Annons:
Etikettövrigt
Läst 6078 ggr
Victoriastel
2015-03-28 19:27

Magnetröntgen

Måste man ligga näck när man ska magnetröntgas, jag förstår ju att man har en sån rock. Men kan man inte ha mjukis o en hoodie?

Annons:
Scorpio97
2015-03-28 19:30
#1

Nepp, man har sån rock plus trosor (har man mjuk BH utan metall får man ha den också). Så man är ju inte näck, rocken döljer ju allt som behöver döljas.


//Jessie

Ladydragon
2015-03-28 19:44
#2

troligen måste du använda deras rock men byxorna kan du eventuellt få behålla på men det är personalen som beslutar om detta….

jag fick behålla byxorna på…mjukisar på sist jag gjorde magnetröntgen men inte gångerna före det

ChristineL
2015-03-28 19:52
#3

Det är sjukhuskläder som gäller. Du är absolut inte näck, strumpor, underbyxor och skjorta får du låna. Som sagt, bh utan bygel får du också ha.

Farwuq
2015-03-28 20:04
#4

Magnetröntgen är ett förskräckligt oväsen.
Jag minns inte hur jag var klädd, men det gällde huvudet i mitt fall.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Victoriastel
2015-03-28 20:09
#5

Omg allt detta för att röntga min handled;( hahaha men tack för slla svar:)

Ladydragon
2015-03-28 21:45
#6

här kan du läsa mer om magnetröntgen Länk

Annons:
lollynonna
2015-03-29 09:01
#7

Jag har magnetröntgas och då fick jag behålla mina vanliga kläder på. Men jag fick ta ut alla mina örhängen som  var gjorda av någon metall eller nåt. Har röntgat min handled också men då fick jag sitta på en pall typ och lägga handen under en maskin. Men jag fick ju såklart ha en sorts väst över mina vanliga kläder då.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[Tilde]
2015-03-29 13:31
#8

Jag ska på magnetröntgen imorgon! Eftersom hela min rygg ska skannas måste jag ha på mig deras sjukhuskläder. Antar att man har på sig en "klänning" som täcker allt. Ingen kommer att se en naken alltså (hoppas jag)😛 

Edit: Läste på sjukhusets hemsida nu och det står inget om klädsel, bara att man inte får ha något med metall i så som piercings och mobil, etc. Så jag testar att ta på mig mjukiskläder utan metall så får vi se 👍

Turast
2015-03-29 20:14
#9

När jag magnetröntgade huvudet fick jag ha trosor, strumpor och en sådan ful sjukhusrock 😎 sjukt fult höhö

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Regiina-c
2015-03-29 22:04
#10

När jag gjorde en sån röntgen av mitt knä så fick jag ligga med händerna i kors över bröstkorgen pga att jag hade metallic nagelack som man inte fick ha 😃 så det är också något att tänka på 😉

nadilda
2015-03-30 16:13
#11

Jag fick ha mina vanliga kläder när jag magnetröntgade mitt knä, hade dock sportbh och tights så fanns ingen metall.

Anna
2015-03-30 23:12
#12

När jag gjorde MR på ryggen fick jag byta om till en sjukhusrock (behålla trosorna under, dock ingen BH). För min del tog röntgen nästan två timmar, men det beror väl såklart på vad man undersöker. :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[Tilde]
2015-03-31 10:20
#13

Var på magnetröntgen igår och fick ha på mig mina mjukiskläder eftersom inget var av metall på dem :) Var dock tvungen att ta av mig min sportbh under undersökningen för den gjorde tydligen konstiga streck på bilderna trots att den inte har något i metall på sig…

Fick ligga helt stilla med armarna längs sidorna och fick absolut inte röra kroppen. Tog 50 min eller en timme, men kunde gått snabbare. Behövde ingen kontrastvätska så jag slapp i alla fall en utdragen undersökning. 🙂 

Det var så varmt där inne och det bullrade ju massa så jag hade hörselskydd på… hörde därmed inte alltid hur många minuter läkarna sa att det skulle ta för varje skanning, haha. Tyckte maskinen lät som beats från en sång eller nått så jag hade lite kul med det ändå 😃 Annars försökte jag blunda och koncentrera mig på att slappna av för att inte få muskelryck  - det är ju så svårt (onaturligt) att ligga helt stilla!

Annons:
Farwuq
2015-03-31 11:30
#14

Ja, det är ett fasligt buller.
😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ladydragon
2015-03-31 15:44
#15

#13 skönt att undersökningen gick bra 🙂

jo det är ett förfärligt ljud när man magnetröntgas svårt att orka med men senaste gången jag gjorde det så fick jag lyssna på radio först ville jag tacka nej för jag trodde inte jag skulle höra nåt alls men dom hade några slags lurar med både bra dämpning men oxå väldigt bra ljud så det va underbart att få lyssna på Mix Megapol medans man låg i maskinen 🙂

Farwuq
2015-03-31 16:18
#16

När jag röntgades 2011 så hörde jag nära nog "nada" i lurarna.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Tilde]
2015-03-31 18:28
#17

#15 Åh, fuskigt! De erbjöd inte mig någon musik alls… 😕 Kan tänka mig att det hade varit mycket lättare att kunna ligga där och lyssna på musik istället.

[TanatosNyx]
2015-03-31 18:29
#18

När jag har röntgat nacke/rygg är det rocken som gällt. När jag röntgat handleden har jag fått ha vanliga kläder utan metall, hade mjukis + hoodie. Fick sedan ligga som stålmannen på britsen medan de körde in armen i tunneln 😎

taylor__lambert
2015-03-31 22:28
#19

Jag magnetröntgade skallen, fick ha alla kläder på. Men jag kunde inte titta när jag låg där när bullrande väl började, mådde extremt illa kändes som jag skulle kräkas :( Men blundade och det kändes bättre, dock kändes det som om jag flög och det var lite läbbigt… Men, det är bara jag, hahah, tror jag har något fel på balans sinnet :p

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

NordicSunset
2015-04-02 08:58
#20

Vad är det för skillnad på magnetröntgen och vanlig röntgen? Jag ska röntga min rygg snart

Be the best version of you.

  • Zoella
Annons:
[TanatosNyx]
2015-04-02 09:17
#21

Magnetröntgen avger ingen joniserande strålning, utan mäter cellernas vibrationer med hjälp av magnetkraft.

Anna
2015-04-02 09:19
#22

#20 Om du ska göra en vanlig röntgen av ryggen kommer det gå jättesnabbt, man får byta om och sedan ställa sig framför själva röntgenapparaten, bilderna är färdiga på bara några sekunder. Under en magnetröntgenundersökning får man lägga sig i en magnettunnel, och undersökningen tar längre tid (allt från 20 min upp till flera timmar). Du kan läsa mer om magnetröntgen här. :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[Tilde]
2015-04-02 12:29
#23

#20 För att förklara "basic" och inte upprepa vad andra sagt: Magnetröntgen är egentligen ingen "röntgen" som så. Ger inte ifrån sig någon röntgenstrålning och man ser allt som är vätskebindande i kroppen (organ, tumörer, osv.) vilket inte syns lika bra på vanlig röntgen. :)

powerade
2015-04-02 21:39
#24

jag röntgade knäet och jag fick ha vanliga kläder:o fick även öyssna på.musik:)

Upp till toppen
Annons: