Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1924 ggr
[BeataJ]
10/21/16, 9:19 PM

Min mamma mobbar mig för att jag inte vill vara tjej

Som titeln säger, jag vill vara kille. Jag hatar att ha klänning, och jag vill inte vara tjej. Min mamma tycker det är fel att jag inte klär mig som en tjej. Jag brukar aldrig ha klänning eller kjol, och jag brukar ha jeansen en bit neddragna. Hon skrattar åt mig, och drar ner byxorna på mig. Hon tvingar mig att ha på mig saker jag inte vill ha på mig. Hon tycker jag är konstig, och att jag gör fel. Hon försöker bestämma vad jag ska tycka. Jag vet inte vart jag vill komma med det här inlägget, men jag hatar när hon gör så. 😢😢😢

Annons:
[AnimeV4]
10/21/16, 9:35 PM
#1

Nu är jag lite osäker på om jag fattat rätt, men du kanske kan må lite bättre av att läsa här? http://www.transformering.se/

hahael
10/21/16, 9:43 PM
#2

Så du är binär transman om jag förstår rätt? Frågar endast detta för att jag inte riktigt förstår ditt inlägg

Klart att laxen ska ha en jolle

[BeataJ]
10/21/16, 10:56 PM
#3

Jag vill vara kille, vet inte om jag är trans eller något…

[AnimeV4]
10/22/16, 1:35 AM
#4

Jag tycker att du ska prata med någon på en ungdomsmottagning! HBTQ-certifierad är bäst, för att öka risken att du får ett bra bemötande. Vart bor du?

Hoseok
10/22/16, 9:01 AM
#5

Fy vad hemskt! Hoppas du har någon att prata med (Kurator på skolan, UM eller kanske psykolog). Har du en annan målsman du kan prata med om det och berätta hur du känner? Har du sagt till din mamma att du blir ledsen när hon gör så mot dig? Hade det varit jag så hade jag visat tydligt mitt missnöje och kanske till och med gått så långt att jag inte pratar med min mamma och förklara att om hon inte respekterar mig så vill jag inte ha henne i mitt liv. För att visa allvaret.

[BeataJ]
10/22/16, 4:41 PM
#6

Min mamma är liksom den som bestämmer i familjen. Min pappa säger inte emot henne, och mina syskon förstår inte… Det är det jobbigaste, jag har ingen att prata med… 😢

Annons:
[AnimeV4]
10/22/16, 5:32 PM
#7

#6 Har du någon skolkurator eller lärare du litar på? Någon vän? Hur gammal är du? Du får gärna skicka PM till mig också!

vendelay
10/22/16, 7:05 PM
#8

Jag säger samma som PuffBuck, du får gärna skicka ett PM till mig om du vill prata. Oavsett vad din familj tycker så är vi många, många, många här som bryr oss om dig.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[BeataJ]
10/22/16, 11:08 PM
#9

Jag är 12, och jag har inga vuxna jag riktigt litar på…

Hoseok
10/24/16, 1:13 PM
#10

#9 Har du en kurator på skolan? Vänd dig till hen!

[BeataJ]
10/24/16, 3:29 PM
#11

Tror inte det,men jag vet inte…

[134643]
10/24/16, 5:43 PM
#12

#11 Prata med skolsköterskan isåfall :)

[AnimeV4]
11/8/16, 4:59 PM
#13

Hur går det?

Annons:
[BeataJ]
11/8/16, 11:05 PM
#14

Just nu ignorerar hon vad jag tycker, och köper kläder osv som hon säger att jag har valt… Hon skrattar fortfarande åt mig ibland, men för det mesta ignorerar hon som sagt vad jag tycker och ser till att jag gör som hon vill.

[AnimeV4]
11/9/16, 1:45 AM
#15

Det låter fruktansvärt. Jag står fast vid att du borde prata med någon! Kurator på skolan, lärare, ungdomsmottagning eller BUP. Kan du inte försöka göra det? Du måste ju må uruselt över denna behandlingen! Har du någon pappa?

kae
11/9/16, 11:31 PM
#16

Din mamma är nog tyvärr väldigt outbildad i det här ämnet. Försök förklara för henne, eller hänvisa till en bok/artikel/hemsida etc. Jag tror inte hon vill skada dig, men hon kanske inte vet om att det här finns och tror att det är en "fas". Det du upplever är psykisk misshandel och det är jättebra om du diskuterar det med antingen någon i familjen eller en utomstående som skolkurator eller någon på UMO.

[AnimeV4]
11/11/16, 12:56 AM
#17

#16 Håller med om att det är psykisk misshandel. Tyvärr är min erfarenhet att sådana här personer inte förstår eller bryr sig om att försöka. Blir själv behandlad illa av förälder och förälders partner för att jag är transperson.

Torparmor
11/11/16, 2:32 AM
#18

Långbyxor typ jeans används ju allmänt lika mycket av tjejer som killar.  Så har det varit ända sen 1960-talet, så jag förstår inte hur din mamma tänker. Vad händer när du vägrar klä på dig eller tar på dig det du vill ha? Tar hon av dig kläderna?

Det är ett problem att du bara är 12 år, då är det inte lätt att stå på sig och inte heller att handla kläder på egen hand. Har du inga egna byxor?  Har du bröder du kan låna av?


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

-Aida-
11/11/16, 8:21 AM
#19

Vänd dig till en lärare/kurator/skolsköterska, ni kan sitta i möte med din mamma och prata om detta, dina behov ska uppfyllas och de ska inte hon stoppa.
Du kan göra samma med ungdomsmottagningen.
Sen förstår jag om din mamma känner sig orolig eller rädd för att du vill vara kille.
Jag drog som skämt till min mamma att "kanske ska jag va kille istället" varav hon reagerar defensivt och vill inte veta av mig.
Jag känner samma som du, avskyr kläder riktade till tjejer och trivs bättre med killarnas urval, vilket min mamma aldrig ville acceptera heller.
Men de finns också neutrala kläder för både killar och tjejer.
Du kan också komma överens med din mamma om månadspeng, de ger dig makten att köpa dina egna kläder och lägga upp din egen budget.

[Pinkfloyd]
11/12/16, 10:17 PM
#20

Låter inte roligt! Skulle jag vara din mamma så skulle jag acceptera dig precis som du är, för mig spelar det ingen roll vad min barn har för roll, hur hen ska klä sig o.s.v. utan att mitt barn ska vara lycklig! Så det är inte okej att hon behandlar dig så, även om hon såklart älskar dig. 

Jag tycker du ska försöka prata med din mamma hur du känner, även om det kan kännas svårt. Förklara hur du känner.  Om det blir för svårt så kanske du kan skriva ett brev till din mamma som du kan ge till henne innan du t.ex. går till skolan?  Ovanstående skrivare har gett väldigt bra svar.

Jag har också alltid varit en "pojkflicka", har aldrig gillat tjejkläder speciellt mycket utan jag trivs så mycket bättre i "killkläder", jag har alltid tyckt att killarnas kläder är mycket snyggare och skönare att bära. Så jag har så länge jag kan minnas köpt    T-shirts och tröjor på kill/mansavdelningen. Fast när jag var 12 år gammal fick jag inte bestämma över klädvalen, då var det mamma som valde kläder och köpte kläder åt mig.

Annons:
[BeataJ]
11/14/16, 11:06 PM
#21

#18 Hon köper bara kläder till mig som hon tycker om, och jag har inga bröder. Om jag klär mig så som hon tycker är "fel" tjatar hon på mig att byta kläder, och skrattar åt mig.

Upp till toppen
Annons: