Annons:
Etikettböcker-film-och-musik
Läst 1830 ggr
[fin_kanin]
2016-05-29 09:48

Behöver Boktips!

Hej! Jag ska senare idag till biblioteket och låna böcker till sommarlovet!☀️ Vad som helst, deckare, djur och natur eller roman! Vilken ålder boken passar till spelar ingen roll, jag testar!😊

Annons:
vendelay
2016-05-29 10:11
#1

Jag älskar Kepler. Det är ganska otäcka deckare men väldigt välskrivna och intressant. Tror min favorit är Eldvittnet men jag föreslår att du läser dem i ordning.

Mannen som föll i glömska av Mia Ajvide är en av mina all time favorites. När jag googlar på den står det att det är en "skräckromantisk roman" men den innehåller ingenting direkt otäckt. Det är inga monster eller detaljerade mord eller blod eller liknande.

John Ajvide Lindqvist är min absoluta favoritförfattare. Han skriver skräckhistorier. Min favorit är nog Lilla Stjärna men alla hans böcker är fantastiska.

En annan gryning av Camilla Sten läste jag nyligen och den var helt otroligt! Lätt språk och jag fastnade verkligen i handlingen. Väldigt relevant historia. Jag vet inte riktigt vad det är för genre men passar alla åldrar.

Boktjuven av Markus Zusak håller jag på med just nu. Den har ett fint språk och det är nästan omöjligt att lägga ifrån sig den. Jag skrattar och håller andan om vartannat. 

Är något av de i din smak? Jag har miljoner andra förslag men ska jag skriva alla får jag sitta hela dagen 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

ljungensjenka
2016-05-29 15:13
#2

Åh du måste läsa trilogin De utvalda av Kristin Cashore, fantastiska böcker! Fantasy (vilket iallafall jag inte brukar gilla) men nog några av de bästa böckerna jag nånsin läst vill såå att de ska bli film! Sen är i princip alla böcker av Jojo Moyes väldigt bra. Och, hmm… Cirkeln, systrar i jeans och andra "klassiker" :)

Wowy
2016-05-29 15:43
#3

Ingrid Olssons böcker är bra! "Medan mamma sover" är en fin historia om en 14-åring med en mamma som dricker.

Cirkelnböckerna är helt underbart bra!😍

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Katniss
2016-05-29 15:48
#4

#2 åh, de utvalda är så bra! Har två av böckerna hemma :) Men jag har några boktips här: Rubinröd- Kerstin gier The Selection- Kiera cass Starcrossed serien av Josephine Angelini. Första boken heter Helena. Det var några tips iaf, kan skriva mer när jag kommer på!

R.I.P. Anton 💔

Zacinca
2016-05-29 16:49
#5

"Vägen" - Cormac McCarthy

"The Host" - Stephenie Meyer

"Flammande skyar" - Nora Roberts

"Looking for alaska" - John Green

"Liftarens Guide till galaxen" - Douglas Adams

"Livet efter dig" Jojo Moyes

"The Perks of being a wallflower" Stephen Chbosky


Flöffo
2016-05-29 20:45
#6

Har du Goodreads? Jag tycker det är en jättebra sida där man kan hitta böcker och bli peppad på att läsa, rekommenderar att kolla in  om du inte redan har! 

Just nu läser jag tredje boken i Miss Peregrine's Peculiar Children serien så det är ett tips om du gillar fantasy med lite inslag av skräck (själv tycker jag inte alls dem är läskiga), den första boken heter Miss Peregrine's Home for Peculiar Children och är skriven av Ransom Riggs. Daughter of Smoke & Bone av Laini Taylor är en till fantasybok som jag kan komma på och som är ganska bra.  Om du gillar klassiker eller böcker om djur så kanske Watership Down kan vara något. Alienated av Melissa Landers ska vara jättebra, men jag har själv inte läst den än.  

Det är dem böckerna jag kommer på just nu i alla fall. Hoppas du hittar något som intresserar dig! 🙂

//Flöffo

Annons:
Carrosh
2016-05-30 09:53
#7

Metro 2033 av Dmitrij Gluchovskij

Flickan från ingenstans av Justin Cronin

Projekt Rosie av Graeme Simsion

Nostradamus försvunna profetior av Mario Reading

Corpus Delicti av Elias Palm (gärna alla 3 böcker i serien)

Nudelbagaren Ma Jian

Kaffe med rån Catharina Ingelman-Sundberg

Den siste tempelriddaren av Raymond Khoury

Red dragon av Thomas Harris

Pepparkakshuset av Carin Gerhardsen (och sen efterföljande böcker i Hammarbyserien)

Typ alla böcker om Erik Winter av Åke Edwardson

Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman

Hanteringen av de odöda av John Ajvide Lindqvist

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Tokyo
2016-05-30 09:55
#8

Några bokserier jag tipsar är The 5th Wave (min favorit, Rick Yancey har magisk writing style), Divergent, The Hunger Games och cirkelntrilogin. Vill du ha individuella böcker tipsar jag Me Before You, We Were Liars, Cam Girl och Ondskan som alla är contemporary.

Som #6 säger, skaffa goodreads om du inte redan har det. Där kan man sortera böcker i olika "bokhyllor", en hylla för böcker man har läst, en för de man vill läsa och en för de man läser just nu. Sedan kan man skapa egna hyllor, kanske en för ens favoritböcker eller olika för olika genrer.

[fin_kanin]
2016-05-31 20:38
#9

Tack för alla tips! #1 Kepler har jag läste lite, tyvärr lite för läskig för min smak…hehe😮Boktjuven har jag hört talas om, den ska jag abslolut testa! #6 Nej, den kanske jag ska skaffa! Tack! 😊

Flöffo
2016-05-31 21:13
#10

#9 Yay, vad kul! Om du skaffar så får du gärna lägga till mig som vän (om du vill såklart!!), då kan man ta del av andras boktips, recensioner m.m. 😃

//Flöffo

Alicia_svartur
2016-06-01 20:15
#11

The Mortal Instruments - Cassandra Clare Korpringarna - Siri Pettersen

hahael
2016-06-01 20:50
#12

Tusen strålande solar - Khaled hosseini

Flyga drake - Khaled hosseini

Och bergen svarade - Khaled hosseini

Jag, en -David Levithan 

Alla jag nämt är mina favoritböcker så rekommenderar verkligen dem ugh dem är så bra

Klart att laxen ska ha en jolle

Usagi_
2016-06-01 21:52
#13

Självbiografin Maos siste dansare av Li Cunxin är värd att läsa tycker jag! Läser den själv just nu, inte ens kommit halvvägs med den är jättebra och får en verkligen att inse saker :)

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

Annons:
[Charlotte Kittenheart]
2016-06-01 23:01
#14

Min favoritbok är helt klart Gatukatten Bob. Det är en sann historia om en fattig man som hittar en hemlös katt i trapphuset 🙂

felle-j
2016-06-02 01:45
#15

Anders Jallais böcker om Anton Modin är grymma!

[eliinmeyer]
2016-06-02 18:41
#16

Black Ice av Becca Fitzpatrik är super bra, If I Stay är också super fin och böckerna Looking For Alaska och Paper Town av John Green är sjuuukt bra!! (Looking For Alaska är super sorglig också så förbered dig)

Zacinca
2016-06-03 20:41
#17

Läser just nu "Cloud Atlas" - David Mitchell och den är väldigt bra äsålänge!


Sundaren
2016-06-22 23:09
#18

Jag rekomenderar absolut Dan Brown's serie om Robert Langdon! Serien har inget speceillt namn (så vitt jag vet), men de fyra böckerna är;                                                        Da Vinci-koden, Änglar och Demoner, Den förlorade symbolen & Inferno. Jag har ännu inte läst Inferno, men serien är de absolut bästa böckerna jag någonsin har läst :)

Det förekommer en del mord (som kan vara ganska brutala), men om det är någonting som du är okej med är böckerna någonting som du, enligt mig, Bör läsa! De är dessutom fristående, men det kan vara en fördel att läsa dem i ordningen jag skrev dem i ovan :3

(Änglar och Demoner nr 1 på min topplista)

[fin_kanin]
2016-07-30 21:49
#19

#18 Låter precis som min smak😉

Å, vad många boktips jag har fått, tusen tack! ❤️ Nu är det så att jag är helt såld på  kriminalromaner/deckare. Hittills har jag läst av författarna Viveca Sten, Camilla Läckberg, Annika Bryn, Anders Jallai (tyvärr inte riktigt min smak) och  Anna Jansson. Däremot har jag inte läst alla deras men ska så småningom fortsätta! Men det är så att jag söker fler liknande författare (om det nu finns, hehe). Någon får gärna tipsa! Tack på förhand🙂

Carrosh
2016-07-30 23:29
#20

#2 Blir bok nr 2 och 3 bättre? Tyckte första boken var lite väl seg. Alldeles för mycket detaljer innan historien äntligen fortgick. Velig om jag ska läsa bok 2 och 3 just därför..?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
[Littlepig]
2016-07-30 23:52
#21

Game of thrones rekommenderar jag (dock en del sex och våldsscener), Harry Potter, The Mortal Instruments.. kolla upp!

[Littlepig]
2016-07-30 23:56
#22

Kanske ska beskriva de lite kort också.

Game of thrones - Handlar om en järntron helt enkelt. Landet delas upp i kungadömen och alla strävar efter järntronen, och få regera över hela landet. Det blandas fantasy med drakar osv, och demoner och sådant samt kärlek, action och en del strider. Utspelas i en tid lik medeltiden men ingen speciell tid har bekräftats. Denna är för unga vuxna/vuxna, tv-serien har jag inte sett. Den är inte barnvänlig öht och den varnar många för, men boken e amazing.

The Mortal Instruments - Handlar om en tjej, Clary, som är skuggjägare. Alltså en som ska förinta demoner. Sjukt bra serie, kan inte komma på en bra beskrivning, denna blev rätt tråkig så kolla upp det på egen hand. 

Harry Potter - Tror du redan vet vad det handlar om.. Men om du ej läst de borde du definitivt ge de en chans.

eloooon
2017-01-11 23:21
#23

"En sekund i taget", "Spring så fort du kan" och "Som om jag vore fantastisk" av Sofia Nordin samt "Kurt Cobain finns inte mer" av Hanna Jedvik! Sistnämnda är min favoritbok och de första håller jag på att ta mig igenom och rådiggar serien hittills.

Regnbåge

panini
2017-01-12 00:27
#24

#20 Bok två är en av mina favoritböcker någonsin! Kan hålla med om att ettan var seg, men tvåan är 100 gånger bättre 👍

Eragon av Christopher Paolini.

The wolves of Mercy Falls -triologin av Maggie Stiefvater

Shatter Me/Rör mig inte -triologin av Tahereh Mafi

Ett folk utan land av Melina Marchetta

Grisha -triologin av Leigh Bardugo 

Spejarens Lärling av John Flanagan (barnböcker, men otroligt roliga och spännande att läsa).

Nattens Cirkus av Erin Morgenstern

Vi har redan sagt hej då av Daniel Åberg

The perks of being a wallflower av Stephen Chobsky

Alla böcker skrivna av Katarina von Bredow är också att rekommendera.

Upp till toppen
Annons: