Annons:
Etikettreligion-och-samhälle
Läst 8489 ggr
Sanna:)
2015-01-27 18:07

Fatimas hand?

Hej!

Jag är en muslim, och är ahmadiyya och jag hörde nyss om något som heter "Fatimas hand" Jag blev lite nyfiken och ville gärna veta lite om det, för jag har sett den i många smyckesaffärer men jag har aldrig vetat att den tillhör islam. 

Men jag undrar om den är i alla islams riktningar eller är det typ shia som bara har den??

Tacksam för svar :)

Kärlek är starkare än hat.

Annons:
Cireea
2015-01-27 18:18
#1

Fatimas hand är en symbol som skyddar mot onda krafter och ska ge tur. Fatima var den yngsta dottern till Muhammed. Symbolen kan man hitta lite överallt men är vanligt att bära som smycke. 

En annan betydelse är att handen står för de fem pelarna inom Islam men Fatimas hand står främst för att skydda mot onda krafter och för att föra tur med sig för den som bär symbolen eller som använder den i sitt hem. 

Fatimas hand kallas även hamsa som används flitigt i exempel Judendomen men då som "Miriams hand". Man har dock funnit tecken som visar att Hamsa funnits längre än religionerna gjort men det är en annan sak. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Sanna:)
2015-01-27 18:30
#2

#1 Tack! Men vet du om den används hon ahmadiyya muslimer? :)

Kärlek är starkare än hat.

Cireea
2015-01-27 18:36
#3

#2 Som jag förstått det så är det främst shiiterna som använder sig av den men även många andra inom Islam gör det, oavsett inriktning.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Sanna:)
2015-01-27 18:52
#4

#3 Tack, snällt av dig berätta! :)

Kärlek är starkare än hat.

Sanna:)
2015-01-27 18:53
#5

*snällt av dig att berätta menade jag. Heheh 😂

Kärlek är starkare än hat.

Cireea
2015-01-27 19:06
#6

Inga problem :)


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Upp till toppen
Annons: