Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 693 ggr
Usagi_
9/17/16, 1:11 PM

Naturvetenskapsprogrammet

Någon här som gått NA på gymnasiet? Hur har det varit? Var det värt allt plugg och stress? Vad har ni gjort efter gymnasiet då?

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

Annons:
Lia
9/17/16, 1:21 PM
#1

Jag kan jämföra min och min väns situation, vi gick båda naturvetenskap. Jag har insett att jag vill bli socionom. Det hade jag kunnat bli om jag så gick estet. Bara det att istället för att försöka få toppbetyg i kemi hade jag kunnat verkligen få bra betyg i formgivning. Eftersom kurserna är svårare för hur jag fungerar i natur hade jag fått ett mycket bättre snittbetyg om jag gått estet, och det hade slutat på samma sätt - jag hade kunnat studera till socionom. Men det är ju lättare att komma in på en skola ju bättre betyg man har. Så att ha valt att måla i 3 år hade varit mycket bättre för mig då jag delvis hade fått bättre betyg och delvis troligen inte gått in i väggen. Eller heller hamnat på komvux nu. Så jag ångrar verkligen att jag fick för mig att natur var rätt för mig, men när jag var 15 insåg jag inte att jag kunde valt estet och lyckats ändå. Min vän å andra sidan klarade natur helt utan problem och pluggar fysik i Lund just nu. Det handlar delvis om hur mycket man planerar att lägga på studier, vad man vill göra i framtiden och hur lätt man har för pluggandet. För min del förstörde mitt val en stor del av mitt liv. För de flesta andra i klassen har det varit en bra linje. Det beror på hur man fungerar.

nadilda
9/18/16, 10:19 AM
#2

Jag går tredje året på natur nu och personligen trivs jag fantastiskt! Visst är jag rätt så ordentligt stressad i perioder, men har aldrig funderat över om jag valt rätt linje. Men sedan så ska man ha klart för sig att det handlar om intresse också, jag älskar verkligen matte, biologi och fysik. Det gör väldigt mycket! En viktig sak enligt mig är att man inte har svårt för matte, för att den kommer överallt i flera ämnen. Sedan beror det som #1 säger, vad vill man läsa efteråt? För att få riktigt höga betyg på natur är svårt, därför det många ämnen där det inte räcker att plugga mycket för att få A. Så ska du sedan söka in på en linje det inte krävs naturbehörighet kan du ha gjort dig själv en otjänst genom att välja natur. Men enligt mig är linjen inte lika hemsk som många verkar tro, så tycker inte kan åka bli avskräckt om det är det kan helst vill gå.

JoannaLi
9/18/16, 8:18 PM
#3

Jag läser en NV-linje på naturbruksgymnasium, år 2 nu, med inriktning hund. Det passar mig som handen i handsken. Tillräckligt med utmaning för att hålla mig nöjd, men inte riktigt lika hårt som en vanlig NV-linje :)

ra-17
9/22/16, 10:15 PM
#4

Läser andra året på na programmet. Tycker det är kul men lite väl stressigt ibland bara…. Svåraste för mig är fysiken.

Katarina97
9/22/16, 11:02 PM
#5

Läser sista året så kan inte svara på riktigt vad jag ska göra efter. Om det är värt det eller inte beror helt på din inställning till skolan, vad du vill göra efter och vilka ämnen du tycker om. 

Jag kan inte säga om jag ångrar mitt val eller inte eftersom jag inte vet hur det hade varit för mig på en annan linje och har inte heller bestämt mig för vad jag vill plugga efteråt, det kan ju vara något där det krävs att man gått natur och då är det ju tur att jag gick det. 

Men… Jag kan säga att många jag känner som går natur mår riktigt dåligt, iaf nu i trean då de börjar stressa ordentligt över betygen och vi läser många kurser. Några av mina vänner som går natur är så stressade att de har stora sömnproblem, tappat matlusten och inte har något liv utanför skolan då de inte hinner med. Men detta är mestadels de som satsar på A i typ alla ämnen och har mycket prestationsångest.

Jag har turen att ha enkelt för högskoleprovet och vet att jag kan komma in genom det och kan därför nästan helt släppa stressen kring betygen. Det enda som krävs av mig i skolan är att jag ska få godkänt i allt, så kommer jag komma in på i princip vad som helst pga att jag gått natur-natur och med hjälp av högskoleprovet. Så för mig är det inte så illa, även om det självklart kan vara riktigt jobbigt ibland att ens få godkänt när orken tagit slut. 

Jag skulle faktiskt säga generellt att jag inte rekommenderar natur om man inte vet att man sen vill plugga vidare till något där det krävs att man gått natur. Har sett alldeles för många som blivit totalt knäckta av det och det är inte värt att må skit i 3 år (eller mer om man måste gå om) om man inte är säker på att det är nödvändigt. 

Men med det sagt så är vi alla olika och vissa pluggar natur och mår skit bra av det, och eftersom jag inte alls känner dig så kan jag inte svara på om det är rätt för dig.

Idakarrlsson
9/23/16, 1:29 PM
#6

Hej! Jag första terminen på naturvetenskap och jag stormtrivs för det är det jag verkligen vill göra.  Jag har inte kommit så lång ännu men jag kan ju berätta lite vad jag tycker än så länge. 

Det är högt tempo, främst i matten. Jag läser matten 1c nu vilket du också lär göra om du går NA. Jag tycker inte det är svår matte ännu men tempo är betydligt högre än vad det var i högstadiet. Det måste man vara beredd på så man är med från början. Fysiken är helt annorlunda och den har gått över till matte i stort sätt. Den är smått krånglig för man har aldrig jobbat på sånt sätt. Annars trivs jag jättebra och jag vet att det kommer bli mycket jobb senare, men kommer bli kul. Sen beror det på om du väljer att läsa Natur samhälle eller Natur Natur. Det är ett val du gör när du börjar 2:an. Skillnaden som jag vet är att du läser mer matte om du väljer nana.  Det ger dig även mer behörighet till vidare utbildning.

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Annons:
Upp till toppen
Annons: