Kropp och själ

Hur mycket energi?

2016-10-07 09:13 #0 av: hundtok

Hej!

Kanske är fel forum vet inte vart annars jag kan skriva. Jag vill försöka gå ned 5 kg men blir inte klok på hur stort kcl intag jag borde ha varje dag :S 

Jag är 180 och väger 75 kg och tjej

Går minst 10 000 steg varje dag

Och är det lite aktivt eller normalaktivt?

Hur stort energiintag bör jag ha varje dag? Alltså hur många kcl bör jag äta varje dag?

Anmäl
2016-10-07 09:34 #1 av: Larsa123

En bra site som hjälpte mig att gå ner och räkna kalorier var www.matdagboken.se

Anmäl
2016-10-07 09:41 #2 av: tlover

Hur gammal är du? Det spelar roll, delvis för att om man fortfarande växer så ska det räknas in, växer du fortfarande så bör du dessutom inte satsa på att gå ner i vikt utan hjälp från tex skolsköterska och det bara om du är överviktig (vilket du inte verkar)

Anmäl
2016-10-07 20:06 #3 av: hundtok

#1 tack så mycket ska in på den nu

#2 har växt klart :) skolsyster kommer inte hjälpa mig då mitt bmi ej räknas som övervikt.

Anmäl
2016-10-08 17:06 #4 av: Linn Is The New

Tycker inte det låter för mycket alls, har ju dock inte sett dig. Jag vägde så mycket när jag var riktigt vältränad, kan vara muskler också! 

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Anmäl
2016-10-08 17:12 #5 av: tlover

#3 Jag tänker inte hjälpa dig heller då om du har normalt BMI

Visst det finns undantag och de finns de normalviktiga enligt BMI som behöver gå ner i vikt men då jag inte känner dig är det snarare en risk att du inte behöver gå ner i vikt och det ligger annat bakom

Anmäl
2016-10-09 10:09 #6 av: hundtok

#4 Dock så är det inte muskler utan fett ;) Är faktiskt ganska ovältränad (börjar smått nu igen)

Anmäl
2016-10-09 10:17 #7 av: Kneko

När du säger att du "växt klart" så undrar jag hur du menar. Människor växer inte klart förrän de är runt (olika för alla) 25. Du kanske växt klart på längden, men det sker fortfarande mycket i din kropp.

Att räkna kalorier är inte världens bästa lösning, framför allt om du är i tonåren. Om jag vore du skulle jag göra det så "simpelt" att träna regelbundet (både styrke och kondition) och äta frukost, lunch, middag som vanligt och helt enkelt bara skippa att äta överdrivet med socker och onyttigheter. 

Vissa klarar av att räkna kalorier men det är så lätt att det leder till en ätstörning. Fokusera på att träna och undvika onyttigheter istället. Ät vad din kropp tycker sig behövas.

Anmäl
2016-10-09 10:56 #8 av: tiger tok

Hur gammal är du??

"Djur pratar, men bara de som vet hur dem ska lyssna kan höra vad dem säger!!"
Anmäl
2016-10-09 16:53 #9 av: Linn Is The New

Undrar som tiger tok, hur gammal du är. Skulle inte rekommendera dig att gå ner eller gå på diet om du är yngre och skolsystern själv inte säger att du ska göra det. Under tonåren och barnåren så utvecklas kroppen något enormt, och det är absolut inte bra att banta och gå på diet mm om det verkligen inte är nödvändigt! 

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Anmäl
2016-10-09 17:37 #10 av: VilmaA

Varför vill du gå ner i vikt?

Anmäl
2016-10-12 16:45 #11 av: Äppelsnäckan

Håller med #7, gör det enkelt och lägg in regelbunden träning och ät "som vanligt" men försök skippa sötsakerna. 

Anmäl
2016-10-13 21:11 #12 av: hundtok

tack för hjälpen :) Får väl sätta igång ordentligt med träning om jag vill bli frisk :)

Anmäl
2016-10-15 00:20 #13 av: Whippet

Hmm vad negativa alla e, försöker själv gå ner i vikt.
Kommer med lite tips :)
Sluta äta sötsaker, försöka att göra detta, har nog inte ätit det på 20 dagar nu, man mår bättre faktiskt. Samma sak gäller donken, pizza osv u know the deal.
Jag tror inte det är bra för yngre att träna styrketräning egentligen, men jag brukar jogga någon gång i veckan sen har jag "hyrt" träningspass med en kompis där vi kör friskis och svettis en gång i veckan i en ganska stor grupp, bra om man inte vågar sig ut själv i höstmörkret med tanke på vad som nu finns där typ clowner :( Men det räcker med att jogga eller powewalka också, om du nu känner för att boosta din viktnedgång, annars är det bara att äta nyttigt. Ladda ner pinterest och sök på "healthy food" eller något så får du massa bra tips, började för 2 månader sen med att träna och äte liite nyttigare har gått ner 6 kg., lycka till, de ba o starta :)

I'm out Vilar huvudet i handen

Anmäl
2016-10-15 01:22 #14 av: Linn Is The New

Komihåg att inte fastna i viktnedgången. Jag tränade också och gick ned till mitt mål, sen så fortsatte det och jag tänkte bara 'smalare' detta ledde till mindre bra saker! Hoppas det går bra nu :).

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Anmäl
2016-10-19 16:37 #15 av: hundtok

#13 tack för tipset! tkr det är lite konstigt jag också. Min vän försöker gå upp i vikt o är inte underviktig enligt bmi o ingen tkr det är konstigt, men tvärt om blir det mer motsträvigt :S
#14 ja det ska jag tänka på :) tack.

Tack för alla tips

Anmäl
2016-10-19 17:54 #16 av: Kneko

#13 Självklart kan yngre träna styrketräning. Gäller bara att veta vart gränsen går, vilket kan vara svårt. Det är aldrig fel att träna sina muskler, vilken ålder du än är i.

Anmäl
2016-10-20 13:13 #17 av: Tilde

Räkna INTE kalorier! Fokusera istället på att få en jämn fördelning av kolhydrater (grönsaker, råris och andra nyttigheter), proteiner (kött, fisk, fågel, bönor, osv.) samt fett (olivolja, kokosolja, avokado, fet fisk). 

Räknar du kalorier kan du äta godis hela dagen men ändå ligga på "rätt" antal kalorier fast du inte förbränner fett på kroppen. Ser du däremot till att äta nyttigt kommer du att kunna gå ner i vikt utan att räkna kalorier. 

Sen ska man absolut inte fokusera på sin vikt snarare än hur ens kropp ser ut och att man får bra i den.  Jag väger lika mycket nu som när jag hade mycket mer kroppsfett eftersom muskler väger mer än fett. Min tallrik består generellt av hälften proteiner och hälften kolhydrater varav endast en liten del är potatis/ris och resten är grönsaker. Glad Det är bättre att MÄTA sig än att väga sig för att se resultat. 

Ett annat tips är att aldrig dricka sina kalorier. Undvik all slags dricka som innehåller socker eller liknande, t.ex. läsk, chokladmjölk, juice... Det är väldigt lätt att få i sig på tok för mycket kolhydrater (främst socker) eftersom man inte känner sig mätt när man dricker t.ex. apelsinjuice jämfört med om du äter apelsiner. Du kan då dricka 10 apelsiner men endast orkar äta 2, plus att du inte får i dig fiber från apelsinerna utan fruktosen. 

Vad gäller träning så förbränner du mer i vila ju mer muskelmassa du har. Styrketräning är alltså superbra och även HIIT (high intensity interval training), alltså att du t.ex. springer allt vad du har i 30 sekunder och sedan joggar lätt i 30 sekunder och håller på så i ca 20 minuter beroende på vad du orkar.

Tänk på att se det som ett aktivt val att äta nyttigt och träna - som att du belönar din kropp - så går det mycket lättare. Lycka till! Glad

♥ Tilde

Anmäl
2016-10-20 15:37 #18 av: Linn Is The New

Precis som #17 skriver så tänk på att vågen kan komma att visa mer siffror, eftersom du bygger muskler och att muskler väger mer än fett. Det kommer alltså inte betyda att du har blivit "tjock" utan mer muskelös. 

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.