Annons:
Etikettreligion-och-samhälle
Läst 2050 ggr
stinakrok
2015-10-14 13:38

Afrikas glesbefolkning

Varför är det glesbefolkat i Afrika? hittar ingenstans :(

Annons:
liten02
2015-10-14 13:43
#1

Är det typ inte svårt att bo på stora områden för att det är torrt och det finns typ ingen växtlighet eller vatten på många ställen.

Jag är inte säker.

Scorpio97
2015-10-14 13:44
#2

Fundera på vad som krävs för att människor ska kunna leva ett bra liv (exempelvis vatten), och undersök sedan om det finns lite av någon av dom resurserna i Afrika. 

Sen är ju Afrika ganska stort, så jag skulle nog välja ut några länder istället. (Om ni får göra det inom uppgiften då, för jag antar att det är en skoluppgift det handlar om).


//Jessie

Huygens
2015-10-14 13:45
#3

Sahara

Afturelding
2015-10-14 14:09
#4

Alltså, Afrika är ju en hel kontinent (den näst största till ytan), där många länder har en väldigt stor befolkning. Nigeria har en population på 173 miljoner, Egyten  82 miljoner och Etiopen 94. Anledningen till att det bor få personer i vissa länder handlar om tillgång till vatten och infrastruktur. Och så finns det öknar och regnskogar som gör det svårt att bygga stora städer.

Jämför med Asien. Det bor en himla massa människor i Kina och Indien, men det bor inte särskilt många personer i de nordöstra delarna av Ryssland, Mongoliet (3 miljoner) eller Bhutan (750 000 ungefär).

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

stinakrok
2015-10-14 15:30
#5

Tack alla :) men om man nu väljer ut Nigeria som ett land som jag ska skriva om, hur vet jag varför det är Afrikas mest tätbefolkade land? det står inte nåt om det heller :/

Zepp
2015-10-14 21:31
#6

Nigeria är skitstort!

Och det är mest djungel.. folk bor vi kusten, vid sjöar och vattendrag!

Jämför med Sverige.. mest skog.. och folk bor antingen vid kusten, vid några större sjöar eller på slätter som varit gamla havsbottnar!

Det är just gamla havsbottnar som lämpar sig för jordbruk.. resten räknas som impediment.. dvs olämpligt för odling!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
stinakrok
2015-10-15 09:44
#7

Tack tack! Någon som vet vilka hälsoproblem som kan uppstå i tätbefolkade orter? hittar inte heller något förutom luftföroreningar

LyQa
2015-10-15 20:15
#8

#7 I tätbefolkade byar och städer sprids ju även sjukdomar mycket snabbare, med tanke på att man lever så tätt inpå varandra än i en glesbefolkad by (ute på landet).

Honestyisdead
2015-10-16 16:24
#9

#7 Var letar du efter fakta?

Upp till toppen
Annons: