Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1078 ggr
hannalh
11/1/16, 10:36 PM

Tampong har fastnat D:

Alltså jag använder tampong för tredje gången nu och nu är den snustorr och jag kan verkligen inte få ut den och den har liksom vecklats ut inne i slidan, jag har pratat med min mamma och hon säger att det bara är att dra ut den men det går verkligen inte! Har testat glidmedel och detta hände första gången jag använde tampong också, någon som har tips på vad jag kan göra? Vill helst inte ringa till akuten eller något.

Annons:
Lizelda
11/1/16, 11:03 PM
#1

Jag har haft tamponger som fastnat när jag haft sex med tampong i men de har kommit ut efter max ett dygn. Hur länge har den varit inne? Jag hade inte oroat mig om det inte handlar om flera dagar.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

hannalh
11/1/16, 11:05 PM
#2

#1 sen typ 12

Lizelda
11/1/16, 11:08 PM
#3

#2 Jag hade inte oroat mig. Kan du få tag på tampongen så kan du lirka lite med fingrarna och få ut eller bita ihop och sakta dra ut med snöret, fast det är långt ifrån bekvämt.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Mysisa
11/1/16, 11:10 PM
#4

Tamponger ska bytas efter MAX 6 timmar, helst 4 annars kan man drabbas av TSS.
http://www.aftonbladet.se/halsa/kvinnlighalsa/article13688888.ab
Har du inte fått ut den än så är det dags att ringa efter hjälp

minavitas.wix.com/kennel

Spöket
11/1/16, 11:20 PM
#5

Du får lirka ut den försiktigt eller ringa till nån gyn/barnmorska . Ring vårdupplysningen( 1177) och fråga dem hur länge du kan vänta osv

Multi vad?

Majaa12
11/2/16, 12:23 AM
#6

Ta olja eller något annat under tampongen och dra i snöret. Det gör verkligen jätteont men du kan nog om du försöker

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Annons:
[Toretto]
11/2/16, 12:31 AM
#7

prova att lägga dig i ett bad ett tag och sätt dig sedan på huk och tryck som att du skulle bajsa och försök då att dra ut tamponger samtidigt och försök ett par gånger om du inte lyckas den första om du inte får ut den måste du ringa efter hjälp eller prata med din mamma så hon kan ringa det är farligt om den sitter i för länge.

[Toretto]
11/2/16, 12:44 AM
#8

ett tillägg till förra inlägg är att du även ska huka och tryka i badkaret och försöka dra ut tamponger ( om du har ett badkar såklart)

Honestyisdead
11/2/16, 2:45 PM
#9

#4 Det går bra att ha en tampong längre än 6 timmar. Det är inga problem att tex sova med tampong. 

För övrigt är det EXTREMT ovanligt att få TSS pga tampong. Så det är inget du behöver varna om och speciellt inte på så kort tid som 6h.

vendelay
11/2/16, 3:13 PM
#10

Jag säger som Hera, TSS är extremt ovanligt.

Inför framtiden kanske du ska testa menskopp istället? Jag har inte testat det själv men jag antar att de borde vara enklare att få ut eftersom de inte består av bomull som suger upp all fukt. De kan du ju också låta vara i utan att vara orolig över t.ex. TSS (även om det är extremt ovanligt).

Hur har det gått, har du fått ut tampongen?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Devya]
11/2/16, 4:26 PM
#11

#4 Pffff, om jag gjorde på det viset så skulle jag skada mig. Man ska INTE ta ut tampongen för tidigt för då kan man skada slemhinnorna. 6-8h fungerar mer än väl.

Om jag tar ut en tampong efter 4h så gör det fruktansvärt ont för den är faktiskt inte fylld efter endast 4h. 6h fungerar ganska bra för då är den inte mera torr men 8h är alltjämt bäst för mig då den då glider ut med lätthet.

Spöket
11/2/16, 7:28 PM
#12

#11 har du provat en mindre tampong? Om du redan använder den minsta och ändå måste ha i den i 8 timmar så hade väl ett vanligt trosskydd räckt? OB har från väldigt små tamponger till jättetjocka.

Multi vad?

[Devya]
11/2/16, 7:37 PM
#13

#12 Andra dagen jag har mens så blöder jag mindre och då använder jag den mindre tampongen. Sa också att 6h fungerar men 8h blir det ultimata.

Då jag jobbar så litar jag inte på ett vanligt trosskydd för ibland kommer det ändå de där små "puffarna" som kan göra att bindan inte hinner absorbera blodet och istället rinner det nerför mitt ben.

Jag kan endast använda tampax, inte vanliga små tamponger. De små tampongerna kan jag omöjligt föra in. Har försökt nu som då i över 10 år utan resultat. :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: