Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 681 ggr
sasaja
2016-10-03 17:39

Svårt att koncentrera sig/förstår inget

Jag har på senaste tiden haft jättte svårt att koncentrera mig både hemma och i skola, jag blir även jätte lätt distraherad.

När jag läser en hel del texter är det som om jag inte förstår vad de handlar om, jag läser och läser men det är bara ord för mig!

Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, har nyligen börjat gymnasiet och dessa problem hjälper inte ett alls när det gäller skolarbete.

Jag tänkte ofta också ''Men jag hinner med detta senare'' men sen skjuter jag upp det till några dagar innan, detta har inte hänt alls lika mycket det är mer mina adnr problem.

Annons:
ipopuma
2016-10-03 20:42
#1

Testat att plugga en del. Med matten att du gör ett mattetal sen fritid. Sen ett till? Blanda talen så du får förståelse för ämnet. 

Med uppsatser ha som mål att skriva 50 eller 100 ord. Bara att få skrivet det. 

Läsa och plugga in ta en sida i taget.

Och kom ihåg bättre att ha fått gjort en glosa än ingen <3

tixEntry
2016-10-04 09:24
#2

Försök att plugga eller läsa texter när du är avslappnad och inte på dåligt humör. För mig funkar det bra med avslappningsmusik/meditationsmusik som stänger ute andra ljud lite och lugnar ner en, då blir det lättare att koncentrera sig tycker jag.

Du kan testa att plugga/räkna mattetal/läsa texter i "intervaller", så att du delar upp långa texter i mindre bitar. Då läser du en liten bit i taget och sammanfattar sedan den biten så kommer du ihåg det viktigaste bäst. Om det är mattetal kan du räkna ett par stycken/ett, sedan ta en liten paus och sedan räkna igen. Med glosor eller svar på frågor kan du öva in några nya varje dag och sedan gå igenom de gamla varje dag (om ni ska kunna dem på en vecka tex).

Vi jobbar mycket med olika lärostrategier i skolan just nu, så testa lite olika sätt att jobba och se vilket som passar dig bäst! :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Upp till toppen
Annons: