Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 852 ggr
SmillaM
5/29/15, 4:20 AM

Panikanfall?

Jag sitter vaken nu kl 4 på natten/morgonen och skriver detta. Nyss vaknade jag av ett slags oroande. Tidigare igår kväll var jag på min vanliga karateträning. Passet var väldigt ansträngande och vi övade på saker som var nytt för mig. Det var kvavt i lokalen. Vi körde en övning där vi endast skulle använda benen för att slå & blockera. Jag fick en ordentligt spark på smalbenet, och efter en stund - samma punkt igen. Detta blev någon slags chock för mig. jag gjorde allt för att förhindra tårarna att komma upp. Eftersom att jag visste att det egentligen inte gjorde så ont, ville jag fortsätta. Sedan- Jag satt på golvet mot väggen och hulkade och hyperventilerade. Andningen ville inte vara normal. Jag hade tappat kontrollen helt. Dom jag tränar med försökte lugna ner mig & hämta astmamedicin, dom trodde det var någon slags astmaanfall(jag har inte så allvarlig astma) och jag har inte haft ett riktigt astmaanfall som jag minns. Men luftrören krampade inte, inga hostningar. Dom hjälpte mg att ha armana över huvudet. Men det hjälpte inte. Jag hulkade i snabbt och det fanns nästan inget utrymme för att andas. Jag tror att jag började tappa medvetandet, jag började se grumligt och jag kände mig yr. Efter 10 minuter började hulkningarna försvinna(som jag kände var det främsta besväret). Jag satt bara där i rädsla av att det skulle komma tillbaka. Mina ögon tårades ofrivilligt när jag tänkte på hur hag hade känt mig. Smalbenets tidigare smärta kändes inte lägre. Inget liknande har inte hänt tidigare, eller jo - när jag gråtit så mycket och hulkningarna vägrat sluta - men detta var så mycket värre. Jag förstår inte varför det började. Smalbenet gjorde faktiskt inte så ont. Jag vet inte riktigt vad panik är och har inte upplevt det såhär isåfall. Kan det vara någon slags panikattack eller vad tror ni? Tack, jag behövde skriva av mig lite om saken.

Aktiv på kanin.ifokus.se

Annons:
[Lindis123]
5/29/15, 5:59 AM
#1

Kan det vara typ sån där panikångest eller vad det heter. Therese Lindgren har gjort videos om det på youtube, du kan ju kolla på en sån o se om symptomen stämmer in på dig.

Roonja
5/29/15, 7:58 AM
#2

Låter som en panikångestattack. Känner en del som fått det. Vissa förlorar helt medvetandet och vet inte vad de gör. De kan skada andra(själv varit med om det) och sedan inte minnas vad de gjort.

[134643]
5/29/15, 8:23 AM
#3

Jag har själv panikattacker, och de brukar visa sig olika för olika personer. För mig innefattar de hjärtklappning, andnöd/hyperventilerar, bortdomnade händer, kallsvettning och ibland även tunnelseende. och såklart, känslan att jag kommer dö. Mitt råd är att du försöker släppa det, försöker att inte tänka på det. Det kan ju även ha varit att du var så utmattad efter träning att du fick något slags sammanbrott där alla känslor kom på samma gång eller så. Men händer det igen - gå till en läkare/psykolog eller liknande så att det kan resas ut. Hoppas allt löser sig, och kom ihåg att även om det är jätteläskigt så är panikattacker inget farligt! :)

Hoseok
5/29/15, 5:59 PM
#4

Jag lider av panikångest och fått många attacker , mina symptom är som #3. Tycker också du ska prata med någon om det. Kurator, psykolog osv.

Upp till toppen
Annons: