Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 3080 ggr
cornelianilssons
9/2/15, 6:15 PM

Argument för att skaffa navelpiercing?

Jag är en tjej på 14 år och fyller 15 i december. Jag vill väldigt gärna skaffa en navelpiercing och jag har tjatat på mina föräldrar regelbundet i 2 månader nu, har velat haft det i ca 1 år men har tagit tag om det nu. Min pappa sa att jag skulle några riktig bra argument till varför jag skulle få ta navelpiercing. Alltså vill jag ha hjälp med att komma på några riktigt bra argument. Inte "för det är snyggt", "jag vill ha". Utan verkligen riktigt bra argument. Tack :)

Annons:
[Tuulikki]
9/2/15, 6:21 PM
#1

Vad kan det finnas för fler argument än "Det är snyggt, jag vill ha" ? Den fyller knappast någon funktion🤔

cornelianilssons
9/2/15, 6:25 PM
#2

Jag har sett att flera stycken skriver att det är sina egna kroppar och att man borde få skaffa för att man vill ha det och det är sin egna kropp. Men jag tänkte något mer som min mamma och pappa kan gå med på. Några riktig bra argument :)

hannaj98
9/2/15, 6:33 PM
#3

Det beror på varför de inte tycker att du ska skaffa det? Så får man försöka hitta på motargument. Men helt ärligt så har dina föräldrar all rätt att säga nej, och det finns inga fantastiska argument till varför du skulle få.

Hoseok
9/2/15, 6:36 PM
#4

Haha, dina föräldrar har verkligen satt dig i en lätthanterlig situation. Lätthanterlig för dom, alltså. Bra för dem, synd för dig, tyvärr.

Det finns inga argument för att skaffa piercing som 14-åring, som INTE går att säga emot hur enkelt som helst. I ärlighetens namn kommer jag bara på massa argument Mot, men det hjälper dig ju tyvärr inte.

cornelianilssons
9/2/15, 6:43 PM
#5

Jag vet att de har rätt att säga nej och då får jag väl acceptera det. Men nu vill jag bara ha en massa bra argument för navelpiercing till att jag borde få skaffa.

Flöffo
9/2/15, 7:25 PM
#6

Ifall det görs rätt läker det igen, så det är inte permanent som en tatuering är till exempel. Ifall det är pengar som är problemet kan du erbjuda att stå för kostnaden själv kanske. Men tillåter dina föräldrar inte det, trotts dina argument och trots att du försöker bevisa hur gärna du vill ha det, så får man helt enkelt acceptera det och vänta några år, vilket kanske är lite trist. 

Annars finns det ju "fejkpiercingar" och sånt, sök bara på fake belly buttom piercing och/eller fejk navelpiercing så kommer det nog upp något. Det är ju ett bra alternativ. Ifall du söker på något i stil med "i want my belly button pierced but my parents wont let me" eller "how to convince your parents to let you get a piercing" så kommer det nog också upp bra resultat och tips (har själv inte kollat så jag vet inte om det kommer upp något bra, men om du inte redan gjort det kan det vara värt ett försök) på hur man man kan övertyga ens föräldrar om att man vill ha en piercing, fler än vad det kommer upp på svenska.

//Flöffo

Annons:
matildapsvensson
9/3/15, 1:00 AM
#7

Jag tycker du ska fråga VARFÖR du inte får skaffa navelpiercing. Varför dina föräldrar tycker det är en dålig idé osv och därefter kan du ju säga att det är ju din egen kropp, du betalar själv och skulle du ångra dig så läker det alltid igen. Jag antar att du får betala själv så skulle du nu ångra dig så har du antagligen lärt dig en läxa med att slänga iväg 500 kr (eller mer) på ett hål i naveln ;).

Jag själv har navelpiercing och har velat ha det sedan jag var 14 år tror jag. Min mamma sa då när jag först frågade att jag kunde få ta piercing när jag fyllt 15 år i hopp om att jag skulle ha glömt hennes svår då men icke. Jag påminde henne och hon sa inte emot, utan skrattade lite ;). Hon har själv sagt att om jag nu skulle ångra mig så läker det igen och kommer inte att synas.

[Fyratassar12]
9/3/15, 12:33 PM
#8

Jag har själv viljat ha piercingar men väntat att fråga min mamma ett tips vänta tills du är 18 år. När jag var 18 år tog jag min första som jag nu plockat ut pga sne men visste att det skulle läka igen. Och nu har jag en labret vertikal i underläppen samt en meduza :) Anledningen att jag tog den första vid 18 år var för att då kan inte dina föräldrar säga något om du tar den :)

Arrowhead
9/3/15, 1:04 PM
#9

Det där med att det läker igen och inte går att se stämmer inte alltid dock.  Beror på personens kropp, jag gjorde navelpiercing  på en legit studio, allt gick rätt till och den satt perfekt men jag var tvungen att ta ut den för några år sen och det syns fortfarande tydligt att den suttit där.

Jetaime
9/3/15, 6:52 PM
#10

Jag hade frågat 'varför' och inte accepterat 'för att det är vi som bestämmer' eller 'jag tycker inte att det är snyggt'. Och anpassar mitt motargument på deras svar på varför det verkligen skulle vara så hemskt enligt dom.

neasfotografier
9/4/15, 2:00 PM
#11

När jag tog hål i naveln så gick jag och pappa bakom ryggen på mamma - gör inte det! Jag fick för pappa men inte för mamma. Jag betalade själv. Tror jag var 16 år.
Min läkte dock aldrig helt (tog nedanför naveln och inte ovanför där den "brukar" sitta) för den fastnade i byxor osv hela tiden.
Så hade den till förra året, är 21 nu, för jag ledsnade på att den aldrig läkte. Var bara problem med den osv.
Och ja, det läker ihop när man tar ur den och är inte alls som en tatuering som sitter där för resten av livet. Men man får oftast ett väldigt fult ärr. Mitt är inte alls snyggt kan jag ju säga..

Men som de övriga säger så finns det nog inga bra argument till att man ska få skaffa en navelpiercing.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

cornelianilssons
9/5/15, 7:55 AM
#12

Min pappa tycker inte att det är lika "farligt längre". Dock så säger han hela tiden varför jag ska trycka in en nål genom min navel. Min mamma är fortfarande helt emot det. jag tror att pappa även säger nej för att mamma säger till. Han sa att mamma också skulle behöva tillåta det.

[ThisIsWheels]
9/5/15, 10:39 AM
#13

Du kan ju göra som Lisa och fixa en fake? 

https://www.youtube.com/watch?v=K4ncMiTA3ZM

Annons:
Upp till toppen
Annons: