Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 695 ggr
Potatisbarn
2016-09-23 18:44

Arabiska?

Tjänare! Nu är det så att jag funderade på att lära mig ett till språk, och tänkte att arabiska ju  verkar väldigt användbart, både här i Sverige men också internationellt (Då jag drömmer om att jobba inom FN t.ex). Jag är duktig på språk, går för tillfället i en engelskspråkig klass (D.v.s att all undervisning sker på engelska) och studerar även franska, som ju används i en del arabisktalande länder. Jag har inte direkt för avsikt att flytta dit, snarare anpassa mig till den värld som håller på att utvecklas. Frågan är, hur avancerat är arabiska? Har förstått att grammatiken samt stavning o.s.v är ganska svår, någon som kan/läser arabiska som kan berätta hur språket är, både i sig och jämfört med andra världsspråk?

Funderade även på att istället läsa både spanska och franska på gymnasiet, måste vara tusen gånger lättare då jag ju vid det laget kommer att vara ganska flytande på franska (Går i åttan). Det talas ju också av fler människor, skulle det kanske vara mer värt internationellt sett?

Hadee

Annons:
Tjeja
2016-09-23 19:01
#1

Satsa du på Arabiska! Tycker det är ett mycket mycket klokt val i den värld vi lever i och som utvecklas idag! Du kan ju redan 3 västerländska språk (eng, sv, fr) så varför ett till västerländskt? Nej nu är det österländska språk du borde satsa på i nästa nivå. Kinesiska och japanska är också viktiga stora östeuropeiska språk men är kanske ytterligare ett steg i skalan i så fall. För med språk kommer ju inte bara ord och uttal utan även ökad förståelse och insyn i språkets kultur. Så jag tänker att österländska språk vore rätt, sedan välj utifrån det som intresserar dig själv. Tex har du enorm nytta både hemma i nya Sverige så väl som internationellt med arabiska. Speciellt om du är intresserad av humanitära arbeten som tex i FN. Om du är mer intresserad av buissness och affärsvärlden eller teknik då är det ett plus med asiatiska språk som kinesiska, japanska, koreanska eller faktiskt hindu som i Indien. Å andra sidan klarar man sig i indiska världen på engelska i business-sammanhang. Arabiska tror jag att du personligen och privat kan vinna mycket på hemma i Sverige och Europa också! Go for it! Satsa du som kan! <3

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Soffatoffel
2016-10-08 22:28
#2

Jag har en arabisk (libanesisk för att vara exakt) mamma och hon har alltid pratat lite arabiska med mig då och då under min uppväxt. Grundspråket är såklart svenska eftersom att min pappa är svensk och vi bor i Sverige, men att bara på något sätt integrera med någon arabisk talande eller kolla på en arabisk film med svensk ext kan hjälpa mycket. Ha bara tålamod så lär du dig snart. T.ex när man i lågstadiet började lära sig engelska, 4 år senare kan man ju helt flytande engelska! :)

Jag kan tyvärr bara prata arabiska, kan inte skriva på arabiska eftersom att jag aldrig orkat lära mig, men såfort du lärt dig språket så är det nog väldigt enkelt att memorera alfabetet också, kör på du!

Sagolikt
2016-10-09 09:53
#3

Jag läste lite arabiska för länge sedan. Det knepigaste var att tyda sina anteckningar, haha. Och min lärare fick hela tiden påminna mig om att skriva från höger till vänster. :) Kör på bara! Att lära sig språk kan aldrig vara fel.

Upp till toppen
Annons: