Annons:
Etikettövrigt
Läst 996 ggr
Tokyo
2/25/15, 9:02 PM

"Härmar" ansiktsuttryck

Visste inte vad jag jag skulle skriva för rubrik, men när jag kollar på en bild eller video där någon gör ett speciellt ansiktsuttryck, personen kanske höjer på ögonbrynen väldigt mycket t.ex, så gör jag samma ansiktsuttryck utan att jag tänker på det. Några sekunder senare kommer jag på mig själv med att också höja på ögonbrynen jättemycket. Det är så j'vla konstigt, haha. 

Det händer dock aldrig "på riktigt", utan som sagt bara om jag kollar på en bild eller video. Om vi säger att jag kollar på en sminkvideo där någon kanske lägger mascara och därmed spärrar upp ögonen lite, så gör jag samma sak själv utan att jag märker det först.

Är det bara jag som gör såhär? Det verkar säkert så himla konstigt, och det är det.

Annons:
Scorpio97
2/25/15, 9:05 PM
#1

Jag gör så när jag läser böcker. Står det "Hon höjde förvånat på ögonbrynet" så gör jag också det. Som tur är så gör jag det bara om jag är hemma, alltså inte offentligt. Annars hade man väl fått lite underliga blickar, haha xD

Jag tror inte jag gör det om jag kollar på en bild/video, men är inte säker. Har inte tänkt på det.


//Jessie

Tokyo
2/25/15, 9:15 PM
#2

#1 Det kan hända att jag också gör det när jag läser, när du säger det så känns det som att jag också har gjort så någon gång. Roligt ändå, haha.

[SisselaJ]
2/25/15, 10:07 PM
#3

Kul med en sådan inlevelse! ;)

neasfotografier
2/26/15, 9:04 AM
#4

#1
Jag höjde på ögonbrynet nu bara för att du skrev det 😂

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

[RC1393]
2/26/15, 3:31 PM
#5

Det är fullt normalt, det är ett sätt för oss sociala däggdjur att ta kontakt med varandra. Empati är väldigt viktigt för att kunna förstå varandra och därför lägger vi av naturen till med att uttrycka samma känslor som den vi talar med/tittar på för att visa att vi håller med/förstår dem, om jag nu minns rätt 🙂

fsigge
2/27/15, 12:35 PM
#6

Om jag kollar på någon som gör något specciellt med ansiktet eller kroppen så härmar jag också och börjar säga eller göra samma sak! Irriterande..

Frida

Annons:
[134643]
2/27/15, 4:11 PM
#7

Det är helt normalt! Vi härmar automatiskt andras kroppsspråk. Om du tittar på två människor som pratar med varandra kan man ofta se det tydligt :) Det är också bra att vara medveten om det ifall man vill få någon annan att tycka om en, då man känner sig tryggare om personen till viss del härmar en - och därmed också kan göra det med flit. Kan vara smidigt på en arbetsintervju eller första dejten, toll exempel :3

Upp till toppen
Annons: