Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 971 ggr
Hmm
10/11/16, 6:00 PM

Gymnasievalet

Hej! Jag är en kille som går i nian och som funderar på vilken linje som är bäst för mig att gå på gymnasiet. Man hör så mycket rykten om olika skolor och linjer och det gör det svårare att välja. I den stad som jag bor i är det många "osociala" som går teknik och många "sociala" som går natur om man ska lita på ryktena. Jag har lätt för matte och är intresserad av no-ämerna, mitt snittbetyg är B. De linjerna som det står emellan är Teknikvetenskap och Naturvetenskap. Det yrke jag skulle vilja jobba som är Ingenjör. För övrigt är den skolan som natur är på bättre än den andra skolan där det finns teknik återigen enligt rykten. Så mina frågor till er är följande: Hur mycket plugg är det på natur ? Skiljer det sig mycket mellan natur och teknik? Vad tycker ni att jag ska välja? Jag vill gärna veta hur det är att gå på linjerna så skriv gärna om egna erfarenheter.

Annons:
Hoseok
10/11/16, 6:19 PM
#1

Välj inte program efter hur "sociala" folk verkar vara på det programmet. Välj program som gör att du får det enklare att komma in på det du vill hålla på med i framtiden. Om du ska söka vidare till högskola så är ju natur bra. Om teknik-linjen du tänker på är högskoleförberedande så är det ju också bra, framför allt om du vill jobba inom tekniska områden.

Fundera på vad du själv vill och strunta i den sociala biten tillsvidare. Det ska inte vara den avgörande faktorn, enligt mig. :)

JuliaMG
10/11/16, 7:26 PM
#2

Kan inte säga så mycket om teknikprogrammet tyvärr, men själv så går jag ettan i natur. Jag hade som A som betyg i alla SO-ämnen och NO-ämnen, så mitt val var ganska svårt. Ville jag välja samhälle som lite "lättsammare" eller natur som var mer plugg och gav mer i framtiden? Jag valde som sagt natur. Jag trivs riktigt bra med min klass och på min skola. Alla verkar vara väldigt seriösa gällande skolan och vill nå högt, men samtidigt så är de väldigt "sociala", om du vill lägga det så. :)

Plugget varierar väll från skola till skola, och vad man tycker är mycket plugg beror väll också på hur du är som person. Det jag var mest orolig för när jag valde natur var matten. Själv har jag tagit hem matten nästan varje dag för att jobba klart alla de "rekommenderade uppgifterna", eftersom jag siktar mot ett B eller ett A. Vi går igenom något nytt varje lektion, tex lektion 1 hade vi talföljder, lektion 2 hade vi talsystem. Det är liksom ett nytt delkapitel med nya grejer man ska lära sig som har sin grund i det man gjorde föregående lektion. Vet förstås inte om det är så ni kommer att jobba, men så är det för oss iaf.

I övrigt skulle jag inte säga att det är mer plugg än i nian. Inlämningsuppgifter kanske kommer lite tätare, jag vet inte riktigt. Jag känner inte av någon större skillnad.

Nu vet jag inte vilka ämnen man läser på teknikprogrammet, men jag har för mig att det är matte1b? Det läser man väll på ett år? Matte1c som man läser på natur läser du på en termin. Vi hade prov i fredags på de två kapitel vi gått igenom sedan skolstarten. Det går ganska fort, ja, men om man vågar fråga på lektionerna och tar hem och jobbar om det behövs (samt jobbar på lektionerna!) så tror jag absolut inte att man floppar totalt på provet.

Vad hade du tänkt välja dock, natur natur eller natur samhälle (eller någon annan inrikting om ni har det)? :)

Jag återkommer när jag har något bättre att skriva.

Hmm
10/11/16, 8:00 PM
#3

Tack så mycket för ditt svar, det är precis sådant jag vill veta. Men om jag ska gå natur ska jag gå natur natur.

Vikan
10/11/16, 8:02 PM
#4

#2 Av de jag känner som går teknik har de samma sak med matten - matte 1c läser de på en termin och har prov på 2 kapitel åt gången ungefär

Linlans
10/11/16, 8:13 PM
#5

Hejsan! 

Jag stod också mellan samma val, först trodde jag att det var självklart att jag skulle gå natur, men sedan besökte jag en teknikskola och fastnade verkligen! Jag var på besök på båda linjerna på olika skolor och det skiljde sig verkligen inte mycket, förutom att på natur får man naturbehörighet om man t.ex. vill bli läkare och där måste man plugga mer naturämnen. Det tycker jag är skönt med teknikskola, att man kan fokusera på andra ämnen som är viktigare när man vill bli ingenjör, istället för att behöva dra sig igenom tex biologi. (som inte har någon betydelse om du vill bli ingenjör) Matten är lika ''svår'' på båda, men jag som gillar matte är ju glad att det finns många timmar matte på schemat! Gillar du teknik ska du välja det för då får du en roligare skoltid. ;) 

Många tror att tekniklinjen är någon ''latversion'' av natur men det är det verkligen inte! Det är exakt samma, bara att man tagit bort te.x biologi(som man på vissa teknikskolor ändå kan välja till) och lagt in teknikrelaterade kurser istället. Många börjar på tekniklinjen för att de vill bli ingenjörer och inte orkar natur, men sedan slutar då det är minst lika ''jobbigt och svårt'' som natur. Men brinner du för sådana ämnen är det inga problem, jag hade haft svårare på samhäll än teknik fast samhäll anses lättare för jag har svårt att skriva och uttrycka mig! 

Fast för mig föll det mest på skolan, det fanns en teknikskola i stan som var bättre än naturskolorna! Viktigast är ändå lärarna och deras engagemang samt skolan och atmosfären där, så hälsa på skolor du är intresserad av så kommer du nog känna vad som blir rätt för dig!

Prenova
10/11/16, 8:39 PM
#6

Jag själv går natur (går i 2:an nu) och min bror läste teknik på gymnasiet - han läser nu till civilingenjör! Natur och teknik är ganska likt, tror att man läser lika mycket och lika svår matte och fysik, men att man på natur läser mer kemi och biologi. Jag tycker generellt att jag pluggar mer än vad min bror gjorde under hans gymnasietid, men det bör även nämnas att han gick på en annan skola och att det därför kan vara olika. Bästa sättet att välja vad du vill är nog att va runt på de olika skolorna, kanske skugga där en dag om de erbjuder det, och sen välja det ställe där du trivs bäst! :)

Annons:
ljungensjenka
10/12/16, 7:34 AM
#7

Jag läser natur (I tvåan) men ett par kompisar + pojkvännen läser teknik. Matten & fysik 1 är samma så oavsett vilken linje du väljer så måste du vara beredd att plugga i de ämnena (hamna inte efter, det är bara dumt). I övrigt läser båda kemi 1 men kemi 2 samt biologi 1 & 2 är bara för natur. Fysik 2 läser man på natur om man väljer naturvetenskapliga inriktningen och iallafall på min skola kan teknikarna välja till det. Båda linjerna är väldigt bra för framtiden men det beror helt på vad du är intresserad av. Har inte hundra koll på teknikinriktningarna men för natur finns det naturvetenskaplig och samhällsvetenskaplig inriktning (förrutom musik eller idrott på vissa skolor) och där är den samhällsvetenskapliga något enklare då man inte har fysik 2. Men vilka favoritämnen har du? Gillar du biologi eller programmering (t.ex.)? Hur som så ska du välja utifrån vad du vill, inte någon annan. Lycka till!

[rumelle]
10/13/16, 9:26 AM
#8

Natur ger dig ju en lite bredare grund men det beror ju också på vad du vill bli ingenjör inom. Och om du är rädd att det blir för mycket plugg så ska du nog tänka om din karriär. Det blir inte mindre plugg efter gymnasiet om du vill läsa till ingenjör.

Fia9000
10/23/16, 2:08 AM
#9

Jag går själv i ettan på natur och har en kompis som har börjat på teknik. Vi pratar ganska mycket om skolan och vi tycker ändå att vi har det rätt lika trots att vi går olika program. Hittills har vi bara gått några månader på första terminen men jag kan ändå försöka sammanfatta våra erfarenheter.

Matten är typ samma (om jag inte minns fel), bara att natur läser mattekurserna snabbare än teknikarna. Vi på natur har ca ett "delkapitel" per lektion och sedan prov efter 1-2 kapitel. Det gäller att man hela tiden ligger i fas och tar eget ansvar för att inte hamna efter inför proven. Det underlättar såklart även om man har hyfsat lätt för sig i matten eftersom det även kommer in en hel del av det i fysiken, vilket jag personligen tycker är jobbigast. På vår skola har vi dock ett resurscenter med heltidsanställda speciallärare, så det är lätt att få hjälp om man inte förstår något. Som tidigare nämnt så kommer du har både kemi och fysik på teknik. Teknikarna har även ämnet teknik några gånger i vecka där de verkar göra lite allt möjligt som har med teknik att göra. Då underlättar det ju såklart en del om du tycker om just teknikämnet. Jag vet inte hur det är på andra skolor, men på vår skola finns det ganska många teknikinriktingar. Det finns bland annat teknikvetenskap, som en av mina andra kompisar tänker välja eftersom det tydligen ska vara näst intill samma som natur. Jag är dock inte så insatt på detta så jag vet inte hur sant det är.

Slutligen vill jag bara tillägga att natur inte alls är så jobbigt som alla påstår. Så fort någon hörde att jag skulle välja natur så blev jag överröst med en massa historier om folk som gått in i väggen och allt möjligt. Min erfarenhet är däremot att det inte finns någon anledning att bli avskräckt så länge man klarar matten och fysiken ganska okej.

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

ljungensjenka
10/23/16, 7:52 PM
#10

#9 Ska inte avskräcka dig men natur blir betydligt tuffare än de första månaderna i ettan. Vänta tills tvåan bara ;)

Linlans
10/24/16, 7:39 PM
#11

#10 Alla måste sluta tjata om hur jobbig tvåan är och skrämma stackars elever innan de ens fått chansen att bilda sig en egen uppfattning. Skolmässigt ja, visst, något jobbigare, men för mig var tvåan så mycket bättre än ettan. Klarar man skolan, har en viss motivation och disciplin är inte tvåan några problem som helst. Jag tyckte det var skönt i tvåan att allt bara rullade på, man kände lärarna, klassen och man kände till ens förmågor. Kämpade gjorde jag verkligen men ettan var värre med allt nytt.

ljungensjenka
10/24/16, 7:49 PM
#12

#11 Menar inte att skrämma upp mer att man inte ska säga att natur är enkelt för det är det inte. Inte ens för de som är naturbegåvningar i de flesta ämnen. Det krävs hårt jobb, mycket plugg och prioriteringar hela tiden. Allas liv ser olika ut så självklart att det kan vara enklare för någon om man t.ex. Mår bättre men skolmässigt vilket är det vi diskuterar så är tvåan tuffare än ettan. Början av ettan är hemsk innan man kommer in i det såklart och det slipper man i tvåan men det är inga enkla kurser.

Fia9000
10/25/16, 8:18 PM
#13

#10 Jag har hört det också, men jag tror fortfarande inte att det är så farligt som alla påstår. Har man bara någorlunda "tempo" på sitt pluggande och kan prioritera sin tid så är risken nog inte stor att allt går helt åt pipsvängen. Har fått höra lite smått om vad tvåorna gör och så men jag ser nästan bara fram emot det. ;) På vår skola har vi som sagt även ett resurscenter där man kan sätta sig i lugn och ro och plugga under håltimmarna, eller helt enkelt bara går till och få lite snabb hjälp av lärare om det är något man inte förstår. Detta är nog den största anledningen att jag inte är orolig inför nästa år även om det självklart blir lite tuffare. Sen så har ju inte alla skolor den tillgången och alla elever har inte samma förutsättningar, så jag kan ju inte skriva annat än ur mitt eget perspektiv. :)

Det bästa är nog egentligen att prata med någon som går på den skola och det program man är intresserad av för att få reda på hur det egentligen är. Har man lite tur så kan kanske ens SYO hjälpa en med det. Jag blev rekommenderad att gå natur på den skolan jag valde just för att det fanns så mycket hjälp och dessutom bra förutsättningar för en bra gymnasietid där.

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

Annons:
Upp till toppen
Annons: