Annons:
catcult
2/10/15, 5:22 PM
#28

Jag sov också alltid en eller ett par timmar på eftermiddagen efter skolan när jag var tonåring. Kom hem från skolan, slog på TV:n och lade mig i sängen där jag slocknade till Sabrina Tonårshäxan. 😃 Det är mycket vanligare än man tror!

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Upp till toppen
Annons: