Annons:
Etikettmode-och-skönhet
Läst 1603 ggr
Jansson.julia
2016-11-02 23:38

Akne?

Hej! Jag behöver verkligen tips för min hud. Jag är 16 år och har vad man kallar för problemhy. Den blir lätt torr och flagig men jag har MYCKET finnar, stora svarta pormaskar över hela ansiktet och vita knottror (vita pormaskar?). Jag har slutat med all concealer, foundation och puder sedan ungefär 1 månad tillbaka. Men jag vet inte vad jag ska göra för att få bort denna jäkla akne. Någon som har tips på bra rengöringar eller annat? Har inte råd till några dyra grejer.

Annons:
Shailina
2016-11-02 23:42
#1

du kan ånga ansiktet så porerna öppnar sig innan du gör honungs-ansiktsmask. 2 matskedar honung och en tesked kanel tillsammans, låt den vara på ansiktet kanske 10-15 minuter innan du sköljer bort den. Honung är ganska bra för flera saker. 

Här hitta jag lite recept på hemmagjorda masker och annat.

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Gladasvampen
2016-11-02 23:52
#2

Jag har haft mycket akne, nu är det bara ärren kvar. Jag tvättade min hy varje morgon och kväll med  ACO Spotless Daily Face Wash , innan jag skulle gå och lägga mig återfuktade jag huden med en liten portion ren jojobaolja och på morgonen återfuktade jag med en liten portion ACO Spotless Daily Moisturiser. Det hjälpte en del, men det som faktiskt fick bort min akne var medicin som var utskrivet av läkare. Jag fick en lösning som jag duttade på varje kväll och aknen försvann efter en månad. Jag fick dock medicinen utskriven av en utländsk läkare så vet inte om samma medicin används i sverige. Nu har jag varit helt aknefri i ett år och tvättar och återfuktar med jojoba och ACO Spotless Daily Face Wash  :)

iskogen
2016-11-03 19:05
#3

Pröva att utesluta all mjölk en period. Jag åt inte mjölkprodukter förut men när jag började äta igen så märkte jag tydligt att finnarna blev mer märkbara. Speciellt ost ska vi inte tala om. Det är jättemånga som slutat med mjölk och fått bättre hy. Det sägs att mjölk ger akne (inte alltid såklart) eftersom den innehåller hormoner för en växande kalv, och hormoner avgör ju så vitt jag lärt mig om man har finnar eller inte.

Jag tror att finnar kommer inifrån och att man inte kan tvätta bort dem.

Tokyo
2016-11-06 19:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Jag har haft och har fortfarande akne, men min hy är mycket bättre nu än den har varit. Jag vet inte konkret vad som gjorde att min hy började förbättras gradvis, men jag tror inte att det var ett sammanträffande att det började i samband med att jag slutade använda smink, vilket för övrigt inte bara (förmodligen) förbättrade min hy utan även mitt självförtroende.

Jag skulle säga att en konsekvent hudvårdsrutin är en annan orsak till att min hy började förbättras, samt användningen av kokosolja för att återfukta. Kokosolja har antibakteriella egenskaper vilket då bör vara bra för akne, däremot fungerar det inte för alla och gör det inte det finns det en mängd andra naturliga oljor att testa. Jojobaolja, till exempel. Just kokosolja är väldigt billigt eftersom en burk håller så extremt länge, och jag skulle gissa att andra oljor gör det också.

Sen kan det naturligtvis ha (och har antagligen) med mitt inre att göra också, så jag kan som sagt inte säga säkert att något av det jag nämnt har med saken att göra. Däremot har jag inte gjort någon större förändring i kost eller liknande så jag kan inte rekommendera något speciellt på det planet heller. Att dricka mycket vatten, möjligtvis, vilket är bra i allmänhet även om det inte behöver göra några större förändringar på just din akne.

ipopuma
2016-11-06 20:02
#5

finns det inte något med tandkräm? Att om man har en finne att man kan ta på tandkräm på den ?

Yehet121
2016-11-07 09:38
#6

Nej lägg inte på tandkräm på finnen. Det enda som händer är att tandkrämen torkar ut och irriterar huden så att kroppen måste producera mer fett för att det blir för torrt, vilket leder till att du riskerar att få ännu fler finnar då porer kan täppas till.

Annons:
kae
2016-11-09 23:25
#7

Köp Basiron AC Wash, den man sköljer av. Kostar typ 100 kr och räcker länge, tvätta med den en gång om dagen och det lär iaf bli lite bättre. Inget mirakel, men jag märkte iaf en väsentlig skillnad. Sedan är Lushs produkter jättebra, vet inte exakt hur bred budget du har men du kan köpa en superbra ansiktstvål (t.ex "coal face" eller "fresh farmacy" för mindre än en hundring och de räcker länge. För mig var det värt att investera i hudvård, har förmodligen lagt ned över 5000 på det under några månader tills jag hittade det som fungerade för mig.

Crazy_petartist
2016-11-24 18:29
#8

Jag har haft  mycket problem med främst finnar(kan inte riktigt skillnaden mellan bara finnar och acne), och jag har för mig att det är väldigt individuellt vad som hjälper mot ens finnar/acne och varför dem uppstår. Själv får jag finnar när jag är stressad eller när jag inte tränar. Men en sak som hjälpt mig mycket(som jag i alla fall tror har hjälpt mot mina finnar) är tabletter som heter "Pantothenic Acid 1000" som min mamma köpte till mig fån Hälsokosten. Jag tar två tabletter av den varje dag, samt att jag tar vitamin och mineraltillskott av olika slag och rengör mitt ansikte varje dag med The Body Shops Tea tree produkter och någon slags acneolja från samma märke. Detta har funkat bra hittills för mig! Det bästa är nog bara att försöka komma på varför man får finnar, om det beror på ens kost, att man tränar för lite, att man är ute i solen för lite eller om man inte rengör/rengör med fel produkter etc, eventuellt kontakta någon läkare :)

~I'm not crazy, my reality is just different from yours~

https://www.instagram.com/crazy_petartist/

Sasmal
2016-11-26 17:31
#9

Jag använder Proactive+ men det är ganska dyrt.

eloooon
2017-01-11 23:26
#10

Känner igen mig, min hy reagerar på minsta lilla så har behövt anpassa min vardag rejält efter dessa eländiga blemmor som tenderar att poppa upp där man minst vill ha dem. 

Rekommenderar Basirons serie aknekrämer precis som #7 samt att hålla nere på sötsaker och skräpmat, ånga ansiktet, se till att hålla det rent och få ordentligt med sömn.

Regnbåge

KentHjärta
2017-01-12 20:48
#11

Prova dig fram för vad som passar just din hy. Har själv haft problem med akne, ej så grov, men ändå en del. 

Har väldigt känslig hy som ej klarar av för starka eller för parfymerade produkter. Det som hjälper extremt mycket nu för mig är Aco face clean, aco face night och basironkräm innan jag ska lägga mig. Och Aco face clean + aco spotless oil free moisture på morgonen

Jag använder kokosolja någon gång i veckan. Samt gör scrub med honung och socker hemma som jag använder 1-2 gånger i veckan. 

Min hy har verkligen blivit bättre av detta. Dock funkar det inte för alla utan det bästa är att testa sig fram och se vad din hy behöver.

[AnimeV4]
2017-01-12 20:53
#12

Först och främst: http://www.1177.se/Varmland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Akne/

Jag själv gick till vårdcentralen och fick genast stark antibiotika utskriven. Det är snäppet under den starkaste behandlingen Roaccutan, som jag ska försöka förhandla mig till den 31:a. Fast jag är 20😉

http://www.nopoo.se/ansikte/recept/ har mycket roligt man kan pröva!

Upp till toppen
Annons: