Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 840 ggr
Katarina97
2016-10-27 18:36

Tips för läsförståelse, högskoleprovet?

Jag ska göra högskoleprovet på lördag och behöver lite tips på hur man på bästa sätt klarar läsförståelsen. Matten har jag pluggat till och känner mig ganska väl förbered på eftersom matte dessutom är ett ämne som jag har väldigt lätt för, men svenskan går inte riktigt lika bra. Har egentligen inga lässvårigheter alls men vill ju såklart prestera så bra som möjligt. 

De flesta som jag hört brukar säga att man ska läsa frågorna innan man läser texten, men jag har lite svårt för att komma ihåg frågan medans jag läser texten, men samtidigt går det inte bra om jag läser frågan efter heller för då har jag inte koncentrerat mig på rätt sak i texten. Borde man bara läsa frågan eller också alternativen innan texten? 

Sen tycker jag också ibland att det är svårt att veta svaret eftersom alternativen ibland är så lika på hp och ibland tycker jag att fler än ett alternativ stämmer. 

Tacksam för alla tips ni har, vare sig ni gjort hp eller inte så har nog de flesta gjort något läsförståelseprov :)

Annons:
belliiboii
2016-10-27 18:42
#1

Har fått tipset, är du osäker chansa. Det är 25% chans att du har rätt men om du stannar för länge på en fråga du är osäker på kommer det hindra dig från att hinna svara på alla! Sen skulle jag börja läsa texten sen frågorna, annars skulle det nog bli mycket hopp och skulle inte alls kunna hålla koll. Lycka till förresten, det kommer gå bra!

Scorpio97
2016-10-27 18:57
#2

Jag brukar läsa igenom texten lite snabbt, då vet jag ungefär hur texten är uppbyggd och vart det står om vilka saker. Efter det läser jag frågan och alternativen (fokuserar dock på frågan) och läser jag texten igen och verkligen letar efter svaret. Sen kollar jag vilka alternativ som stämmer in och stryker dom som inte alls är rätt, och om några är väldigt lika varandra läser jag texten igen och kollar vilken som stämmer bäst.
Jag tycker det fungerar bäst för mig, men jag har egentligen alltid haft lätt för läsförståelse. 

Har du provat att använda överstrykningspenna? Jag använder det inte, men syrran tycker det är enklare att ta ut relevant information då. Och det kan vara enklare att "hoppa mellan" frågan/alternativen och texten om du vet exakt vilket stycke du behöver läsa (så att man inte slösar tid på att leta runt i texten efter det stycket).


//Jessie

Lojs
2016-10-27 19:36
#3

Nu är det lite sent, men en jättebra förberedelse är att läsa lite äldre böcker, typ från 1800-talet eller tidigt 1900-tal, då får man mycket gratis, men som sagt, lite sent att börja med det nu. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

smellcaramell
2016-10-27 19:39
#4

Jag har när jag gjort hp läst frågorna först och sedan texten, har inte lagt någon vikt alls vid att memorera frågorna utan har jag läst dem så ligger de någonstans i bakhuvudet så att man har lättare att hitta "tillbaka" till rätt stycken sen när man faktiskt ska svara på frågorna. Dock brukar hp vara lite lurigt då de kan skriva en sak och debattera den under 4/5 av texten för att sedan i sista femtedelen ändra åsikt totalt och komma fram till att de de sa i sista femtedelen är rätt så passa dig där :)

[134643]
2016-10-28 10:17
#5

Jag har gjort så att jag läser frågan och alternativen, sen skummar jag igenom texten för att hitta svaret. Det går absolut snabbast för mig, så behöver jag inte ens läsa igenom hela texten noggrant :)

Katarina97
2016-10-28 22:08
#6

Tack så mycket för alla tips! Nu ska jag gå och lägga mig så att jag är pigg och koncentrerad imorgon :)

Annons:
Scorpio97
2016-10-28 22:17
#7

Lycka till imorgon!


//Jessie

Upp till toppen
Annons: