Annons:
Etikettövrigt
Läst 1645 ggr
Sims3horzien
10/26/16, 8:02 PM

Hål i öronen

Hej! Jag har funderat på att ta hål i öronen. Gör det ont att ta? Har hört att man kan få infektion, hur unviker man det? Hur länge ska man ha de och hur ofta ska man tvätta? Går de att sova med örhängena? (Inte läkörhängen då) Tror ni att det finns sådana här vita kulor eller pärlor som läkörhängen? Vet ni ett bra ställe i Malmö där man kan ta?

Annons:
Tilda Hansson
10/26/16, 8:09 PM
#1

Jag tycker bara att det bränner till lite och det gör inte så ont. Den första tiden ska man aldrig pilla runt öronen utan att ha tvättat händerna. De som jag tog hos gav mig ett paket med små servetter som jag skulle rengöra med varje kväll i ett par veckor. Det andra får någon annan svara på hehe. 🙂

Med vänliga hälsningar, TildaGlad

ElsaN.01
10/26/16, 8:42 PM
#2

Jag tog hål i öronen för lite mer än ett år sedan. Det gjorde inte alls så ont som jag trodde att det skulle göra, jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det men det brände till lite granna. Jag tog hål i båda öronen samtidigt och endast ett av dem fortsatte att ömma en stund efter själva håltagningen. Visst kan man få infektion, men sköter man bara dem som man ska enligt skötselråden så brukar det inte vara några problem. Jag tog mina på ett apotek och de var väldigt hjälpsamma. Man har i läkörhängena i minst 6 veckor och man ska egentligen tvätta dem morgon och kväll varje dag. Jag var lite slarvig och gjorde inte det, men det gick bra ändå. Angående om man kan sova i örhängena så skiljer det sig mycket mellan vilka örhängen man har. Som jag ser det brukar det gå bra att sova i örhängen som inte är hängande, alltså sådana som sitter på örsnibben och inte dinglar. Det finns många ganska fina läkörhängen, här visas ett antal, https://www.blomdahl.se/medicinsk-haltagning/oronhaltagning/

Honestyisdead
10/26/16, 9:05 PM
#3

Gå till en utbildad piercare om du ska göra hål. Gå inte till frisör, guldaffär eller blomdals som gör det med pistol. Det är inte alls bra. 

Du får skötselråd hos piercaren.

CaptainBunchie
10/26/16, 9:13 PM
#4

Vill bara säga:
Snälla gör det hos en riktig piercare med kanyl.

Riskerna ökar något ofantligt när man tar hål med pistol.
Varför kan du läsa HÄR

Piercaren kommer också 'skicka med' råd och hur du ska sköta det.
Jag är nästan säker på att de gärna förklarar och ger råd om du går dit och frågar i förskott också. :)
Inne på Bodyart iFokus kan du säkert också få bra svar. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Carrosh
10/26/16, 10:42 PM
#5

Säger också: gör hos en riktig piercare!

Läs länken som #4 länkade till, där finns massor med nyttig och otroligt bra information. Rätt skötselråd och svar på dina frågor kan du få av piercaren. De kan även berätta mer ingående om vad du ska tänka på osv.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[Littlepig]
10/27/16, 9:12 AM
#6

Jag tog hål i öronen 2012, alltså var jag 10. Var otroligt nervös men det gjorde inte alls ont. Tog då med pistol hos en smyckesaffär. Det brände inte ens till, det gick så snabbt att det bara kändes som om någon nuddade örat. Man ska tvätta varje morgon och kväll har jag för mig, och sova kan man göra med örhängena sedan. Bara de inte är för stora så de fastnar eller liknande. Det fanns inga pärlor när jag skulle ta. Bara sådana här stenar. Men på Claires har de flera sorter, typ kors och fjärilar m.m. I alla fall, jag skötte mina hål jättebra. Blev alldeles förtvivlad när ena hålet började ömma efter 6 veckor så fick ta ut det örhänget. Och sedan det andra.. gjorde inget fel men det blev bara så. Hört i efterhand att pistoler inte är bra för öronen och att man ska ta med kanyl dock.

Annons:
Sims3horzien
10/27/16, 3:36 PM
#7

Vågar fan inte ta hål med en kanyl as läskigt ju och låter som att de gör skitont.. eller? Men ni som tagit med pistol, har ni haft problem eller något? Min lillasyster tog med pistol för ca 1 år sedan. Hon har jättefina hål.

Sims3horzien
10/27/16, 3:36 PM
#8

Vågar fan inte ta hål med en kanyl as läskigt ju och låter som att de gör skitont.. eller? Men ni som tagit med pistol, har ni haft problem eller något? Min lillasyster tog med pistol för ca 1 år sedan. Hon har jättefina hål.

Honestyisdead
10/27/16, 4:00 PM
#9

#7 Det gör inte ont. Man är bra dum om man gör med pistol trots att vi talat om att det inte är bra och du fått länkat till artikel som talar om varför.  Har du ens läst det?

Vissa länder är det förbjudet att använda sådana pistoler i. Pga smittorisken och att det förstör vävnaden och risken för problem är stor. Dessutom är smycket oftast för litet så örat inte kan svullna ordentligt. 

De flesta jag känner som har gjort med pistol i yngre dagar DÅ MAN INTE VISSTE BÄTTRE, hade och har än idag problem med hålen.

Scorpio97
10/27/16, 6:13 PM
#10

#7 Jag tog med pistol, och har fortfarande problem med hålet i höger öra (var kanske åtta-nio år sen jag tog). Det är snett och jag får trycka igenom vissa örhängen. Och det blir infekterat lite då och då. Då får jag tvätta noggrant i flera dagar, samtidigt som det är var i hålet och det gör ont. 
Samtidigt som det vägrar läka helt och hållet så att jag kan göra om det.

Jag kommer aldrig ta med pistol igen. Det är inte värt det att hålla på och krångla i flera år. Och även om det gick bra för din syster, så är det inte säkert att det går bra för dig. 

Så ta med kanyl. Jag tvivlar på att det är någon större skillnad i smärta. Och om du slipper infektioner och liknande så är det värt det. Blir det infekterat från början får du förmodligen ta ut örhänget, låta det läka ihop och sedan ta hål igen, eller så kan du som sagt få som mig och få infektion då och då flera år senare. Bättre att göra det en gång ordentligt istället (sen kan man såklart ha otur och det blir något fel med kanyl också, men det är i alla fall mindre risk)


//Jessie

Fridaaaa
10/27/16, 6:21 PM
#11

När jag tog, kändes det bara varmt i örat men gjorde inte ont. tog med pistol men är ja typ 15 år sedan
Jag sover aldrig med öronhängen, fastnat en gång så gör aldrig om det

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CaptainBunchie
10/27/16, 6:33 PM
#12

#7 Lär ju göra mer ont att få infektion av att ta med pistolen senare. :P
Rent logiskt borde det ju göra mindre ont att ta hål i öronen med kanyl än med den trubbiga pistolsnålen. Är ju som om kirurger skulle använda en gammal slö kniv istället för skalpeller.. Hua!

Edit: Jag har dessutom fortfarande småproblem med mina öron, och de gjordes (tyvärr) med pistol för ca 8-11 år sedan (kommer inte ihåg exakt, men jag var en liten unge som inte visste bättre helt enkelt).

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Fridaaaa
10/27/16, 6:34 PM
#13

#7 Inte haft några problem :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Lia
10/27/16, 6:45 PM
#14

Alla mina 8 hål i örsnibbarna är tagna med pistol. Jag var jättenoga med hygien och allt. Alla hålen har jag haft problem med, och under dessa 10 år har jag fortfarande problem då och då. Jag skulle avråda vem som helst från att göra ett så dumt misstag. India på triangeln i Malmö gör superproffsiga piercingar. Jag skulle gå dit om jag var du, där gör jag alla mina piercingar.

Nilla_93
10/27/16, 8:04 PM
#15

För ca 17 år sen tog jag 2 hål i öronsnibben med pistol absolut inga problem mamma hjälpe mej med rengörning och sånt var bara 6år . För ca 10 år sen tog jag ett andra hål i höger örsnibb också med pistol inga problem. Och en helix gjorde jag för ca 4år sen också med pistol inga problem egentligen förutom jag hade problem med örhängen där som skruvade upp sej och lite anndra iriterade saker så tog bort det igen efter ett år. Jag förstår varför folk rekomenderar att inte göra med pistol men när jag var liten fanns inget annat alternativ där jag växte upp, men jag tycker du ska göra som du själv tycker och förstå vilka risker som finns att göra med pistol Själv tycker jag pistol inte direkt gör ont utan de blir varmt efter örhänget har trängt genom huden.

Honestyisdead
10/27/16, 8:20 PM
#16

Om man vet riskerna (tex blodsjukdomar) som ts nu vet väljer man väl inte pistol.  Då bryr man sig verkligen inte om sitt liv.

ipopuma
10/28/16, 2:13 PM
#17

Har tagit med pistol och kanyl och kanyl gjorde så mycket mindre ont. Plus pistol är inte bra för sin hälsa. Och det går lika snabbt och man ser lika mycket.

Läkörhängena ska vara i minst 8 v. har jag fått höra när jag har tagit hål Jag sover med örhängen och det fungerar super

Mysan_
10/28/16, 5:35 PM
#18

Jag har 2 hål på varje öra och funderar på att ta fler, jag har tagit med sån här pistol (har dock hört att det inte är bra) och jag tycker inte att det gör speciellt ont. Det brände till när man gjorde hålen, sedan vad jag minns hade jag inte ett dugg ont efter ett par sekunder bara.

Honestyisdead
10/28/16, 5:44 PM
#19

#18 Läs länkarna så ser du varför det inte är bra.

Mysan_
10/28/16, 5:46 PM
#20

#19 Jo jag vet, min syster har haft jättemycket problem med sina hål som hon tagit med pistol, även min mamma. Jag har bara haft tur.

Annons:
Honestyisdead
10/28/16, 5:57 PM
#21

#20 Det värsta är ju blodsjukdomar man kan smittas med.

Hejj11
10/29/16, 12:45 AM
#22

Det finns ju Blomdahl som "garanterar" att det inte medför bakterier m.m. Men då återstår problemet att pistolen skjuter igenom vävnaden i örat hårdhänt och inte fint som en kanyl och förstör då har jag läst. Ångrade att jag tog med pistol. Fick som sagt ta ut båda örhängena och fick nästan infektion på köpet. Även om det går smidigare med pistol kan man få risker. Vet många i min närhet som ej haft problem med infektioner med pistol men man kan aldrig garantera. Tvättade jättenoga och sådant men ändå blev det knas.

Upp till toppen
Annons: