Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 2313 ggr
stinakrok
3/3/15, 6:40 PM

Tips på linje?

Hej.  Någon med tips på linjer man kan gå i gymnasiumet, när man inte har en aning om vad man vill jobba med eller vilken linje man ska gå i?

Annons:
noraa
3/3/15, 6:41 PM
#1

Natur då det är himla brett och man kan plugga vidare till mycket efteråt!

Hoseok
3/3/15, 6:42 PM
#2

Säger som #1, natur. Men då får man vara redo på mycket skolarbete, självklart.

[rumelle]
3/3/15, 6:43 PM
#3

Säger som #1

Hoseok
3/3/15, 6:43 PM
#4

Sen en viktig sak: Få inte panik om du väljer fel linje. Det är okej att välja fel. Du kan hoppa av, du kan byta, du kan ta studenten och sedan läsa till något helt annat. Folk har fått någon slags bild av att det är "Kört" om man väljer fel, men tro mig, det är inte kört. Jag tog studenten som 20-åring och läser nu på komvux, fortfarande ingen aning om vad jag vill vara: Men jag har behörighet till Massa saker.

Frosstis
3/3/15, 6:46 PM
#5

natur eller samhäll

stinakrok
3/3/15, 6:46 PM
#6

Okej, tack för tipsen! Måste man ha höga betyg för att komma in på den linjen?

Annons:
Frosstis
3/3/15, 6:49 PM
#7

Japp ;)

hannaj98
3/3/15, 6:49 PM
#8

Jag visste inte heller vad jag ville bli när jag skulle börja på gymnasium, men mitt tips är att fundera på vilka ämnen du tycker bäst om/ tycker är lättast. 

Visst natur är bredast, går själv naturvetenskap, men om du inte tycker om matte och natur ämnena så blir det ett helvete… 

Samhäll och ekonomi är ju också brett så jag skulle tipsa om att kolla på de olika programmens ämnen och se vilka ämnen du tycker bäst om. Vilket gymnasieprogram man väljer är inte livsavgörande som vissa verkar tro. Man kan alltid läsa in ämnen om man behöver för det man vill bli. Men om man inte vet vad man vill bli så är ett brett program som natur, samhälle eller ekonomi en bra grund, så läser man in resten sen när man vet mer vad man vill. 

Lycka till!

stinakrok
3/3/15, 6:49 PM
#9

#7 Hur höga?

Hoseok
3/3/15, 6:51 PM
#10

#9 De behöver inte vara höga! Det beror på skolan, staden man bor i, etc.  Allt handlar om efterfrågan. Du får kolla upp på respektive skola.

Frosstis
3/3/15, 6:56 PM
#11

Oftast är de minst över 200 poäng. Men som #10 sa beror det på skolan och efterfrågan, men ofta är det runt 280 poäng. Ibland har ekonomi eller samhäll högre intagningspoäng. På samskolan i göteborg var det runt 310 för ekonomi och 300 för natur, men den skolan är jätte efterfrågad! Kitas är mindre efterfrågad men hade 280 tror jag. Polhem är väldigt efterfrågad och natur var 290 har jag för mig! Så det är olika på skolorna och efterfrågan o sådär men det är oftast högt. Dessa skolor ligger då i Göteborg så om du bor i någon liten stad är det kanske lägre! Googla på de skolor du är intresserad av och se tidigare intagningspoäng.

Naathaliiiie
3/3/15, 7:42 PM
#12

samhäll är bra, går själv samhäll. Själv skulle jag aldrig kunna gå natur, det verkar sjukt jobbigt. men sen är det inte min grej heller ;) 
Men jag rekommenderar samhäll, för mig var det inte svårt att komma in där, det är svårare att komma in på naturlinjen :)


[rumelle]
3/3/15, 7:50 PM
#13

När jag började gymnasiet var natur ett av de program som krävde lägst betyg för att komma in på, enbart pga att det var så få sökande. Men det är ju möjligt att det har ändrats sedan dess.

Annons:
[134643]
3/3/15, 9:35 PM
#14

Precis som de andra sagt så är natur den bredaste då du kan plugga vidare till vad som helst, om du får bra betyg det vill säga. För någon som mig som inte vill läsa högre matte än matte 3, och inte vill läsa fysik, kemi och biologi var samhäll ett mycket bättre val. Det innebär att jag efter gymnasiet inte kan bli t.ex läkare, arkitekt eller sjuksköterska om jag inte pluggar upp NO-ämnena. Det är dock inget jag vill jobba som, och då passade det bättre för mig att välja en linje där jag kan få höga betyg. Hur höga intagningspoängen är varierar rejält. På min skola låg den bara på 180 typ, och då var ju mina 320 helt i onödan haha. På någon annan skola kan det ligga på 280, så det beror helt på efterfrågan och skolans 'rykte' :)

oh-la
3/4/15, 4:21 PM
#15

En varning. Tycker du inte att matte är roligt och har lätt för det ska du inte välja natur. Där läser du matte i alla naturämnen i princip. Du läser matte i fysiken och kemin också. Det är väldigt olika fysiken, matten och kemin på högstadiet och det är ganska tungt plugg. Natur är väldigt brett om du är duktig och har bra betyg. Är du inte så duktig är det inte så brett eftersom det är stora kurser som drar ner poängen väldigt mycket. Jag gick natur och va ganska duktig på högstadiet. Hade VG eller MVG på allt. Däremot hade jag jättesvårt för gymnasiefysiken. Är du duktig i skolan och gillar att plugga och har lätt för matte, kör på natur, annars tycker jag att du ska satsa på något annat. Det viktiga är att du läser en linje där du får högskolekompetens.

LuLeLo
3/4/15, 6:07 PM
#16

Natur eller samhälle. Breda program som ger stora möjligheter till fortsatta studier. Om du väljer natur bör du tycka att matematik, laborationer, kemi, fysik och biologi är kul. Tycker du inte att det är kul, välj hellre sam.

Intagningspoängen på linjerna varierar beroende på efterfrågan, såsom #10 sa. Är det många som vill gå natur på en specifik skola och har höga poäng, så stiger antagningspoängen. Du får helt enkelt titta runt på de olika skolorna i ditt närområde och se vad de har för intagningspoäng.

Tass Josephine

smellcaramell
3/5/15, 12:18 AM
#17

tycker du ska tänka på vad du tycker är kul nu! är det fysik/kemi/biologi/matte som är kul, ja då låter natur som en bra ide, är det samhällskunskap, religion o.s.v. som är kul, ja då kanske samhälle passar bättre. Men det finns även andra breda linjer att gå så som teknik där man kan inrikta sig på det man själv tycker är kul!

att tänka på vad man vill jobba med i framtiden tycker jag kan vara lite vilseledande då man kanske drömmer om att bli programmerare men man förstår kanske inte hur mycket matte det är förens man kommit långt i utbildningen, därför tycker jag det är bättre att kolla på vad utbildningen faktiskt innehåller, för helt ärligt, det är inte kul att sitta och tvingas räkna matte varje dag om man hatar det!

och finns det något du inte tycker om redan nu, då kommer du förmodligen inte börja gilla det på många år framöver heller :)

Jojaton
3/5/15, 3:30 PM
#18

Gå någonting du tycker är roligt. En av mina bästa vänner valde natur för att hon inte visste vad hon ville bli - och hon ångrade sig jättemycket. Hon blev väldigt skoltrött och var oinspirerad, eftersom hon inte hade något mål med allt plugg.

Jag valde Media för att jag ville bli fotograf (det vill jag inte längre) och jag hade kul under min gymnasietid, visst, vill jag plugga vidare måste jag säkert läsa upp en del, men jag hade roligt och så stor skillnad gör inte gymnasievalet! :)

Johanna - Instagram

[Diddit]
3/6/15, 8:20 PM
#19

har du någon hobby ? foto, cross, djur, målning ? det finns ju inriktiningar för alla olika sortes. gillar du att måla kan du gå media, det bör finnas en lije där för de som gillar att måla, och främst är det för fotointresserade. inom naturbruk ( som jag går i ) så är det mycket pluggande, det är biologi, smådjur, lantbruk och skogar och växter osv man får läsa om. i tredje året så får man välja inriktning. men i även de första åren får man lära sig om djurens ben och muskler osv. det är väldigt roligt om man är djurintresserad :)

Nelley
3/6/15, 9:16 PM
#20

Teater, musik, dans, detta är ju tiden att ha kul efter dina 10 år av lidande!😃

Annons:
[134643]
3/6/15, 11:11 PM
#21

#20 Jag hade avskytt att gå någon av de linjerna, så teater, musik och dans är inte kul för alla ;)

powerade
3/6/15, 11:18 PM
#22

Har du något intresse? vet man inte vad man vill gå kan man försöka sig in på de man har intresse för, eller något för en bra utbildning. Det beror ju lite på om du är spyless eller tycker om skolan och så:)

Nelley
3/6/15, 11:26 PM
#23

#21 Media linje då eller nåt,😃menar att man ska ta det lugnt och endast välja saker man skulle tycka är kul och inte stressa över jobb möjligheter, det löser sej.😉

[134643]
3/6/15, 11:30 PM
#24

#23 Fast om man som mig inte vet vad jag vill jobba med än, men vet att jag vill utbilda mig till något som kräver en utökad behörighet? Det känns lite dumt att slösa bort 3 år, om man ändå måste ta igen det senare. Jag tycker att det är lite trist faktiskt att så många idag är så skoltrötta att de väljer en 'kul' linje, och sen får plugga upp det efter gymnasiet. Sen är det såklart de som klarar sig på sina betyg och sina kurser, men det vet man ju aldrig. Personligen skulle jag aldrig välja en linje efter hur kul den är om jag inte vet att det är tillräckligt för den eftergymnasiala utbildning jag vill läsa, men så är jag också studiemotiverad.

[Diddit]
3/7/15, 10:09 AM
#25

#22 tycker du det är smart att härma andra eller..omg.

smellcaramell
3/7/15, 10:16 AM
#26

#24 självklart ska man inte bara välja linje efter hur kul den är, men om man till exempel redan i 9an hatar matte och no ämnena är det kanske dumt att välja natur bara för att det är brett, som jag sa i #17 så kolla vilka linjers innehåll som du tycker är roligast och välj sedan utifrån det, jag vet allt för många som påbörjade gymnasiet på en bred linje/en utbildning som lät kul, för att sedan få börja om då kurserna som ingick i utbildningen inte passade de.

[134643]
3/7/15, 10:42 AM
#27

#26, Klart att man inte ska läsa ämnen man hatar, men nu svarade jag på #23 som skrev att man endast ska välja linjer man tycker är kul och strunta i vilka möjligheter man har efter gymnasiet, vilket jag faktiskt inte alltid håller med om. Jag är en sådan person som vill hålla alla dörrar öppna, och att då gå en linje som stänger väldigt många, trots att den linjen är kul, känns jättedumt haha.

Annons:
Upp till toppen
Annons: