Annons:
Etikettövrigt
Läst 18206 ggr
powerade
3/19/15, 2:57 PM

nationell tal

vi ska hålla ett tal på svenska nationella med ämnen " I andras ögon" har helt kört fast på att välja ämne, så tänkte kolla här.. hae ni någon bra idé om vad? och vilka delar bör jag ta med?

Annons:
[134643]
3/19/15, 3:23 PM
#1

Jag ska prata om hur mitt liv skulle sett ut ifall jag föddes som kille :) Gillade du ingen av exempelbubblorna/bilderna? :3 Man kan ju prata om något eller någon som gjort dig till den du är?

powerade
3/19/15, 5:41 PM
#2

Njae asså jag vill få fram någonting jag ser intessant för att göra saken lättare, har rätt svårt med sånnadär saker faktiskt:/

siaames
3/19/15, 9:42 PM
#3

Jag valde kläder och identitet. 

Åhh jag hatar att hålla tal!

Halcyon
3/19/15, 9:47 PM
#4

Jag valde "Kommunikation nu & då" :) Tänkte ta upp vilka typer av kommunikationer det finns, hur vi ser på kommunikation, skillnader på kommunikationer nu och förr.. osv! Gillar inte alls att hålla tal haha :/

we're always chasing that paradise

Frosstis
3/19/15, 10:26 PM
#5

Valt "hur människor påverkas av massmedia" typ..

powerade
3/20/15, 10:21 AM
#6

Jag funderar faktiskt på att ta om droger, hur "vanliga" ser på brukarna och på drogerna och sedan hur brukarna själva ser på drogerna, men det känns så hemskt hehe men det känns som något intressant

Annons:
felle-j
3/20/15, 5:34 PM
#7

Ganska säker på att jag gjorde ett tal med det där ämnet för inte så länge sedan men kommer inte ihåg exakt vad jag skrev. Finns det inte någon mer förklaring till uppgiften? Brukar göra det.

felle-j
3/20/15, 5:37 PM
#8

Nu när jag har tänkt efter lite så tror jag att jag gjorde den i höstas. Valde då något om kommunikation. Typ hur andra ser på olika typer av kommunikation och hur folk påverkas av det.

siaames
4/13/15, 12:43 AM
#9

Kan man ha homoadoption som ämne?

Frosstis
4/13/15, 12:55 PM
#10

#9 Man fick ha vad man ville så länge man har talet inom temat andra ögon :) då kan du ju skriva hur andra ser på homoadoption

siaames
4/13/15, 4:31 PM
#11

#10 Aa juste, tack för svaret :)

The Fame
4/13/15, 7:24 PM
#12

Jag har valt blyghet i andras ögon. :) Ska hålla talet nästa vecka och har typ inte jobbat på det alls, men det löser sig nog.

hannaj98
4/13/15, 9:49 PM
#13

Ska också göra det provet. Har det på torsdag men jag kan inte välja ämne 😐🤔

Annons:
Sara9876
4/14/15, 4:06 PM
#14

Kan ni hjälpa mig om detta blir bra? :D 

Jag har valt kläder och identitet 

Dagens samhälle är utseendet ett sätt att bli accepterad för människorna i sin omgivning. Olika människor delas in i grupper då utseendet spelar stor roll. För att utseendet är våran nya identitet. Utseendet är desto viktigare på grund utav att det syns på alla sociala medier. Olika krav ställs på olika stilar och man har olika förväntningar.
Alla dömer överallt även på sociala medier. Man dömer också sig själv väldigt mycket, därför lägger man bara ut bilder på sig själv efter hur man vill uppfattas. Det bilder mycket krav och osäkerhet hos omgivningen med tanke på att personen i fråga bara har snygga bilder på sig. Då tänker man att personen ser ut så i verkligheten. Det bildar en fel bild av människan då man tror att alla är snygga hela tiden eller är på ett speciellt sätt.

Familjen på den här bilden ser vi som alla är glada i familjen. Dem verkar vara snälla, trevliga, dem verkar ha roligt tillsammans och verkar vara en lycklig familj. Men egentligen har vi ingen aning hur dem är. Dem kan ha jätte tråkigt och bråkar hela tiden. Det är bara hur vi ser dom.

Anledningen till att folk klär sig olikt andra är för de vill ha en identitet kläder kan ofta bedöma identitet en hos en person tillexempel om man klär sig i svart , har svart hår och svart smink så är det en väldigt stor chans att man är goth eller emo, jag själv tycker att det är bra att folk har olika klädstil för då får man variation i dagen , det är som att bryta ett mönster när man byter klädstil från mjukisbyxor och intersport tröja till jeans å t-shirt , när man klär sig på ett speciellt sätt så bygger man upp en identitet men det är inte alltid så att identiteten stämmer överens med hur personen är exempel som jag skrev tidigare en person som har full svart klädsel och svart hår har kläd identiteten goth men det innebär inte att de gillar rock musik eller punk musik men de gillar identiteten de får av kläderna de gillar stilen kläderna de har

Regiina-c
4/14/15, 5:38 PM
#15

Ha gärna med vad du tycker om kläder och identitet, tycker du det känns rätt att folk blir dömda pga deras utseende m.m  och varför🙂

Lycka till! :)

LyQa
4/16/15, 5:56 PM
#16

Är det bara jag som fick reda på det såhär sent? Fick reda på vad ämnet var i måndags och det ska redovisas imorgon.. Har inte skrivit någonting, inte ens lappen som ska lämnas in ._.'

hannaj98
4/16/15, 6:03 PM
#17

#16 Jag fick reda på det i måndags och skulle göra det idag. Det berodde på att jag varit sjukskriven några månader, men jag vägrade göra det. De andra i min klass fick reda på det för ca en månad sedan så jag tänker inte slänga ihop ett tal på 3 dagar. Plus att jag egentligen inte ens ska gå på heltid nu. 

Om jag hade varit du hade jag klagat och sagt att du behöver mer tid. De flesta andra har vetat om uppgiften jätte länge. 

Hoppas att det löser sig!

someonetobe
5/21/15, 1:52 PM
#18

Någon som har sitt tal som kan dela med sig har det imorgon och har inte skrivit något…… 

tack på förhand

[134643]
5/21/15, 3:56 PM
#19

#18 Nä det får du nog ta och skriva själv, det är halva poängen med muntliga nationella ju! :)

Kadoor
5/21/15, 10:55 PM
#20

#18 Lite får du skylla dig själv om du har imorgon och inte har förberett talet. Fattar om du fick veta sent, men ingen här ska göra det åt dig. Meningen är att du ska framföra dina egna åsikter och erfarenheter kring ämnet du har valt och utifrån temat då såklart. Du kommer ingenstans här i livet om folk gör saker åt dig vet du. :) meningen med skolan och att hålla ett muntligt framförande är ju att man ska utvecklas som person och lära sig uttrycka sig och sina egna tankar, nationellt prov eller ej.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Annons:
Kadoor
5/21/15, 10:57 PM
#21

Jag valde kön och identitet som ämne, och då pratade jag även om normer i samhället som har med kön att göra. Har själv mycket egna erfarenheter osv i det ämnet så det passade mig bra och jag kunde prata väldigt fritt om det. :)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

someonetobe
5/21/15, 11:37 PM
#22

aa men har varit utomlands på golf turnering så har inte kunnat skriva ? läste nu med att detta inte är betygsgrundande

[134643]
5/22/15, 9:22 AM
#23

#22 jo, det är betygsgrundande. Se till att planera bättre nästa gång, man kan vara utomlands och skriva på ett tal samtidigt också för den delen :)

Zayood
2/14/17, 12:27 AM
#24

Hej,

Snart kommer jag att göra svenska1 prov "i andras ögon"

Jag är mycket orolig, är det någon som har gjort det förut?

Jag behöver bara några tips på vad sm kom i läsförstålsen och skrivande

Tack på förhand! :)

K
1/21/22, 9:45 AM
#25

#24: Självklart har du gjort det, jag skulle vilja fråga samma fråga men är det någon som kan vara snäll och svara till det?

[EM_L]
1/23/22, 11:41 PM
#26

#25: Tråden är 5 år gammal.

Upp till toppen
Annons: