Annons:
Etikettfamiljen
Läst 1160 ggr
ullis2515
2016-09-05 22:26

Underhållspengar

Hej har en son som snart blir 18 år då kommer pappan betala underhållet åt honom.  Jag har då sagt att han får betala mig 1500 kr i "hyra". Jag vet att om han får dessa pengar kommer de gå  till cola o energidryck och spel. Han tror att mat ej kostar pengar att hans dator inte drar el. 

Vi har inte så bra ekonomi så detta kommer inte göra det bättre. Han kommer vägra betala till mig säger han. 

Hur har ni andra löst detta.   Han gör ingenting här hemma för att hjälpa till.

Han bara spelar data. 

/Ulrika

Annons:
Honestyisdead
2016-09-05 22:29
#1

Går han i skolan?

ullis2515
2016-09-05 22:41
#2

Ja han går i skolan 

/Ulrika

tortoise
2016-09-05 22:44
#3

Min mamma sa att antingen fick jag hjälpa till hemma och få månadspeng eller så fick jag skaffa ett jobb och flytta hemifrån när jag var 18. Jag valde det första. Hin var väldigt bestämd. Hjälpte jag inte till blev det inga pengar. Punkt slut. Många gånger tyckte jag att hon var jobbig men jag fick verkligen inga pengar om jag inte hjälpte till, idag tackar jag henne för det, för jag lärde mig mycket på det. Stå på dig :-) om han inte hjälper till, inga pengar och ingen data ;)

Honestyisdead
2016-09-05 22:44
#4

Då är du skyldig att betala för honom. Ända till han är 21 om han går i skolan. Vet inte om du kan kräva pengar av honom pga det.

Honestyisdead
2016-09-05 22:45
#5

#3 Jag förstod det som att han får pengar av pappan.

ullis2515
2016-09-05 22:47
#6

Dessa pengar kommer in på hans konto så svårt att säga åt honom att hjälpa till annars inga pengar.  Jag vet att han kommer aldrig köpa kläder osv  jag kommer få betala massor åt honom för han kommer inte ha ett öre kvar. Han skulle kunna spela bort 1500 kr direkt

/Ulrika

Annons:
Aleya
2016-09-05 23:04
#7

Jag fick ge min mamma allt utom 500 kr. Det är bara säga att han ska göra det eller att han ska skaffa typ jobb på helgen. Inget att jamsa om. Det kostar att leva kan du ju också säga.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Em_
2016-09-05 23:16
#8

Om jag fattar rätt så får han ett halvt underhåll plus studiebidrag på sitt konto varje månad när han blir 18, men du är fortfarande försörjningsskyldig. Jag hade förklarat läget och visat honom svart på vitt hur budgeten sett ut. Sedan hade jag slutat dalta ;) Med tak över huvudet och basvaror i kylen hade jag ansett att min unge var försörjd. Mobilabonnemang, busskort, kläder, tvätt och städning är han tillräckligt gammal att fixa själv. Om han inte bryr sig så låt honom upptäcka vad det kostar när en räkning går till inkasso, hur en vecka gamla kalsonger luktar och hur det är att slaska runt i trasiga Converse i februari… Han kommer liksom aldrig ha en anledning att ta ansvar om du alltid gör det åt honom. Självklart kommer han protestera när hans lyxliv tas ifrån honom, men han är vuxen och du måste låta honom ta konsekvenserna av sina val. Du gör honom en björntjänst om du gör det möjligt för honom att slippa växa upp.


Honestyisdead
2016-09-05 23:19
#9

Håller med #8.

Sarah
2016-09-05 23:28
#10

Självklart ska du inte köpa saker till honom om han får pengar. Tak och typ havregryn till gröt som han får fixa själv räcker gott och väl om han slösar bort sina pengar på skit. Jag började jobba vid 16 för att mamma inte hade råd med allt jag ville ha trots underhåll från pappa. Efter det köpte jag alla kläder etc för egna pengar. Betalade hyra hemma från den dagen jag slutade gymnasiet. Din son får göra samma, ni är två vuxna i hushållet. Man är inte försörjningsskyldig till en myndig person efter de slutat skolan. 21 är bara om de fortfarande går i gymnasiet då.

immobilized
2016-09-06 09:57
#11

Håller med #8

Utvecklar mitt svar lite grann:

Är man 18 år gammal är man gammal nog att förstå att saker och ting kostar och att man måste prioritera här i livet. Vi som fått lära oss den hårda vägen genom föräldrar som varit hårda men rättvisa och inte daltat runt med oss är idag tacksamma. Ialla fall jag själv och de jag känner. 

Man blir inte en lyckligare person eller stabilare i vuxenlivet om man inte förstår att man måste prioritera och det inte alltid är roligt att behöva välja bort dom saker man vill göra för det som måste betalas. Men sånt är ju livet. 

Att man däremot som 18-åring och om man fått allt serverat (I don't blame you TS, så klart vill alla föräldrar göra sina barn glada) protesterar högljutt och surt över att det verkliga livet börjar komma ifatt en är en naturlig del. 

Så klart vill han inte ge upp det faktum att hans pengar ska gå åt till ''mindre roliga saker'' än att han kan göra vad han vill med dem och så backar du upp honom sen. Men det enda man kan säga är väl ''välkommen till vuxenlivet''.

Idag skäms jag över att jag bråkade med mina föräldrar i början av min entré till vuxenlivet. Mina föräldrar har alltid brytt sig väldigt mycket och även om dom inte haft en bra ekonomi alls har vi alltid haft tak över huvudet, mat på bordet och fått både julklappar & födelsedagspresenter. Iofs så var jag ändå inte så trotsig utan vid 18 års ålder hade jag relativt bra insyn i familjens tighta budget och jag avstod en del saker självmant för att jag inte ville belasta mina föräldrar. Men visst hade vi våra duster och visst kändes det surt innan man kom in i tänket ordentligt.

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

ullis2515
2016-10-07 12:58
#12

Min son har nu fått sitt första underhåll han vägrar betala mig . Han säger åt mig att jag tjänat på underhållet från hans pappa jämt,  Han förstår inte vad allt kostar. Men nu när han får pengarna så vägrar jag tvätta, skjutsa osv.  Men kan säga så här att han kommer förstöra sin hälsa pga av detta. Han dricker mer läsk o energidryck går säkert minst 1500 till det i månaden. Köper spel för resten . Så i vinter står han där utan jacka o skor. Sen skulle han behöva gå till opitikern men vägrar då han får betala. Trött på detta nu

/Ulrika

Aleya
2016-10-07 14:37
#13

#12 ja du. Det är du själv som satt dig i denna sitsen måste jag säga. Genom att ha skämt bort han innan. Men ge han för fasiken inte ens mat. Betalar man inte för sig så då får han väl leva på sin energidryck och läsk. Oavsett om det är dåligt för hälsan. Det borde kanske få han att fatta nått. Eller gör som jag fick göra då jag var barn. Sitta med min mamma och se henne betala räkningarna. Kanske får han att fatta att saker är inte gratis.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Hoseok
2016-10-07 14:42
#14

Jag tycker som #13. Eran relation verkar vara sisådär och jag hoppas det blir bättre när han växt upp (Både blivit äldre och växt upp som person). 

Tjafsa inte med honom mer och låt honom leva sitt liv. Jag förstår att det är svårt som förälder att se sitt barn förstöra för sig så, men han Behöver det. Han Behöver se hur det går. Du gör honom en tjänst. Säg bara att du inte längre tänker bry dig om det och lev upp till den tanken.

ullis2515
2016-10-07 17:06
#15

Nu är det så att jag har kontakt med socialen och jag är skyldig att ge han boende och mat .  Så länge han går i skolan . Så Aleya jag skulle bli anmäld till socialen om jag inte ger han mat. 

Men han får det vi äter ingen annan lyx.

/Ulrika

Honestyisdead
2016-10-07 17:13
#16

Ja att du måste ge honom mat och boende har vi ju redan konstaterat. 

Har han betalt spelkonsol, mobil och dator själv?Om ni har betalt det är det bara för dig att ta bort dom och säga att han inte får tillbaka det fören han sköter skolan och hjälper till hemma.

Aleya
2016-10-07 17:20
#17

#15 du sitter ju dock och beklagar dig över situationen. Inte bara detta med pengar utan annat han gör. Det du kanske istället borde göra är att lära dig att ta tag i situationen med hjälp av soc och den rådgivningen dom kan ge via familjemöten som dom kan ordna. Så alla får säga sitt. För du verkar ha noll kontroll och ingen pondus som mamma att få denna pojken till att förstå vad saker handlar om. Och oavsett om du ska ge han boende och dylikt, ja men fråga soc då hur det är när han väl sabbat skolan och inte kan få nå pengar alls. Ska du få fortsätta hålla på och klappa han på huvudet för att DU inte vågar göra klart och få han att fatta? Du måste börja inse och tänka vad du ska göra då han inte får pengar för att han skolkar osv.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

ullis2515
2016-10-08 00:20
#18

Ni gör det då inte lättare för en . Usch vilka hemska människor det finns på nätet . Man försöker få råd men ni bara gör det värre. Jag har det jobbigt som jag har det men ni tror att ni är proffs på allt .  Jag kan säga att jag aldrig har skämt bort mina barn om ni tror det. De har alltid fått köpt sina datorer telefoner osv.  Går nu ur detta fruktansvärda forum tack o hej

Aleya
2016-10-08 00:25
#19

#18 jag tycker att det är du som inte verkar inse dels att din son inte kommer få några pengar från skolan då han är borta så ofta och då ryker även det kära underhållet med. Men visst, det är väl lättare att klaga än att faktiskt försöka få hjälp, och det borde väl en vuxen fatta att man kan få kritik på nätet om man bara klagar och klagar och speciellt om det är ditt egna barn, och du får råd men det är samma klagan från dig. Klarar du inte av ditt barn så skaffar man hjälp utifrån.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: