Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1089 ggr
JoannaLi
2015-04-20 11:09

"Gräns" för att gå hem sjuk?

Vad har ni för gräns för att gå hem från skolan som sjuk? 

Tänkte för er personligen, inte t.ex. skolans policy eller dylikt :)

Är det vid känslan av att vara sjuk, en viss grad feber, efter att man kräkts, etc?

Jag har så svårt för det där, för jag själv känner mig så mesig varje gång jag går hem, men om någon annan känner sig sjuk och säger det så har jag aldrig några problem med att tycka att de får gå hem.

Annons:
Rheen
2015-04-20 11:29
#1

Enligt mig ska man få gå hem så fort man kanske känner sig illamående, eller har en kraftig huvudvärk. (Då tänker jag mot migränhållet.) Men man måste helt enkelt känna av själv när man inte orkar mer, ingen annan kan säga om det är 'rätt eller fel'. Det är så olika för allihopa, men känner man att man inte kan fortsätta skoldagen så säger man till. (; (Självklart ska man heller inte befinna sig i skolan med feber.)

~ Rheen.

Hoseok
2015-04-20 11:54
#2

Jag gjorde en liten bild som visar hur jag tänkte under tiden jag gick på gymnasiet. Då led jag förvisso av psykiska sjukdomar, men de förvärrades alltid när jag var fysiskt sjuk också, därför är detta relevant. (Bifogar bild snart, det blev lite fel)

Hoseok
2015-04-20 11:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Nuså!

Regiina-c
2015-04-20 18:31
#4
  • Feber såklart, eller om man känner sig väldigt varm.

  • illamående, stark huvudvärk/magont eller migrän.

Men i mitt fall brukar lärarna skicka hem mig oftast för att det syns på mig när jag inte mår bra, fast jag vill stanna 😊

smellcaramell
2015-04-20 22:13
#5

-Feber? -Finns risken att andra blir smittade? -Finns det någon möjlighet att orka vara kvar på skolan? Jag anser att om man svarar ja på endera fråga ett eller två, eller nej på fråga tre så går man hem direkt. Är alla frågor "okej" så kan man stanna men numer är jag lat och gör mer nytta hemma så är ofta "sjuk" från skolan, typ här om veckan skulle jag åka in till skolan och ha 45min lektion och sen åka hem vilket innebär 2h restid i förhållande till 40-45 min lektion, då var jag "sjuk" och var hemma ändå :)

[Tilde]
2015-04-21 00:00
#6

Är hemma om jag är så sjuk att jag ändå inte skulle kunna koncentrera mig i skolan eller om jag skulle kunna smitta andra (t.ex. om man är väldigt förkyld). Jag har även problem med min rygg som har gjort att jag har haft det fysiskt omöjligt att ta mig till skolan så det är väl också en anledning. 😛 Nu går jag dock på högskola så det är mer "frivilligt" om man vill jobba hemifrån eller ej.

Annons:
Candela
2015-04-21 10:57
#7

(Talar utifrån universitetsstudier istället nu)

När jag har feberkänslor, även om jag inte har feber på termometern (kallsvettas, har frossa, känner mig matt i kroppen), när jag ändå inte kan koncentrera mig på arbetet på grund av det dåliga måendet, när en ipren inte hjälper, när näsan rinner så mycket/jag hostar så mycket att jag stör lektioner/föreläsningar.

[Lollo 97]
2015-04-21 16:20
#8

Jag tycker man ska få gå hem när man känner sig febrig (fast jag har varit i skolan med feber xD) Men jag är inte så känslig eller vad man ska säga så jag ger inte upp för att jag mår lite illa eller har ont i magen. :)

powerade
2015-04-21 18:28
#9

är det bara em vanlig dag är det lika bra att åka hem när man känner sig risig och vila, kanske klarar man sig från att bli sjuk? men är det något viktigt så brukar jag försöka åka dit sålänge jag inte har kräkts

Scorpio97
2015-04-21 19:02
#10

Jag är hemma två-tre dagar i veckan pga kraftig huvudvärk, och ibland går jag hem pga samma orsak. Jag har ganska låg gräns för att gå hem, för jag vet att jag kommer ha ont mycket längre och kraftigare om jag anstränger mig. Det är bättre att jag går hem så fort jag känner av det och kan gå till skolan igen dagen efter, än att jag kämpar, stannar i skolan och blir hemma resten av veckan. 

Om det är något som smittar (förkylning/magsjuka) brukar jag också gå hem. Feber har jag dock aldrig. Men mår jag bara illa, eller har ont i magen så stannar jag i skolan, så länge det inte påverkar skolarbetet kraftigt. 

Jag har inga synpunkter om huruvida andra går hem eller inte. Jag tycker inte att det är fel eller "mesigt" att gå hem om man känner sig dålig. Man brukar ju ändå inte få så mycket gjort om man mår dåligt så, då är det bättre att gå hem och vila.


//Jessie

Upp till toppen
Annons: