Annons:
Etikettövrigt
Läst 2212 ggr
[Cuckoo]
2015-02-20 18:47

Munskölj?

Hej! Jag kommer ställa en ganska konstig fråga, hoppas ni inte tycker att jag är löjlig eller störande på nåt sätt :) Letade runt lite på iFokus för att hitta den kanske mest passande intressesajten för min ganska så oviktiga fråga. Tycker att Tonåringar iFokus verkar vara en bra sida för detta då det inte finns någon gräns över vad man kan skriva om. Okej, jag har problem med min andedräkt. Den luktar illa fastän jag borstar tänderna ordentligt morgon och kväll. Ibland borstar jag de också en extra gång om jag ätit t. ex. vitlök eller något annat som ger en extremt dålig andedräkt, eller om jag ska på nån speciell tillställning. Men ibland kan mina kompisar/mamma viska till mig och säga att jag har dålig andedräkt eller något liknande, sen går jag typ runt och är rädd för att andra ska lägga märke till det och känna lukten som kommer ur min mun. Så jag frågade mamma om hon skulle kunna köpa munskölj till mig, men hon vägrar och jag fattar liksom inte varför, det är ju ingen stor grej eller? Så jag tänkte att jag kunde köpa det på egen hand, men finns det liksom nån åldersgräns för det, jag är 14 år? Låter löjligt, men har hört att dom har det på nässpray också, så har dom det på munskölj? Jag vet att det här låter som en ganska konstig fråga och ni behöver inte svara på den om ni inte vill, men jag är ju ändå tacksam ifall nån som vet skulle kunna hjälpa mig :)

Annons:
SegerSims
2015-02-20 18:53
#1

Det finns munskölj för barn det har mina barn. Och tandtråd kan hjälpa en del med.

[Udoon]
2015-02-20 18:53
#2

det är ingen åldersgräns på munskölj, finns på typ ica, så bara knalla ner och köpa en flaska. förstår inte varför din mamma inte vill köpa, tandläkare gnäller ju alltid om att man ska använda munskölj och sånt. hade också väldigt dålig andedräkt pga medicinen jag åt, tycke det hjälpte att typ ha typ tuggummin eller minttabletter med mig i en ask i fickan, ifall det inte räckte med borsta+skölja på morgonen.

[Cuckoo]
2015-02-20 19:00
#4

#1 Det visste jag inte, men ska ner till butiken nån dag och kolla :) Det är säkert mer skonsamt för munnen att använda munskölj för barn. Tandtråd har jag prövat, men det var nog inget för mig :) #2 Har ibland med lite tuggummi, men äter det nästan mer som godis så det tar typ slut på en dag xD Det är ju isåfall bra att dom inte har åldersgräns, antagligen gäller det väl samma sak i Finland också :)

[Cuckoo]
2015-02-20 19:01
#5

#3 Tror inte dom säljer den här där jag bor. Bor i Finland, men säkert har dom nåt motsvarande här också :)

SegerSims
2015-02-20 19:02
#6

#5 Det har dom nog. Dessa finns på apoteket så kolla med ditt apotek. :)

Annons:
[Cuckoo]
2015-02-20 19:04
#7

#6 Joo, det ska jag göra, tack till alla som hjälpt mig! :)

[Tilde]
2015-02-20 20:53
#8

Dålig andedräkt kan bero på många olika saker. Kanske kan du gå till tandläkaren och få tips på hur du på bästa sätt rengör tänder, tandkött och tunga (samt kinder om det behövs)? :) Hoppas det hjälper!

[SisselaJ]
2015-02-20 20:54
#9

Dricka vatten kan också hjälpa lite, så man sköljer bort en del det som ligger kvar efter en måltid. Det som ger dålig andedräkt är väl ofta beläggningar på tungan och rester mellan tänderna, så använd tandtråd/plackets värje dag och borsta tungan lite också. :)

molam
2015-02-20 20:59
#10

Dricker du mycket Mjölk? Min pappa får urusel andedräkt när han Dricker mjölk eller äter Kiwi, Om du gör det kanske du ska tona ner på det och se om det blir bättre ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Outlawly]
2015-02-21 07:32
#11

En huskur är att tugga persilja :) När jag hade fålig andedräkt såg jag till att borsta tänderna npga och borsta/skrapa av tungan så långt in jag kunde. Det hjälpte :)

[peter54]
2015-02-21 16:55
#12

#4 Vad menar du med att tandtråd inte är något för dig? Mellanrummen mellan tänderna är lika viktiga att rengöra som ytorna. Vill eller kan man inte använda tandtråd så finns små mellanrumsborstar i olika grovlek på apoteken.

Jag kan inte använda tandtråd pga problem med finmotoriken i fingrarna, så jag använder mellanrumsborstar i två olika grovlekar.

IceTee
2015-02-21 19:56
#13

Borsta tänderna (NOGA!) morgon och kväll, skölj inte efter, och ät eller drick sedan inte på 2h. Mitt på dagen ska du använda någon munskölj, och sen tandtråd på kvällen Tandtråd är jobbigt i början, det gör ont och blöder. Men det beror på att tandköttet är inflammerat! Dessutom kan det mycket väl påverka att du har dålig andedräkt, det är en vanligt orsak!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
[Cuckoo]
2015-02-23 18:07
#14

#8 Ska till tandläkaren nån gång i mars angående tandställning så jag kan ju ta det på samma gång :) #9 Jaa, fast finns det inte typ något som heter tungskrapa? Eller det kanske heter nåt annat, men det skall väl ta bort beläggningen som finns på tungan? Funkar det och var kan man isåfall köpa det? På apoteket eller? :) #10 Dricker varken mjölk eller äter kiwi :) Föredrar vatten och är allergisk mot kiwi, så det kan inte bero på det :) #11 Jag har aldrig hör om det där med persilja :) Det är ju väldigt enkelt att få tag på persilja och så låter det ju samtidigt lite spännande! Det är nog något som jag borde ta och testa :) #12 Tycker det är jobbigt att hålla på och fingra med tandtråd, tycker dessutom att det ibland är svårt att få ner tråden på rätt ställe mellan tänderna, dessutom börjar det lätt att blöda :) #13 Jag sköljer alltid efter jag borstat tänderna, inte kan man ju gå runt med tandkräm i munnen hela dagen elr?? Dessutom är tandkräm basiskt, visst det är ju meningen att den ska neutralisera elr något syran som finns på tänderna som då kommer ifrån det som vi ätit och druckit. Men det kan ju inte vara bra att gå runt med tandkräm mellan tänderna hela dan?? Förstår du vad jag menar :) Kan ju vara att jag har helt fel nu, men har som vana att alltid skölja. Och tandköttsinflammation är nog nåt helt annat, har bekanta som haft det och det var nog nåt helt annat. Det börjar faktiskt blöda för mig om jag använder tandtråd, men tror inte att det beror på att mitt tandkött är inflammerat, för det är det inte :)

IceTee
2015-02-23 18:11
#15

#14 tandkrämen ska visst vara kvar hela dagen, det ger fluoret en chans att stärka tänderna! Och om det börjar blöda när du tar tandtråd är antingen ditt tandkött inflammerat (det är det på nästan alla som inte använder tandtråd regelbundet) eller så har du någon form av sjukdom som bör bdhandlas snarast möjligt Varför tror du att man inte kan ha tandkräm kvar i munnen förresten? Du spottar ju ut allt som är överflödigt, men låter lite vara kvar. Du har ju inte hela munnen fylld med tandkräm direkt, det syns inte

Medarbetare på Skor iFokus

IceTee
2015-02-23 18:15
#16

Här kan du läsa om hur man ska sköta tänderna: http://www.1177.se/Halland/Tema/Tander/Skotsel/Rena-tander/

Medarbetare på Skor iFokus

[Cuckoo]
2015-02-23 18:46
#17

#14 Har inte sett det ur den synvinkeln, men jag vet inte om jag kommer sluta att skölja munnen efter att jag borstat tänderna, har gjort det hela mitt liv. Vissa säger att man inte ska skölja och vissa säger att man ska. Tror inte att nån av dem har någon negativ effekt, mera smaksak, förutom det där med att ge fluoret en chans att stärka tänderna :) Borde inte tandläkarna isåfall sett om man haft/har tandköttsinflammation? Eller är det sånt man inte kan se på utsidan?

[peter54]
2015-02-23 18:59
#18

#17 Man bör absolut inte skölja bort fluoret från tandkrämen med vatten efter tandborstning, då är fluoret meningslöst och med tiden kommer tandhälsan att bli mycket sämre än om man låter bli vattensköljningen. Tandkrämen som är kvar i munnen spottar man ut bara, sedan är det klart.

Jag har aldrig hört någon människa hävda att man bör skölja bort tandkrämen efter tandborstning, om du frågar en tandläkare eller en tandsköterska finns det inte en chans i universum att någon av dem säger att du ska skölja med vatten efter tandborstningen. Tandköttsinflammation har i stort sett alla människor som inte gör rent mellan tänderna.

IceTee
2015-02-23 19:18
#19

#17 det säger tandhygienisten då tandläkaren inte jobbar med tandköttet. Använd tandtråd, och om det är så smärtsamt att det inte går- gå till läkaren.  Eftersom du har dåligt andedräkt så måste du se till att sköta munhygienen! 

Att du har för varna att skölja munnen efter tandborstning är dock ingen ursäkt. Dåliga vanor går alltid att byta 😉 Dessutom säger jag som #18 att jag inte heller hört någon som sagt att man bör skölja munnen efter

Medarbetare på Skor iFokus

Fridaaaa
2015-02-23 19:24
#20

Munskölj har tandläkaren sagt att jag ska ta med efter tandborstning men inte skölja munnen efter jag tagit munsköljet samt inte äta eller dricka på minst 1 timme efter. Har den som finns på apoteket, en grön, dentan eller liknande heter den.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
myismyname
2015-02-23 20:06
#21

#14 Har du provat Plackers istället för vanlig tandtråd? Jag tänkte då du tycker att det är jobbigt att "hålla på och fingra med tandtråd". Plackers kanske fungerar bättre för dig då du slipper greja med tråden. :)

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

[Cuckoo]
2015-02-24 10:12
#22

#18 Jag vet inte, men har själv hört att man ska skölja, eller hört och hört, men ser liksom inte någon av mina kompisar/bekanta/familj att dom inte skulle skölja. Vad har man isåfall en tandmugg till?? Jag kanske borde skölja, men tror inte jag kommer få det så snabbt in i mina rutiner. Isåfall kan jag ju börja med att inte skölja på kvällen före jag går och sover, så kanske jag senare slutar skölja på morgonen också. Men känns riktigt konstigt för mig att inte skölja, har liksom hela livet gått runt och trott att man ska skölja :) #19 Jag skulle inte säga att det är "smärtsamt", men det kan lätt börja blöda och jag förstår inte hur man ens får in själva tråden mellan tänderna, kan bero på att jag har väldigt sneda tänder och att mina tänder har det väldigt trångt. Vissa av mina tänder ligger liksom "över" andra tänder och ja tycker det är väldigt svårt att få tråden mellan tänderna då. Kan ju också vara att jag är ovan och inte gör på rätt sätt, om du förstår vad jag menar? :) Och ja, det går att byta ut dåliga vanor, jag kan fast börja med att inte skölja på kvällen före läggdags, och så slutar jag kanske skölja på morgonen. #20 Jag vill ha munskölj, men mina tandläkare har aldrig sagt något om munskölj till mig :S Förstår inte varför, för det är ju bra att använda det. Men måste verkligen ta och köpa en :) #21 Hade ingen aning om vad Plackers var för något, så googlade. Förstår liksom lite hur det funkar, man hittar väl det på apoteket eller?? :)

myismyname
2015-02-24 10:37
#23

#22 Ja, det finns på apoteket :) Har för mig att det finns på vanliga mataffärer (typ Coop och Ica) också. :)

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

[peter54]
2015-02-24 10:43
#24

#22 Muggen kallas väl inte "tandmugg"? Tandborstmugg brukar vi kalla den och det är också vad den är till för, att ställa tandborstarna i. 🙂

IceTee
2015-02-24 12:18
#25

Jag har tandborstmuggen till att skölja munnen före jag borstar tänderna och sen att ha tandborstarna i! Försök! Klarar du det på kvällen är det bra, ett steg i taget liksom Din tandläkare borde ha visat dig hur du ska använda tandtråd, fråga nästa gång du är där! Det är så svårt att förklara på nätet Tänk på att det inte är säkert att doften försvinner bara för att du sköljer munnen. Är det tandsten eller gamla matrester kommer det lukta när minsköljer slutat. Bättre att gå till botten med det direkt tycker jag! Jag sköljer f.ö. mitt på dagen, då har man flour under längre tid på dagen, vilket är bra om man, som jag, har dåliga tänder (medicin…)

Medarbetare på Skor iFokus

[rumelle]
2015-02-24 17:18
#26

SB12 är bra mot dålig andedräkt och innehåller även mkt fluor. Brukar finnas på apoteket.

[peter54]
2015-02-24 19:38
#27

Lite off-topic: Finns det några dokumenterade undersökningar gjorda på de där munsköljmedlen om vad som händer när de så småningom kommer ut i sjöar och hav? Om de är såpass effektiva att de dödar av stora delar av bakteriefloran man har i munnen, vad ska det då inte orsaka på de bakterier i vattnet som plankton lever av?

Annons:
[Cuckoo]
2015-02-25 15:53
#28

#24 Man säger väl lite olika, men här i Finland säger vi tandmugg :) #25 Ska fråga nästa gång jag är där om tandtråden och allt annat :) #26 Är inte säker ifall det finns i Finland, men man kan ju alltid kolla ;) #27 Är inte insatt i ämnet så har faktist ingen aning.

Upp till toppen
Annons: