Annons:
Etikettkärlek-och-förälskelser
Läst 1469 ggr
Kaninlover4life
7/4/16, 9:50 PM

Ålderskillnad?

Hej! Vet inte om jag satte detta i rätt tråd men aja… Hur stor ålderskillnad tycker ni är okej? Jag är 14, och en kille jag gillar ska fylla 18… Jag vet att det är olika beroende på mognad o.s.v. Men skulle det kunna funka? Måste låta riktigt omogen som sätter mig och vid ett forum och frågor men vet inte vad jag annars ska göra.

Annons:
Codswallop
7/4/16, 10:02 PM
#1

Tänk på att det är olagligt om ni skulle ha sex. Just i ung ålder känner jag att 2-3 år är max, speciellt om ena parten inte fyllt "byxmyndig".

Kaninlover4life
7/4/16, 10:03 PM
#2

Ja det vet jag. Killen är väldigt seriös och inte som många andra kan vara i den åldern, som bara "vill en sak". Om man inte tänker på det, skulle det vara en rimlig åldersskillnad då?

Codswallop
7/4/16, 10:08 PM
#3

Ja. När jag var runt 14-15 var jag i ett förhållande med ungefär samma åldersskillnad, något år äldre än 18 var han. Det enda problemet som uppstod var när han ville ex gå på krogen med vänner eller liknande - och jag inte kunde följa med. Men så länge du tycker om honom och han är snäll så kör på.

Kaninlover4life
7/4/16, 10:12 PM
#4

Okej tack!

vendelay
7/4/16, 10:17 PM
#5

Det är omöjligt för någon annan att bestämma hur stor åldersskillnad mellan två personer som är okej. Jag träffade min sambo när jag var 16 och han var 21, och nu har vi varit tillsammans i över 5 år och bor ihop. 

När du skriver att du är 14 och han är 18 är min reaktion ett klart nej. Jag känner ingen av er så som sagt vet jag ingenting, men så länge han inte är asexuell så har tonårspojkar/män en naturligt stark sexdrift. Det är biologiskt. En 18åring och en 14åring har generellt sätt väldigt lite gemensamt eftersom tonåren har så otroligt stor påverkan på livet. Att en 18åring är intresserad av en 14åring känns som ett varningstecken i min värld.

Som sagt, jag känner inte er och vem vet - ni kanske verkligen är soulmates, men var rädd om dig.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Hoseok
7/5/16, 1:10 AM
#6

Jag säger som i alla andra trådar angående sådana här åldersskillnader: Du är bara ett barn. En 18-årig kille är i regel inte särskilt "vuxen" heller, men han är fortfarande över 15 och du är under 15. Han räknas som vuxen (över 18) och du är ett barn. 

Mycket händer mellan att man är 14 och 18. Att en 18-åring är med en 14-åring är för mig en aning obehagligt.

Jag tycker du ska vänta. Vänta tills du är 15 i alla fall. Mycket kan hända på ett år.

Annons:
Aleya
7/5/16, 1:28 AM
#7

Beror ju på i vilken ålder man är. Hade det varit 30 och 34 så är det inte så stor skillnad. Men du som skrivits innan är du bara 14 och han är myndig. Vilket kan bli lite jobbigt just i dessa åldrar. Han räknas som vuxen och du är inte ens byxmyndig. Så jag skulle vänta. Jag personligen känner att dom som så ung hamnar i ett underläge som inte är riktigt schysst. Lagmässigt och sen känslomässigt. Killar i den åldern är mycket att dom ska ha sin vilja igenom och kanske tjatar om sex fast du inte känner dig mogen eller har åldern inne. Sen kan du ju inte följa med ut på krogen exempelvis. Så vänta är mitt råd.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Kaninlover4life
7/5/16, 12:45 PM
#8

Okej tack! Ja jag håller nog med, ska vänta ett tag innan man försöker "inleda" nåt som kanske inte ens slutar bra. Kör på vänner tills vidare, för det tycker jag iallafall inte är något konstigt!

Sajmen
11/16/16, 7:08 PM
#9

jag är 16 och min kille 19, funkar fin fint ^^

vendelay
11/16/16, 8:55 PM
#10

#9 Men tycker du inte att det är ganska stor skillnad på 16 & 19 jämfört med 14 & 18?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Linn Is The New
11/17/16, 7:37 PM
#11

Jag var fjorton och hade en kille på 18. Han var min ängel, speciell och seriös. Trodde jag. Min kropp var visst det som lockade, trodde jag inte från början eftersom han inte var som alla andra. Män, och tonårings killar är oftast mer sexuella än vad man tror.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

vendelay
11/17/16, 8:03 PM
#12

#11 Det är ju tyvärr så, och det är ju inte konstigt. Män är som mest kåta när de är i tonåren och kvinnor är som mest kåta när de närmar sig klimakteriet (för att kroppen vill ha barn). Det kan handla om världens finaste kille också men de allra flesta har sexualdrift och för de allra flesta unga män är den väldigt stark.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Linn Is The New
11/17/16, 10:02 PM
#13

#12 Precis. Den sexuella naturen kan man inte undvika, speciellt inte om man är en kille på arton och har en ung tjej som flickvän. Helt ärligt undrar jag hur killen tänker, vad har han för nytta av henne? Riktar inte detta direkt mot dig TS, utan killarna överlag. Han kan inte gå på puben med henne, kolla på femtonårsgränsade filmer på bio med henne, ha sex med henne eller göra mycket. En artonårig kille är en nybliven vuxen och jag anser inte att en vuxen människa ska hålla på med en ung tjej. Många killar är riktiga charmörer, och om dom lyckas blir det lätt att man hamnar i sängs.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Annons:
Linneahorse12
11/18/16, 2:18 PM
#14

Av egna erfarenheter så fungerar det hyfsat. Jag var 15 och mitt ex var 25. Jag är mentalt mogen och beter mig inte som 15, så rent mognadsmässigt fungerade det utmärkt. Tyvärr hade folk runt omkring åsikter kring vårat förhållande och vi gjorde slut efter att ha dejtat i ett halvår. Dock var anledning främst för att mitt ex ville ha barn inom ett par år, och jag vill inte ha barn som det ser ut nu.

vendelay
11/18/16, 5:32 PM
#15

#14 Enligt din profil är du fortfarande 15 år, stämmer det?

Jag tror absolut att du är mycket mogen mentalt och så vidare, men grejen är att alla 15-åringar tycker att de är mycket mogna och det är inte förrän 10 år efteråt som en inser att en kanske inte var speciellt mogen i alla fall. Det handlar om livserfarenhet bara. Jag vill inte såra dig eller anklaga dig för något, jag hoppas att du inte tar detta negativt, men det är ju inte normalt för en 25åring att vara intresserad av en 15åring. Hjärnan utvecklas så otroligt mycket under de åren, det spelar ingen roll hur mogen du är för din hjärna är så outvecklad i alla fall. Förstår du hur jag tänker?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

kae
11/21/16, 5:57 PM
#16

Jag tycker inte att en 14åring ska vara tillsammans med en 18-åring. Visst, man kan vara lika "mentalt mogna", men man är de facto på olika plan i livet. Dessutom tycker jag det är obehagligt att en 18-åring söker sig till flera år yngre tjejer… Tänk själv hur t.ex hans föräldrar skulle reagera om han sa att han var tillsammans med en 14åring?

Och #14, att en 15-åring är tillsammans med en 25-åring tycker jag är väldigt tragiskt. Det är ingen normal 25-åring som söker sig till en 15-åring, men man ska absolut inte skuldbelägga den yngre! Ansvaret ligger på den vuxna i den här situationen.

vendelay
11/21/16, 9:24 PM
#17

#16 Mycket viktig poäng. Det är ALLTID den äldre partnern i såna situationer som bär ansvaret, speciellt om denna är straffmyndig eller till och med myndig.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Magrat
11/23/16, 9:20 AM
#18

Jag träffade min man när jag var nyss fyllda 17, han var 28. Var vissa problem från omgivningen och vi blev väldigt ifrågasatta av till exempel vården (och för att inte tala om min mor). Nu löste det sig ändå rätt okej eftersom jag redan bodde själv, och jag flyttade upp till honom samma år. Om ett par veckor har vi varit gifta i fem år och åldersskillnaden är väl inte riktigt lika påtaglig nu när jag är myndig. Annars har jag också vänner där åldersskillnaden är 18 år, han är 51 och hon är 33, de är också lyckliga.

Är man däremot inte byxmyndig så tycker jag man bör vänta med att ingå i ett förhållande med någon som är 18 eller äldre.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Upp till toppen
Annons: