Annons:
Etikettsport-och-aktiviteter
Läst 3113 ggr
[Horse24]
2016-01-12 22:35

Livräddning 9:an

Jag ska ha simning imorgon och även livräddning, och då ska vi bland annat hämta upp en docka från botten och sedan simma med den en bit. Jag har dock ett problem - jag tror inte att jag kommer kunna hämta dockan.

Jag har alltid tyckt att det varit obehagligt att vara under vattnet, då jag haft dåliga upplevelser av det, islängd i vattnet av en simlärare bland annat. Sen har jag även svårt att hålla andan under en längre tid, och måste nästan direkt simma upp till ytan. Måste öva på det…

Min fråga är nu, måste man kunna hämta den här dockan? Jag klarar av att bogsera någon med livboj och så, men just det här har jag alltid haft problem med. Kommer jag att få underkänt/F ifall jag inte klarar att hämta dockan? Jag går i 9:an.

Annons:
Halcyon
2016-01-12 22:41
#1

Jag tror absolut inte att du får F, läraren kanske kommer vilja att du testar i alla fall. Men tar du henne/honom åt sidan och berättar att du haft negativa upplevelser med just att vara under vattnet så tror jag säkert att hen kommer förstå och ta hänsyn till det. Du är absolut inte den första som tycker det är obehagligt. Lycka till!

we're always chasing that paradise

[Horse24]
2016-01-12 22:45
#2

Jag är okej med att försöka, har dock försökt gång på gång förut men inte lyckats då jag inte kunnat hålla andan hela vägen ner.Tack för snabbt svar! :)

Hoseok
2016-01-12 22:47
#3

Det viktiga är att du berättar om din rädsla för din lärare. Du kan inte få underkänt för en sådan sak, tycker jag.

Usagi_
2016-01-13 07:46
#4

Jag misslyckades med att hämta dockan då jag inte kan vara under vatten en lång stund (flyter ju bara upp igen dessutom), men fick testa på andra sidan där det var grundare (fast jag höll i mig i den där trappan och tryckte mig ner). :P

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

Djungelvrål.
2016-01-13 14:01
#5

När jag gick på simskola när jag var rätt mycket yngre, gick jag över till den "äldre" gruppen rätt så direkt då jag redan kunde simma, när vi skulle hämta den dockan kom jag ner och fick tag på den men fick sen inte upp den för att den var så mycket tyngre än mig och jag var inte speciellt stark. Så istället fick simläraren hålla den halvvägs ner och där fick jag istället hämta upp den, vilket gick aningen lättare.
Men här var jag en 6-7 år kanske och på 1,5m djup. :)

När vi gjorde det i nian fick vi själv välja på vilket djup vi ville hämta den, jag valde där det var 1,5m. 

Så om du oroar dig, snacka med din lärare och fråga om du får göra det på grundare vatten, eller som jag fick göra när jag ar yngre, hämta den halvvägs ner i vattnet. :)

ostbollen
2016-01-13 19:17
#6

Jag har också svårt för exakt samma sak! Min lärare har sagt att om man inte klarar det i 9:an så får man betyget F. Jag tycker inte det är okej och jag har total panik inför simprovet…. Detta hjälpte kanske inte så mycket men ville bara visa att du absolut inte är ensam.

Annons:
kae
2016-01-14 22:35
#7

Jag har aldrig kunnat hämta den där dockan haha, fick dock dyka typ 30 cm och hämta den från botten men fick C i idrott (och då är jag asseg på idrotten, springer aldrig, fuskar alltid osv).

Flöffo
2016-01-24 02:03
#8

Vi hade livräddning för inte så jättelänge sen och skulle då dyka 3 m och hämta upp dockan. Jag klarade det inte, fick panik och bad om att få avbryta. Vår lärare berättade sedan att detta inte var såå viktigt att klara. Han sa att det viktigaste var att vi hade testat på det så att vi vet hur det känns, annars är det inget som går på betyget. Det är i alla fall så vi fått höra, jag har i alla fall inte sänkt mig av att inte ha klarat det, tvärt emot höjt mig ett snäpp.

//Flöffo

Wowy
2016-02-07 21:57
#9

Jag går i nian och när vi hade livräddning i början av höstterminen skulle man bogsera någon med livboj samt hämta en docka. Jag avskyr att få vatten i ögonen, speciellt klorvatten, och känner mig väldigt osäker under vatten. Jag hoppade över dockmomentet, och inte förrän senare på dagen sa jag till en idrottslärare att jag inte hämtat dockan. Och det var okej. Man gör det mest för att vi ska pröva på hur det känns att hämta någon under vatten. Jag har aldrig lyckats hämta den där dockan, klarade knappt de där små grejerna på en och en halv meters djup. I åttan skulle vi också göra dockgrejen, och efter några försök sa jag nej, jag kan inte. Den terminen fick jag ändå mitt älskade C i idrott. Och jag fick C förra terminen också, så ja, livet går vidare även om man inte lyckas hämta dockan. ;)

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

[Älskamig]
2016-02-08 16:14
#10

Jag skyllde på att jag hade öronproblem sist jag skulle hämta en docka, så jag slapp. Tror itne du får F på grund av det.. HUvudsaken är ju att du är med under resten av badet och visar andra delar. :)

Upp till toppen
Annons: