Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 883 ggr
hund_katt
2015-05-27 17:07

Ny chans att förbättra betyg innan gymnasiet?

Är orolig att jag inte kommer få betyg i fysiken då jag misslyckats i elläran eller vad det heter.. När man håller på med Volt, Ampere och kopplingsschema, pga att jag varit psykiskt sjuk och missat många lektioner pga hemmavistelser och sjukhusvistelser. Antar att vi inte kommer ha repetion av detta i nian, vilket betyder att jag inte kommer ha betyg i detta när jag börjar gymnasiet sen. Är det möjligt att be om en andra chans, Asså typ göra om ett prov eller så senare i nian, nu är det väll försent eftersom betygen sätts nästa vecka. Eller är det typ helt omöjligt att kunna få en extra chans när man går i grundskolan? Gymnasiet har jag hört att man kan få ny chans och så, men kan man det i grundskolan?

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
[KEEL]
2015-05-27 17:11
#1

Prata med din mentor eller läraren du har i fysik om hen kan sätta ett F på dig för det är bättre än ett streck. Tror knappast du behöver läsa upp det inför gymnasiet utan det är främst engelska, svenska och matte som det ligger tyngd i att man måste ha E i.

*~HamsterHamster~*
2015-05-27 17:12
#2

Du kan fråga din lärare om extra prov och extrauppgifter, det gjorde jag för att få A i vissa ämnen. Extrauppgifter om en sak brukar man alltid kunna fråga om och då har du chansen att höja dig =)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Moalinn
2015-05-27 17:15
#3

Fysik gör man väl även i nian? I vilket fall som helst så har du rätt att rätta till dina betyg, så snacka med din lärare/mentor. Det löser sig ska du se :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Fialialej
2015-05-27 17:19
#4

Så länge du inte har fått ett betyg borde du kunna läsa upp. Alltså hellre streck än F. Så funkade det iallafall när jag gick på gymnasiet, men vet inte om det är samma för högstadiet, eller omd et är så längre. Var ett tag sen.. ;)

"På natten är alla katter svarta"

hund_katt
2015-05-27 17:25
#5

Streck tror jag inte man får längre… Aldrig hört någon som fått eller att lärarna sa det när dom berättade om de nya betygen. Tack för alla svar! Ska kolla i nian sen om jag kan få göra om, nu hinner jag inte ändå.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Fialialej
2015-05-27 17:27
#6

Fast streck är ju just avsaknad av betyg. Finns inget betygsunderlag och därför kan de inte ens skriva F. Det är alltså inte ett betyg utan det betyder att du inte fått nåt betyg.

"På natten är alla katter svarta"

Annons:
hund_katt
2015-05-27 17:32
#7

Hmm.. Men F får man om man inte gör något på lektionerna som läraren kan betygsätta, eller att man är frånvarande på lektionerna och därmed inte kunnat visa för läraren att man uppnår målen… Så har alla lärare sagt till oss iaf när vi pratat om betyg

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[KEEL]
2015-05-27 18:01
#8

Vet inte ifall det fungerar annorlunda i grundskolan men hittade detta:

Eftersom ett streck i betyg kommer att ge 0 i värde så kommer det inte att ge något tillskott i betygsvärdet. För gymnasieskolans del beräknas ett genomsnittligt betygspoäng på slutbetyget. I det nya förslaget kommer en elev som har ett eller flera streck inte att få ett slutbetyg från gymnasieskolan.- källa

Så på gymnasiet så är ett F alltid bättre än - eftersom du inte kan få en godkänd gymnasiexamen med ett -.

powerade
2015-05-27 19:52
#9

vi hade el i 9an också? hela 9an var typ en repition av 8an.. men man behöver inte elläran i gymnasiet ( beror dock vilket program du ska gå) annars så spelar det bara roll för poängen :) sen så om du pratar med din lärare eller mentor får du förmodligen tid att fixa:)

[Melbun]
2015-05-28 22:30
#10

När jag gick i nian för en massa år sedan så fick man betyg i x antal ämnen men bara x-1 räknades. Dvs det sämsta betyget räknades inte in i poängen. Är det fortfarande så? För isf om det inte är matte svenska eller engelska borde det ju inte spela så stor roll :/

UrchinFamiljen
2015-05-29 10:57
#11

#10 Nej jag tror att alla betygen räknas med nu för tiden till meritvärdet. Tror de ändrade det för inte så länge sedan. Och ja, men kan få streck i ett ämne om man inte varit närvarande på lektionerna pga tex psykisk sjukdom. Läraren har ju inte några arbeten du gjort att gå utifrån när hen sätter betyget. När man får streck så är man inte bedömd i ämnet. Om du har fått betyg förut i tex sjuan kan du kolla på betygspappret längst ner. Där står det lite info om streck i betyget, där har jag kollat.

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

Upp till toppen
Annons: