Annons:
Etikettkärlek-och-förälskelser
Läst 2235 ggr
[fiskenn]
2015-01-27 21:46

osäker på pojkvän :/

Hej!

jag har en pojkvän och vi har varit tsm i flera år.  Nu är det såhär att han plötsligt har bokat en utlandsresa i 1 månad med sina kompisar utan min vetskap. detta sa han till mig när den var bokad och klar. blev väldigt chockad av detta och vet inte riktigt hur jag ska reagera. i ett förhållande är man ju 2 om saker, tycker att han skulle ha meddelat mig innan han bara bestämmer sig för att åka ifrån mig hur som helst. Visst får han åka själv men känner mig sviken att han planerat det bakom ryggen på mig. vad tycker ni? överdriver jag? jag själv känner mig besviken och riktigt ledsen..

Annons:
LitenEstelle
2015-01-27 21:51
#1

Jag hade reagerat precis som du. Jag hade inte haft något emot att min pojkvän åkte iväg, men jag hade gärna vela att han talade om för mig att han hade planer på att göra det! 

Det handlar ju inte om att man är kontrollerande eller att man överdriver på något sätt. Som du säger är man ju två om saker i ett förhållande och det är ju inte mer än normalt att man berättar saker för varandra (inte minst saker som att man ska åka utomlands i en månad).

(e.s.) 

Tjeja
2015-01-27 21:52
#2

Hur gamla är ni?

Det låter omoget av honom i mina öron att boka en så lång resa utan att säga något alls till dig. Som att han har försökt att dölja det med flit.

Men så är ju detta en sida för tonåringar.. och är ni det kan man kanske inte alltid förvänta sig samma mognad hos alla. Tonåringar är ju liksom ändå mitt emellan vuxna och barn.

Men har han försökt dölja det för dig med flit så är det ju absolut dålig stil, oavsätt mognad så att säga!!!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[fiskenn]
2015-01-27 21:59
#3

han är över 20 så han räknas som vuxen men det är inte jag ännu. tycker att gör han såhär nu så tror jag att han kan lika gärna  göra så i framtiden också. tycker att det var riktigt dålig stil utav honom. känner mig så sviken. vårat förhållande har varit väldigt svackigt av alla hans misstag. men han tycker att vårt förhållande e perfekt. men hans misstag fortsätter hela tiden och nu detta….

Honestyisdead
2015-01-27 22:01
#4

Det är inte så man gör i ett förhållande. Man brukar berätta så stora planer och diskutera med sin partner innan man gör slag i saken.

Vad har han givit för anledning till att han gjort det bakom ryggen på dig?

LitenEstelle
2015-01-27 22:04
#5

Har ni pratat om det? 

När du skriver "alla hans misstag" så får man uppfattningen om att detta inte är första gången något i stil med detta händer, och kanske inte sista heller. 
Mitt tips är att du tänker efter ifall han är värd det - och om han är det får ni försöka prata om det, men om det inte blir bättre så är det kanske bäst att avsluta det hela? Man ska inte vara med någon som sviker en och får en att må dåligt.

(e.s.) 

Humi
2015-01-27 22:09
#6

Allt handlar ju om hur öppna ni är om allt annat. 
Du kan inte bara ge ett exempel och få hjälp utifrån det. 

Det är inte så konstigt att planera en resa med polarna och boka in den utan att tala om det för den man är tillsammans med. 
Är man impulsiv så är man. 

Kanske vore bättre om du tog dig själv i kragen och talar om för honom att du känner dig sviken och att du vill veta varför han har gjort det. 

Inte sätta dig vid datorn och fråga andra. I min värld är det du som är omogen.

Annons:
[fiskenn]
2015-01-27 22:10
#7

Vi har inte pratat om det ännu. blev mest förvånad och tänkte bara "jaha" till en början och sa inget då. men det är först nu som jag inser att det är riktigt dåligt gjort. Men ska prata med honom så snart jag får chansen. vet att jag ska prata med honom. Men ville bara veta vad andra tycker om det är rätt eller fel att göra så…. inte för att jag är omogen och inte vet vad jag ska göra.

woopwoop
2015-01-27 22:14
#8

Bor ni ihop eller har delad ekonomi?
Hade jag inte bott ihop med min pojkvän, och inte haft delad ekonomi, så hade jag nog inte tyckt det var så konstigt eller känt mig sviken, men alla resonerar och reagerar olika. Prata med honom.

Humi
2015-01-27 22:17
#9

Du kan ju tänka på hur han skulle reagerat över att du frågar andra vad dom tycker om hans beteende innan du har frågat honom hur han har tänkt. 

Jag hade personligen kännt mig riktigt sviken om min tjej hade frågat andra om mitt beteende istället för att fråga mig rakt ut hur jag har tänkt.

Det finns alltid två sidor.

Honestyisdead
2015-01-27 22:26
#10

#9 Skojar du?

Han går bakom ryggen och ska iväg en hel månad, och du anser att ts ska fundera på vad han hade tyckt om inlägget? 

Ts är anonym och har inte nämnt namn. Pojkvännen har gjort något väldigt personlugt.

Humi
2015-01-27 22:44
#11

#10 Du har inte en blekaste om hur deras relation ser ut. 

Du vet inte om detta är normalt för honom. Eller om TS döljer någonting.
Och ska man vara helt ärlig så undviker TS att prata med sin pojkvän och vill veta vad andra tycker istället för att fråga honom vad han tycker om det hela.

Honestyisdead
2015-01-27 22:59
#12

#1 Har du?

Om detta vore normalt borde ts veta det efter flera år tillsammans.

Humi
2015-01-27 23:05
#13

#12 Jag har inte en aning, där av kom jag med en annan sida av det hela. 

Det är absolut inte säkert att ts vet om sånt. Många lever en lögn.

Annons:
Honestyisdead
2015-01-27 23:46
#14

#13 Borde hon inte veta om han brukar åka iväg en månad och inte prata om det innan? Efter flera år? Njää.

Humi
2015-01-28 00:13
#15

#14 Så det du säger nu är att en handling utspelar hela hans beteende? 

Rent hypotetiskt, säg att han inte litar på henne efter som att hon brukar gå bakom hans rygg och prata med andra om problem hon upplever med honom. 
Och där av inte berättar allt han tycker och tänker. 

Eller kanske behöver en månad ifrån henne för att veta om han vill fortsätta eller inte? 

Det finns oändligt med teorier. Men bara ett sätt att få fram sanningen och det är att gå till källan och prata med honom.

Spöket
2015-01-28 02:07
#16

Det är bra att ts ställde frågan anonymt här, om hon är osäker på om det är ok att bli sur på pojkvännen pga av att han bokade en lång resa utan hennes vetskap eller om det är något som är "normalt" i ett förhållande.

Jag hade blivit svinsur btw om min pojkvän gjort ngt liknande

Multi vad?

Honestyisdead
2015-01-28 09:20
#17

#15 Det jag säger är att allt man gör får konsekvenser.

Sen kan du tycka att det är hemskt att en vilsen tjej som söker råd anonymt på ett forum. Medans jag tycker det ör starkt.

Humi
2015-01-28 09:26
#18

#17 Har aldrig påstått att det är hemskt. Bara att det är fel väg att gå när källan till problemet antingen ligger hos henne eller hos hennes pojkvän. 

Problemet här är ju att hon inte vågar stå på sig för vad hon känner. Hade hon tagit tag i problemet direkt hade hon sluppit att göra en post om det. 

Styrka är att vara bekväm med sig själv och stå upp för vad man tycker. 
Inte att bli peppad på någon sida och sen stå för vad andra tycker.

macarona
2015-01-28 11:54
#19

Jag tycker så här

Bor man ihop och delar hushåll och allt sånt så är det självklart att prata med sin sambo om man ska lämna hemmet i flera veckor.

Är man särbos tycker jag inte det är lika självklart att partnern måste veta allt man planerar att göra. Självklart att man säger till innan man åker men just det att planera in resan med polarna och sådan tycker jag inte man behöver rådgöra med partnern med om man inte bor ihop.

[Murvel]
2015-01-28 14:01
#20

#9 🤔?? Två sidor - absolut. Men man har all rätt - och det är inget omoget eller dumt - att fråga på ett anonymt forum, det är väl hela poängen med forum? Att ingen av oss vet vare sig vem TS eller pojkvännen är. Då kan vi resonera utifrån den info vi får, det vill säga utifrån hur TS upplever situationen. Sen kan allt vara meningslöst eftersom vi missat viktig info, men så är det även att diskutera saker "irl" med sina vänner. Man får EN version och får bena ut det hela så gott det går. 

Att man ska hålla relationsproblem för sig själv är osunt. Jag har få vänner, och de vänner jag har känner min sambo bra, varav det är betydligt lättare att fråga om relationsproblem på ett forum . Då vet ni inte vem som frågar och därmed inte vem min sambo är. Om man känner sig sviken av en anonym fråga så har man stora problem med sig själv. I många fall frågar folk på forum först för att kunna reda ut sina egna känslor och sedan pratar man med den det gällde. Alla har inte klockrena förhållanden där kommunikationen fungerar direkt, och alla har inte klockren koll på sina egna känslor för den delen. Därför är det superb att diskutera på forum ibland. Men ja  - diskutera med partnern också!

För att svara TS. Jag hade funderat på att göra slut med min sambo om han åkte på en så pass lång resa utan att ha diskuterat det med mig innan bokning. Vi har inte delad ekonomi - men vi delar våra liv tillsammans. Om han inte hade bott med mig hade jag mer blivit "paff" och velat ha en bra förklaring till varför han inte såg det som relevant att involvera mig. Om han ofta beter sig illa och/eller döljer saker hade jag inte vågat lita på honom och antagligen mått bättre på egen hand.

Hoppas ni löser det (vet att TS inte har konto kvar men kanske läser ändå?)

Annons:
Upp till toppen
Annons: