Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 999 ggr
mentos99
10/27/16, 3:19 AM

Flytta?

Hej på er!! Det är nämligen såhär att i vår är det min tur att ansöka om gymnasiet och fortsätta början av min framtid. Men det är en sak som har väldigt svårt att bestämma. Det är om jag ska gå i en skola i min stad eller i Stockholm. Problemet är att går jag i Stockholm kommer det ta mig drygt 2 timmar VARJE morgon att ta mig hemifrån till skolan. Så jag undrar om det finns någon som vet om man kan hyra lägenhet (helst 1a) som man bor i ensam INTE hyra utav någon som redan också bor i huset till ett rimligt pris (är endast 16 år då när gymnasiet börjar) Mina föräldrar kommer dock inte vilja betala hyra varje månad men kan ju i värsta fall skaffa mig ett deltidsjobb men då kommer all min fritid och aktiviteter utgå.. Tränar 5 gånger i vecka plus plugg och kille, att jobba och bo i en annan stad kommer göra allting krångligt men ändå intressant. Vill gärna flytta till något eget men frågan är vart det finns lägenheter åt en 16-åring att hyra.

Annons:
Aleya
10/27/16, 6:11 AM
#1

Först så är det svårt att få bostad i Stockholm och dyrt med. Inte ens när jag bodde där var det lätt att hitta eget. Tyvärr. Men det finns kanske någon som vet nått ställe där det finns bostäder. Men det var hopplöst och dyrt minns jag.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Åsa S
10/27/16, 7:41 AM
#2

Man måste vara 18år för att få skriva på ett hyreskontrakt och vill inte dina föräldrar stå för kontraktet + betala är det nog inte stockholm du ska flytta till. Det är mer än dyrt i stockholm det är bättre du koncentrerar dig på studierna än att jobba 20-30timmar/v för att klara mat och husrum. 16årig tjej och inneboende i stockholm rekommenderar jag inte du kommer troligtvis stöta på åtminstone nån gubbsjuk man som gärna har dig som inneboende mot vissa sexuella tjänster. Inte ovanligt unga tjejer råkar ut för sånt när det är så stor bostadsbrist som det är i Stockholm.

Lizelda
10/27/16, 11:42 AM
#3

Hur har du tänkt dig att du ska klara alla kostnader? Det är en enorm skillnad på högstadiet och gymnasiet, finns en minimal chans att du klarar att jobba samtidigt som du ska anpassa dig till att bo själv, på nytt ställe och klara gymnasiet. Har du någon budget?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Hoseok
10/30/16, 7:53 AM
#4

Dina föräldrar är försörjningsskyldiga tills du går ut gymnasiet, och om de inte vill hjälpa dig med en egen lägenhet så finns det inte mycket du kan göra.

Chansen att få en lägenhet i stockholm är så minimal. Det finns folk som står i bostadskö i 10 år för att få det. Du får inackorderingsbidrag av CSN om du studerar i en stad långt borta från din hemstad, men chansen att det räcker till hyra är också minimal.

Så tyvärr blir det antagligen svårt.

Whippet
10/31/16, 5:21 PM
#5

Min brors kompis flyttade till Stockholm, en lägenhet på 20 kvm, och 6.000 i hyra 🥵

I'm out Vilar huvudet i handen

kae
10/31/16, 10:07 PM
#6

Kan säga att du inte lär hitta något på 20 år. Bara studentbostäderna inför högskolestudier i Stockholm ofta har sex års kötid eller mer. Ditt enda alternativ är förmodligen att hitta ett rum att hyra i någon förort vilket du inte ville - och tyvärr lär hyran vara lika hög som för en lägenhet.

Annons:
vendelay
11/1/16, 1:54 PM
#7

När jag skulle flytta hemifrån (bor i Sthlm) letade jag andra hand till att börja med, men det går ju inte. Fanns bland annat en etta (minns inte storlek) i en ganska otrevlig förort för 15 000 kr/månaden. Enda möjligheten är att antingen stå i kö i MINST 20 år eller köpa en lägenhet. Om du inte vill bo med andra, alltså.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Halvdansken
11/1/16, 1:59 PM
#8

Enda jag kan tänka mig är att bli inneboende hos nån, men det ville du ju inte. Tänk på att det inte bara är hyran som kostar. El, bredband, transport osv. Ja, så mat givetvis. Att hitta ett deltidsjobb för en 16-åring är inte så enkelt. Och de pengarna kommer knappast att räcka i alla fall.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

vendelay
11/1/16, 2:08 PM
#9

En sak förresten som jag kom att tänka på. Det är väldigt vanligt att kvinnor t.ex. får frågan om de vill betala på annat sätt än pengar osv. Det har varit mycket skriverier om det i tidningar de senaste åren. Kan vara värt att tänka på om du är kvinna.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Halvdansken
11/1/16, 4:18 PM
#10

#9. Så du rekommenderar att hon prostituerar sig? Är du inte klok??? 
Anmäler ditt inlägg.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Honestyisdead
11/1/16, 4:27 PM
#11

#10 Eller så var det menat som en varning och det borde vara det första man antar istället för att anta som du gjorde. För DET är ju helt galet!

vendelay
11/1/16, 4:34 PM
#12

Wow. Nej, det var en varning. Är du inte klok, halvdansken?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Halvdansken
11/1/16, 4:51 PM
#13

Om man skriver "Kan vara värt att tänka på…" betyder det faktiskt "kan vara en god ide, varför inte överväga?" Absolut inte som en varning.  Det handlar om nyanser i svenska språket.
Samma sak som skillnaden mellan risk och chans, som många också har problem med. "Det finns en chans att du har cancer". Nej det finns det inte. Däremot finns det en risk att du har cancer.

Ska man skriva det som en varning (vilket förresten redan är gjort i tråden) så ska man skriva "Var observant på detta, var försiktig". 

"Vara värt att tänka på…" är alltså en övervägning.  Ska jag - ska jag inte, för- och nackdelar med det…

Så jo, jag är klok.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
vendelay
11/1/16, 6:24 PM
#14

Kan vara värt att tänka på om du är kvinna, för jag antar att du inte vill bli sexuellt trakasserad - skulle väl min hela mening bli.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
11/1/16, 6:33 PM
#15

#13 -Du kan få cancer av cigaretter,  kan vara värt att tänka på. 

Hade du med handen på hjärtat tagit det som att man vill att personen ska röka eller få cancer?

- Det finns en chans att det är cancer hon har.

Hade du tolkat det som att det är något man önskar för att fel ord använts?

Halvdansken
11/1/16, 6:58 PM
#16

#15. "- Det finns en chans att det är cancer hon har."
Chans är ett positivt laddat ord.  Det heter "- Det finns en risk att hon har cancer " och "- Det finns en chans att hon blir frisk".
"Du kan få cancer av cigaretter,  kan vara värt att tänka på." - där har du övervägelsen - vill du röka och riskera cancer? Ja/nej? Vad väljer du?

#14. "Kan vara värt att tänka på om du är kvinna, för jag antar att du inte vill bli sexuellt trakasserad".  
Nej - det är en mening som är helt felkonstruerad.  man kan säga "Du ska vara försiktig med det här, för jag antar att du inte vill bli sexuellt trakasserad". Eller "Du ska tänka/borde tänka  på detta om du är kvinna…" 

Ja - fel ord kan betyda mycket. Värde eller värt är nåt positivt. Pengar har ett värde. Guld har ett värde.  Människors lika värde. 
Så det är jätteviktigt hur man använder orden. 

"Hade du tolkat det som att det är något man önskar för att fel ord använts? " 
Ja, absolut.  Speciellt i skrift. Om man sagt det till mig hade jag säkert tolkat det annorlunda, men tänk på hur varje ord vägs i tex en rättegång, i lagtexter, i polisrapporter. Ett enkelt ord kan ändra massor.  Skriftspråket är mindre flexibelt än det talade.
Det är ofta därför det blir tjafs i trådar "Jamen jag menade inte så… jag satte en smiley… har du ingen humor".  För att de som läser meddelandet hör det annorlunda i sitt huvud än den som skrev det.

Men jag är 55 år, och blivit drillad i detta under lång tid och genom tusentals böcker. Ni är unga och kanske fullständigt skiter i det. Men det kan vara värt (!) att ta till sig ändå. 

Ni slipper tanten nu :-) 
Hoppas TS finner en lösning på sitt problem, sorry för trådkapning.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

vendelay
11/1/16, 7:00 PM
#17

😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
11/1/16, 7:02 PM
#18

Jag håller med om att grammatik och stavning är viktigt, absolut, men nu överdriver du liiiite. Lugna ner dig, ingen annan reagerade så vi kanske kan släppa det och låta TS ha sin tråd ifred.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
11/1/16, 7:09 PM
#19

#16 Jag kan skillnaden på chans och risk. Jag bad inte om en förklaring utan ställde en fråga angående hur du hade tolkat det, trots att du kan grammatik. 

Men vi lämnar det. Det har som sagt inte med trådens ämne att göra.

Upp till toppen
Annons: