Annons:
Etikettsex-och-samlevnad
Läst 1321 ggr
jojjows
10/6/16, 10:13 PM

P-stav även fast jag är oskuld?

Några jag känner berättade att de hade börjat med något sorts preventivmedel, vilket som fick mig att fundera på att också börja med det. Mitt resonemang till att skaffa en p-stav var att jag blir helt skyddad från att bli gravid i 3 år utan att tänka på det, och att min mens kanske försvinner eller blir bättre som en bonus. Det var under mitt möte med en barnmorska som jag började tveka - jag hade aldrig ens tänkt på att det kanske skulle vara onödigt eller fel av mig att skaffa p-stav nu när jag är en icke-sexuellt aktiv person utan partner. Jag tycker själv att det är smart att bara få det gjort liksom men när det gäller sånt här känner jag mig inte ett dugg säker. Det har redan blivit bestämt att jag ska få den om 2 veckor men vill ändå höra vad andra tycker. Jag är 17 år ifall det har någon betydelse.

Annons:
Lia
10/6/16, 10:16 PM
#1

Personligen tycker jag det är onödigt att proppa kroppen full på hormoner helt i onödan och dessutom behöva stå ut med både insättning och biverkningar som kan uppstå. Jag hade inte gjort det i alla fall.

Honestyisdead
10/6/16, 10:17 PM
#2

Du är aldrig helt skyddad från risken att bli gravid och en stav skyddar inte mot sjukdomar. Så du bör använda kondom ändå. 

Du kan också som många andra får mer riklig och/eller konstant mens.

[134643]
10/7/16, 6:53 AM
#3

Jag kan tyvärr inte så mycket om just p-stav, men jag var 14 när jag började ta p-piller. Jag var inte sexuellt aktiv eller något, men hade sjukt riklig mens, så mina piller räddade mig. Däremot så fick jag vissa biverkningar, så som huvudvärk. Har nu bytt till p-ring av den anledningen. Jag ser inget fel med att ta preventilmedel trots att man inte är sexuellt aktiv, men då tycker jag ändå att man ska ha en anledning, en krånglig mens typ. Annars hade jag väntat.

Aleya
10/7/16, 3:19 PM
#4

Pstav kan dock göra tvärtom från det du hoppas på. Dvs att du istället blöder konstant. Sen är det ju inte helt riskfritt med att du opererar in något i din kropp. Sen är det inte bra att proppa sig full med hormoner om man inte ens behöver det. Sen finns det ju detta gällande bröstcancer(taget från fass): Bröstcancer Undersök dina bröst regelbundet och kontakta din läkare/barnmorska snarast om du upptäcker någon knöl i dina bröst. Bröstcancer har upptäckts något oftare hos kvinnor som använder p-piller än hos kvinnor i samma ålder som inte gör det. Om kvinnorna slutar med p-piller minskar risken gradvis så att den efter 10 år är densamma som hos kvinnor som aldrig använt p-piller. Bröstcancer är sällsynt hos kvinnor under 40 år men risken ökar med stigande ålder. Därför kommer de extra fallen av diagnostiserad bröstcancer att vara fler vid högre ålder. Hur länge kvinnan har använt p-piller har mindre betydelse. För varje 10 000 kvinnor som använder p-piller i upp till fem år och som slutar vid 20 års ålder kommer man att finna mindre än 1extra fall av bröstcancer upp till 10 år efter det att behandlingen avslutats, förutom de 4 som normalt upptäcks i denna åldersgrupp. På samma sätt kommer det för 10 000 kvinnor som använt p-piller upp till fem år och som slutar vid 30 års ålder att upptäckas 5 extra fall förutom de 44 fall som normalt upptäcks. Hos 10 000 kvinnor som använt p-piller i upp till fem år och slutar vid 40 års ålder kommer man att upptäcka 20 extra fall förutom de 160 som normalt diagnostiseras. Risken för bröstcancer hos kvinnor som använder gestagena p-piller som Cerazette anses vara jämförbar med risken hos kvinnor som använder p-piller som också innehåller östrogen (kombinerade p-piller), men bevisen är dock inte lika starka. Bröstcancer som upptäcks hos kvinnor som använder p-piller verkar vara mindre benägen att ha spridit sig än bröstcancer som upptäcks hos kvinnor som inte använder p-piller. Man känner inte till om skillnaden i bröstcancerrisk orsakas av p-pillren. Det kan vara så att kvinnor som använder p-piller oftare undersöks och att bröstcancer då upptäcks tidigare.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

alehajo
10/7/16, 6:57 PM
#5

Varför vill du ens ha p-stav om du inte behöver den?
Du kan få konstant mens av den, bli illamående, få huvudvärk, pms-liknade humör osv..(har själv upplevt detta så har nu piller istället för stav)

Och om det blir så att du får dessa biverkningar så är det ju ett ingrepp att ta ut den också, inget du bara kan bestämma själv att du inte vill ha längre och sedan sluta med.

smellcaramell
10/7/16, 7:21 PM
#6

Har du någon anledning till att skaffa p-stav (blöder mycket, mensvärk som påverkar vardagen eller liknande) så go for it! Men har du ingen anledning så vänta, du kommer inte ångra dig! Jag har själv en p-stav sedan ca ett år tillbaka och nu senast  blödde jag 2.5 vecka i streck. Dock är det värt det för mig då jag annars blöder så mycket och ofta att jag får järnbrist och en ej fungerande vardag, men inget jag skulle önska någon som annars har en "normal" mens och inte är sexuellt aktiv. 

Preventivmedel kan skapa så enormt många olika biverkningar, allt från fysiska(ändrat blödningsmönster, smärta o.s.v.) till psykiska(nedstämdhet, minskad sexlust o.s.v.). Har själv upplevt både fysiska och psykiska biverkningar men väljer att stoppa i mig hormoner ändå då jag på något sätt måste förändra mitt blödningsmönster.

Annons:
Upp till toppen
Annons: