Annons:
Etikettalkohol-och-droger
Läst 1058 ggr
Förvirradtjej
2016-06-10 10:21

Köra dagen efter man druckit?

Hej! Har bara en fråga ang körning dagen efter man har druckit. Har alkoholen gått ur om man slutade dricka 23 igår och ska köra ikväll 20.45? Blev två cider och runt 4-5 shot vodka. Vet att man bör låta bilen stå dagen efter, men promillehalten borde va nere tills ikväll eller?

Annons:
[Tibonnanj]
2016-06-10 10:39
#1

Egentligen ska man vila dagen efter. Men det är jätteindividuellt hur länge alkoholen stannar i kroppen. Faktorer som bla kön, ålder, vikt, längd och kost spelar in.

Man känner bäst efter själv. Test kör en enkel runda innan du ger dig ut i i för intensiv trafik om det går.

Förvirradtjej
2016-06-10 10:50
#2

Brukar vara hyfsat pigg dagen efter så tror jag skulle klara av att köra, ska prova en testrunda senare idag. Är mer nojjig över promillehalten, tänker att om man blir stoppad och få blåsa, skulle det synas ikväll?

[Tibonnanj]
2016-06-10 11:08
#3

Man kan ha en relativt hög promillehalt men ändå inte känna sig onykter. Och det behöver inte påverka din körning. Men man kan också känna sig nykter och köra livsfarligt.

Det är tyvärr helt omöjligt för mig eller någon annan att svara på hur hög promillehalten är i just dig eller vad mätarna kommer visa om du får blåsa senare i dag.

Men jag tänker just nu att är du osäker så ska du inte köra. Man ska ta det säkra före det osäkra när det gäller bilkörning. Alternativt ha någon med dig i bilen som kan byta av om det börjar kännas osäkert.

Den stora katastrofen är ju inte att bli stoppad för rutinkontroll och få böta några tusen och i värsta fall fängelse och indraget körkort om du skulle ha högre promille än du tror. Det värsta som kan hände är att du kör ihjäl någon.

CaptainBunchie
2016-06-10 11:21
#4

Jag skulle säga att du skulle helt låta bli att köra.
Men här hittade jag en uträknare angående promille och körning osv: http://www.kalkyleramera.se/kroppen/nykter-efter-alkoholkonsumtion
Dock står det tydligt att man inte ska gå efter det, men det kanske kan vara bra för att få en uppfattning om hur alkoholen fungerar (eller hur man nu ska säga).

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Fridaaaa
2016-06-10 14:14
#5

Pigg säger inte allting.
Jag rekommenderar inte att köra.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: